Organisatie | Achtkarspelen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Deelverordening subsidie pilot isolatie woningen Drogeham en Kootstertille 2023 |
Citeertitel | Deelverordening subsidie pilot isolatie woningen Drogeham en Kootstertille 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-11-2023 | nieuwe regeling | 12-10-2023 |
De raad van de gemeente Achtkarspelen;
Gelezen het raadsvoorstel van burgemeester en wethouders van 5 september 2023;
Gelet op het bepaalde in de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht en het bepaalde in artikel 2, derde lid van de Algemene subsidieverordening Achtkarspelen 2016;
Deelverordening subsidie pilot isolatie woningen Drogeham en Kootstertille 2023
HOOFDSTUK 1. BEGRIPSBEPALINGEN
In aanvulling op de Algemene subsidieverordening wordt voor de toepassing van deze verordening verstaan onder:
Gereedmeldingsformulier: het door het college van burgemeester en wethouders van Achtkarspelen vastgestelde formulier met bijbehorende bewijsstukken waarmee gemeld wordt dat de woning op een wijze als omschreven in de quickscan geïsoleerd is en gevraagd wordt het subsidiebedrag definitief vast te stellen;
Subsidiabele kosten: het totaal aan kosten inclusief BTW die de aanvrager moet maken voor het (laten) uitvoeren van de maatregelen om de woning te isoleren. Wanneer voor een deel van de investeringen ISDE subsidie kan worden verkregen, dan wordt die subsidie op de subsidiabele kosten in mindering gebracht;
HOOFDSTUK 2. SUBSIDIEVERSTREKKING
Het college van burgemeester en wethouders van Achtkarspelen kan op aanvraag subsidie voor het isoleren van een geselecteerde woning verlenen.
Artikel 8: Afhandeling ontvangst aanvraag
Indien de aanvraag niet alle gegevens bevat die het college voor het nemen van een beslissing noodzakelijk acht, stelt het college de aanvrager in de gelegenheid de aanvraag binnen een termijn van vier weken volledig te maken. De datum van ontvangst van de aanvraag is de datum waarop alle gevraagde informatie is ontvangen;
Het college beslist binnen vier weken na ontvangst op een ingediende aanvraag zoals bedoeld in artikel 8 lid 4, om subsidie.
Onverminderd het bepaalde in artikel 4:48 en artikel 4:49 van de Algemene wet bestuursrecht wijst het college van burgemeester en wethouders een aanvraag om subsidie te verlenen in ieder geval af indien:
Er gegronde redenen bestaan om aan te nemen of kan worden vastgesteld dat niet aan de voorwaarden en bepalingen van deze verordening inclusief bijlage kan worden voldaan en/of op voorhand niet aannemelijk is dat de woning afhankelijk van de ingediende aanvraag genoemde isolatiemaatregelen geïsoleerd kan worden;
De in de bijlage genoemde maatregelen mogen door de aanvrager zelf worden uitgevoerd/aangebracht. In dat geval wordt alleen over de materiaalkosten subsidie verstrekt. De aanvrager die in eigen beheer deze maatregelen aan de woning aanbrengt voert deze werkzaamheden aan de hand van deskundig advies of begeleiding goed en veilig uit, zulks ter beoordeling van het college.
§ 2.4 Verantwoording en vaststelling
Artikel 16. Verantwoording over getroffen maatregelen
Subsidie-ontvanger dient aan te tonen dat de maatregelen waarvoor de subsidie is verleend zijn uitgevoerd en dat is voldaan aan de aan de subsidie verbonden voorwaarden, voorschriften en verplichtingen.
Artikel 18. Geen subsidie of lagere vaststelling
De subsidie is nihil wanneer bij de gereedmelding, of bij het ontbreken van een tijdige gereedmelding, blijkt dat de aangevraagde maatregelen niet binnen de in de subsidieverlening gestelde termijn zijn uitgevoerd.
De subsidie kan overeenkomstig het bepaalde in artikel 4:46 Awb in ieder geval lager worden vastgesteld indien de woning wel binnen de in de subsidieverlening gestelde termijn geïsoleerd is en:
Bij terugvordering van onverschuldigd betaalde subsidiebedragen of voorschotten kan het college van burgemeester en wethouders van Achtkarspelen de subsidie-ontvanger verplichten de met de terugvordering verband houdende kosten te voldoen. Tevens kan in dat geval de wettelijke rente worden gevorderd.
Artikel 21. Eigendomsoverdracht
Indien de subsidie-ontvanger de eigendom overdraagt aan een derde dient de subsidie-ontvanger binnen drie maanden na de overdracht afhankelijk van de situatie:
Gezamenlijk met de nieuwe eigenaar een verzoek tot overdracht van de subsidie in waarbij alle verplichtingen en rechten uit de beschikking en de voorwaarden uit deze verordening op de nieuwe eigenaar overgaan. De aan de vorige eigenaar toegekende voorschotten die nog niet aan maatregelen in de woning zijn besteed worden onverwijld aan de gemeente terugbetaald, of:
Het college kan in bijzondere gevallen een artikel of artikelen van deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken. Het van toepassing verklaren van dit artikel moet in het besluit gemotiveerd worden.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Achtkarspelen van 12 oktober 2023.
