Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Samenwerking De Bevelanden

Beleidsregels schuldhulpverlening GR De Bevelanden 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSamenwerking De Bevelanden
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingBeleidsregels schuldhulpverlening GR De Bevelanden 2023
Citeertitel
Vastgesteld doordagelijks bestuur
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-10-2023Beleidsregels schuldhulpverlening GR De Bevelanden 2023

18-09-2023

bgr-2023-1016

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels schuldhulpverlening GR De Bevelanden 2023

Het Dagelijks bestuur van het samenwerkingsverband Gemeenschappelijke regeling Samenwerking De Bevelanden,

gelet op de bepalingen in:

 

  • 1.

    artikel 4:81 lid 1, 4:83 en artikel 1:3 lid 4 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • 2.

    artikel 2 en 3 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;

  • 3.

    het Besluit gemeentelijke schuldhulpverlening;

gezien:

- het advies van de cliëntenraad Bevelands Belang Werk en Inkomen op 18 juli 2023;

- het advies van het Portefeuillehoudersoverleg WIZ op 4 september 2023;

overwegende, dat het Plan Schulddienstverlening 2022 – 2025 ten behoeve van een eenduidige uitvoering van schuldhulpverlening een nadere uitwerking vraagt;

Besluit vast te stellen de: 

Beleidsregels schuldhulpverlening GR De Bevelanden 2023

Juridisch kader

Per 1 januari 2021 is de gewijzigde Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) van kracht geworden. Dit vergt op onderdelen aanpassing van de huidige beleidsregels. Deze nieuwe beleidsregels schuldhulpverlening vervangen de bestaande beleidsregels Toelating tot de schuldhulpverlening uit 2017.

Naast de wettelijke kaders beschrijft de Kadernota Armoede en Schulden 2021 – 2024 de gemeentelijke kaders en uitgangspunten voor de aanpak van armoede en schulden. In het gemeentelijke Plan Schulddienstverlening 2022 – 2025 zijn de kaders uitgewerkt en is beschreven hoe gemeenten problematische schulden bij inwoners willen voorkomen en oplossen. De uitvoering is overgedragen aan de GR De Bevelanden. Voor een eenduidige uitvoering van de schuldhulpverlening is het nodig om beleidsregels op te stellen.

Inleiding

De doelstelling van schuldhulpverlening is schulden beheersbaar maken en inwoners zoveel mogelijk het perspectief bieden op een schuldenvrije toekomst. De dynamiek van de aanpak van schulden is dusdanig dat er continu sprake is van verandering in regel- en vormgeving. Puntsgewijs gaat het om de volgende wijzigingen:

  • 1.

    Per 1 januari 2021 is Vroegsignalering van betalingsachterstanden een wettelijke taak voor gemeenten geworden;

  • 2.

    Ook benadrukt de gewijzigde Wgs dat zelfstandig ondernemers niet uitgesloten mogen worden van gemeentelijke schuldhulpverlening als zij persoonlijk aansprakelijk zijn voor de schulden;

  • 3.

    Verder is het zogenaamde NVVK-arrangement geïntroduceerd om het proces van schuldhulpverlening te versnellen en inwoners met schulden te ontzorgen. Eén van de onderdelen van het arrangement is de inzet van saneringskredieten waardoor stress bij inwoners wordt weggenomen en zij zich eerder kunnen richten op participatie via werk of scholing;

  • 4.

    En recent is de verkorting van de schuldsaneringstermijn doorgevoerd per 1 juli 2023. Deze wijziging heeft gevolgen voor de uitvoering van de minnelijke schuldhulpverlening;

  • 5.

    Schuldhulpverleners hebben een aanvullende taak om via begeleiding en nazorg de inwoners financieel zoveel mogelijk zelfredzaam te maken. Wij ontwikkelen in 2023 een werkwijze hiervoor.

Wij verwachten dat wij deze beleidsregels met meer regelmaat moeten bijstellen door de vele ontwikkelingen op het gebied van schuldhulpverlening.

Artikel 1 Begripsbepalingen

 

  • 1.

    Alle begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

  • 2.

     

  • 3.

    In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

    • 1.

      De wet: Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;

    • 2.

      GR De Bevelanden: Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking De Bevelanden

    • 3.

      Dagelijks bestuur: het Dagelijks bestuur van Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking De Bevelanden;

    • 4.

