Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zwolle

Verordening Rekenkamer Zwolle 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZwolle
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Rekenkamer Zwolle 2023
CiteertitelVerordening Rekenkamer Zwolle 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpOrganisatie en beleid

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 81 van de Gemeentewet
  2. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-11-202301-10-2023nieuwe regeling

25-09-2023

gmb-2023-461533

cb 2023-25.09

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Rekenkamer Zwolle 2023

Besluit van de raad van de gemeente Zwolle tot vaststelling van de Verordening Rekenkamer Zwolle 2023

 

De raad van de gemeente Zwolle

gelezen het voorstel van de Rekenkamercommissie Zwolle

gelet op artikelen 81k en 149 van de Gemeentewet

besluit vast te stellen de Verordening Rekenkamer Zwolle 2023:

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;

  • voorzitter: voorzitter van de rekenkamer.

Artikel 2. Rekenkamer

  • 1.

    Er is een rekenkamer.

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit vijf leden, waaronder een voorzitter.

Artikel 3. Klankbordgroep

  • 1.

    Er is een klankbordgroep voor de rekenkamer.

  • 2.

    De klankbordgroep bestaat uit minimaal drie en maximaal vijf leden.

  • 3.

    De klankbordgroep zal fungeren als schakel tussen de leden van de gemeenteraad en de leden van de rekenkamer

Artikel 4. Herbenoeming

De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen maximaal één keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd.

Artikel 5. Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De rekenkamer wordt ondersteund door één of meer ambtelijk secretarissen.

  • 2.

    De ambtelijk secretaris is organisatorisch ondergebracht bij de griffie en valt rechtspositioneel onder de griffier.

  • 3.

    De ambtelijk secretaris is adviseur van de Rekenkamer.

Artikel 6. Budget

De voorzitter van de rekenkamer is bevoegd binnen zijn budget uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.

Artikel 7. Vergoeding

  • 1.

    De leden van de rekenkamer ontvangen voor hun werkzaamheden een vaste maandelijkse vergoeding.

  • 2.

    De vergoeding bedraagt voor de voorzitter 35% en voor gewone leden 25 % van de vergoeding voor raadsleden.

  • 3.

    De leden van de rekenkamer ontvangen daarnaast een vergoeding voor hun reiskosten. Dit is maximaal de belastingvrije kilometervergoeding. Kosten van openbaar vervoer worden geheel vergoed.

Artikel 8. Monitoring aanbevelingen

De griffie verstrekt de raad jaarlijks een overzicht van de aan de raad gedane voorstellen van de rekenkamer welke door de raad zijn overgenomen en door de raad zelf moeten worden uitgevoerd, vergezeld van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.

Artikel 9. Slotbepalingen

  • 1.

    De verordening op de gemeentelijke Rekenkamercommissie 2020 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 1 oktober 2023.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Rekenkamer Zwolle 2023.

Aldus vastgesteld in de openbare raadvergadering van 25 september 2023.

P. Snijders, burgemeester

E. Meurs, griffier.