Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Texel

Beleidsregels tegemoetkoming kinderopvang Sociaal Medische indicatie gemeente Texel

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTexel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels tegemoetkoming kinderopvang Sociaal Medische indicatie gemeente Texel
CiteertitelBeleidsregels tegemoetkoming kinderopvang Sociaal Medische Indicatie gemeente Texel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpTegemoetkoming kosten kinderopvang

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursecht Titel 4.3
  2. Wet kinderopvang Afdeling 2 Kinderopvangtoeslag
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-10-2023Nieuwe beleidsregels

03-10-2023

gmb-2023-453431

3287992

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels tegemoetkoming kinderopvang Sociaal Medische indicatie gemeente Texel

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Texel;

 

Gelet op:

• Titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;

• Wet kinderopvang Afdeling 2 Kinderopvangtoeslag.

 

Besluit:

 

Vast te stellen de ‘Beleidsregels tegemoetkoming kinderopvang Sociaal Medische Indicatie gemeente Texel’.

 

HOOFDSTUK 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1.

    Alle begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven komen dezelfde betekenis toe als in de ‘Wet kinderopvang’ en de ‘Algemene wet bestuursrecht’.

  • 2.

    In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

    • a.

      Adviesorgaan: de instelling/organisatie die op verzoek van het college advies uitbrengt over de noodzaak van kinderopvang. Wanneer een gezin al een contactpersoon heeft, ligt bij de contactpersoon de bevoegdheid om het aantal benodigde uren kinderopvang te bepalen;

    • b.

      College: burgemeester en wethouders van de gemeente Texel;

    • c.

      Eigen bijdrage: eigen bijdrage is de kosten van kinderopvang conform het ‘Besluit kinderopvangtoeslag’ en de daarbij behorende bijlages;

    • d.

      Eigen kracht: de mogelijkheid om als ouders zelf het kind of de kinderen binnen het gezin op te vangen al dan niet met hulp van het eigen sociale netwerk;

    • e.

      Kind: jeugdige in de leeftijd van 0 tot en met 12 jaar of zolang het kind op de basisschool zit;

    • f.

      Kinderopvang: dagopvang of buitenschoolse opvang op grond van de ‘Wet kinderopvang’ geleverd door een kind-centrum of gastouderbureau dat geregistreerd staat in het ‘Landelijk Register Kinderopvang’;

    • g.

      Ouder(s): degene(n) die juridisch of feitelijk verantwoordelijk is (zijn) voor de dagelijkse zorg van het kind, waaronder wordt begrepen ouder(s), pleegouder(s) en voogd(en);

    • h.

      Sociaal Medische Indicatie (SMI): een noodzakelijke indicatie om tijdelijk in aanmerking te kunnen komen voor een tegemoetkoming in de kosten voor noodzakelijke kinderopvang als gevolg van sociale, lichamelijke, zintuigelijke, verstandelijke of psychische beperkingen van de ouder of een kind.

Artikel 2 Doelgroep

  • 1.

    Deze regeling is van toepassing op ouder(s) van een kind, tussen de 0 tot en met 12 jaar of zolang het kind op de basisschool zit, die:

    • a.

      Volgens de ‘Basisregistratie Personen (BRP)’ woont in de gemeente Texel; en;

    • b.

      Aantoonbaar niet zelf in de kinderopvang kan voorzien, geen beroep kan doen op een andere passende voorziening en niet behoort tot de in de ‘Wet kinderopvang’ benoemde doelgroepen; en;

    • c.

      Waarbij de ouder(s) of een kind een lichamelijke, sociale of psychische beperking heeft, waardoor tijdelijke opvang van het kind noodzakelijk is; of;

    • d.

      Waarbij door een adviesorgaan is vastgesteld dat kinderopvang in het belang van een goede en gezonde ontwikkeling of de veiligheid van het kind is.

  • 2.

    Het college stelt op aanvraag van de ouder(s) vast of de ouder of het kind een persoon is zoals bedoeld in het eerste lid.

Artikel 3 Aanspraak op een tegemoetkoming

  • 1.

    Het college kan aan de ouder(s), zoals bedoeld in artikel 2 van deze beleidsregels, met inachtneming van de bepaling van deze beleidsregels een tegemoetkoming verlenen.

  • 2.

    Bij de bepaling van de noodzaak houdt het college rekening met:

    • a.

      De mogelijke inzet van passende voorliggende voorzieningen voor de opvang van het kind; en;

    • b.

