Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Barneveld

Mandaatregeling gemeente Barneveld

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBarneveld
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatregeling gemeente Barneveld
CiteertitelMandaatregeling gemeente Barneveld
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het besluit van het college van burgemeester en wethouders, alsmede de burgemeester van Barneveld van 22 november 2022 tot het vaststellen van de Mandaatregeling gemeente Barneveld (Gemeenteblad 2022, nr. 547562).

Deze regeling is tevens vastgesteld door de burgemeester.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 59a van de Gemeentewet
  2. artikel 168 van de Gemeentewet
  3. artikel 171 van de Gemeentewet
  4. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

26-09-2023

gmb-2023-459974

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatregeling gemeente Barneveld

Het college van burgemeester en wethouders, alsmede de burgemeester, van de gemeente Barneveld, elk voor zover het hun bevoegdheden betreft;

 

gelet op de artikelen 59a, 168 en 171 van de Gemeentewet juncto afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

besluiten:

 

vast te stellen de Mandaatregeling gemeente Barneveld

Artikel 1. Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • 1.

    bestuursorgaan: het college van burgemeester en wethouders, of de burgemeester, van de gemeente Barneveld;

  • 2.

    gemandateerde: de medewerker die bevoegd is om namens het bestuursorgaan diens publiekrechtelijke bevoegdheden uit te oefenen, of om namens de gemeente Barneveld feitelijke handelingen dan wel privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

  • 3.

    mandaat: de bevoegdheid om namens het bestuursorgaan:

    • a.

      besluiten in de zin van de Algemene wet bestuursrecht te nemen;

    • b.

      privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten (volmacht); en

    • c.

      feitelijke handelingen te verrichten (machtiging), waaronder het verrichten van voorbereidings- en uitvoeringshandelingen die samenhangen met het genoemde onder a en b.

  • 4.

    medewerker: de persoon die:

    • a.

      bij de gemeente Barneveld als werknemer in dienst is, en

    • b.

      binnen een specifiek taakgebied werkzaamheden verricht voor de gemeente Barneveld die overeenkomen met de werkzaamheden die onder a bedoelde medewerkers ook verrichten; en

  • 5.

    specifieke functionaris: de medewerker met de functietitel ‘directeur’, ‘teamleider’ dan wel ‘projectleider, programmamanager of medewerker ontwikkeling 0’.

  • 6.

    projectleider: medewerker met de HR21-functie ‘projectleider I, II of III’. Medewerkers met de HR21-functie ‘projectleider IV of V’ vallen dus in het kader van de onderhavige regeling niet onder dit begrip, maar onder het begrip ‘medewerker’.

Artikel 2. Instructies

De gemandateerde neemt, voorafgaande aan ieder gebruik van een bevoegdheid die aan hem gemandateerd is, kennis van de instructies van de mandaatgever en handelt hier ook naar.

Artikel 3. Mandaat medewerker

Een medewerker heeft het mandaat om alle rechts- en feitelijke handelingen te verrichten die voortvloeien uit de wet- en regelgeving die op de datum van inwerkingtreding van deze mandaatregeling van kracht is, behalve indien artikel 4 of artikel 6 op deze bevoegdheid van toepassing is.

Artikel 4. Mandaat specifieke functionaris

Onverminderd de aan hem als medewerker ingevolge artikel 3 gemandateerde bevoegdheden beschikt een specifieke functionaris over het mandaat om alle rechts- en feitelijke handelingen te verrichten voor zover de betreffende bevoegdheid genoemd is in bijlage 1 bij dit besluit en daarbij diens functietitel vermeld is, en voor zover artikel 6 niet op die bevoegdheid van toepassing is.

Artikel 5. Inherent mandaat specifieke functionaris

Onverminderd het bepaalde in artikel 4 beschikt de specifieke functionaris:

  • a.

    ‘directeur’ ook over het mandaat dat aan andere specifieke functionarissen is toegekend;

  • b.

    ‘teamleider’ ook over het mandaat dat aan de specifieke functionaris met de functietitel ‘projectleider, programmamanager of medewerker ontwikkeling 0’ is toegekend.

Artikel 6. Uitzondering op alle mandaten

In afwijking van de artikelen 3, 4 en 5 hebben zowel de medewerker als de specifieke functionaris geen mandaat als de betreffende bevoegdheid genoemd is in bijlage 2 bij dit besluit.

Artikel 7. Wijze van ondertekening

In de ondertekening van stukken in het kader van de uitoefening van een gemandateerde bevoegdheid worden in ieder geval de volgende gegevens vermeld:

  • -

    de naam van het bestuursorgaan aan wie de bevoegdheid toegekend is;

  • -

    de naam en handtekening van de medewerker die de bevoegdheid in mandaat uitoefent en, voor zover van toepassing, de functietitel; en

  • -

    dat de bevoegdheid namens het betreffende bestuursorgaan wordt uitgeoefend.

