Organisatie | Barneveld |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Eenmalige energietoeslag 2023 gemeente Barneveld |
Citeertitel | Beleidsregels Eenmalige energietoeslag 2023 gemeente Barneveld |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-04-2024 | 07-10-2023 | artikel 1, 4 | 16-04-2024 | ||
31-10-2023 | 07-10-2023 | 26-04-2024 | nieuwe regeling | 24-10-2023 |
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
a. college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Barneveld;
b. inkomen: totaal van het inkomen, bedoeld in de artikelen 3 en 4 van de Beleidsregels bijzondere bijstand en minimaregelingen gemeente Barneveld, met dien verstande dat artikel 3, lid 3, van die beleidsregels en artikel 34 van de wet buiten toepassing blijven;
c. IOAW: de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemer;
d. IOAZ: de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;
e. peildatum: de eerste dag van de maand waarin de aanvraag voor de eenmalige energietoeslag is ontvangen;
f. referteperiode: een periode van 3 aaneengesloten kalendermaanden voorafgaand aan de peildatum;
Artikel 3: Wijze van toekenning
De eenmalige energietoeslag 2023 wordt ambtshalve of op aanvraag als bijzondere bijstand verleend.
Artikel 7: Afwijkingsbevoegdheid
Het college handelt in overeenstemming met deze beleidsregels, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen heeft die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met deze beleidsregels te dienen doelen.
Aldus vastgesteld op 24 oktober 2023,
Burgemeester en wethouders voornoemd,
W. Wieringa
Secretaris
J. van der Tak,
Burgemeester
De Beleidsregels Eenmalige energietoeslag 2023 Barneveld staan niet op zich zelf. Die zijn gebaseerd op artikel 35, leden 4, 5 en 6, van de Participatiewet (Pw), zoals die per 7 oktober 2023 van kracht zijn. Ook zijn deze beleidsregels aanvullend op de Beleidsregels bijzondere bijstand en minimaregelingen gemeente Barneveld.
In de basis vinden deze beleidsregels dus hun oorsprong in de Pw. Dit betekent dat wie niet aan de voorwaarden van de Pw voldoet, geen aanspraak kan maken op de energietoeslag. Dit geldt bijvoorbeeld voor de persoon die op de peildatum geen rechthebbende is (artikel 11 van de Pw) of als een uitsluitingsgrond van toepassing is (artikel 13 van de Pw).
Het college heeft gemeend er goed aan te doen om zoveel mogelijk aan te sluiten bij de richtlijnen van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Die richtlijnen zien op de wijze van gebruikmaking van de bevoegdheden die artikel 35, leden 4 en 5, van de Pw biedt. Op deze wijze wordt zoveel mogelijk een landelijk uniforme uitvoering bewerkstelligd.
Voor de begrippen ‘inkomen’ en ‘referteperiode’ is aansluiting gezocht bij het beleid dat daarvoor al in de gemeente geldt op grond van de Beleidsregels bijzondere bijstand en minimaregelingen gemeente Barneveld.
In het tweede lid van dit artikel is bepaald dat gekeken wordt naar het daadwerkelijk beschikbare en in aanmerking te nemen inkomen. Dit betekent dat als sprake is van een minnelijk of wettelijk schuldsaneringstraject of van beslag op het inkomen, alleen wordt gekeken naar het daadwerkelijk beschikbare en in aanmerking te nemen inkomen. Er wordt in zo’n geval dus niet gerekend met het totale inkomen. Daardoor kan in veel situaties alsnog aanspraak op de Eenmalige energietoeslag 2023 bestaan. Verder houdt deze formulering in dat wordt aangesloten bij de systematiek van de Pw.
In het derde lid van dit artikel is bepaald dat het vermogen buiten beschouwing wordt gelaten. Dit is met name ingegeven door uitvoeringstechnische redenen. Het beoordelen van het vermogen in het kader van deze regeling maakt de uitvoering nodeloos gecompliceerd.
Er zijn diverse groepen uitgezonderd van de doelgroep:
Artikel 3: Wijze van toekenning
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 4: Ambtshalve toekenning
Een ambtshalve toekenning is mogelijk op grond van artikel 35, lid 5, van de Pw. Hiervoor moet vaststaan dat de aanvrager een laag inkomen heeft in de zin van deze beleidsregels. Van de in het eerste lid van dit artikel opgesomde groepen is bij het college in beginsel bekend dat sprake is van een laag inkomen als bedoeld in deze beleidsregels. Ook zijn de overige noodzakelijke gegevens voor het vaststellen van het recht op de energietoeslag en de uitbetaling daarvan bekend.
Voor zover sprake is van een AIO-aanvulling die door de Sociale Verzekeringsbank (SVB) wordt verstrekt geldt het volgende. De SVB zal de gegevens van deze groep beschikbaar stellen door tussenkomst van het Inlichtingenbureau.
Vanuit dienstverlenend oogpunt is ervoor gekozen om de energietoeslag 2023 aan al deze groepen ambtshalve toe te kennen en uit te betalen. Dit is minder belastend voor de inwoner. Daarnaast voorkomt het dubbele uitvraag van gegevens. Ook is het minder belastend voor de uitvoering die minder aanvragen hoeft te behandelen.
Artikel 5: Toekenning op aanvraag
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 7: Afwijkingsbevoegdheid
Er zijn situaties denkbaar waarbij niet aan alle voorwaarden wordt voldaan om in aanmerking te komen voor de energietoeslag. Denk bijvoorbeeld aan de situatie dat een uitsluitingsgrond slechts van korte duur was. Of bijvoorbeeld als het strikt vasthouden aan de bepalingen onevenredig nadelig uitpakt in het licht van het doel van deze beleidsregels. In dat soort situaties kan een toets op hardheid van de voorgenomen afwijzing worden uitgevoerd op grond dit artikel. De dringende redenen als bedoeld in artikel 16 van de Pw voorzien hier niet in.
Artikel 8: Inwerkingtreding en vervallen van het besluit
Hiermee wordt aangesloten bij de werkingsduur van artikel 35, leden 4 en 5, van de Pw.