Organisatie | Breda |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Nadeelcompensatie en planschade De Nieuwe Mark |
Citeertitel | Beleidsregels nadeelcompensatie en planschade De Nieuwe Mark |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlagen | Bijlage 1.1 De Nieuwe Mark VO blad 1 24 mei 2018 Bijlage 1.2 De Nieuwe Mark VO blad 2 24 mei 2018 |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-10-2023 | nieuwe regeling | 20-09-2023 | 3421109 |
Burgemeester en wethouders van Breda maken bekend dat zij op 20 september 2023 de Beleidsregels Nadeelcompensatie en planschade De Nieuwe Mark hebben vastgesteld.
De beleidsregels worden van kracht met ingang van de eerste dag na die van deze bekendmaking.
Tegen het besluit tot vaststelling van de beleidsregels is geen bezwaar of beroep mogelijk.
Beleidsregels Nadeelcompensatie en planschade De Nieuwe Mark
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Breda,
gelet op artikel 3:4 en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 6.1. Wet ruimtelijke ordening
de gemeente Breda werkzaamheden heeft verricht en zal verrichten aan de Nieuwe Mark inclusief daarbij behorende kades en bruggen. Het gaat onder meer om het verdiepen van de huidige Nieuwe Mark tussen de Nieuweweg en de Markendaalseweg, het vervangen van de Tolbrug, het aanpassen van de Baronesbrug en Minderbroederwegbrug alsmede werkzaamheden ter hoogte van Seelig-Noord (van kruising Waterstraat/Markendaalseweg tot de Fellenoordstraat) en Seelig Zuid (van de nieuw te realiseren brug aan de Fellenoordstraat tot aan de aansluiting op de Vredenburghsingel);
besluit de volgende beleidsregels vast te stellen:
Beleidsregels nadeelcompensatie en planschade De Nieuwe Mark
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
Realisatie van het project de Nieuwe Mark: alle werkzaamheden ten behoeve van de Nieuwe Mark en de inrichting van de aanliggende openbare ruimte, zowel ondergronds als bovengronds, binnen het gebied, dat is aangegeven op de aan deze beleidsregels als bijlage 1 gehechte “Overzichtstekening de Nieuwe Mark”, tekeningnummer 306740 d.d. 24 mei 2018 deel 1 en deel 2. Het gaat onder meer om werkzaamheden die voortvloeien uit de navolgende besluiten:
Burgemeester en wethouders bevestigen de ontvangst van het verzoek zo spoedig mogelijk, maar tenminste binnen twee weken na de ontvangst ervan, en stellen verzoeker in kennis van de te volgen procedure.
Het verzoek wordt in ieder geval afgewezen:
als vijf jaren zijn verstreken na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de benadeelde zowel met de schade als met de omstandigheid dat deze schade is veroorzaakt door een schadeoorzaak bekend is geworden, en in ieder geval door verloop van twintig jaren na de gebeurtenis waardoor de schade is veroorzaakt. Als de aanvraag betrekking heeft op schade die is veroorzaakt door een appellabel besluit, vangt de verjaringstermijn van vijf jaar niet aan voordat dat besluit onherroepelijk is geworden.
voor zover de schade die verzoeker als gevolg van de realisatie van het project De Nieuwe Mark lijdt, niet als onevenredige schade kan worden aangemerkt. Onevenredige schade wil zeggen: schade die buiten het normale maatschappelijke risico of het normale bedrijfsrisico valt en op een beperkte groep burgers of instellingen drukt.
Artikel 5: Normaal bedrijfsrisico
Bij de beoordeling van de vraag of de schade die een onderneming gedurende één jaar lijdt, gelet op het bepaalde in artikel 4 sub d van deze beleidsregels als onevenredig gekwalificeerd kan worden, wordt in beginsel een drempel gehanteerd in de vorm van een normaal maatschappelijk risico of normaal bedrijfsrisico van 8% van de normomzet. Alleen schade die uitstijgt boven deze drempel komt voor vergoeding in aanmerking.
Artikel 6: De vaststelling van de schade en de financiële compensatie
Heeft verzoeker nagelaten redelijke maatregelen ter voorkoming of beperking van schade te nemen, dan blijft de schade die door het treffen van zodanige maatregelen voorkomen of beperkt had kunnen worden, voor rekening van verzoeker. De redelijke kosten van maatregelen ter voorkoming of beperking van schade behoren tot de te vergoeden schade.
Artikel 7: Adviseur of adviescommissie
Voor wat betreft de procedure over de inschakeling van een adviseur of van meerdere adviseurs die samen een adviescommissie vormen en de wijze waarop deze tot een advies komt, wordt verwezen naar de door de gemeenteraad vastgestelde ‘Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade gemeente Breda 2008’ en naar de ‘Procedureverordening bestuursschadevergoeding 1998’.
Het verzoek kan alleen worden toegewezen, als verzoeker naar redelijke verwachting in aanmerking komt voor een financiële compensatie en bovendien aannemelijk is dat van hem, in aanmerking genomen diens belang bij continuering van zijn onderneming, redelijkerwijs niet gevergd kan worden dat hij de beslissing op diens verzoek afwacht.