Artikel 8. Intrekking

Het besluit van het college van burgemeester en wethouders, alsmede de burgemeester van Barneveld van 22 november 2022 tot het vaststellen van de Mandaatregeling gemeente Barneveld (Gemeenteblad 2022, nr. 547562), wordt ingetrokken.

Artikel 9. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt op 1 januari 2024 in werking.

Artikel 10. Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Mandaatregeling gemeente Barneveld.

Aldus vastgesteld op 26 september 2023

Burgemeester en wethouders voornoemd,

W. Wieringa

Secretaris

J. van der Tak,

Burgemeester

De burgemeester voornoemd,

J. van der Tak

BIJLAGE 1: bevoegdheden, zoals bedoeld in artikel 4 van de Mandaatregeling gemeente Barneveld, waarvoor alleen een mandaat voor een specifieke functionaris geldt:

 

Hieronder volgt per specifieke functionaris een opsomming van de bedoelde bevoegdheden.

 

Directeur

Personeel (deze bevoegdheden zijnniet aan een programmadirecteur gemandateerd)

  • het aangaan, wijzigen en beëindigen van een arbeidsovereenkomst op grond van artikel 7:610 BW, van een teamleider;

  • het verlengen of omzetten (naar tijdelijk of onbepaalde tijd) van een arbeidsovereenkomst op grond van artikel 7:667 en 7:668A BW van een teamleider;

  • het verlengen of omzetten (naar tijdelijk of onbepaalde tijd) van een arbeidsovereenkomst op grond van artikel 7:667 en 7:668A BW van een andere directeur dan de algemeen directeur/gemeentesecretaris, (NB: alleen de algemeen directeur/gemeentesecretaris is hiertoe gemandateerd);

  • inhuur van derden conform het beleid Inhuur derden voor de functie van teamleider;

  • opzeggen van het dienstverband van een medewerker, niet zijnde een directeur, conform een van de in artikel 7:669 BW genoemde gronden waaronder het aanvragen van een ontslagvergunning UWV bij langdurige arbeidsongeschiktheid na de loondoorbetalings-/re-integratieverplichting op grond van artikel 7.5 Cao Gemeenten en artikel 7:670, eerste lid, sub b en elfde lid en het geven van reorganisatieontslag (vervallen van de functie) na toetsing door de Cao Ontslagcommissie conform artikel 9:15 van de Cao Gemeenten.

  • mondeling verlenen van ontslag op staande voet van een medewerker, niet zijnde een directeur, op grond van artikel 7:677 BW;

  • schriftelijke bevestiging verlening ontslag op staande voet van een medewerker, niet zijnde een directeur op grond van artikel 7:677 BW;

  • het schorsen op grond van artikel 11.4 van de Cao Gemeenten, behalve als het een directeur betreft;

  • beslissingen inzake salaris en/of andere toelagen van een medewerker, niet zijnde een directeur, zo veel mogelijk binnen de kaders van hoofdstuk 3 Cao Gemeenten en lokale regelingen Personeelshandboek;

  • het treffen van minnelijke regelingen (vaststellingsovereenkomsten e.d.) die betrekking hebben op personeelsaangelegenheden van Wsw-ers. Ten aanzien van andere personen voor wie de gemeente de werkgever is, is deze bevoegdheid alleen aan de algemeen directeur/gemeentesecretaris gemandateerd;

  • het vaststellen, wijzigen of beëindigen van lokale regelingen (Personeelshandboek) aanvullend op- of voortvloeiend uit de Cao Gemeenten en het BW Boek 7 titel 10 (alleen de algemeen directeur/gemeentesecretaris is hiertoe gemandateerd);

  • het toepassen van het functiewaarderingssysteem HR21, behalve indien dit betrekking heeft op een directeur;

  • beslissen over verzoeken om een schadeloosstelling van € 1.000,- of hoger per geval, aan personeel dat schade lijdt bij de vervulling van zijn functie;

  • afgeven van een werkgeversverklaring;

  • de vertegenwoordiging van de gemeente bij buitengerechtelijke rechtshandelingen inzake het passeren van hypotheekakten bij de notaris, voor zover dit gebeurt in het kader van de hypotheekregeling voor personeel.

Overig (deze bevoegdheden zijn ook aan programmadirecteur gemandateerd)

  • het oninbaar verklaren van bedragen die hoger zijn dan € 10.000,- met uitzondering van bedragen in het kader van de Participatiewet en daarop gebaseerde wettelijke voorschriften.