      AVG: Uitvoeringswet Algemene Verordening Gegevensbescherming

    • 5.

      Inwoner: een persoon van 18 jaar en ouder, die op grond van de Wet Basisregistratie Personen (Wet BRP) bij een deelnemende gemeente is ingeschreven;

    • 6.

      Aanvrager: de persoon die een aanvraag schuldhulpverlening heeft ingediend;

    • 7.

      Vroegsignalering: vroegsignalering van betalingsachterstanden op grond van de Wgs;

    • 8.

      Schuldregeling: een traject waarbij schulden beheersbaar worden gemaakt of worden opgelost;

    • 9.

      Plan van aanpak: omschrijving op hoofdlijnen van het aanbod als onderdeel van de toelatingsbeschikking;

    • 10.

      Kredietbank: de externe organisatie waarmee GR de Bevelanden een overeenkomst heeft gesloten voor de levering van saneringskredieten;

    • 11

      NVVK: Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet, brancheorganisatie voor schuldhulpverleners.

Artikel 2. Doelgroep

  • 1.

    Conform de wet staat schuldhulpverlening open voor alle inwoners van 18 jaar en ouder met een geldige verblijfstitel van de gemeenten Borsele, Goes, Kapelle, Noord-Beveland en Reimerswaal. Activiteiten in het kader van schuldpreventie en informatie & advies kunnen ook gericht worden aan inwoners onder 18 jaar.

  • 1.

    Het Dagelijks bestuur biedt ook schuldhulpverlening aan personen van 18 jaar en ouder die geen inwoner zijn, als er sprake is van bijzondere omstandigheden zoals bedoeld in artikel 3, vijfde lid, van de Wgs.

  • 2.

     

  • 3.

    3. Een inwoner die zelfstandig ondernemer is, kan een verzoek indienen voor schuldhulpverlening als er geen hulp mogelijk is vanuit het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (Bbz), dan wel wanneer flankerende hulp naast het Bbz wordt gevraagd.

Artikel 3. Aanmelding

  • 1.

    Eigen initiatief: Een inwoner met een schuldhulpverleningsvraag kan zelf een melding doen bij GR De Bevelanden. Als de inwoner een begeleider, bewindvoerder of budgetbeheerder heeft, kan deze bij volmacht de melding ook voor de inwoner doen. Hetzelfde geldt voor doorverwijzingen vanuit andere samenwerkingspartners van de gemeente. De aanmeldingen kunnen zowel digitaal als mondeling geschieden.

  • 1.

    Initiatief GR De Bevelanden: GR De Bevelanden neemt op basis van een signaal (vroegsignalering) van één of meerdere samenwerkingspartners initiatief tot het aanbieden van een vrijblijvend eerste gesprek aan inwoners met betalingsachterstanden.

Artikel 4. Vroegsignalering

  • 1.

    Het Dagelijks bestuur ontvangt op grond van de wet en conform het Besluit gemeentelijke schuldhulpverlening signalen van betalingsachterstanden bij vastenlastenpartners wanneer één van de volgende situaties zich voordoet:

    • 1.

      achterstand betalen huur;

    • 2.

      achterstand betalen drinkwater;

    • 3.

      achterstand betalen zorgverzekering;

    • 4.

      achterstand betalen elektra;

    • 5.

      achterstand betalen gas;

    • 6.

      achterstand betalen warmte.

      • 1.

         

      • 2.

        Met de vaste lastenpartners zijn afspraken gemaakt in het Landelijk Convenant Vroegsignalering. Daarnaast sloot GR de Bevelanden convenanten met lokale partners af. De juridische grondslag die vanuit de AVG vereist is voor het doorgeven van signalen van betalingsachterstanden door deze wettelijke signaalpartners ligt vanaf 1 januari 2021 vast in de wet.

      • 3.
        • 1.

          De signalen van betalingsachterstanden worden verzameld en gekoppeld op huisadres door middel van een beveiligd digitaal meldpunt. Er is een verwerkersovereenkomst afgesloten tussen het Dagelijks bestuur als opdrachtgever en het digitaal meldpunt als opdrachtnemer waarin privacy van gegevens gewaarborgd is.

        • 2.
          • 1.

            De signalen van betalingsachterstanden worden gecombineerd met interne gegevens:

            • 1.

              opgenomen in de Basisregistratie Personen;

            • 2.

              geregistreerd bij schuldhulpverlening.