De griffier,
Dhr. mr. G.J. Andringa
De voorzitter,
Dhr. mr. O.F. Brouwer
BIJLAGE 1 BIJ DEELVERORDENING SUBSIDIE PILOT ISOLATIE WONINGEN DROGEHAM EN KOOTSTERTILLE 2023
Subsidie kan worden aangevraagd op basis van een voor deze pilot uitgevoerde quickscan voor maatregelen die er uiteindelijk toe leiden dat de woning binnen de in de verleningsbeschikking genoemde termijn geïsoleerd wordt.
Het maximale subsidiebedrag per woning bedraagt het in artikel 3 lid 2 onder a van de subsidieverordening voor de pilot isolatie woningen genoemde subsidiebedrag van € 2.500. Voor de bepaling van de subsidiabele kosten wordt alle maatregelen verstaan die nodig zijn om de schil van de woning te isoleren teneinde minder energie te gebruiken. Gedacht moet daarbij worden aan het aanbrengen van bodem- en/of vloerisolatie, gevel- en/of spouwmuurisolatie, raamisolatie (HR+, HR++, Tripleglas, Voorzetramen, Monumentenglas), dakisolatie, kier- en luchtdichting. Bij de uitvoering van de isolatiewerkzaamheden moet worden voldaan aan de vereisten van de Wet natuurbescherming.
In tegenstelling tot andere subsidieregelingen wordt de R of U-waarde van het toe te passen materiaal niet voorgeschreven en wordt niet per m2 toegepast isolatiemateriaal gesubsidieerd. De maatregel moet doelmatig zijn. Dit betekent dat de te treffen maatregel moet bijdragen aan het bereiken van de doelstelling om de woning binnen de in de subsidieverlening genoemde termijn te isoleren.
Subsidiabel zijn de kosten van de isolerende maatregelen die volgen uit de quickscan. Wanneer de werkzaamheden worden uitbesteed dan zijn de subsidiabele kosten inclusief de kosten van arbeid en de BTW. Bij zelfwerkzaamheid wordt de subsidie alleen over de materiaalkosten berekend. Ook eventuele legeskosten, bij een voor de uitvoering van isolerende maatregelen eventueel noodzakelijke Omgevingsvergunning, zijn subsidiabel
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Achtkarspelen van 12 oktober 2023.
Bijlage 2: Projectplan isolatiepilot Drogeham-Kootstertille 2023
De gemeenten Achtkarspelen, Dantumadiel, Noardeast Fryslân en Tytsjerksteradiel hebben in het kader van het Nationaal Isolatieprogramma eind juni 2022 middelen van het Rijk ontvangen. Deze middelen kunnen worden besteed aan de isolatie van particuliere woningen. In september 2022 hebben de vier gemeenten in ANNO verband besloten een pilot uit te voeren in één van de gemeenten bij ca. 35 woningen waarbij de eigenaren in aanmerking komen voor een gemeentelijke subsidie. Gekozen is voor de dorpen Drogeham en Kootstertille in de gemeente Achtkarspelen.
Doel van de pilot is om te onderzoeken hoe de middelen die beschikbaar gekomen zijn zo efficiënt en effectief mogelijk kunnen worden ingezet bij de inwoners die daar het meest bij gebaat zijn (bestrijding energiearmoede). Daarbij wordt nadrukkelijk ingezet op gebruikmaking van de kracht van de Mienskip: de Gebiedscoöperatie ‘Enerzjyk Skûlenboarch’ is daarom als gelijkwaardige partner betrokken bij de opzet en uitvoering van de pilot.
Een sub-doel van de pilot is om bewoners bewust(er) te maken over hun energieverbruik. Met behulp van vrijwillige energiecoaches van ‘Enerzjyk Skûlenboarch’ zal de bewoners inzicht geboden worden in hun energieverbruik en zullen zij geholpen worden het verbruik zoveel mogelijk te beperken.
Een tweede sub-doel van de pilot is om te onderzoeken in hoeverre een isolatieprogramma voor particuliere woningen kan worden uitgevoerd binnen het zgn. ‘gespikkeld bezit’. In veel straten met voormalige corporatiewoningen heeft de betreffende corporatie soms ook nog woningen in bezit. Juist bij rijtjeswoningen is het efficiënt isolatiemaatregelen gelijktijdig uit te voeren. De middelen vanuit het Nationaal Isolatieprogramma mogen niet besteed worden aan de isolatie van huurwoningen. Met betreffende woningcorporaties zal daarom overlegd worden over de mogelijkheden van participatie binnen het project. Er zal aan de huurders tenminste actief Energiecoaching worden aangeboden.
De uitkomsten van de pilot kunnen idealiter als ‘blauwdruk’ dienen voor toekomstige vergelijkbare projecten in de vier ANNO gemeenten en informatie opleveren die we kunnen gebruiken bij de nadere uitwerking van acties in het kader van het Nationaal Isolatieprogramma.