  • aansprakelijkstellingen toekennen boven het eigen risico van de gemeente bij haar verzekeringsmaatschappij;

  • nadeelcompensatie toekennen van € 10.000,- of hoger.

  • het toekennen van een subsidie van € 100.000,- of hoger;

  • aangaan, ondertekening en paraferen van overeenkomsten met een waarde van meer dan € 100.000,- of in het geval het verwerving en vervreemding van (im)materieel en financieel actief en passief (leningen) en garantstellingen betreft tot een waarde van maximaal € 100.000,--, met dien verstande dat de volgende bevoegdheden (ook) aan een ‘medewerker’ gemandateerd zijn, ongeacht de onderliggende waarde;

    • 1)

      beslissingen inzake verhuur, verpachting en in gebruik geven van onroerende zaken, waaronder het opzeggen, aangaan en wijzigen van bedoelde overeenkomsten, alsmede het invoeren van huurwijzigingen daarvan en het in gebruik geven daarvan aan anti-kraakwacht, ongeacht de onderliggende geldwaarde;

    • 2)

      het nemen van besluiten en de (schriftelijke) vertegenwoordiging inclusief het recht van substitutie, bij alle buitengerechtelijke rechtshandelingen en die betrekking hebben op onroerende zaaktransacties en (gedeeltelijke) vestiging, wijziging, afstanddoening/opzegging van een zakelijk (genots)recht, bedoeld in de boeken 3 en 5 van het BW, alsmede bij privaatrechtelijke zekerheidsstellingen, ongeacht de geldelijke waarde die deze vertegenwoordigen;

    • 3)

      het vastleggen van het resultaat van onderhandelingen over de verwerving van gronden in een overeenkomst, alsmede het ondertekenen en paraferen van die overeenkomst, indien daarin expliciet opgenomen is dat deze overeenkomst gesloten wordt onder voorbehoud van goedkeuring van burgemeester en wethouders dan wel de gemeenteraad; en

    • 4)

      de ondertekening en parafering van alle overeenkomsten, indien daaraan een besluit van het college van burgemeester en wethouders tot het aangaan van de betreffende overeenkomst ten grondslag ligt;

    • 5)

      het aangaan en het ondertekenen van geldleenovereenkomsten, vestiging van het recht van hypotheek of een stil pandrecht ter meerdere zekerheid van de afdoening van een lening (inclusief rangwisseling en royement), budgetteringsovereenkomsten, arbeidsovereenkomsten betreffende re-integratie, overeenkomsten met aanbieders van re-integratie- en/of scholingstrajecten), indien dit plaatsvindt in het kader van de Participatiewet c.a. (incl. Bbz 2004), IOAW, IOAZ (inclusief de op deze regelingen van toepassing zijnde verordeningen en beleidsregels) en van overeenkomsten voor budget en financieel beheer en schuldhulpverlening.

Teamleider

Personeel,met uitzondering van de functionarissen ‘directeur’ en ‘teamleider’

  • het aangaan, wijzigen en beëindigen van een arbeidsovereenkomst op grond van artikel 7:610 BW;

  • het verlengen of omzetten (naar tijdelijk of onbepaalde tijd) van een arbeidsovereenkomst op grond van artikel 7:667 en 7:668A BW;

  • vacaturestelling;

  • het toekennen of afwijzen van een verzoek tot aanpassing arbeidsduur (tijdelijk of structureel) op grond van de Wet flexibel werken en WAZO;

  • inhuur van derden conform het beleid Inhuur derden;

  • beslissingen inzake salaris en/of andere toelagen van een medewerker, zo veel mogelijk binnen de kaders van hoofdstuk 3 Cao Gemeenten, met uitzondering van artikel 3.1;

  • voorstel in het kader van het functiewaarderingssysteem HR21 conform de spelregels uit het Personeelshandboek;

  • toepassen lokale regelingen Personeelshandboek;

  • gesprekkencyclus en vaststellen beoordeling;

  • inzien personeelsdossiers;

  • toepassen HR-beleid;

  • beslissingen over reiskosten en declaraties;

  • het toekennen of afwijzen van een verzoek op grond van artikel 6.1, derde lid Cao Gemeenten;

  • het toekennen of afwijzen van een verzoek tot verkoop van maximaal 72 uur bovenwettelijke vakantie-uren op basis van artikel 6.5 Cao Gemeenten;

  • het toekennen of afwijzen van WAZO-verlof op grond van artikelen 6.7 t/m 6.11 Cao Gemeenten;

  • het verlenen van politiek (onbetaald) verlof aan een werknemer die is gekozen als 2e Kamerlid op grond van artikel 6.18 Cao Gemeenten of als 1e Kamerlid op grond van artikel 7:643 BW;

