Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bloemendaal

Uitvoeringsvoorschriften straatnaamgeving en huisnummering Bloemendaal 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBloemendaal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingUitvoeringsvoorschriften straatnaamgeving en huisnummering Bloemendaal 2010
CiteertitelUitvoeringsvoorschriften straatnaamgeving en huisnummering Bloemendaal 2010
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet basisregistraties adressen en gebouwen, art. 6
  2. Gemeentewet, art. 147
  3. Gemeentewet, art. 108, lid 1
  4. Gemeentewet, art. 149
  5. Gemeentewet, art. 156

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-07-201013-03-2020nieuwe regeling

29-06-2010

Weekblad Kennemerland-Zuid d.d. 8 juli 2010

2010005091

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsvoorschriften straatnaamgeving en huisnummering Bloemendaal 2010

HOOFDSTUK 1. Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijving

  • 1.

    Een aanvraag in de zin van deze uitvoeringsvoorschriften is een aanvraag als bedoeld in artikel 1:3 lid 3 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 2.

    Een belanghebbende in de zin deze uitvoeringsvoorschriften is een belanghebbende als bedoeld in artikel 1:2 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 3.

    Een besluit tot toekennen, weigeren, wijzigen en/of intrekken van een naam en/of nummeraanduiding in de zin van deze uitvoeringsvoorschriften is een besluit als bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 4.

    Het college in de zin van deze uitvoeringsvoorschriften is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bloemendaal.

Artikel 2 Aanvraag naamgeving en/of nummeraanduiding

  • 1.

    Een aanvraag dient schriftelijk te worden ingediend bij het college.

  • 2.

    De aanvraag dient de volgende gegevens te bevatten:

    • a.

      Naam en adres van de aanvrager.

    • b.

      Omschrijving en identificatie van het te benoemen en/of te nummeren object.

    • c.

      Kadastrale aanduiding van het te benoemen en/of te nummeren object.

    • d.

      De reden(en) waarom een naamgeving en/of nummeraanduiding wordt aangevraagd.

    • e.

      Eventueel situatietekening waarop het te benoemen en/of te nummeren object duidelijk staat aangegeven.

  • 3.

    Het college kan aanvrager een termijn van vier weken geven om de gegevens als bedoeld in lid 2 van dit artikel in te dienen.

Artikel 3 Belangenafweging

Het college weegt bij gebruikmaking van zijn bevoegdheid tot naamgeving en nummering de rechtstreeks bij het besluit betrokken belangen af.

Artikel 4 Voornemen tot nummeraanduiding

  • 1.

    Indien de nummeraanduiding een aanzienlijke verandering in de reeds bestaande nummering teweegbrengt, maakt het college het voornemen tot nummeraanduiding vooraf kenbaar aan belanghebbenden.

  • 2.

    Belanghebbenden kunnen na kennisgeving van het voornemen tot nummeraanduiding gedurende twee weken schriftelijk of mondeling hun zienswijze bij het college naar voren brengen.

Artikel 5 Technische uitvoeringsvoorschriften

  • 1.

    De wijze van toekenning van de nummers gebeurt overeenkomstig systeem B uit de Nederlandse norm NEN 1773, uitgave 1983.

    Artikel 6 Voeren oude en nieuwe namen en nummers

    Bij het gedurende een jaar naast elkaar gebruiken van de oude naam of het oude nummer naast de nieuwe naam of het nieuwe nummer wordt de oude naam met een streep en het oude nummer met een kruis doorgehaald, indien het college daartoe heeft besloten.

  • 2.

    Nummerdragers worden aangebracht overeenkomstig het gestelde in de Nederlandse norm NEN 1773, uitgave 1983. In situaties waarbij de nummerdragers niet direct zichtbaar zijn vanaf de openbare weg, moet een tweede nummerdrager worden aangebracht op zodanige wijze, dat dit vanaf de openbare weg zichtbaar is.

  • 3.

    Nummerdragers moeten voldoen aan het gestelde inzake afmetingen en vormgeving in de Nederlandse norm NEN 1772, uitgave 1992.