Bij de selectie van de woningen is primair gekeken naar woningen met een verwachte lage isolatiegraad waar naar verwachting de energiearmoede daarom hard toeslaat. Dat zijn vooral de voormalige huurwoningen uit de jaren ’70 die de afgelopen jaren door woningbouwcorporaties verkocht zijn. Daarnaast is gekeken naar een ‘logische’ afbakening van de woningen in een straat.
In samenspraak met de vertegenwoordigers van ‘Enerzjyk Skûlenboarch’ is gekomen tot de volgende selectie:
In totaal gaat het om 43 woningen, waarvan 9 woningen in het bezit zijn van een woningbouwcorporatie (8 woningen van de Stichting Woningbouw Achtkarspelen en 1 woning van de Stichting WoonFriesland). De Casimirstrjitte valt op: hier is het bijna 50-50 koop-huur. Voor 34 woningeigenaren geldt dus dat zij in aanmerking komen voor een gemeentelijke subsidie. Een overzicht van de woningen, de bouwjaren en de (geanonimiseerde) eigendom situatie is in de bijlage opgenomen.
Ten behoeve van deze pilot wordt een projectgroep ingericht bestaande uit:
Het projectteam wordt ondersteund door een projectondersteuner (Sjoukje Kooistra van team Duurzaamheid gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel) en medewerkers van team Communicatie van Achtkarspelen/Tytsjerksteradiel.
De taken worden binnen het projectteam besproken en verdeeld, waarbij voor de vertegenwoordigers uit de dorpen de nadruk zal liggen op de contacten met en begeleiding van de woningeigenaren. De taken voor de vertegenwoordigers van de gemeenten liggen meer op het vlak van het bestuurlijke proces, facilitering en de communicatie. De taken worden gedurende de pilot nader toegewezen.
In het voortraject rond de opzet van deze pilot is in samenspraak met de vertegenwoordigers van ‘Enerzjyk Skûlenboarch’ (hierna ‘trekkers’) voor de volgende aanpak gekozen:
We stellen een brief op voor alle bewoners, waarin wij hen uitnodigen voor een informatiebijeenkomst. De brief wordt door de trekkers thuisbezorgd. Zij gaan in gesprek met de bewoner en lichten de plannen toe. De brief blijft achter en de bewoner krijgt nog wat denktijd. De trekkers komen na een aantal dagen terug om de brieven weer op te halen.
Geeft een bewoner aan dat hij geen interesse heeft in de informatiebijeenkomst, dan wordt naar de reden daarvan gevraagd. Mogelijk dat de aangegeven bedenkingen of bezwaren kunnen worden weggenomen, zodat een bewoner mogelijk alsnog naar de informatiebijeenkomst komt. Uiteraard bepaald de bewoner daarna uiteindelijk zelf of hij al dan niet meedoet aan de pilot.
Tijdens de informatiebijeenkomst wordt de pilot verder toegelicht aan de bewoners. De in de dorpen actieve woningbouwcorporaties zijn betrokken bij de pilot. Voor huurwoningen is geen subsidie beschikbaar en de corporaties kennen hun eigen planning voor het verduurzamen van de woningen, maar de huurders worden vanuit de pilot wél ondersteund bijvoorbeeld door de inzet van Energie coaching.
Er wordt een maatwerkadvies opgesteld per woning (mogelijk niet voor elke woning, maar wellicht ook per type) door middel van een uitgebreide woningscan al dan niet in combinatie met een warmtescan. Hierbij wordt ook rekening gehouden met de Wet natuurbescherming in relatie tot isolatiemaatregelen (bescherming van de soorten). De kosten van het advies, dat door ter zake kundige adviseurs worden uitgevoerd, worden betaald vanuit het project. Het advies is compact en ‘helder’ geformuleerd, voorzien van een samenvattende begroting voor de te nemen maatregelen (investeringsinschatting) en aangevuld met een indicatie van mogelijke besparingen. Een leesbaar document, waarmee tevens kwaliteit en aansprakelijkheid wordt geborgd. Aan de hand van het advies wordt bepaald welke maatregelen nodig c.q. mogelijk zijn.
De trekkers hebben contact met uitvoerende bedrijven en onderhandelen met hen over gunstige prijzen. Een woningeigenaar geeft zelf opdracht; vanuit de gemeente vindt dus GEEN aanbesteding plaats. Om te borgen dat de werkzaamheden goed worden uitgevoerd, gaan we de uitvoering onafhankelijk laten toetsen.
De trekkers helpen, samen met de gemeente en eventueel andere instanties zoals de bibliotheken, de woningeigenaar met het aanvragen van ISDE subsidie en de subsidie van de gemeente. Hiertoe zullen ‘spreekuren’ worden ingericht in de dorpen. Deze ‘formulierenbrigade’ heeft een doorverwijsfunctie naar een bij het project betrokken financieel adviseur (zie ook punt 8).
