Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nunspeet

Beleidsregels energietoeslag gemeente Nunspeet 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNunspeet
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels energietoeslag gemeente Nunspeet 2023
CiteertitelBeleidsregels energietoeslag gemeente Nunspeet 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpBeleidsregels Energietoeslag

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 35 van de Participatiewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-10-2023nieuwe regeling

16-10-2023

gmb-2023-447990

919838

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels energietoeslag gemeente Nunspeet 2023

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nunspeet;

 

gelet op:

- titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;

- artikel 35 van de Participatiewet;

 

overwegende dat:

het college het wenselijk vindt om aan te geven in welke situaties en onder welke voorwaarden huishoudens in aanmerking kunnen komen voor een energietoeslag 2023;

het daarom wenselijk is voor dit doel aanvullende beleidsregels vast te stellen op de Beleidsregels bijzondere bijstand gemeente Nunspeet 2020.

 

Besluit:

vast te stellen de Beleidsregels energietoeslag gemeente Nunspeet 2023.

 

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: Participatiewet;

IOAW: de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

IOAZ: de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nunspeet;

inkomen: totaal van het inkomen, bedoeld in artikel 32 lid 1 onderdeel a van de wet;

peildatum: aanvraagdatum of datum waarop ambtshalve het recht wordt vastgesteld;

referteperiode: periode van de eerste volledige kalendermaand voorafgaand aan de maand waarin de peildatum ligt;

minimaregelingen: de regelingen zoals genoemd in de Verordening bijdrageregeling minima gemeente Nunspeet 2020 en de Beleidsregels collectieve zorgverzekering gemeente Nunspeet 2023;

energietoeslag 2023: de toeslag zoals deze is genoemd in artikel 35 lid 4 Participatiewet;

Wsnp: Wet schuldsanering natuurlijke personen;

Msnp: Minnelijke schuldsanering natuurlijke personen.

 

Artikel 2. Doelgroep energietoeslag 2023

  • 1.

    De energietoeslag 2023 is bedoeld voor een huishouden met een laag inkomen en wordt ambtshalve of op aanvraag als bijzondere bijstand, in de vorm van om niet, verleend.

  • 2.

    Voor de toepassing van deze regeling wordt het vermogen niet in aanmerking genomen.

  • 3.

    Een huishouden (alleenstaande of gezin) heeft een laag inkomen als gedurende de referteperiode het in aanmerking te nemen inkomen niet hoger is dan 130% van de toepasselijke bijstandsnorm.

  • 4.

    Een huishouden dat via het college een traject volgt op grond van de Wsnp of Msnp wordt geacht een inkomen te hebben van maximaal 120% van het sociaal minimum.

  • 5.

    De uitsluitingsgronden zoals genoemd in artikel 13 van de wet zijn van toepassing.

 

Artikel 3. Hoogte energietoeslag 2023

  • 1.

    De hoogte van de energietoeslag 2023 bedraagt € 1.300,-- bij een inkomen tot 120% van de toepasselijke bijstandsnorm.

  • 2.

    De hoogte van de energietoeslag 2023 bedraagt 50% van het bedrag genoemd in het eerste lid, bij een inkomen van 120% tot 130% van de toepasselijke bijstandsnorm.

  • 3.

    Indien de belanghebbende een energietoeslag 2022 heeft ontvangen, wordt de toeslag, zoals genoemd in het eerste lid, verlaagd met € 500,--.

 

Artikel 4. Middelen

  • 1.

    Een particuliere oudedagsvoorziening die wordt ontvangen in de vorm van een periodieke uitkering, conform de norm zoals genoemd in artikel 33 lid 5 Participatiewet, wordt niet tot de middelen gerekend.

  • 2.

    Indien de belanghebbende inkomen uit een eigen onderneming heeft, dan kan het college dit inkomen vaststellen aan de hand van de aangifte inkomstenbelasting 2022, waarbij het maandelijkse inkomen wordt vastgesteld als een gemiddelde van bedrijfsresultaat over de twaalf maanden waarop deze aangifte betrekking heeft. Bij het berekenen van het netto-inkomen wordt de systematiek van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (Bbz 2004) gehanteerd.

  • 3.

    Indien de belanghebbende over onvoldoende gegevens beschikt om het inkomen uit lid 2 te kunnen vaststellen, kan het college ervoor kiezen het gemiddelde inkomen vast te stellen aan de hand van tussentijdse cijfers en een door het college vast te stellen periode, waarbij de systematiek van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (Bbz 2004) wordt gehanteerd.

 

Artikel 5. Ambtshalve toekenning

  • 1.

    Het college kan huishoudens die voldoen aan de doelgroepomschrijving van artikel 2, en:

  • a.

    algemene bijstand ontvangen; of

  • b.

    een uitkering ontvangen op grond van de IOAW en IOAZ; of

  • c.

    waarvoor het recht op minimaal één van de minimaregelingen in 2023 is vastgesteld; of

  • d.

    aan wie een energietoeslag 2022, op grond van de Beleidsregels energietoeslag gemeente Nunspeet 2022-III, is verstrekt;

ambtshalve de energietoeslag 2023 toekennen.