            • 3.
              • 1.

                Als in gesprek met de inwoner een hulpvraag wordt geformuleerd, dan kunnen signalen van betalingsachterstanden gecombineerd worden met de volgende interne gegevens:

                • 1.

                  geregistreerd bij schuldhulpverlening;

                • 2.

                  opgenomen in Suwinet;

                • 3.

                  op grond van de Participatiewet en/of de Wet maatschappelijke ondersteuning.

                • 4.

                   

                • 5.

                  6. Het afwegingskader voor de uitvoering is als volgt:

                  • 1.

                    a. Bij alle matches van twee of meer signalen leggen we een huisbezoek af.

                  • 2.

                    b. Bij enkelvoudige signalen vanaf € 500,00 leggen we een huisbezoek af.

                  • 3.

                    c. Bij alle enkelvoudige signalen van huurachterstanden, ongeacht het bedrag van de

                  • 4.

                    achterstand, leggen we een huisbezoek af om woningontruiming te voorkomen.

                    • 1.

                      d. Bij alle andere enkelvoudige signalen tot € 500,00 sturen we eenmalig een brief.

Artikel 5. Besluit over schuldhulpverlening

  • 1.

    1. Na het eerste gesprek, bedoeld in artikel 4, lid 1 van de wet, neemt het Dagelijks bestuur een besluit over de schuldhulpverlening. Dit besluit houdt in:

    • 1.

      a. toegang tot schuldhulpverlening inclusief een plan van aanpak; of

    • 2.

      b. een weigering tot schuldhulpverlening.

    • 3.

       

2. In afwijking van het eerste lid kan een besluit achterwege blijven als de inwoner in het eerste gesprek aangeeft af te zien van verdere schuldhulpverlening.

3. Aan een besluit als bedoeld in het eerste lid, onderdeel a, kunnen voorwaarden worden verbonden.

  • 1.

    4. Is er sprake van een (dreigende) crisissituatie, dan wordt de inwoner binnen drie werkdagen na de melding een crisisinterventietraject aangeboden.

Artikel 6. Toetsingskader aanbod schuldhulpverlening

  • 1.

    1. Het Dagelijks bestuur verleent aan de aanvrager schuldhulpverlening op basis van vastgestelde kaders. Een verzoek tot ondersteuning wordt daarom getoetst aan het geldende gemeentelijke Plan Schulddienstverlening en aan deze beleidsregels. Een verzoek kan op grond van die toetsing worden afgewezen.

  • 1.

    4. Als een aanbod voor schuldhulpverlening wordt toegekend, dan vindt een verplichte registratie plaats bij het Bureau Krediet Registratie op grond van de Wet op het financieel toezicht.

Artikel 7. Aanbod en kwaliteitsborging schuldhulpverlening

  • 1.

    1. In het kader van schuldhulpverlening zet het Dagelijks bestuur verschillende producten in. Deze producten zijn beschreven in het Werkproces Schulddienstverlening.

  • 2.

     

  • 3.

    2. De uitvoering van de verschillende producten vindt plaats volgens de modules en gedragscodes van de NVVK.

  • 1.

    3. Het uitgangspunt bij minnelijke schuldbemiddeling is dat in principe altijd een saneringskrediet wordt ingezet. Hiervoor werkt GR de Bevelanden samen met een kredietbank waarmee een overeenkomst is afgesloten. De kaders voor het inzetten van saneringskredieten zijn als volgt:

  • 1.

    5. Het Dagelijks bestuur besteedt de schuldhulpverlening aan zelfstandig ondernemers uit aan daarin gespecialiseerde schuldhulpverleningsbureaus. Met deze bureaus zijn overeenkomsten afgesloten waarin de werkwijze is vastgelegd. De werkwijze van de bureaus is gebaseerd op de gedragscodes en kwaliteitsnormen van de brancheorganisatie NVVK.

Artikel 8. Maximaal aflossen en vrij te laten bedrag

  • 1.

    1. Voor de vaststelling van de hoogte van het Vrij te laten bedrag (Vtlb) bij minnelijke schuldregelingen is het Vtlb-rapport van Recofa leidend. Dit is overeenkomstig de Memorie van Toelichting van de wet en de voorwaarden voor het lidmaatschap NVVK.

  • 2.

     

  • 3.

