Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Losser

Verordening op de rekenkamer gemeente Losser 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLosser
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de rekenkamer gemeente Losser 2023
CiteertitelVerordening op de rekenkamer gemeente Losser 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening op de rekenkamercommissie gemeente Losser 2019.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 81a van de Gemeentewet
  2. artikel 81b van de Gemeentewet
  3. artikel 81c van de Gemeentewet
  4. artikel 81k van de Gemeentewet
  5. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-11-2023nieuwe regeling

10-10-2023

gmb-2023-450618

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de rekenkamer gemeente Losser 2023

De raad van de gemeente Losser;

Gelezen het voorstel van het presidium;

Gelet op artikel 81a, 81b, 81c, 81k en 149 van de Gemeentewet;

Besluit vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening op de rekenkamer gemeente Losser 2023

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

 

  • a.

    Rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;

  • b.

    Voorzitter: de voorzitter van de rekenkamer;

  • c.

    Secretaris: de ambtelijk secretaris van de rekenkamer;

  • d.

    Raad: de gemeenteraad.

Artikel 2. De rekenkamer

  • 1.

    De rekenkamer bestaat uit minimaal drie en maximaal vijf leden, waaronder één voorzitter.

Artikel 3. Personele unie

Voor de uitvoering van haar taken en werkzaamheden werkt de rekenkamer in een personele unie voor de gemeenten Dinkelland, Losser, Oldenzaal en Tubbergen. De rekenkamer verricht haar taken onder de noemer “Noordoost Twente (NOT)”.

Artikel 4. Herbenoeming

  • 1.

    De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen maximaal één keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd.

Artikel 5. De ambtelijk secretaris

  • 1.

    De rekenkamer wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris die zorg draagt voor de voorbereiding en uitvoering van de onderzoeksactiviteiten van de rekenkamer.

  • 2.

    De secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de rekenkamer over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht. De functie is binnen de organisatie belegd bij de raadsgriffie van Losser.

Artikel 6. Budget

  • 1.

    De voorzitter is bevoegd binnen het door de raad vastgestelde budget uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.

  • 2.

    De rekenkamer is voor besteding van het budget uitsluitend verantwoording schuldig aan de raad. De voorzitter treedt op als budgethouder.

  • 3.

    Indien het budget ontoereikend is kan de rekenkamer om aanvullend budget vragen bij de raad. Dit geschiedt gemotiveerd en schriftelijk.

Artikel 7. Vergoeding

  • 1.

    De leden van de rekenkamer ontvangen voor hun werkzaamheden een vaste vergoeding per vergadering. De gemeenten uit de personele unie delen deze kosten naar evenredigheid.

  • 2.

    De voorzitter ontvangt driemaal het bedrag dat is genoemd in artikel 3.4.1. lid 1 van het Rechtspositiebesluit Decentrale Politieke Ambtsdragers.

  • 3.

    De leden ontvangen tweemaal het bedrag dat is genoemd in artikel 3.4.1. lid 1 van het Rechtspositiebesluit Decentrale Politieke Ambtsdragers.

  • 4.

    De door de leden noodzakelijke gemaakte reis- en verblijfkosten worden vergoed volgens de reis- en verblijfkostenregeling van de gemeente Losser.

  • 5.

    Het deel van de vergoeding voor de eigen gemeente komt ten laste van het Rekenkamerbudget als bedoeld in art. 7 lid 1 van deze verordening.

Artikel 8. Selectie onderwerpen

  • 1.

    De rekenkamer onderzoekt zo mogelijk meerdere onderwerpen van gemeentelijk beleid per jaar.

  • 2.

    Jaarlijks maakt de rekenkamer een ronde langs de fractie(voorzitter)s om suggesties voor te onderzoeken onderwerpen op te halen en te spreken over de rekenkamer.

  • 3.

    Ieder raadslid kan bij de rekenkamer een onderwerp voor onderzoek aandragen.

  • 4.

    Burgers kunnen suggesties voor onderzoeksonderwerpen aandragen bij de rekenkamer.

  • 5.

    Indien meerdere onderwerpen voor onderzoek in aanmerking komen maakt de rekenkamer daaruit een beargumenteerde keuze; ter bepaling van haar keuze kan de rekenkamer een vooronderzoek laten verrichten.

  • 6.

    De keuze van de rekenkamer wordt in de vorm van een jaarplan ter kennisgeving voorgelegd aan de raad én college.

Artikel 9. Rapportage

  • 1.

    Het in artikel 185 van de Gemeentewet ten aanzien van de rapportage van de rekenkamer is van overeenkomstige toepassing op de rekenkamer.

  • 2.

    Indien het verloop van het onderzoek daartoe aanleiding geeft, kan de rekenkamer besluiten de raad door middel van een tussentijdse rapportage te informeren inzake de vorderingen van het onderzoek.

  • 3.

    De rekenkamer stelt in eerste instantie de bij het onderzoek betrokken ambtenaren en/of externe organisaties in de gelegenheid om binnen twee weken te reageren op eventuele feitelijke onjuistheden en het onbedoeld voorkomen van geheime informatie in het rapport.

  • 4.

    Vervolgens wordt het definitieve onderzoeksrapport met de conclusies en aanbevelingen van de rekenkamer aangeboden aan de gemeenteraad en college van B&W en voor eenieder beschikbaar gesteld op de website van de rekenkamer.

  • 5.

    Het college wordt verzocht om te reageren voorafgaand aan bespreking door de gemeenteraad en deze reactie schriftelijk kenbaar te maken aan de gemeenteraad en rekenkamer.

  • 6.

    Het college geeft het jaarlijkse overzicht van de aanbevelingen en reactie daarop via de jaarrekening.

  • 7.

    Het definitieve rapport en de conclusies & aanbevelingen van de rekenkamer zijn openbaar, met inachtneming van het bepaalde in artikel 185, eerste lid, van de Gemeentewet.

  • 8.

    De raad bespreekt het definitieve rapport en de conclusies & aanbevelingen, neemt een besluit over de conclusies & aanbevelingen en bepaalt wat de voortgang daarbij zal zijn.

  • 9.

    Een aantal jaren na publicatie van een onderzoek kan in een zogenoemd doorwerkingsonderzoek nagegaan worden of en in hoeverre de aanbevelingen zijn opgevolgd.

  • 10.

    Jaarlijks voor 1 april stelt de Rekenkamer een verslag op van haar werkzaamheden over het voorgaande jaar.

Artikel 10. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 november 2023 nadat deze is bekend gemaakt.

  • 2.

    De Verordening op de rekenkamercommissie gemeente Losser 2019 wordt ingetrokken

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de rekenkamer gemeente Losser 2023.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van 10 oktober 2023

de griffier,

de voorzitter,