  • 2.

    De ambtshalve toekenning heeft geen betrekking op:

  • a.

    huishoudens die algemene bijstand ontvangen van de Sociale Verzekeringsbank op grond van artikel 47a van de wet; of

  • b.

    studenten die in aanmerking komen voor studiefinanciering als bedoeld in artikel 3.1, eerste of tweede lid, van de Wet studiefinanciering 2000.

 

Artikel 6. Aanvraag

  • 1.

    Huishoudens die niet in aanmerking komen voor een ambtshalve toekenning van de energietoeslag 2023 kunnen vanaf 1 november 2023 tot en met 30 juni 2024 een aanvraag indienen met gebruikmaking van het aanvraagformulier.

  • 2.

    De aanvraag voor de energietoeslag 2023 wordt digitaal ingediend via www.nunspeet.nl. Indien de inwoner niet in staat is om een digitale aanvraag in te dienen, is een schriftelijke aanvraag mogelijk.

  • 3.

    De energietoeslag 2023 kan in de periode 7 oktober 2023 tot en met 30 juni 2024 slechts één keer per huishouden worden toegekend.

 

Artikel 7. Hardheidsclausule

Als de aanvrager niet in aanmerking komt voor een energietoeslag 2023 kan het college, gelet op alle omstandigheden, in het individuele geval beoordelen of de aanvrager in afwijking van de beleidsregels alsnog in aanmerking komt voor een energietoeslag 2023, indien dringende redenen hiertoe noodzaken.

 

Artikel 8. Inwerkingtreding en duur beleidsregels

  • 1.

    Deze beleidsregels treden in werking met ingang van 7 oktober 2023.

  • 2.

    Deze beleidsregels vervallen op 30 juni 2024.

 

Artikel 9. Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als ‘Beleidsregels energietoeslag gemeente Nunspeet 2023’.

 

 

Aldus vastgesteld op 16 oktober 2023.

 

 

 

 

Algemene toelichting

Grondslag in Participatiewet

Deze beleidsregels staan niet op zich zelf, maar zijn gebaseerd op artikel 35 van de Participatiewet. Dit betekent dat wie niet aan de voorwaarden van de wet voldoet, bijvoorbeeld omdat die persoon op de peildatum geen rechthebbende is of omdat een uitsluitingsgrond geldt, geen aanspraak kan maken op de energietoeslag 2023. Soms kan dat een hardheid inhouden. Daar voorziet artikel 7 in.

 

Kadering doelgroep

In artikel 2 wordt de doelgroep nader omschreven. Met vermogen wordt geen rekening gehouden. Een ambtshalve toekenning is mogelijk als vaststaat dat de persoon op de peildatum recht heeft. Dit kan worden aangenomen bij huishoudens die algemene bijstand ontvangen, een uitkering IOAW of IOAZ ontvangen, gebruik maken van één of meerdere gemeentelijke inkomensregelingen (minimaregelingen) of gebruik heeft gemaakt van de energietoeslag 2022.

 

Hardheidsclausule bij korte duur uitsluitingsgrond

Er zijn situaties denkbaar waarbij de aanvrager op de peildatum weliswaar niet voldeed aan de voorwaarden voor de energietoeslag, maar de (enige) uitsluitingsgrond slechts van korte duur was. De gemeente kan overwegen om in dergelijke situaties een toets op hardheid van de voorgenomen afwijzing uit te voeren (zie Artikel 7). De hardheidsclausule artikel 16 van de Participatiewet voorziet hier niet in.

 

Ophoging energietoeslag 2022 met middelen energietoeslag 2023

Het kabinet heeft gemeenten in staat gesteld om vooruitlopend op de energietoeslag 2023 een bedrag van € 500,-- uit te keren in 2023. Dit kon alleen indien dit bedrag werd toegevoegd aan de energietoeslag 2022. Het college heeft er voor gekozen om gebruik van te maken van deze optie. Zodoende is de energietoeslag 2022 verhoogd naar een totaalbedrag van € 1.800,--. De nabetaling van de ophoging van € 500,-- heeft in februari 2023 plaatsgevonden.

 

Hoogte energietoeslag 2023

Het college volgt de landelijke richtlijn van een € 1.300,-- voor de energietoeslag 2023 (artikel 3 lid 1). Omdat het bedrag van € 500,-- dat is toegevoegd aan de energietoeslag 2022 feitelijk een voorschot betrof op de energietoeslag 2023, wordt dit bedrag, bij inwoners die de energietoeslag 2022 hebben ontvangen, in mindering gebracht op de energietoeslag 2023 (artikel 3 lid 3). Voor inwoners die geen energietoeslag 2022 hebben ontvangen, bedraagt de energietoeslag 2023 € 1.300,--.