  • 4.

    Indien niet kan worden voldaan aan het voorschrift van het derde lid, hebben de nummerdragers een mate van leesbaarheid die ten minste gelijkwaardig is aan wat wordt beoogd met het derde lid.

  • 5.

    Het materiaal dat wordt toegepast voor de vervaardiging van al dan niet te verlichten nummerdragers, is in overeenstemming met het over de uitvoering van dragers gestelde in de Nederlandse norm NEN 1772, uitgave 1992.

Artikel 7 Beslistermijn op aanvraag nummering

  • 1.

    Indien het een besluit op aanvraag betreft zonder aanzienlijke verandering in de reeds bestaande nummering, neemt het college het besluit binnen vier weken na ontvangst van de aanvraag.

  • 2.

    Indien het een besluit op aanvraag betreft met een aanzienlijke verandering in de reeds bestaande nummering, neemt het college het besluit binnen zes weken na ontvangst van de aanvraag, indien geen zienswijzen naar voren zijn gebracht.

  • 3.

    Indien zienswijzen zijn ingediend, neemt het college een besluit op aanvraag om vernummering zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen acht weken na ontvangst van de aanvraag.

Artikel 8 Beslistermijn op aanvraag naamgeving

Het college neemt een besluit op aanvraag om naamgeving zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen zes maanden na ontvangst van de aanvraag.

Artikel 9 Financiële tegemoetkoming

Het college kan een na zijn oordeel billijke financiële vergoeding verlenen indien een besluit tot naamgeving en/of nummering een belanghebbende in ver gaande mate treft.

HOOFDSTUK 2. Procedure omtrent naamgeving

Artikel 10 Toekennen van namen aan de openbare ruimte

  • 1.

    Het college neemt met de toekenning van namen aan de openbare ruimte de volgende uitgangspunten in acht;

    • a.

      verwarring tussen naamgeving moet worden voorkomen;

    • b.

      de naamgeving moet kort worden gehouden, in ieder geval maximaal 24 posities;

    • c.

      de naamgeving moet goed uitspreekbaar zijn;

    • d.

      de naamgeving moet geen mogelijkheid geven tot verbastering en/of dubbelzinnigheid;

    • e.

      de naamgeving moet een eenvoudige spelling hebben;

    • f.

      de naamgeving moet een geschikte klank hebben;

    • g.

      de naamgeving moet passen bij het karakter van het te benoemen object en omgeving;

    • h.

      de naamgeving moet passen bij de geschiedenis van het te benoemen object en omgeving.

  • 2.

    Het college kent geen namen van bedrijven toe aan de openbare ruimte.

  • 3.

    Het college laat straatnamen zo min mogelijk eindigen op –straat.

Artikel 11 Toekennen naam van een persoon aan de openbare ruimte

  • 1.

    Een te vernoemen persoon moet bij voorkeur zijn overleden.

  • 2.

    Het college onderzoekt het verleden van desbetreffende persoon alvorens de naam toe te kennen aan de openbare ruimte.

  • 3.

    Het college vraagt zo mogelijk toestemming aan de naaste familie van desbetreffende persoon alvorens de naam toe te kennen aan de openbare ruimte.

HOOFDSTUK 3. Commissie voor naamgeving

Artikel 12 Commissie voor naamgeving

  • 1.

    Het college kan voor het toekennen van namen aan de openbare ruimte een commissie voor naamgeving (hierna: de Commissie) instellen.

  • 2.

    De Commissie brengt desgevraagd schriftelijk advies uit aan het college over het toekennen van namen aan de openbare ruimte, met inachtneming van de uitgangspunten als omschreven in hoofdstuk 2 van deze uitvoeringsvoorschriften.

Artikel 13 Samenstelling en werkwijze

  • 1.

    Indien het college besluit een commissie voor naamgeving in te stellen, bestaat de Commissie uit maximaal:

    • a.

      een lid van het college;

    • b.

      twee leden van de gemeenteraad;

    • c.

      twee deskundigen met een aardrijkskundige of geschiedkundige achtergrond;

    • d.

      twee inwoners van de gemeente Bloemendaal;

    • e.

      een ambtelijke secretaris.