Wij stellen een specifieke subsidieregeling op voor deze pilot die door de gemeenteraad van Achtkarspelen moet worden vastgesteld. Per woning is maximaal € 2.500 beschikbaar. Streven is dat met de verschillende subsidies de woningeigenaren toch in staat zijn om te investeren in hun woning. Resteert er na subsidies toch nog een investering die de eigenaar niet kan dragen, dan bekijken we (gemeente en trekkers) met de woningeigenaar de mogelijkheden voor een Energiebespaarlening of Energiebespaarhypotheek op grond van het Warmtefonds (0% rente, minimaal leenbedrag €1.000). Eventuele adviezen hierover mogen alleen worden verstrekt door AFM gecertificeerde instellingen en personen. Zo nodig zullen die dan ook in dit stadium van het project worden ingezet. De financieel adviseur komt afhankelijk van de persoonlijke situatie van de woningeigenaar met een voorstel voor ‘verkort’, ‘light’ of uitgebreid volledig gecertificeerd financieel advies. De kosten van deze financieel adviseur kunnen worden verwerkt in de totale investeringsbegroting en uitvoerings- c.q. financieringsplannen.
Gedurende de uitvoering van het project kunnen extra stappen worden toegevoegd mocht dit wenselijk c.q. noodzakelijk blijken te zijn.
Het totale projectbudget bedraagt € 107.500 en wordt gedekt binnen de gemeentelijke budgetten vanuit het Nationaal Isolatieprogramma (uitgekeerd met middelen energiearmoede (SPUK) in juni 2022).
De begroting is als volgt opgebouwd
De subsidie van maximaal € 85.000 komt ten laste van het budget van de gemeente Achtkarspelen. De kosten voor de energiescans en de projectkosten (€ 22.500) worden evenredig verdeeld over de vier deelnemende gemeenten.
De kosten worden nauwgezet bijgehouden. Verrekening van de projectkosten vindt plaats op basis van de werkelijke kosten.
De planning voor de pilot wordt voor dit moment bewust globaal gehouden en zal gedurende het traject nader worden ingevuld en, zo nodig, aangevuld. Uitgangspunt is een kwalitatief goed proces te doorlopen, waarbij de planning ondergeschikt is aan het resultaat.
TOELICHTING DEELVERORDENING VOOR SUBSIDIE PILOT ISOLATIE WONINGEN DROGEHAM EN KOOTSTERTILLE 2023
De gemeente Achtkarspelen is samen met de gemeenten Dantumadiel, Noardeast Fryslân en Tytsjerksteradiel een pilot rond ca. 35 woningen gestart in het kader van het Nationaal Isolatieprogramma. De woningen zijn geselecteerd op basis van de (verwachte) lage energielabels en de (verwachte) energiearmoede die de bewoners daardoor dreigt te treffen. De pilot wordt uitgevoerd in nauw overleg met de gebiedscorporatie ‘Enerzjyk Skûlenboarch’ waar de dorpen Drogeham en Kootstertille deel van uitmaken.
Het doel van deze pilot is om ervaring op te doen over de wijze waarop en de condities waaronder bestaande woningen op een haalbare en betaalbare wijze geïsoleerd kunnen worden gemaakt en op welke wijze opschaling en kostenreductie kan plaatsvinden.
Voor het uitvoeringsplan ‘isolatieproject Drogeham en Kootstertille’ is vanuit de aan het Nationaal Isolatieprogramma gekoppelde Rijksmiddelen vooreerst een bedrag van € 110.000 gereserveerd, waarvan maximaal € 85.000 wordt benut ten behoeve van de concrete maatregelen in de woningen en dus ten gunste komt van de particulier in Drogeham en Kootstertille. Het resterende deel van het budget is bedoeld voor de projectbegeleiding en algemene projectkosten. De kosten van de concrete maatregelen komen ten laste van het isolatiebudget van de gemeente Achtkarspelen; de kosten voor projectleiding c.a. worden gedeeld door de vier ANNO-gemeenten.
Het isoleren van woningen is een behoorlijke investering, zeker voor de doelgroep waar het hier om gaat. Een deel van de investering is met energiebesparing niet direct ‘terug te verdienen’ en daarmee onrendabel. Verder zal mogelijk niet iedereen binnen deze pilot de financiering van de noodzakelijke maatregelen rond kunnen krijgen. Om de particulieren binnen deze pilot toch te stimuleren de woning gasvrij te isoleren en ze daarbij financieel tegemoet te komen is deze subsidieverordening opgesteld.
Het ‘Isolatieproject Drogeham en Kootstertille’ is een unieke publiek-private samenwerking tussen de gebiedscorporatie ‘Enerzjyk Skûlenboarch’ en de ANNO-gemeenten. Hiervoor is een projectorganisatie opgesteld. De tekst van deze verordening is in nauwe samenwerking met de projectgroep opgesteld.
Belangrijk uitgangspunt bij de uitvoering van de verordening is de lokale inbedding van en lokale betrokkenheid bij het project. Het bespreken van de quickscan en het invullen van de noodzakelijke formulieren zal met hulp van de projectleiding in de dorpen zelf gebeuren. Laagdrempeligheid, toegankelijkheid, hulpvaardigheid, eigenheid zijn daarbij het sleutelwoord. Het is een gemeenschappelijk project: van, voor en door inwoners van de dorpen. Het gaat om de Mienskip.