  • het toekennen of afwijzen van vakbondsverlof op grond van artikel 12.4 Cao Gemeenten en onbetaald verlof op grond van artikel 12.5 Cao Gemeenten;

  • het intrekken van een eenmaal verleende vakantie op grond van artikel 7:638, vijfde lid BW;

  • het toekennen of afwijzen van een verzoek tot het overschrijven van vakantiedagen naar een volgend kalenderjaar op grond van artikel 7:638, zesde lid BW;

  • overige beslissingen inzake lokale regeling verlof in het Personeelshandboek;

  • beslissing inzake gebruik eigen auto voor dienstreizen op grond van artikel 11.3 Cao Gemeenten;

  • beslissingen inzake schadevergoeding bij schade aan eigen vervoermiddel tijdens dienstreis;

  • beslissingen inzake voorschotten op salaris;

  • het aangaan, wijzigen en beëindigen van een oproepovereenkomst op grond van artikel 2.4 Cao Gemeenten;

  • het aangaan, wijzigen en beëindigen van een arbeidsovereenkomst voor de doelgroep banenafspraak op grond van artikel 2.7 Cao Gemeenten;

  • het aangaan, wijzigen en beëindigen van een werkervaringsplaats op grond van artikel 2.8 Cao Gemeenten;

  • het aangaan, wijzigen en beëindigen van een stageovereenkomst op grond van artikel 2.9 Cao Gemeenten;

  • het aangaan, wijzigen en beëindigen van een detacheringsovereenkomst of een vrijwilligersovereenkomst.

Overeenkomsten en andere bevoegdheden op civielrechtelijk gebied

  • aangaan, ondertekening en paraferen van alle overeenkomsten met een waarde van minimaal € 10.000,- en maximaal € 100.000,- met dien verstande dat de volgende bevoegdheden (ook) aan een ‘medewerker’ gemandateerd zijn, ongeacht de onderliggende waarde:

    • 1)

      beslissingen inzake verhuur, verpachting en in gebruik geven van onroerende zaken, waaronder het opzeggen, aangaan en wijzigen van bedoelde overeenkomsten, alsmede het invoeren van huurwijzigingen daarvan en het in gebruik geven daarvan aan anti-kraakwacht, ongeacht de onderliggende geldwaarde;

    • 2)

      het nemen van besluiten en de (schriftelijke) vertegenwoordiging inclusief het recht van substitutie, bij alle buitengerechtelijke rechtshandelingen en die betrekking hebben op onroerende zaaktransacties en (gedeeltelijke) vestiging, wijziging, afstanddoening/opzegging van een zakelijk (genots)recht, bedoeld in de boeken 3 en 5 van het BW, alsmede bij privaatrechtelijke zekerheidsstellingen, ongeacht de geldelijke waarde die deze vertegenwoordigen;

    • 3)

      het vastleggen van het resultaat van onderhandelingen over de verwerving van gronden in een overeenkomst, alsmede het ondertekenen en paraferen van die overeenkomst, indien daarin expliciet opgenomen is dat deze overeenkomst gesloten wordt onder voorbehoud van goedkeuring van burgemeester en wethouders dan wel de gemeenteraad; en

    • 4)

      de ondertekening en parafering van alle overeenkomsten, indien daaraan een besluit van het college van burgemeester en wethouders tot het aangaan van de betreffende overeenkomst ten grondslag ligt;

    • 5)

      het aangaan en het ondertekenen van geldleenovereenkomsten, vestiging van het recht van hypotheek of een stil pandrecht ter meerdere zekerheid van de afdoening van een lening (inclusief rangwisseling en royement), budgetteringsovereenkomsten, arbeidsovereenkomsten betreffende re-integratie, overeenkomsten met aanbieders van re-integratie- en/of scholingstrajecten), indien dit plaatsvindt in het kader van de Participatiewet c.a. (incl. Bbz 2004), IOAW, IOAZ (inclusief de op deze regelingen van toepassing zijnde verordeningen en beleidsregels) en van overeenkomsten voor budget en financieel beheer en schuldhulpverlening.