  • 2.

    De Commissie komt bijeen op verzoek van het college.

  • 3.

    De Commissie benoemt uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 4.

    De voorzitter en de leden hebben in de Commissie stemrecht.

  • 5.

    De Commissie vergadert en besluit in het openbaar.

  • 6.

    Adviezen van de Commissie worden uitgebracht bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken, beslist de voorzitter.

  • 7.

    Het college kan aangeven binnen welke termijn een advies wordt verwacht.

  • 8.

    Indien het advies niet tijdig wordt uitgebracht, staat het enkele ontbreken daarvan niet in de weg voor het nemen van een besluit.

  • 9.

    Indien het college in afwijking van het advies beslist, wordt de reden voor die afwijking in de motivering vermeld en aan de Commissie meegedeeld.

Artikel 14 Slotbepaling

Deze voorschriften kunnen worden aangehaald als 'Uitvoeringsvoorschriften straatnaamgeving en huisnummering Bloemendaal 2010' en treden in werking op de dag na publicatie. Op die datum vervallen de Technische uitvoeringsvoorschriften voor de nummering, vastgesteld op 20 juli 2004.

Aldus vastgesteld op 29 juni 2010

Burgemeester en wethouders van Bloemendaal,

  • R.

    Th.M. Nederveen , burgemeester.

  • A.

    Ph. van der Wees , secretaris.

Gepubliceerd in het Weekblad Kennemerland-Zuid d.d. 8 juli 2010.

In werking: 9 juli 2010.

Nota-toelichting  

Artikel 1 Begripsomschrijving

In dit artikel worden de begrippen 'aanvraag' (lid 1), 'belanghebbende' (lid 2) en 'besluit' (lid 3) omschreven. Met de omschrijving van deze begrippen is aansluiting gezocht met de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Het toekennen of intrekken van een naam of een nummer op grond van de verordening Straatnaamgeving en huisnummering Bloemendaal 2010 is een besluit in de zin van de Awb.

Artikel 2 Aanvraag naamgeving en/of nummeraanduiding

Dit artikel regelt de indieningvereisten voor het aanvragen van naamgeving en/of nummeraanduiding. Deze gegevens worden altijd al aan de aanvrager gevraagd, met dit artikel is een en ander nu duidelijk vastgelegd. Er bestaat geen wettelijke fatale termijn waarvoor de benodigde gegevens moeten worden ingediend. Aanvrager moet in ieder geval wel voldoende tijd worden gegeven om de gegevens in te dienen. Vier weken is een redelijke termijn.

Artikel 3 Belangenafweging

Nu een aanvraag voor naamgeving en/of nummeraanduiding een aanvraag is in de zin van de Awb moet het college de rechtstreeks bij het besluit betrokken belangen afwegen. Dit moet op grond van de Awb. Artikel 3 benadrukt nogmaals dat de Awb op aanvragen voor naamgeving en/of nummeraanduiding van toepassing is. Bij het gebruik van de bevoegdheid tot naamgeving en nummering moet het college rekening houden met de belangen van met name bewoners en bedrijven. Wijziging van de straatnaam of het huisnummer treft immers de belangen van bewoners en bedrijven. Tussen het besluit tot wijziging en de uitvoering van de wijziging dient voldoende tijd te liggen, zodat de bewoners en de bedrijven zich op de gewijzigde naam of het veranderde nummer kunnen voorbereiden.

Artikel 4 Voornemen tot nummeraanduiding

Dit artikel bepaalt dat indien de nummeraanduiding een aanzienlijke verandering in de reeds bestaande nummering teweegbrengt, het college het voornemen tot nummeraanduiding vooraf kenbaar maakt aan de belanghebbenden. In de praktijk gebeurt dit al. Aan belanghebbenden moet voldoende tijd worden gegeven om hun zienswijze naar voren te kunnen brengen. Twee weken is een redelijke termijn.