 

Inkomensstaffel

Het college kiest ervoor om een inkomensstaffel te hanteren, waarbij huishoudens met een inkomen tot 120% van het sociaal minimum het volledige normbedrag van € 1.300,-- kunnen ontvangen (eventueel verminderd met € 500,-- indien zij de energietoeslag 2022 al hebben ontvangen). Voor huishoudens met een inkomen tussen 120% en 130% van het sociaal minimum geldt een energietoeslag van 50% van het normbedrag (artikel 3 lid 2), ofwel € 650,-- (=50% van € 1.300,--). Hebben zij de energietoeslag 2022 al ontvangen, dan is de energietoeslag 2023 voor deze groep € 400,-- (=50% van (€ 1.300,-- -/- € 500,--)).

 

Tijdvakken aanvragen energietoeslag 2023

De energietoeslag 2023 kan worden aangevraagd tot en met 30 juni 2024. De Participatiewet wordt zodanig aangepast dat de energietoeslag 2023 uiterlijk 31 augustus 2024 door het college moet zijn uitbetaald. Om dit te borgen is gekozen voor een uiterlijke aanvraagdatum van 30 juni 2024. Het college heeft immers een wettelijke behandeltermijn van acht weken op grond van de Awb.

 

Ambtshalve uitbetaling

Het college verricht de ambtshalve uitbetaling uiterlijk in het kalenderjaar 2023.

 

Inkomen huishoudens in een schuldentraject

Huishoudens die een schuldentraject volgen op grond van de Wsnp of Msnp, worden geacht een inkomen te hebben dat lager is dan 120% van het sociaal minimum. Deze huishoudens hebben mogelijk een feitelijk inkomen dat boven deze grens ligt, maar hebben op basis van hun afloscapaciteit geen financiële ruimte om financiële tegenvallers op te kunnen vangen. Met artikel 2 lid 4 wordt daarom beoogd om deze groep tegemoet te komen in de energielasten om hen zo te ondersteunen het schuldentraject succesvol af te ronden.

 

Inkomensvaststelling ondernemers

Ondernemers hebben vaak te maken met wisselende inkomsten. Ook is hun maandinkomen vaak niet eenduidig vast te stellen. Om ook ondernemers met een laag inkomen te kunnen ondersteunen is er daarom voor gekozen om het inkomen vast te stellen aan de hand van een gemiddeld maandinkomen over 2022 aan de hand van de aangifte inkomstenbelasting 2022 (artikel 4 lid 2). Er kunnen echter omstandigheden zijn waardoor de aangifte IB 2022 geen reële inkomensweergave geeft van de huidige situatie. In dat geval kan het college ervoor kiezen om het inkomen vast te stellen aan de hand van de Bbz systematiek en tussentijdse cijfers (over een kortere periode dan een jaar) (artikel 4 lid 3).

 

Nieuwe uitsluitingsgronden in de Participatiewet

In artikel 35 van de Participatiewet worden artikelen toegevoegd waarmee bepaalde groepen worden uitgesloten van het recht op de energietoeslag 2023. Gemeenten hebben hiermee dus geen beleidsvrijheid meer om deze groepen toch een energietoeslag 2023 toe te kennen. Het gaat om:

  • a.

    personen van 18, 19 of 20 jaar;

  • b.

    studenten;

  • c.

    dak- en thuislozen.

Personen van 18, 19 of 20 jaar dienen eerst de onderhoudsplicht van hun ouders te gelde te maken. Indien dit redelijkerwijs niet van de inwoner kan worden verwacht, dan is individuele bijzondere bijstand mogelijk om toch een bijdrage te krijgen in de energielasten.

Studenten zijn uitgesloten voor de energietoeslag 2023, omdat voor hen een specifieke regeling wordt opgezet die voorliggend is op de energietoeslag. DUO zal deze regeling uitvoeren.

Dak- en thuislozen worden uitgesloten van de energietoeslag 2023, omdat zij worden geacht geen energielasten te hebben.

 

Personen wonend in een instelling/inrichting

Deze groep is in twee groepen op te delen: 1) personen wonend in een instelling die zelf de energielasten betalen, en 2) personen wonend in een instelling waarbij de energielasten inbegrepen zijn in het huur/zorgcontract. Het college wijkt af van de landelijke richtlijn om uitsluitend personen inwonend in een instelling die zelf energielasten betalen in aanmerking te laten komen voor de energietoeslag 2023, door ook de tweede groep in aanmerking te laten komen. Het is namelijk zeer aannemelijk dat energielasten door de instelling via het huur/zorgcontract zullen worden doorberekend aan de bewoner en ook zij zodoende te maken krijgen met stijgende energielasten.

Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris, de voorzitter,

A. Heijkamp C.W.J. Blom