Organisatie | Maassluis |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de rekenkamer Maassluis 2023 |
Citeertitel | Verordening op de rekenkamer Maassluis 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening op de Rekenkamercommissie 2011b.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-11-2023 | nieuwe regeling | 10-10-2023 | 588332 |
HOOFDSTUK 2 – TAAK, BENOEMING EN SAMENSTELLING
De rekenkamer stelt een reglement van orde voor haar werkzaamheden en vergaderingen vast. Zij zendt het reglement van Orde na vaststelling ter kennisgeving naar de raad.
In het Reglement van Orde staan nadere regels opgenomen ten aanzien van onderwerpselectie en opdrachtverlening.
Artikel 5 Vergoeding leden rekenkamer
De leden van de rekenkamer genieten een vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen van de rekenkamer. Deze vergoedingen worden in beginsel als volgt vastgesteld:
Voorzitter: 20% van de maandelijkse vergoeding voor raadsleden per bijgewoonde vergadering
Overige leden: 17% van de maandelijkse vergoeding voor raadsleden per bijgewoonde vergadering.
Bij gebruik van openbare middelen van vervoer t.b.v. vergaderingen en overige werkzaamheden voor de rekenkamer ontvangen de externe leden een volledige vergoeding van de in redelijkheid gemaakte noodzakelijke reiskosten (d.w.z. tweede klasse trein).
Bij gebruik van een eigen vervoermiddel t.b.v. vergaderingen en overige werkzaamheden voor de rekenkamer geldt voor de externe leden een vergoeding van de in redelijkheid gemaakte noodzakelijke reiskosten bestaande uit de maximale belastingvrije kilometervergoeding.
De werkelijk gemaakte kosten ter zake van andere werkzaamheden of bemoeiingen ten behoeve van de rekenkamer, worden vergoed.
Artikel 6 Ambtelijk secretaris
Het secretariaat van de rekenkamer wordt gevoerd door een medewerker van de raadsgriffie.
De secretaris staat de rekenkamer bij de uitvoering van haar taken terzijde.
De secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de rekenkamer over de wijze waarop de ondersteunende werkzaamheden worden verricht.
De secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging en de vorming van dossiers.
HOOFDSTUK 3 – BEVOEGDHEDEN EN BUDGET
De rekenkamer kan de raad gevraagd en ongevraagd adviseren.
De secretaris van de rekenkamer kan de rekenkamer vertegenwoordigen bij werkzaamheden van de rekenkamer.
De rekenkamer heeft een eigen budget.
De raad stelt de hoogte van dit budget jaarlijks bij de begrotingsbehandeling vast.
De rekenkamer is bevoegd binnen het budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.
Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:
de vergoeding aan de leden zoals bedoeld in artikel 5;
externe deskundigen/onderzoeksbureaus die eventueel door de rekenkamer zijn ingeschakeld;
eventuele overige uitgaven die de rekenkamer nodig acht voor de uitoefening van haar taak.
De rekenkamer is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording schuldig aan de raad.