Toezicht en handhaving

  • vooraankondiging van een last onder bestuursdwang, van een last onder dwangsom en van een bestuurlijke boete, behalve indien het een overtreding van de Participatiewet of een daarop gebaseerd wettelijk voorschrift betreft, dan wel van de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren gemeente Barneveld;

  • het nemen van een besluit, houdende een last onder dwangsom, alsmede het opheffen dan wel verminderen van een (last onder) dwangsom bij handhaving van het verbod uit de APV inzake inbrekerswerktuigen. Indien de (last onder) dwangsom ziet op de handhaving van andere verboden dan geldt dit mandaat tot en met een bedrag van € 10.000,-, behalve bij verboden in het kader van drugsbeleid, waarvoor het laatstgenoemde bedrag € 75.000,- is, en bij het verbod uit de APV inzake drugshandel op straat, waarvoor het laatstgenoemde bedrag € 20.000,-- is. Bij overtredingen van de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren Barneveld zijn de bedoelde bevoegdheden ook gemandateerd aan een ‘medewerker’;

  • het nemen van een besluit, houdende een last onder bestuursdwang, voor zover dit spoedbestuursdwang is, en niet plaatsvindt bij een overtreding van het verbod tot het plaatsen van voorwerpen op de weg in het kader van een ontruiming;

  • afwijzing van een verzoek om handhaving;

  • het nemen van een kostenbeschikking na het toepassen van bestuursdwang;

  • het nemen van een beschikking houdende uitstel van betaling, dan wel het wijzigen of intrekken daarvan, mits die verband houdt met een handhavingsprocedure;

  • personen aanwijzen die bevoegd zijn plaatsen te betreden en werkzaamheden uit te voeren, voor zover dat nodig is voor de feitelijke uitvoering van een last onder bestuursdwang;

  • alle rechts- en feitelijke handelingen betreffende verkoop of overdracht van meegevoerde zaken en opgeslagen zaken, bij of na de feitelijke uitvoering van bestuursdwang;

  • verlenging begunstigingstermijn van een last onder dwangsom, tenzij de opschorting plaatsvindt tijdens behandeling van een tegen die last lopende bezwaar- of (hoger) beroepsprocedure;

  • beslissing inzake invordering van een verbeurde dwangsom, al dan niet op verzoek van een belanghebbende;

  • het aanwijzen van medewerkers die belast zijn met de heffing van gemeentelijke belastingen betreffende parkeren (parkeercontroleurs);

  • het aanwijzen van personen als toezichthouder in de zin van de Awb.

Bestuursrechtelijke geldschulden

  • (opdracht geven tot) invordering bij dwangbevel, tenzij het belastingen betreft of, bij de invordering van een voorschot in het kader van wet- en regelgeving op het gebied van het sociale domein;

  • verlenen of weigeren voorschotbeschikking, dan wel het wijzigen of intrekken daarvan, tenzij het belastingen betreft of wet- en regelgeving op het gebied van het sociale domein. Het ondertekenen van voorschotkwitanties is overigens in alle gevallen voorbehouden aan een ‘teamleider’;

  • gehele of gedeeltelijke kwijtschelding van een geldsom (zoals verbeurde dwangsommen), tenzij dat plaatsvindt in het kader van belastingen of wet- en regelgeving op het gebied van het sociale domein.

Niet-tijdig besluiten

  • beslissing op een ingebrekestelling wegens niet-tijdig beslissen, inclusief vaststelling verschuldigde dwangsom; en

  • terugvordering onverschuldigd betaalde dwangsommen wegens niet-tijdig beslissen.

Vergunningen, ontheffingen c.a.

  • weigering standplaatsvergunning Warenmarktverordening gemeente Barneveld;

  • aanwijzen toezichthouders Warenmarktverordening gemeente Barneveld;

  • schorsen van een vergunning als bedoeld in de Drank- en Horecaverordening en de bepalingen van de APV inzake horeca;

  • het ontzeggen van toegang tot een ruimte waar in strijd met de Alcoholwet- en regelgeving alcoholische drank geschonken wordt;

  • weigeren van andere APV-vergunningen of -ontheffingen dan hierboven bedoeld dan wel andere toestemmingen zoals genoemd in de Omgevingswet en bijbehorende wet- en regelgeving op het gebied van de fysieke leefomgeving. Voor vergunningen of ontheffingen inzake evenementen, kledinginzameling, jaarstandplaats, commerciële rommelmarkt en carbid, is ook een ‘medewerker’ gemandateerd.

  • weigering vergunning of ontheffing als bedoeld in andere wet- en regelgeving dan elders in deze of in een andere bijlage bij de Mandaatregeling Barneveld is bedoeld (“bijzondere wetten”).