    2. Alle inkomsten boven het vastgestelde Vtlb moet de inwoner afdragen voor de aflossing van de schulden.

Artikel 9. Verplichtingen

  • 1.

    De aanvrager is verplicht om alle medewerking te verlenen die redelijkerwijs nodig is voor de totstandkoming en het welslagen van het schuldhulpverleningstraject. De medewerking bestaat onder andere uit:

    • 1.

      het nakomen van afspraken;

    • 2.

      geen nieuwe schulden aangaan;

    • 3.

      naleving van de afspraken uit het plan van aanpak, de overeenkomst budgetbeheer en de schuldregelingsovereenkomst;

    • 4.

      het verrichten van voldoende inspanningen om het inkomen te vergroten.

  • 1.

    Ten aanzien van de aanvrager met minderjarige thuisinwonende kinderen worden alle mogelijkheden ten aanzien van schuldhulpverlening bekeken om afsluiting van gas, water en energie of woningontruiming te voorkomen, onder de voorwaarde dat de aanvrager de vereiste medewerking verleent zoals bijvoorbeeld:

    • 1.

      het inkomen laten beheren of zich onder beschermingsbewind laten plaatsen;

    • 2.

      zich onder behandeling stellen van verslavingszorg;

    • 3.

      begeleiding accepteren van het maatschappelijk werk of een andere hulpverlenende instantie of vrijwilligersorganisatie.

Artikel 10. Weigeringsgronden

  • 1.

    Het Dagelijks bestuur kan besluiten om de schuldhulpverlening te weigeren als:

    • 1.

      de aanvrager al eerder gebruik heeft gemaakt van schuldhulpverlening bij GR de Bevelanden (artikel 3 lid 2 van de wet);

    • 2.

      de aanvrager fraude heeft gepleegd die financiële benadeling van een bestuursorgaan tot gevolg heeft en de aanvrager in verband daarmee onherroepelijk strafrechtelijk is veroordeeld of een onherroepelijke bestuurlijke sanctie, die beoogt leed toe te voegen, is opgelegd (artikel 3 lid 3 van de wet);

    • 3.

      de aanvrager niet of in onvoldoende mate de verplichtingen als genoemd in artikel 9 van deze beleidsregels nakomt;

    • 4.

      sprake is van een onregelbare schuldenaar en/of een onregelbare schuldensituatie.

Artikel 11. Beëindigingsgronden

  • 1.

    Het Dagelijks bestuur kan besluiten om de schuldhulpverlening te beëindigen als:

  • 1.

    de aanvrager niet langer tot de doelgroep behoort;

  • 2.

    de aanvrager niet of in onvoldoende mate zijn verplichtingen nakomt zoals vastgelegd in artikel 9 van deze beleidsregels;

  • 3.

    de gestelde doelen zijn behaald;

  • 4.

    de aanvrager zijn beschikbare aflossingscapaciteit niet wil gebruiken voor de aflossing van schulden;

  • 5.

    blijkt dat de aanvrager informatie heeft achtergehouden of onjuiste en/of onvolledige informatie heeft verstrekt die tot een ander besluit zou hebben geleid;

  • 6.

    de aanvrager zich misdraagt tegenover de medewerkers van GR De Bevelanden,

  • 7.

    een nieuwe schuld is ontstaan tijdens de looptijd van het minnelijk traject;

  • 8.

    de aanvrager in staat is om zijn schulden zelf te regelen dan wel in staat is de schulden zelfstandig te beheren;

  • 9.

    de schuldhulpverlening, gelet op de persoonlijke omstandigheden van de aanvrager, niet (langer) passend of noodzakelijk is;

  • 10.

    de aanvrager hier nadrukkelijk om verzoekt;

  • 11

    de aanvrager niet over voldoende inkomen beschikt;

  • 12

    het minnelijk traject niet geslaagd is en de aanvrager gebruik wil maken van het wettelijk schuldsaneringstraject (Wsnp).

  • 1.

    Alvorens ingevolge lid 1 sub b te besluiten tot beëindiging van schuldhulpverlening, wordt de aanvrager eenmaal een redelijke hersteltermijn geboden om alsnog, binnen de gestelde termijn, de gevraagde medewerking te verlenen of informatie te verstrekken.

  • 1.

    Een traject schuldhulpverlening stopt van rechtswege bij het overlijden van de aanvrager.

  • 1.