II De opzet van de verordening
De verordening geldt voor een voor deze pilot geselecteerde groep (particuliere) bestaande woningen in de dorpen Drogeham en Kootstertille die geïsoleerd zullen worden. Hoewel de pilot is gericht op de particuliere woningbezitters is opschalen binnen het project mogelijk. In de geselecteerde straten is sprake van ‘gespikkeld bezit’ en daarom zullen de woningcorporaties ook bij het project betrokken worden. Nog steeds geldt, dat de woningcorporaties eigen beleid hanteren voor de verduurzaming van hun woningbezit en een eigen opgave hebben in het kader van de energietransitie. Dit vraagt voor het totale woningbezit van de corporatie om een stapsgewijze aanpak. Corporaties krijgen hiervoor naast een korting op de verhuurdersheffing extra middelen. De betreffende corporaties zal worden gevraagd ‘mee te liften’ op de pilot. Er zullen geen middelen vanuit het Nationaal Isolatieprogramma tegenover staan, zodat er ook geen sprake zal zijn van ongeoorloofde staatssteun, maar op deze manier kan de corporatie wel meehelpen de pilot tot een succes te brengen.
Verplicht onderdeel van het aanvraagproces is het uitvoeren van een quickscan van de woning. De quickscan is een scan van de bouwkundige staat van de woning en de daarbij behorende technische installatie. De scan wordt uitgevoerd door voor deze pilot aangewezen deskundigen. In de scan wordt aandacht besteed aan de huidige energiebehoefte en de isolatie en de technische installatie van de woning. Op basis van deze 0-meting en een gesprek met de bewoners worden de mogelijkheden om de woning te isoleren en eventueel, op termijn, gasvrij te maken op papier gezet. De kosten van deze quickscan worden geheel uit het project vergoed.
Aanvragen om subsidie kunnen alleen worden ingediend wanneer de eigenaar van de woning over een actuele quickscan (niet ouder dan 1 jaar) beschikt. De quickscan wordt op locatie uitgevoerd en met de bewoners besproken. De aanvraag wordt niet via het (anonieme) internet maar samen met de projectleiding ingevuld. Dit geldt ook voor de gereedmelding. Het persoonlijk contact leidt tot goede aanvragen en gereedmeldingen en zorgt voor enthousiasme, draagvlak en het delen van kennis.
Op basis van een aanvraag kan subsidie worden verleend. Dit houdt in dat het subsidiebedrag wordt gereserveerd. Voor aanvragers betekent dit de zekerheid dat wanneer zij zich aan de aanvraag/verleningsbeschikking houden, zij recht op dit subsidiebedrag hebben. Nadat de maatregelen zijn uitgevoerd wordt via de gereedmelding het subsidiebedrag definitief vastgesteld en uitgekeerd.
Omdat het om een forse investeringen gaat die ook deels door de bewoners zelf moet worden betaald (voor zover zij hiertoe in staat zijn) bevat de subsidieregeling de mogelijkheid van bevoorschotting. Op verzoek en met inlevering van bewijzen kan een voorschot op de subsidie worden gevraagd.
De subsidie voor het isoleren van de woning
Subsidiabel zijn de kosten van de isolerende maatregelen die volgen uit de quickscan. Wanneer de werkzaamheden worden uitbesteed dan zijn de subsidiabele kosten inclusief de kosten van arbeid en BTW. Ook eventuele legeskosten, als een Omgevingsvergunning aangevraagd moet worden, zijn subsidiabel. Bij zelfwerkzaamheid wordt de subsidie alleen over de materiaalkosten berekend. Bij zelfwerkzaamheid kunnen zodoende meer maatregelen worden uitgevoerd voor hetzelfde bedrag aan subsidie wat deelnemers aan de pilot kan stimuleren zelf ook aan de slag te gaan. Daarbij worden zij vanuit de projectleiding voorzien van deskundig advies.
Het maximale subsidiebedrag en het subsidieplafond
De maximale subsidie voor het isoleren van een woning binnen deze pilot is gesteld op € 2.500. Met 34 woningen binnen de pilot is het subsidieplafond hiermee bepaald op € 85.000.
De vaststelling van de subsidie en de uitkering
Wanneer de werkzaamheden zijn uitgevoerd en de woning is geïsoleerd kan de gereedmelding worden ingediend en wordt de subsidie definitief vastgesteld en uitgekeerd. Eventueel betaalde voorschotten worden op deze uitkering in mindering gebracht. Door de gemeente aangewezen inspecteurs kunnen de uitvoering van de getroffen maatregelen inspecteren. Hiertoe is het nodig dat de aanvang van de werkzaamheden ook gemeld wordt.
Tegen besluiten die in het kader van de subsidieverordening worden genomen kan op de gebruikelijke wijze bezwaar worden gemaakt.
III Artikelgewijze toelichting
In dit artikel staan begrippen die in de verordening worden toegepast en die om een nadere verklaring vragen.