Gerelateerd aan Leefomgeving

  • buiten behandeling laten van een aanvraag om een wijziging op het omgevingsplan;

  • een afwijzing van een herhaalde aanvraag om het omgevingsplan te wijzigen;

  • positief of negatief (ontwerp-) projectafwijkingsbesluit (incl. daaraan gekoppelde correspondentie), mits er geen zienswijze(n) is/zijn ingediend;

  • positief of negatief (ontwerp-) omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit, mits er geen zienswijze(n) is/zijn ingediend;

  • beslissing tot afwijking welstandsadvies;

  • beslissing tot afwijking advies van de Commissie Omgevingskwaliteit;

  • beslissing (positief of negatief) of er voor een MER-beoordelingsplichtige activiteit een milieueffectrapportage moet worden opgesteld;

  • ondertekening van uitgaande brieven waarin de uitkomst beoordeling intaketafel over de wenselijkheid van het planologische besluit wordt medegedeeld;

  • ondertekening van uitgaande brieven waarin de uitkomst beoordeling omgevingstafel over de haalbaarheid van het planologische besluit wordt medegedeeld;

  • de bevoegdheid tot het toepassen van afdeling 3.4 Awb juncto artikel 16.65 lid 4 Omgevingswet (uitgebreide procedure voorbereiding vergunning buitenplanse omgevingsplanactiviteit);

  • het nemen van besluiten en afhandeling van meldingen op grond van het Besluit bouwwerken leefomgeving en/of het opleggen of wijzigen van maatwerkvoorschriften of vergunningvoorschriften als bedoeld in artikel 4.5 van de Omgevingswet dan wel de toestemming tot het treffen van een gelijkwaardige maatregel als bedoeld in artikel 4.7 van de Omgevingswet;

  • het inpassen in het omgevingsplan van een omgevingsvergunning verleend onder de Omgevingswet (ex artikel 4.17 Omgevingswet), waarbij is afgeweken van het omgevingsplan, nadat deze omgevingsvergunning onherroepelijk in werking is getreden.

Overig

  • machtiging van een medewerker om de gemeente en/of het gemeentebestuur in alle gerechtelijke procedures in alle instanties te vertegenwoordigen;

  • (gedeeltelijke) weigering en intrekking van een subsidie, ook voor subsidies die in de vorm van een lening verstrekt worden;

  • de toekenning van een subsidie, ook voor subsidies die in de vorm van een lening verstrekt worden, met een waarde van meer dan € 10.000,- en minder dan € 100.000,-;

  • (gedeeltelijk) afwijzende beschikkingen en bijbehorende uitvoeringscorrespondentie inzake kinderopvang;

  • oninbaar verklaren van bedragen tussen de € 250,- en € 10.000,-, met uitzondering van bedragen in het kader van de Participatiewet en daarop gebaseerde voorschriften;

  • afhandeling van een inbreuk op de beveiliging van persoonsgegevens jegens betrokkene, na de melding van die inbreuk aan de Autoriteit Persoonsgegevens door een medewerker;

  • optreden tegen illegale ingebruikname gemeentegrond, inclusief gerechtelijke procedures;

  • aangifte doen van geconstateerde strafbare feiten;

  • verkeersbesluiten voor de plaatsing en verwijdering van verkeerstekens en/of maatregelen op of aan de weg, behalve als het de aanwijzing van locaties van e-laadplaatsen en gehandicaptenparkeerplaatsen of tijdelijke verkeersmaatregelen ten behoeve van evenementen betreft;

  • aangaan en ondertekenen parkeerovereenkomst bij verlenen ontheffing parkeereis bouwplannen in Barneveld-Centrum;

  • aangaan, ondertekening en parafering verwerkersovereenkomsten betreffende persoonsgegevens; en

  • ondertekening declaraties diverse ministeries.

Projectleider, programmamanager of medewerker ontwikkeling 0

Algemeen

  • aangaan, ondertekening en parafering van overeenkomsten (die niet zien op het inhuren van personeel) in het kader van de realisatie van een project, en/of van bouwwerken, voor zover dit past binnen het project budget en in overeenstemming is met de geldende gemeentelijke budgethoudersregeling, met een waarde van hoogstens € 100.000,-;

  • verlenging overeenkomst aan het einde van de looptijd onder gelijkblijvende voorwaarden met een waarde van hoogstens € 100.000,-;

  • beslissingen inzake een aanbesteding van werken, van leveringen en diensten alsmede van sociale en andere specifieke diensten, behalve de definitieve gunning in geval van “bezwaar” binnen de standstill-periode en in geval van een voorlopig (gemotiveerd) gunningsadvies;

Gerelateerd aan Leefomgeving

  • niet-eenvoudige voorbereidings- en uitvoeringscorrespondentie inzake planologische voorstellen en besluiten;

  • besluiten tot het al dan niet geven van gelegenheid tot inspraak bij planologische procedures;

  • in het kader van een planologische procedure reageren op tijdens een inspraakprocedure ingediende reacties, alsmede het besluiten tot aanpassing beleidsvoornemen;

  • besluit tot het ter inzage leggen van een ontwerp van een planologisch besluit;

