Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Almelo

Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Almelo 2023-2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlmelo
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Almelo 2023-2024
CiteertitelVerordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Almelo 2023-2024
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 61 van de Gemeentewet
  2. artikel 61c van de Gemeentewet
  3. artikel 147 van de Gemeentewet
  4. artikel 149 van de Gemeentewet
  5. artikel 15 van de Archiefwet 1995
  6. artikel 31 van de Archiefwet 1995
  7. artikel 9 van het Archiefbesluit 1995
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-10-202317-10-2023Nieuw besluit

17-10-2023

gmb-2023-453783

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Almelo 2023-2024

 

De raad van de gemeente Almelo,

- Gelezen het voorstel van het fractievoorzittersoverleg d.d. 14-07-2023, waarvan de motivering onlosmakelijk deel uitmaakt van dit besluit;

- Gelet op de artikelen 61, 61c, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet, de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995,

- Gelet op de “Circulaire benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester” van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

 

Besluit:

- Tot vaststelling van de “Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Almelo 2023-2024”, die de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voorbereidt.

 

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

a. De minister: de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

b. De commissaris: de Commissaris van de Koning in de provincie Overijssel.

c. De burgemeester: de burgemeester van de gemeente Almelo.

d. De commissie: de vertrouwenscommissie, zijnde een raadscommissie, die belast is met de voorbereiding van de aanbeveling tot vervulling van de vacature van burgemeester.

 

Artikel 2 Taak van de commissie

De commissie heeft tot taak de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voor te bereiden.

 

Artikel 3 Samenstelling commissie

1. De commissie bestaat uit de volgende voorzitters van de fracties uit de gemeenteraad:

o mevrouw A. Abdullatif

o de heer F. Akse

o mevrouw Y. Bijenhof

o de heer U. Çete

o de heer F.J. Gerritsen

o mevrouw H. J. Geerdink

o de heer J.L.R. Kampman

o mevrouw E.I. Klaasen

o de heer G.A.H. Nollen

o de heer W.D. Ravenshorst

o de heer T.S.M. Stöteler

o de heer J.B.W. Wiertz

 

2. Alle leden van de commissie hebben stemrecht.

3. Dhr. T.S.M. Stöteler is voorzitter van de commissie.

4. De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

 

Artikel 4 Ambtelijke ondersteuning

1. De raadsgriffier J.W. Scherpenzeel is secretaris van de commissie en geeft uit dien hoofde ambtelijke ondersteuning aan de commissie.

2. De plaatsvervangend raadsgriffier, mevrouw M.R.M. Lütjann, wordt als eerste plaatsvervangend secretaris aan de commissie toegevoegd.

3. De gemeentesecretaris de heer J. Dijkstra wordt als tweede plaatsvervangend secretaris aan de commissie toegevoegd.

4. De (plaatsvervangend) secretaris is geen lid van de commissie.

 

Artikel 5 Adviseur

1. De wethouder de heer A. Maathuis wordt als adviseur aan de commissie toegevoegd.

2. De adviseur wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie.

3. De adviseur is geen lid van, en heeft geen stemrecht in, de commissie.

 

Artikel 6 Geheimhouding

1. Alle stukken van de commissie zijn geheim. Dit wordt op de stukken vermeld.

2. De voorzitter van de commissie wijst in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht, die rechtstreeks voortvloeit uit artikel 61c van de Gemeentewet.

3. De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden, die geen zitting (meer) hebben in de commissie, en aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 13 van deze verordening, geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek wordt verstrekt.

4. De commissie treft, met inachtneming van de artikelen 8, 9 tweede lid en 10 van deze verordening, een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

5. De commissie en de gemeenteraad kunnen de geheimhouding waartoe de Gemeentewet verplicht niet opheffen.

6. De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

7. Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de (plaatsvervangend) secretaris en de adviseur.

 

Artikel 7 Vergaderingen

1. De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

2. De commissie vergadert zo vaak als de voorzitter of tenminste 4 leden dit noodzakelijk achten.

3. De voorzitter bepaalt dag, uur, en plaats van de vergadering. De voorzitter doet van elke vergadering tenminste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie en de adviseur.

4. De commissie vergadert niet als niet tenminste de helft plus één van het aantal leden aanwezig is.

5. De leden zijn elke vergadering aanwezig. Indien een lid een vergadering niet aanwezig is dan vervalt zijn lidmaatschap van de vertrouwenscommissie. De commissie kan hierop een uitzondering maken wanneer sprake is van bijzondere omstandigheden zoals ziekte, overlijden ed.

6. De commissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij meerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.

 

Artikel 8 Contactpersoon

1. De voorzitter van de commissie vertegenwoordigt de commissie en treedt op als contactpersoon en woordvoerder.

 

Artikel 9 Bijzondere bepalingen over de benoemingsprocedure

1. De Gemeentewet bepaalt in artikel 61 lid 4 dat de commissie zich slechts door tussenkomst van de Commissaris van de Koning de door haar nodig geachte informatie over de kandidaten verschaft. Elk overleg met derden, schriftelijk of mondeling, is uitgesloten.

2. De secretaris nodigt, op verzoek van de commissie, de kandidaten uit voor een gesprek met de commissie. De commissie treft voorzieningen met betrekking tot de wijze waarop de privacy van sollicitanten wordt beschermd, bijvoorbeeld door de plaats en het tijdstip van de gesprekken zodanig te kiezen dat de vertrouwelijkheid van de gesprekken is gewaarborgd.

 

Artikel 10 Verslag

1. De commissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van de voorbereiding van de aanbeveling tot benoeming of herbenoeming verslag uit aan de gemeenteraad en commissaris door middel van een verslag van bevindingen. Dit schriftelijke en geheime verslag bevat tenminste:

a. Een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht.

b. Een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie.

En heeft in ieder geval de volgende bijlage:

c. De concept-aanbeveling aan de raad van twee kandidaten, die naar oordeel voor benoeming in aanmerking komen, een en ander zoals bedoeld in artikel 61 van de Gemeentewet. De commissie geeft tevens een gemotiveerde volgorde van de kandidaten op haar concept-aanbeveling aan.

 

Artikel 11 Archivering

1. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat op het tijdstip als bedoeld in artikel 10 alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als ‘geheim’ worden overgebracht naar de krachtens de wet door de raad aangewezen archiefbewaarplaats.

2. Van de overbrenging wordt een verklaring van overbrenging volgens artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 wordt opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van met toepassing van artikel 15, lid 1 sub a en c, van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid.

3. De originele bescheiden die de commissie heeft ontvangen van de commissaris of van kandidaten worden onmiddellijk na het in eerste lid bedoelde tijdstip door de leden bij de secretaris ter vernietiging ingeleverd.

4. De in het derde lid bedoelde bescheiden worden door de secretaris terstond vernietigd.

 

Artikel 12 Onvoorziene aangelegenheden

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire niet voorziet, beslist de commissie.

 

Artikel 13 Ontbinding van de commissie

De commissie wordt geacht te zijn ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat in de vacature van burgemeester is voorzien.

 

Artikel 14 Inwerkingtreding en vervaldatum

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking en vervalt met ingang van de dag volgend op die waarop aan het gemeenteraad bekend is gemaakt dat in de vacature is voorzien.

 

Artikel 15 Citeertitel

De verordening wordt aangehaald als: “Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Almelo 2023-2024”.

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Almelo op

17 oktober 2023,

de griffier, de burgemeester,

drs. J.W. Scherpenzeel A.J. Gerritsen