Met dit artikel wordt de reikwijdte van de verordening gegeven. De verordening geldt alleen voor een 34-tal in het kader van een pilot geselecteerde woningen in de dorpen Drogeham en Kootstertille. Subsidie kan alleen worden aangevraagd wanneer binnen de geldende voorwaarden de woning wordt geïsoleerd.
In dit artikel wordt het subsidieplafond voor de pilot gegeven. Budget dat niet wordt aangewend vloeit terug naar de middelen van de gemeente Achtkarspelen ten behoeve van andere projecten in het kader van het Nationaal Isolatieprogramma binnen de gemeente. Wanneer het subsidieplafond is bereikt zal het verzoek om de subsidie te verlenen worden geweigerd.
Artikel 4: Subsidiabele kosten
Voor de kosten van de werkzaamheden, maatregelen en materialen die nodig zijn om de woning te isoleren kan subsidie worden gevraagd. In de bijlage 1 is dit verder omschreven.
Artikel 5: Bevoegdheid college
In de verordening worden naast de gebruikelijke uitvoering van de verordening door de raad ook nog een aantal andere bevoegdheden aan het college toegekend. Dit is gedaan om de regelgeving flexibel te houden. Het college is bevoegd om aanvullende informatie te vragen die nodig is ter beoordeling van de aanvraag en aan een toekenningsbesluit nog noodzakelijke (extra) voorwaarden verbinden.
Artikel 6: Wijze van indiening
In overleg met dorpsbelangen is besloten om voor de uitvoering van het project duidelijk zichtbaar te zijn in het dorp en daarbij gebruik te maken van het dorpshuis van Drogeham en en Enerzjyhûs in Kootstertille. Het is belangrijk om de aanvrager goed te begeleiden. Daarom is voor een fysiek ‘loket’ gekozen waar de aanvrager kan komen met vragen en hulp kan krijgen bij het indienen van de aanvraag en de gereedmelding. Op deze wijze kan de aanvrager worden ontzorgd en kunnen ook incomplete aanvragen zo veel mogelijk worden voorkomen.
Artikel 7: In te dienen bescheiden
Het aanvraagformulier wordt met de projectleider of diens plaatsvervanger ingevuld. Voordat een aanvraag kan worden ingediend moet er een quickscan zijn uitgevoerd. De quickscan bevat immers de noodzakelijke informatie voor het treffen van maatregelen om de woning te isoleren. De quickscan wordt in het kader van dit project gratis aangeboden.
Verder worden in dit artikel de onderdelen genoemd die in ieder geval bij de aanvraag moeten worden ingeleverd. Is de eigenaar volgens de ‘basisadministratie personen’ nog niet op het adres ingeschreven dan is het voldoende om de koopovereenkomst van de woning te tonen.
Artikel 8: Afhandeling van ontvangst van de aanvraag
Is de aanvraag ingediend dan ontvangt de indiener hiervan direct een schriftelijk bewijs. Is de aanvraag toch niet compleet dan moet de gelegenheid worden geboden om de aanvraag aan te vullen. In dat geval is de datum van ontvangst van de aanvraag de datum dat de aanvraag compleet is gemaakt. Ook deze datum zal schriftelijk worden bevestigd.
Wordt een aanvraag niet tijdig aangevuld, dan wordt de aanvrager het besluit meegedeeld dat deze vanwege incompleetheid niet in behandeling wordt genomen. Tegen dit besluit kan bezwaar worden gemaakt.
Aanvragen worden afgehandeld in volgorde van datum van ontvangst. Dit wordt alleen relevant wanneer het subsidiebudget uitgeput raakt. In principe zal dat voor deze pilot overigens geen probleem vormen, omdat het subsidieplafond is afgestemd op het maximaal aantal deelnemers.
Het college beslist binnen vier weken na ontvangst op een compleet ingediende aanvraag. Deze termijn is bewust zo kort mogelijk gehouden waardoor de aanvrager snel weet of subsidie kan worden verkregen.
Naast het in de Algemene wet bestuursrecht genoemde, kan de subsidie ook worden geweigerd wanneer het subsidieplafond is bereikt of niet aan de andere voorwaarden en bepalingen uit de verordening en de bijlage kan worden voldaan.
Is voor de werkzaamheden ook een omgevingsvergunning nodig (bv. voor de activiteit ‘bouwen’ of ‘veranderen van een monument’) dan moet die vergunning van tevoren worden aangevraagd. Kan die vergunning niet worden verleend, dan levert dit een weigeringsgrond op voor de subsidie. Het is immers niet zinvol een maatregel te subsidiëren die op grond van andere regelgeving niet kan worden uitgevoerd.
Is de aanvraag ingediend voor maatregelen die al zijn uitgevoerd voordat de quickscan in het kader van het project is uitgevoerd, dan zal deze aanvraag worden geweigerd. Al uitgevoerde werkzaamheden worden niet gesubsidieerd. De subsidie is bedoeld ter stimulatie van toekomstige activiteiten. Dit vereist een peildatum. De peildatum is meestal de datum van aanvragen. Omdat in dit geval een quickscan voorafgaat aan het indienen van een aanvraag, is de datum van de quickscan als peildatum genomen.