  • het aangaan van overeenkomsten om te waarborgen dat maatregelen worden uitgevoerd waarover in het kader van een planologische procedure met verzoeker afspraken zijn gemaakt, tenzij het een kostenverhaalsovereenkomst betreft, in welk geval geldt dat bij een waarde van minder dan € 10.000.- (ook) een ‘medewerker’ gemandateerd is en bij een waarde van meer dan € 100.000,- alleen een directeur gemandateerd is;

  • het aangaan van overeenkomsten inzake een financiële bijdrage voor ontwikkelingen van een gebied ex artikel 13.22 Omgevingswet;

  • kennisgeven van de terinzagelegging van de voorkeursrechtbeschikking en de op de beschikking betrekking hebbende stukken;

  • alle correspondentie inzake projecten;

  • gemeente in en buiten rechte vertegenwoordigen bij het aangaan en het uitvoeren van verhaalsovereenkomsten inzake tegemoetkoming planschade;

  • gemeente in en buiten rechte vertegenwoordigen bij het aangaan en het uitvoeren van verhaalsovereenkomsten inzake tegemoetkoming nadeelcompensatie;

  • beslissing om aanvraag tegemoetkoming planschade aan te houden totdat de schadeveroorzakende planologische maatregel onherroepelijk is geworden.

  • beslissing om aanvraag tegemoetkoming nadeelcompensatie aan te houden totdat de schadeveroorzakende planologische maatregel onherroepelijk is geworden;

  • vragen om advies ter voorbereiding van beslissing, zoals aan de Provinciale Raad voor Omgevingsbeleid, de Stichting Adviesbureau Onroerende Zaken, e.a.

BIJLAGE 2: bevoegdheden, zoals bedoeld in artikel 6 van de Mandaatregeling gemeente Barneveld, waarvoor in aanvulling op hetgeen hierover in afdeling 10.1.1 Awb is opgemerkt, geen mandaat geldt:

 

Algemeen

  • het nemen van een besluit op een bezwaarschrift;

  • de beslissing over het voorleggen ter vaststelling van het wijzigingsbesluit van het omgevingsplan aan de gemeenteraad;

  • het vaststellen van een omgevingsplan dat voldoet aan het delegatiebesluit ex artikel 2.8 Omgevingswet, met uitzondering van het inpassen in het omgevingsplan van een omgevingsvergunning die verleend is onder de Omgevingswet (artikel 4.17), waarbij is afgeweken van het omgevingsplan (nadat deze omgevingsvergunning onherroepelijk in werking is getreden);

  • beslissing inzake wijziging gemeentelijk erfgoedregister;

  • het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften, zoals volgt uit artikel 10:3, tweede lid, Awb;

  • het nemen van een besluit op grond van wet- en regelgeving waarin met het oog op de openbare orde en veiligheid aan de burgemeester bevoegdheden zijn toegekend, zoals de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg, met dien verstande dat:

     

    • a.

      ieder van de wethouders is gemandateerd om bij ontstentenis van de burgemeester diens bevoegdheden op grond van de bedoelde wet- en regelgeving uit te oefenen en

    • b.

      een uitzondering geldt voor de besluiten die vallen onder een in bijlage 1 genoemde categorie, alsmede besluiten op aanvragen om toestemmingen (ontheffingen, vergunningen, verklaringen van geen bezwaar en dergelijke) op grond van de bedoelde wet- en regelgeving;

  • het intrekken van begunstigende beschikkingen, behalve indien dat plaatsvindt op verzoek van de begunstigde;

  • nieuwe bevoegdheden die voortvloeien uit wetgeving die nog niet van kracht was op het moment dat de vigerende mandaatregeling in werking trad.

 

Personeel

  • het aangaan van arbeidsovereenkomsten, het bepalen van het salarisniveau en het wijzigen of beëindigen van een arbeidsovereenkomst, alle voor zover het een directeur betreft;

  • het verlengen of het omzetten (naar een tijdelijk of een vast dienstverband), voor zover het de algemeen directeur/gemeentesecretaris betreft;

  • opzeggen dienstverband van een directeur conform een van de genoemde gronden in artikel 7:669 BW;

  • verlenen van ontslag op staande voet op grond van artikel 7:677 BW indien het een directeur betreft, alsmede een schriftelijke bevestiging van het verleende ontslag aan een dergelijk functionaris;

  • beslissing omtrent schorsing van een directeur als ordemaatregel;

  • vaststellen van het functiewaarderingssysteem HR21 en het toepassen van functiewaardering HR21 ten aanzien van een directeur;

Overige overeenkomsten c.a.