      De eigen kracht van ouder(s) om in de kinderopvang te kunnen voorzien.

  • 3.

    Van de voorliggende voorziening is in ieder geval sprake indien:

    • a.

      De ouder(s) of partner(s) reeds een tegemoetkoming in de kosten kinderopvang ontvangt of recht heeft op een tegemoetkoming in de kosten kinderopvang;

    • b.

      Gebruik kan worden gemaakt van andere adequate (opvang)voorzieningen in professionele of niet-professionele zin en waarvoor een andere vergoeding mogelijk is (bijvoorbeeld de gemeentelijke peuterplaatsen);

    • c.

      Een voorziening is toegekend aan de ouders op grond van:

      • i.

        De Wet kinderopvang (WK);

      • ii.

        De Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ);

      • iii.

        De Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO).

Artikel 4 Indiening van de aanvraag

  • 1.

    De aanvraag voor een tegemoetkoming in de kosten van de kinderopvang op sociaal medische gronden wordt op een door het college vastgesteld en beschikbaar gesteld formulier ingediend.

  • 2.

    Bij het aanvraagformulier wordt in ieder geval een verklaring van een onafhankelijke hulpverleningsinstantie of medisch specialist (bijvoorbeeld huisarts) toegevoegd, waaruit de sociaal medische indicatie van de kinderopvang blijkt.

Artikel 5 Advisering

Alvorens op de aanvraag te besluiten, kan het college ten behoeve van de vaststelling van de noodzakelijkheid van kinderopvang nader advies opvragen bij een bij het gezin betrokken hulpverleningsinstantie, deskundige of adviesorgaan, zoals omschreven in artikel 1, tweede lid onder a van deze beleidsregels.

Artikel 6 Beslistermijn

  • 1.

    Het college neemt een besluit binnen acht weken na ontvangst van de aanvraag als bedoeld in artikel 4 van deze beleidsregels.

  • 2.

    Het college kan de in het eerste lid genoemde termijn met ten hoogste vier weken verlengen. De aanvrager wordt schriftelijk door het college van de verlenging in kennis gesteld.

Artikel 7 Weigeringsgronden

  • 1.

    Het college weigert de tegemoetkoming in de kosten van de kinderopvang op sociaal medische gronden indien:

    • a.

      De ouder niet behoort tot de doelgroep als bedoeld in artikel 2 en 3 van deze beleidsregels;

    • b.

      De opvang waarvoor de ouder een tegemoetkoming aanvraagt:

      • i.

        Naar verwachting van het college niet of niet geheel zal plaatsvinden;

      • ii.

        Niet noodzakelijk is.

    • c.

      Sprake is van een voorliggende voorziening, zoals omschreven in artikel 3, lid 3 van deze beleidsregels.

  • 2.

    In aanvulling op het eerste lid kan het college de tegemoetkoming weigeren in het geval de ouder niet bereid is om hulpverlening te accepteren of hieraan mee te werken als bedoeld in artikel 12 van deze beleidsregels.

Artikel 8 Ingangsdatum

  • 1.

    De tegemoetkoming wordt verleend met ingang van de datum waarop de volledige aanvraag voor de tegemoetkoming door het college is ontvangen, dit gebeurt met terugwerkende kracht na goedkeuring van de aanvraag.

  • 2.

    Als op de datum onder lid 1 nog geen kinderopvang plaatsvindt, wordt de tegemoetkoming verleend met ingang van de datum waarop de kinderopvang zal starten.

  • 3.

    De tegemoetkoming wordt niet met terugwerkende kracht verleend.

Artikel 9 Omvang en duur van de tegemoetkoming

  • 1.

    De tegemoetkoming wordt slechts verleend voor het aantal uur per week en voor de periode waarvoor de inzet van de kinderopvang op sociaal medische gronden naar het oordeel van het college noodzakelijk is.

  • 2.

    Het college stelt de omvang van het aantal uren kinderopvang vast op maximaal 3 dagen of 6 dagdelen per week voor kinderopvang en voor maximaal 3 dagen per week voor buitenschoolse opvang.

  • 3.

    De duur van de tegemoetkoming is in beginsel niet langer dan op basis van de sociaal medische indicatie noodzakelijk, met een maximum duur van 9 maanden.

Artikel 10 Hoogte van de tegemoetkoming en eigenbijdrage

  • 1.