Aanvragen die niet door de eigenaar of mede-eigenaar van de woning worden ingediend zullen worden geweigerd. Hoewel dit ook al uit de reikwijdte van de verordening blijkt, is in artikel 10 nogmaals opgenomen dat ook aanvragen voor woningen die niet binnen de pilot zijn geselecteerd zullen worden geweigerd.
Worden de maatregelen in eigen beheer in of aan de woning uitgevoerd dan wordt de subsidie berekend over de materiaalkosten.
Binnen de voor de pilot geselecteerde rijwoningen bevinden zich ook woningen die eigendom zijn van een woningcorporatie. Omdat er sprake is van ‘gespikkeld bezit’ en het efficiënt kan zijn rijwoningen in één keer aan te pakken, geldt dat de betreffende woningcorporatie op eigen kosten kan meeliften met de pilot. De huurders worden verder gewoon betrokken bij de pilot en hen zal tenminste energiecoaching worden aangeboden. De subsidiebedragen in het kader van deze pilot staan niet open voor woningcorporaties.
Artikel 13: Termijn voor de uitvoering
Nadat de subsidie is verleend heeft de woningeigenaar 1 jaar de tijd om de woning te (laten) isoleren. De termijn is vrij kort gehouden om voortgang in het proces te houden. In bijzondere gevallen bestaat echter de mogelijkheid om het college te vragen de termijn met maximaal 1 jaar te verlengen.
Artikel 14: Inhoud van de beschikking tot subsidieverlening
In de beschikking tot subsidieverlening (de reservering van de subsidiegelden) bevat de essentiële onderdelen: subsidiebedrag, termijn, gereedmelding en andere voorschriften en verplichtingen.
Omdat het isoleren van de woning een behoorlijke investering kan betekenen en de subsidie pas wordt vastgesteld wanneer alle maatregelen zijn getroffen, bevat de verordening de mogelijkheid om voorschotten uit te keren tot 75% van het subsidiebedrag.
Een verzoek om een voorschot dient gemotiveerd te worden. Dit betekent dat bewijsstukken bij het verzoek moeten worden ingediend dat bepaalde investeringen zijn gedaan of dat aanvrager op basis van offertes en een aannemingsovereenkomst op het punt staat de investeringen te doen.
Wanneer bij vaststelling van de subsidie blijkt dat ondanks de bevoorschotting de woning niet binnen de gestelde termijn geïsoleerd is dan zal het voorschot teruggevorderd worden.
Artikel 16: Verantwoording over getroffen maatregelen
De subsidie-ontvanger kan na subsidieverlening aan de slag met het aangevraagde isoleren van de woning. Hij dient daarbij zijn aanvraag te volgen. Binnen de in de beschikking genoemde termijn dienen de werkzaamheden te zijn uitgevoerd en dient de subsidie-ontvanger aan te tonen dat hij zich aan de verleningsbeschikking en deze verordening heeft gehouden en dat de aangevraagde isolatiemaatregelen aan de woning zijn uitgevoerd (eventueel na verlenging van de termijn voor de uitvoering).
Om de subsidie vast te kunnen stellen dient gebruik te worden gemaakt van het hiervoor vastgestelde gereedmeldingsformulier. Ook hier geldt weer dat gekozen wordt voor het persoonlijk contact en het formulier wordt samen met de projectbegeleiding ingevuld.
Het gereedmeldingsformulier wordt vergezeld van de bewijsstukken waaruit blijkt dat de maatregelen inderdaad zijn getroffen en het bewijs wordt geleverd dat de woning geïsoleerd is.
Het artikel biedt de mogelijkheid dat de gemeente de woning kan inspecteren. Dit kan steekproefsgewijs plaatsvinden. Hiertoe is het nodig dat aanvang van de werkzaamheden gemeld worden. Een inspectierapportje zal in voorkomende gevallen worden toegevoegd aan het dossier.
Artikel 18: Geen subsidie of lagere vaststelling
Wanneer niet alle maatregelen zijn uitgevoerd maar de woning afhankelijk van de aanvraag wel deels geïsoleerd is, kan de subsidie lager worden vastgesteld. Dit kan ook gebeuren wanneer de subsidie-ontvanger niet aan alle verplichtingen of voorwaarden van de beschikking en de verordening heeft voldaan of om andere redenen een onjuist subsidieverzoek heeft ingediend. Heeft de subsidie-ontvanger zich niet aan essentiële voorwaarden van de verordening (waaronder de in artikel 10 genoemde weigeringsgronden) gehouden dan wordt de subsidie op nihil gesteld.
Een subsidie-ontvanger moet zich houden aan de aanvraag die hij voor de subsidie heeft ingediend en waarop is beschikt. Mocht bij uitvoering van het project blijken dat het beter is om andere maatregelen toe te passen, dan kan dit met de projectbegeleiding en mogelijk ook met de aangewezen adviseurs worden besproken. Dit kan leiden tot een nieuwe aanvraag of (wanneer het om ondergeschikte wijzigingen gaat) een aangepaste beschikking.