  • de beslissing tot het aangaan van een overeenkomst inzake de verwerving en vervreemding van (im)materieel en financieel actief en passief (leningen) en garantstellingen met een waarde van boven € 100.000,-, met dien verstande dat de bevoegdheid tot:

     

    • (1)

      het nemen van besluiten en de (schriftelijke) vertegenwoordiging bij alle buitengerechtelijke rechtshandelingen en die betrekking hebben op onroerende zaaktransacties en (gedeeltelijke) vestiging, wijziging, afstanddoening/opzegging van een zakelijk (genots)recht, bedoeld in de boeken 3 en 5 van het BW, alsmede bij privaatrechtelijke zekerheidsstellingen, ongeacht de onderliggende waarde die deze vertegenwoordigen, gemandateerd is aan een ‘medewerker’;

    • (2)

      het vastleggen van het resultaat van onderhandelingen over de verwerving van gronden in een overeenkomst, alsmede het ondertekenen en paraferen van die overeenkomst, gemandateerd is aan een ‘medewerker’, ongeacht de onderliggende waarde die deze overeenkomst vertegenwoordigt, indien daarin expliciet opgenomen is dat deze overeenkomst gesloten wordt onder voorbehoud van goedkeuring van burgemeester en wethouders dan van wel de gemeenteraad;

    • (3)

      inzake verhuur, verpachting en in gebruik geven van onroerende zaken, waaronder het opzeggen, aangaan en wijzigen van bedoelde overeenkomsten, alsmede het invoeren van huurwijzigingen daarvan en het in gebruik geven daarvan aan anti-kraakwacht, ongeacht de onderliggende waarde, gemandateerd is aan een ‘medewerker’; en

    • (4)

      het aangaan en het ondertekenen van geldleenovereenkomsten, vestiging van het recht van hypotheek of een stil pandrecht ter meerdere zekerheid van de afdoening van een lening (inclusief rangwisseling en royement), budgetteringsovereenkomsten, arbeidsovereenkomsten betreffende re-integratie, overeenkomsten met aanbieders van re-integratie- en/of scholingstrajecten), indien dit plaatsvindt in het kader van de Participatiewet c.a. (incl. Bbz 2004), IOAW, IOAZ (inclusief de op deze regelingen van toepassing zijnde verordeningen en beleidsregels) en van overeenkomsten voor budget en financieel beheer en schuldhulpverlening, ongeacht de onderliggende waarde die deze vertegenwoordigen, gemandateerd is aan een ‘medewerker’.

  • het nemen van besluiten in het kader van een procedure tot aanbesteding van werken, van leveringen en diensten alsmede van sociale en andere specifieke diensten indien er sprake is van “bezwaar” binnen de standstill-periode en/of van een voorlopig (gemotiveerd) gunningsadvies;

  • een wethouder is op basis van artikel 168 Gemeentewet ook bevoegd om overeenkomsten die voortvloeien uit aanbestedingsprocedures namens het daartoe bevoegde bestuursorgaan te ondertekenen.

Handhaving

  • het opleggen van een last onder dwangsom alsmede het opheffen en het verminderen daarvan, voor zover de dwangsom meer bedraagt dan € 10.000,-. Indien de bedoelde besluiten zien op overtredingen van drugsbeleid dan dient voor het genoemde bedrag € 75.000,- gelezen te worden. Bij overtreding van het APV-verbod inzake drugshandel op straat dient voor het genoemde bedrag € 20.000,-- gelezen te worden. Voorts geldt onafhankelijk van de hoogte van de dwangsom dat de bedoelde bevoegdheden wel gemandateerd zijn als er sprake is van een overtreding van het APV-verbod inzake inbrekerswerktuigen dan wel van de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren gemeente Barneveld.

  • het nemen van een besluit, houdende een last onder bestuursdwang, behalve indien dat besluit ziet op zogeheten spoedbestuursdwang;

  • het opleggen van een bestuurlijke boete, behalve indien de betreffende overtreding ziet op de Participatiewet en daarop gebaseerde wettelijke voorschriften.

Overig

  • positieve of negatieve beslissingen inzake een zogeheten projectafwijkingsbesluit, indien er (een) zienswijze(n) tegen het ontwerp van dit besluit is/zijn ingediend.

  • positieve of negatieve beslissingen inzake een zogeheten omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit, indien er (een) zienswijze(n) tegen het ontwerp van dit besluit is/zijn ingediend’.

  • beslissing inzake gevallen waarbij de raad adviesrecht heeft over het afwijken van het omgevingsplan en het college advies aan de raad vraagt.

Aldus vastgesteld op …… 2023.

 

Burgemeester en wethouders voornoemd,

W. Wieringa

Secretaris

 

J. van der Tak

Burgemeester

 

De burgemeester voornoemd,

J. van der Tak