    Beëindiging vindt altijd plaats op basis van een beschikking van het Dagelijks bestuur.

Artikel 12. Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden

Het Dagelijks bestuur handelt in overeenstemming met deze beleidsregels, tenzij dat naar het oordeel van het Dagelijks bestuur voor één of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen uitgangspunten, overeenkomstig artikel 4:84 van de Awb.

Artikel 13. Inwerkingtreding en citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als: 'Beleidsregels Schuldhulpverlening GR De Bevelanden 2023' en treden in werking op de dag na bekendmaking. De huidige ‘Beleidsregels Toelating tot de schuldhulpverlening GR De Bevelanden’ komen hiermee te vervallen.

Vastgesteld door het Dagelijks bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking de

Bevelanden in zijn openbare vergadering van 18 september 2023.

de secretaris, de voorzitter,

Toelichting bij de Beleidsregels schulddienstverlening GR De Bevelanden 2023

Algemene toelichting

Wij maken een onderscheid tussen schuldhulpverlening en schulddienstverlening. Schuldhulpverlening zijn de minnelijke schuldregelingen en het budgetbeheer als onderdeel van de schuldregeling die GR De Bevelanden uitvoert. Schulddienstverlening is de dienstverlening die geleverd wordt in de gehele keten. Hieronder vallen onder andere maatschappelijk werk, verslavingszorg, bewindvoerders, vrijwillig budgetbeheerders, vrijwilligersorganisaties etc. Deze beleidsregels betreffen de uitvoering van schuldhulpverlening.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1. Begripsbepalingen

Dit artikel behoeft geen verdere toelichting.

Artikel 2. Doelgroep

De schuldhulpverlening staat open voor alle inwoners van de aan GR De Bevelanden deelnemende gemeenten van 18 jaar en ouder.

Per 1 januari 2021 maakt de Wgs het mogelijk om niet-inwoners schuldhulpverlening te bieden als er sprake is van bijzondere omstandigheden. Voorbeeld hiervan is schuldhulpverlening aan een (ex)gedetineerde. In het kader van de terugkeer van gedetineerden in de samenleving kan het wenselijk zijn om in voorkomende gevallen al een schuldhulpverleningstraject op te starten voordat de gedetineerde vrijkomt. Een ander voorbeeld is als iemand al in een traject schuldhulpverlening zit en verhuist naar een andere gemeente. In dat geval kan het ook gewenst zijn om deze persoon te blijven helpen vanwege de continuïteit van de hulpverlening. Deze voorbeelden zijn niet limitatief.

In de Memorie van Toelichting bij de gewijzigde Wgs per 1 januari 2021 wordt benadrukt dat alle ondernemers die persoonlijk aansprakelijk zijn voor schulden van hun onderneming, in aanmerking komen voor gemeentelijke schuldhulpverlening. Per definitie zijn dit ondernemers met een eenmanszaak, VOF, commanditaire vennootschap of een maatschap. Dit zijn rechtsvormen zonder rechtspersoonlijkheid en daarom is de ondernemer zelf, als natuurlijk persoon, aansprakelijk voor schulden van de onderneming. Maar ook andere ondernemers, die als natuurlijk persoon aansprakelijk zijn voor zakelijke schulden, kunnen voor die schulden een aanvraag schuldhulpverlening doen. Dit is bijvoorbeeld als een ondernemer privé heeft meegetekend voor een lening van zijn BV. Of als een ondernemer zijn eenmanszaak heeft omgezet in een BV, maar nog betalingsverplichtingen heeft die hij met zijn eenmanszaak is aangegaan. Het gaat er dus om dat de ondernemer persoonlijk aansprakelijk is voor de zakelijke schulden. Rechtspersonen zoals BV’s, stichtingen, verenigingen en coöperaties hebben geen toegang tot de gemeentelijke schuldhulpverlening.

Artikel 3. Aanmelding

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 4. Vroegsignalering

Met ingang van 1 januari 2021 is Vroegsignalering opgenomen in de Wgs. Hiermee is het voor gemeenten een wettelijke taak geworden. Voor de manier waarop gemeenten deze taak uitvoeren, hebben zij beleidsvrijheid. Het Dagelijks bestuur stelde in 2021 een afwegingskader vast waarop Vroegsignalering door GR De Bevelanden werd uitgevoerd. Na een evaluatie in 2022 is besloten vanaf 2023 hetzelfde kader te handhaven. Omdat het aantal signalen aanzienlijk is gestegen in 2022, passen we aanvullende criteria op het afwegingkader toe. Op die manier kunnen we zoveel mogelijk persoonlijk contact leggen bij de meest nijpende signalen. De aanvullende criteria zijn:

  • 1.