    Bij de berekening van de tegemoetkoming wordt gerekend met het maximale uurtarief voor kinderopvang van de gemeente Texel, zoals vastgesteld in het Tarievenbesluit Voorschoolse Voorzieningen van betreffende jaar. Eventuele meerkosten komen voor rekening van de ouder(s).

  • 2.

    De ouder betaalt een eigen bijdrage in de kosten van de kinderopvang afhankelijk van het toetsingsinkomen.

  • 3.

    Voor het bepalen van de hoogte van de eigen bijdrage zoals bedoeld in lid 2 van dit artikel, wordt de tabel gebruikt voor het betreffende kalenderjaar, zoals opgenomen in het ‘Tarievenbesluit Voorschoolse Voorzieningen’ van de gemeente Texel.

Artikel 11 Betaling van de tegemoetkoming

De tegemoetkoming wordt in de vorm van maandelijkse termijnen uitbetaald aan de houder van de kinderopvang.

Artikel 12 Inlichtingenplicht en overige verplichtingen

  • 1.

    De ouder doet aan het college, uit eigen beweging of op verzoek, onmiddellijk na het bekend worden schriftelijk mededeling van alle feiten en omstandigheden waarvan redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat deze van invloed kunnen zijn op de aanspraak of de hoogte van de tegemoetkoming.

  • 2.

    De ouder is verplicht aan het college, desgevraagd, medewerking te verlenen aan uitvoering van deze beleidsregels.

  • 3.

    De ouder doet al het mogelijke om de omvang in uren en duur qua periode waarin noodzakelijke kinderopvang op basis van Sociaal Medische Indicatie wordt afgenomen zo gering mogelijk te laten zijn.

  • 4.

    De ouder wordt geacht om iedere vorm van hulpverlening te accepteren welke er op gericht is om de oorzaak van de noodzaak tot kinderopvang weg te nemen.

Artikel 13 Terugvordering

Wanneer blijkt dat de tegemoetkoming onterecht is uitgekeerd, of het college besluit tot herziening wordt het teveel of onterecht verstrekte bedrag teruggevorderd.

Artikel 14 Slotbepaling

De beleidsregels worden aangehaald als ‘Beleidsregels tegemoetkoming kinderopvang Sociaal Medische Indicatie gemeente Texel’.

Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Texel in de vergadering van 3 oktober 2023.

burgemeester en wethouders van gemeente Texel,

de secretaris, de waarnemend burgemeester,

E. Wolfkamp R.C. van der Zwaag

Toelichting

Artikel 4 Indiening van de aanvraag lid 3 plan van aanpak

De tegemoetkoming kosten kinderopvang op grond van een Sociaal Medische Indicatie is een tijdelijke tegemoetkoming. Het is nodig dat de aanvrager in een plan aangeeft hoe de aanvrager denkt te komen tot een situatie waarin geen beroep meer hoeft te worden gedaan op deze tegemoetkoming. Dit kan zijn omdat:

a. Kinderopvang niet meer nodig is; of;

b. Een regulier beroep op kinderopvangtoeslag mogelijk wordt.

 

Het plan van aanpak bestaat uit:

Een alinea waarin inzicht wordt gegeven in het perspectief en termijn van mogelijke uitstroom.

 

Hulpvragen bij het opstellen van dit plan van aanpak zijn:

- Aan welke optie(s) wordt gewerkt (bijvoorbeeld opvang in het netwerk of mogelijk herstel)?

- Op welke wijze werkt u hier aan? Welke stappen worden hierin gezet en welk tijdspad is hiervoor nodig?

Voor het opstellen van het plan van aanpak kunt u ondersteuning vragen bij uw hulpverlener of het Sociaal Team.

 

Artikel 9 Duur en omvang van de tegemoetkoming

Dit artikel bepaalt de duur en omvang van de verstrekking van de tegemoetkoming. Insteek van de regeling tegemoetkoming kosten kinderopvang SMI is dat deze regeling van tijdelijke aard is. De tegemoetkoming wordt daarom verstrekt voor een maximale duur van 9 maanden, echter niet langer dan de kinderopvang noodzakelijk is, ofwel voor de duur van de Sociaal Medische Indicatie.

Tijdens de tegemoetkoming Sociaal Medische Indicatie blijft het Sociaal Team in contact met de aanvrager. Om via deze weg op de hoogte te blijven van de situatie binnen het gezin en ontwikkelingen met betrekking tot het plan van aanpak.