Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Súdwest-Fryslân

Regeling tegemoetkoming premie aanvullende zorgverzekering gemeente Súdwest-Fryslân 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSúdwest-Fryslân
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling tegemoetkoming premie aanvullende zorgverzekering gemeente Súdwest-Fryslân 2023
CiteertitelRegeling tegemoetkoming premie aanvullende zorgverzekering gemeente Súdwest-Fryslân 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerptegemoetkoming premie aanvullende zorgverzekering

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 35, derde lid, van de Participatiewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-10-202301-01-2023nieuwe regeling

03-10-2023

gmb-2023-446005

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling tegemoetkoming premie aanvullende zorgverzekering gemeente Súdwest-Fryslân 2023

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Súdwest-Fryslân;

 

heeft overwogen dat:

  • op 24 maart 2023 met terugwerkende kracht vanaf 1 juli 2022 de Verordening Bijdrageregeling Minima 2023 gemeente Súdwest-Fryslân in werking is getreden;

  • in verband hiermee de huidige Regeling tegemoetkoming premie aanvullende zorgverzekering gemeente Súdwest-Fryslân 2022, geactualiseerd dient te worden door onder andere het begrip sociaal minimum in overeenstemming te brengen met de nieuwe verordening;

 

gelet op artikel 35, lid 3, van de Participatiewet;

 

besluit:

 

vast te stellen de:

 

Regeling tegemoetkoming premie aanvullende zorgverzekering gemeente Súdwest-Fryslân 2023

 

 

 

Artikel 1 Begripsbepaling

  • 1.

    Alle begrippen in deze regeling die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet.

  • 2.

    In deze regeling wordt verstaan onder:

    • a.

      aanvrager: een alleenstaande, alleenstaande ouder of gezin als bedoeld in artikel 4, lid 1, Participatiewet die een schriftelijke of digitale aanvraag heeft ingediend;

    • b.

      aanvullende verzekering: een verzekering voor de zorgkosten die niet zijn opgenomen in de basisverzekering, waarbij de dekking afhankelijk is van de zorgverzekeraar;

    • c.

      basisverzekering: een wettelijke verplichte zorgverzekering voor iedereen die verzekeringsplichtig is en in Nederland woont, dan wel voor iedereen die in het buitenland woont en in Nederland werkt;

    • d.

      bijdrage: een tegemoetkoming in de kosten van de premie voor een aanvullende zorgverzekering;

    • e.

      college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Súdwest-Fryslân.

 

Artikel 2 Voorwaarden en hoogte van de bijdrage

  • 1.

    Voor de bijdrage komen in aanmerking inwoners van de gemeente Súdwest-Fryslân die:

    • a.

      op de aanvraagdatum als ingezetene staan ingeschreven in de Basisregistratie Personen;

    • b.

      18 jaar of ouder zijn;

    • c.

      in de maand voorafgaande aan de aanvraagdatum een inkomen hebben dat netto niet meer bedraagt dan 120% van het sociaal minimum als bedoeld in het tweede lid;

    • d.

      een aanvullende verzekering hebben afgesloten bij een door de Nederlandse Zorgautoriteit erkende zorgverzekeraar, niet zijnde De Friesland zorgverzekeraar.

  • 2.

    Sociaal minimum: de op de leef- en woonsituatie van toepassing zijnde bijstandsnorm vastgesteld overeenkomstig de bepalingen in hoofdstuk 3 van de Participatiewet. Er wordt geen rekening gehouden met de kostendelersnorm.

  • 3.

    De bijdrage per betalende verzekerde die aan de voorwaarden voldoet bedraagt € 129,00 per verzekerd kalenderjaar.

  •  

Artikel 3 Aanvragen

  • 1.

    Het aanvragen van de bijdrage geschiedt per kalenderjaar. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een door het college vastgesteld (digitaal of schriftelijk) formulier.

  • 2.

    De aanvraag over een kalenderjaar kan worden ingediend in het betreffende kalenderjaar met uitloop tot 1 februari van het daarop volgende kalenderjaar.

  • 3.

    Het college beslist binnen acht weken na de datum van ontvangst van de aanvraag. Betaling vindt plaats binnen twee weken na de verzenddatum van het besluit.

  • 4.

    Degene die een aanvraag indient hoeft geen inkomensgegevens in te leveren indien hij/zij:

    • a.

      een periodieke uitkering van de gemeente ontvangt;

    • b.

      uitsluitend een AOW-uitkering ontvangt (zonder pensioen);

    • c.

      uitsluitend een Wajong- uitkering ontvangt;

    • d.

      uitsluitend een Anw-uitkering ontvangt;

    • e.

      een toeslag ontvangt op grond van de Toeslagenwet.

 

Artikel 4 Bewijsstukken en achterafcontrole

  • 1.

    Het college bepaalt bij de achterafcontrole het recht op een bijdrage aan de hand van de volgende bewijsstukken:

    • a.

      de polis van de aanvullende verzekering;

    • b.

      gegevens over het (gezins-)inkomen.

  • 2.

    De aanvrager is verplicht om deze bewijsstukken gedurende een periode van zes maanden te bewaren. Deze bewaarperiode begint op de dag van verzending van het toekenningsbesluit.

  • 3.

    Het college controleert het recht op een bijdrage achteraf door middel van steekproeven.

  • 4.

    De aanvrager is verplicht om op verzoek van het college de bewijsstukken te verstrekken.

  • 5.

    Indien de aanvrager de bewijsstukken niet of onvolledig verstrekt of blijkt dat de tegemoetkoming na controle ten onrechte is toegekend, kan het college besluiten de toegekende bijdrage terug te vorderen.

 

Artikel 5 Onvoorziene gevallen

Het college kan afwijkend beslissen indien bijzondere omstandigheden daartoe in redelijkheid aanleiding geven.

 

Artikel 6 Overgangsrecht

In afwijking van artikel 2, lid 2, van deze regeling wordt qua sociaal minimum voor de alleenstaande ouder in het kalenderjaar 2023 nog 90% van de voor hen van toepassing zijnde gehuwdennorm, bedoeld in de artikelen 21 en 22 van de Participatiewet gehanteerd.

 

Artikel 7 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling tegemoetkoming premie aanvullende zorgverzekering gemeente Súdwest-Fryslân 2023.

 

Artikel 8 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na de bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2023.

  • 2.

    De Regeling tegemoetkoming premie aanvullende zorgverzekering gemeente Súdwest-Fryslân 2022 wordt gelijktijdig met ingang van 1 januari 2023 ingetrokken.

 

 

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van 3 oktober 2023,

mr. drs. J.A. de Vries, burgemeester

drs. E.K. Strijker, gemeentesecretaris