Blijkt pas bij gereedmelding dat de subsidie-ontvanger zich niet heeft gehouden aan zijn aanvraag/de beschikking dan heeft dit gevolgen voor de subsidievaststelling. Het is de verwachting dat deze situatie zich, ook vanwege de toegankelijkheid en de laagdrempeligheid, niet vaak voor hoeft te doen.
Zijn er wel maatregelen uitgevoerd maar zijn de aangevraagde maatregelen niet binnen de, eventueel verlengde, termijn uitgevoerd, dan vervalt het recht op de subsidie en wordt de subsidie op nihil vastgesteld.
Het subsidiebedrag wordt binnen vier weken vastgesteld en uitgekeerd op het door de subsidie-ontvanger opgegeven rekeningnummer. Is er een voorschot uitgekeerd, dan wordt dit bedrag op het vastgestelde subsidiebedrag in mindering gebracht.
Blijkt uit de subsidievaststelling dat er teveel aan voorschot is ontvangen dan zal dit onverwijld terug moeten worden betaald tenzij op een andere wijze kan worden verrekend. Moet worden teruggevorderd en wordt dit niet uit eigen beweging gedaan, dan kan de terugvordering tot extra kosten leiden die op de subsidie-ontvanger kunnen worden verhaald.
Artikel 21: Eigendomsoverdracht
Indien de woning wordt verkocht terwijl er subsidie is verleend, is er een aantal scenario’s denkbaar. De oude en de nieuwe eigenaar kunnen gezamenlijk vragen om de tenaamstelling van de beschikking te wijzigen waarbij alle verplichtingen en rechten uit de beschikking op de nieuwe eigenaar overgaan. Van deze mogelijkheid zal met name gebruik worden gemaakt wanneer de oude eigenaar al een begin met het isoleren van de woning heeft gemaakt en de nieuwe eigenaar dit wil voltooien. Is er sprake van nog niet aan maatregelen bestede voorschotten, dan wordt dit voorschot door de oude eigenaar aan de gemeente terugbetaald.
Een andere mogelijkheid is, dat de maatregelen nog niet zijn toegepast en de “oude eigenaar” afstand doet van de subsidie en eventuele voorschotten terugbetaald. De nieuwe eigenaar kan, wanneer hij de woning wil isoleren, weer een nieuwe aanvraag indienen. Wordt aan de subsidieverordening voldaan, dan zal die nieuwe aanvraag gehonoreerd kunnen worden.
Het is ook mogelijk dat de oude eigenaar en de nieuwe eigenaar bij aankoop van de woning afspraken maken over het isoleren van de woning en dat de oude eigenaar zich op wat voor wijze ook verplicht dit te doen, de gereedmelding indient en het recht op de subsidie behoudt. Partijen zullen dit wel met bewijzen/overeenkomsten inzichtelijk moeten maken.
Dit artikel biedt het college de mogelijkheid om voor de uitvoering van de verordening nadere regels vast te stellen. De hoofdlijn van de verordening is door de raad vastgesteld. Het kan echter zijn dat bij uitvoering van deze verordening blijkt dat het noodzakelijk is om nadere regels vast te stellen rond de uitleg en interpretatie van de verordening. Om vertraging te voorkomen en om de flexibiliteit te behouden, wordt deze bevoegdheid bij het college neergelegd.
De subsidieverordening bevat een zogenaamde hardheidsclausule die alleen in bijzondere omstandigheden kan worden toegepast. De hardheidsclausule wordt niet toegepast op de elementaire onderdelen van deze verordening. Zo valt het om wat voor reden uiteindelijk niet uitvoeren van de aangevraagde maatregelen niet onder de hardheidsclausule.
De verordening treedt na publicatie in werking.
De officiële naam van deze verordening is ‘Deelverordening subsidie pilot isolatie woningen Drogeham en Kootstertille 2023’.
De subsidieverordening is voorzien van een bijlage 1 op basis waarvan de subsidiabele kosten worden vastgesteld en waarin het subsidiepercentage en een eventueel maximaal subsidiebedrag is genoemd.
Bijzondere aan de verordening is, dat niet per m2 isolatiemateriaal subsidie wordt verstrekt maar dat het gaat om maatregelen die op basis van de quickscan noodzakelijk worden geacht om de woning binnen de in de subsidieverlening genoemde termijn te isoleren. De kosten die aantoonbaar voor dit doel worden gemaakt en horen bij de in de quickscan genoemde isolerende maatregelen en eventuele legeskosten zijn subsidiabel.
Hierbij kan worden gedacht aan de kosten van alle vormen van isolerende maatregelen. Wanneer bijvoorbeeld voorzetwanden worden toegepast, dan bedragen de subsidiabele kosten niet alleen de kosten van het toegepaste isolatiemateriaal maar ook de andere materiaalkosten (regelwerk, plaatwerk, folielagen) en de arbeidskosten van het plaatsen van de wand. Worden de werkzaamheden in eigen beheer uitgevoerd, dan wordt de subsidie alleen over de materiaalkosten berekend.