    Hoogte van de betalingsachterstand

  • 2.

    Soort achterstand

  • 3.

    Aanwezigheid inwonende kinderen

Als er sprake is van een crisis waarbij ontruiming of afsluiting dreigt, zoeken wij altijd persoonlijk contact.

Artikel 5. Besluit over schuldhulpverlening

De wet schrijft voor binnen welke termijnen een eerste gesprek moet plaatsvinden en een besluit moet worden genomen. Daarnaast stelt de NVVK voorwaarden aan haar leden. Wij beschrijven onze werkwijze in het werkproces schulddienstverlening.

Onder een crisissituatie verstaan wij een gedwongen woningontruiming, beëindiging van de levering van gas, elektriciteit, stadsverwarming of water of opzegging dan wel ontbinding van de zorgverzekering.

Artikel 6. Toetsingskader aanbod schuldhulpverlening

Dit artikel behoeft geen verdere toelichting.

Artikel 7. Aanbod en kwaliteitsborging schuldhulpverlening

Lid 1. De producten en diensten die vallen onder het aanbod, zijn uitgewerkt in het werkproces schulddienstverlening. Het werkproces is gebaseerd op de modules en gedragscodes van de NVVK en de termijnen die de Wgs stelt.

Bij het aanbod van schuldhulpverlening streven wij een integrale aanpak na. Dit betekent dat wij waar nodig de casussen bespreken met collega’s binnen het sociaal domein.

Lid 3 sub d. Bij de inzet van saneringskredieten kan het totale aanbod aan schuldeisers hoger uitvallen dan de maandelijkse afloscapaciteit x 18 maanden, doordat de opbrengst van het te liquideren en in te zetten vermogen bij de start van de schuldregeling ook aangewend kunnen worden voor het aanbod aan de schuldeisers.

Lid 4 en 5. Ook bij uitbesteding van taken aan externe bureaus blijft GR De Bevelanden verantwoordelijk voor de kwaliteit van de schuldhulpverlening. Deze kwaliteit is geborgd door alleen met externe bureaus samen te werken die lid zijn van de NVVK.

Artikel 8. Maximaal aflossen en vrij te laten bedrag

Een gebruikelijke methode om de afloscapaciteit vast te stellen, is de Recofamethode. Recofa is de werkgroep rechter-commissarissen in faillissementen; de Recofamethode geldt bij toepassing van de Wsnp. Voor de vaststelling van de hoogte van het VTLB bij minnelijke schuldregelingen bij GR De Bevelanden, is het VTLB-rapport van Recofa leidend.

Op grond van de Wgs is het niet meer toegestaan dat een inwoner onder de beslagvrije voet uitkomt, ook niet op vrijwillige basis. De NVVK heeft daarom een alternatief vastgesteld dat de wet respecteert en het Dagelijks bestuur in staat stelt toch een minnelijk voorstel te doen, terwijl het de berekening en de aanpak zo simpel mogelijk houdt. Het Dagelijks bestuur volgt deze handreiking van de NVVK.

Artikel 9. Verplichtingen

Dit artikel is een nadere uitwerking van de artikelen 6 en 7 van de Wgs. Met dit artikel wordt nogmaals de eigen verantwoordelijkheid van de aanvrager benadrukt voor het slagen van een schuldhulpverleningstraject. Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de aanvrager om tijdig de informatie te verstrekken die nodig is voor het traject, alsmede om de benodigde medewerking te verlenen gedurende het traject.

De Wgs schrijft voor dat gemeenten moeten aangeven hoe zij de schuldhulpverlening aan gezinnen met minderjarige kinderen vormgeven. Reden dat deze specifieke doelgroep in de wet wordt genoemd, is dat men ten alle tijden wil voorkomen dat gezinnen met minderjarige kinderen op straat komen te staan als er problematische schulden zijn. Wij bekijken altijd alle mogelijkheden om een woningontruiming of afsluiting gas, water en elektra te voorkomen, mits de ouders de medewerking verlenen en zich houden aan de voor hen van toepassing zijnde voorwaarden. Bij onvoldoende medewerking kunnen wij een ontruiming of afsluiting niet voorkomen en schakelen wij relevante partijen in het Sociaal Domein in om de kwetsbare positie van de kinderen te bewaken. Als er minderjarige kinderen in het geding zijn zal altijd melding worden gedaan bij Veilig Thuis. Ouders hebben immers een zorgplicht en het niet zorgen voor een huis wordt gezien als een verwaarlozing.

Artikel 10. Weigeringsgronden

De Wgs biedt geen mogelijkheid om groepen inwoners categoriaal uit te sluiten van schuldhulpverlening. Er zijn slechts twee overwegingen om schuldhulpverlening te weigeren, namelijk in het geval van recidive en in het geval de aanvrager fraude heeft gepleegd.

Inwoners die na succesvolle beëindiging van een schuldhulpverleningstraject opnieuw in een situatie van problematische schulden terecht zijn gekomen, kunnen opnieuw voor een traject in aanmerking komen als er sprake is van een niet-verwijtbare oorzaak van de schulden. Als de beëindiging van het eerder traject verwijtbaar is, dan kan het Dagelijks bestuur de aanvrager uitsluiten van schuldhulpverlening. Dit is altijd een individuele afweging waarbij de schuldhulpverlener alle belangen meeweegt.

Het Dagelijks bestuur kan ook besluiten om schuldhulpverlening te weigeren als iemand fraude heeft gepleegd waarbij een bestuursorgaan financieel is benadeeld én waarbij de inwoner strafrechtelijk is vervolgd of een bestuurlijke heeft gekregen. Ook hier moet een individuele afweging plaatsvinden waarbij alle belangen worden meegewogen.

Voordat het dagelijks bestuur de schuldhulpverlening kan weigeren wordt de aanvrager een hersteltermijn geboden om alsnog de gevraagde medewerking te verlenen of informatie te verstrekken. Komt deze ook gedurende de herstelperiode de verplichting niet na, dan kan het Dagelijks bestuur besluiten tot weigering van de schuldhulpverlening. De termijn die aan aanvrager wordt gesteld is in dit artikel bewust niet benoemd. Het opleggen van een hersteltermijn is namelijk maatwerk en is afhankelijk van het type verplichting maar ook van de individuele omstandigheden van de aanvrager. Wel wordt vermeld dat het moet gaan om een 'redelijke termijn' zoals benoemd in de Algemene wet bestuursrecht.

 

Ten aanzien van (on)regelbare schulden en schuldenaren geldt onderstaand schema:

Een ‘regelbare schuldenaar’ houdt zich (met ondersteuning) aan afspraken en is gemotiveerd. Ook is hij bereid zich in te zetten om (indien mogelijk) meer inkomen te verwerven en ten gunste van crediteuren keuzen te maken in het bestedingspatroon. Een ‘regelbare schuldsituatie’ wordt gekenmerkt door schulden die voor een schuldregeling in aanmerking komen.

Daartegenover staat dat er schulden zijn die het treffen van een schuldregeling in de weg staan. Voorbeelden hiervan zijn een specifieke groep CJIB-schulden of schulden waarbij het door juridische procedures nog jaren duurt voordat duidelijk is hoe hoog de vordering is.

Artikel 11 Beëindigingsgronden

Voor de beoordeling of een schuldhulpverleningstraject beëindigt wordt, vindt altijd een individuele afweging plaats.

In het geval er tijdens het traject schuldhulpverlening een nieuwe schuld ontstaat, hoeft dit niet automatisch tot beëindiging van het traject te leiden. De nieuwe (fraude)schuld mag echter niet meegenomen worden tegen finale kwijting als sprake is van opzet of grove schuld. Ook hier wordt de persoonlijke situatie altijd meegewogen.

In het geval dat de aanvrager niet over voldoende inkomen beschikt, dan blijft het doel om het budget rond te krijgen en te zorgen voor voldoende aflossingscapaciteit.

Artikel 12. Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden

Bij dringende redenen of bijzondere omstandigheden kan het Dagelijks bestuur gemotiveerd afwijken van het gestelde in deze beleidsregels. De slechte financiële situatie van de aanvrager is op zichzelf geen dringende reden.

Artikel 13. Inwerkingtreding en citeertitel

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

 

Namens deze, M.A. Fränzel MSc, voorzitter Drs. M.C. Noordhoek, directeur