Artikel 5 Technische uitvoeringsvoorschriften

Lid 1

In de Nederlandse norm 1773, hoofdstuk 3, zijn de in de gemeente gangbare systemen van nummering nader gedefinieerd. In nieuwe wijken binnen onze gemeente wordt systeem B gehanteerd. Daarom wordt nu als regel in deze uitvoeringsvoorschriften systeem B aangehouden.

Systeem A: de hoofdregel van dit systeem houdt in dat de nummers oplopen, gerekend vanuit het centrum van de gemeente.

Systeem B: de hoofdregel van dit systeem houdt in dat de nummers oplopen, gerekend van noord naar zuid en van west naar oost.

Systeem C: de nummering vindt in dit systeem plaats gerekend vanaf hoofdwegen naar het einde van (doodlopende) zijwegen of woonerven.

Voor elk systeem bevat de norm detailregels voor situaties waarin de hoofdregel niet onverkort toepasbaar zijn, alsmede nadere regels over etalagewoningen en dergelijke. Tevens zijn toelichtende tekeningen opgenomen.

Lid 2

Met het oog op de zichtbaarheid vanaf de openbare weg bevat de Nederlandse norm NEN 1773, hoofdstuk 4, maatvoorschriften voor de plaats van de nummerdragers, gerekend vanaf het maaiveld en de bijbehorende voordeur. Tevens worden regels gegeven voor de verzamel- en verwijsbordjes die nodig zijn bij de ligging van meer dan één woning (of bedrijf) in hetzelfde gebouw, respectievelijk bij de ligging binnen een complex of op grote afstand van de weg.

Lid 3

In de Nederlandse norm NEN 1772, uitgave 1992, zijn tekeningen voor nummerdragers opgenomen met volledige maatvoering. Uitgegaan is van een minimale hoogte van de cijfers van 88 millimeter. De breedte van de nummerdragers varieert, afhankelijk van het aantal cijfers waaruit een bepaald nummer bestaat. Het opgenomen cijferontwerp is van een schreefloos, op grote afstand leesbaar type.

Lid 4

Bij de beoordeling van een gelijkwaardige leesbaarheid verdient het in elk geval aanbeveling om geen cijfers van een geringere hoogte dan circa 9 cm te accepteren.

Lid 5

De uitvoeringseisen in de Nederlandse norm NEN 1772, uitgave 1992, zijn gericht op de keuze van materialen die duurzaam bestand zijn tegen weersinvloeden. Te verlichten nummerdragers bestaan in de regel uit zogenaamde transparanten, waarachter bij duisternis een lampje brandt.

Artikel 6 Voeren oude en nieuwe namen en nummers

Met het met een streep doorhalen van de oude naam en met een kruis doorhalen van het oude nummer wordt voor een ieder die zoekt op de oude naam of het oude nummer duidelijk dat er een wijziging in de naam of nummer is opgetreden. De verordening spreekt in artikel 5 en 6 over "indien", het is dus niet verplicht tijdelijk bijv. twee huisnummers te hebben (oude en nieuwe).

Artikel 7 Beslistermijn op aanvraag nummering

Met de beslistermijnen is aansluiting gezocht bij de Awb.

Artikel 8 Beslistermijn op aanvraag naamgeving

Zie motivering bij artikel 7.

Artikel 9 Financiële tegemoetkoming

In bepaalde gevallen kan er sprake zijn van een gemeentelijke gehoudenheid tot het vergoeden van de gemaakte kosten naar aanleiding van een besluit tot naamgeving en/of nummering. Bewoners en bedrijven worden door een besluit tot naamgeving en/of nummering op kosten gejaagd. Alle relaties moeten worden ingelicht, adressen op drukwerk moeten worden veranderd, allerlei registraties moeten worden gecorrigeerd, etc. De oude en nieuwe naamgeving en/of nummering kunnen een jaar naast elkaar worden gebruikt (zie artikel 6 van deze uitvoeringsvoorschriften). Deze periode kan voor gewone gevallen als een redelijke voorbereidingsprocedure worden gezien. Met een voorbereidingsprocedure van een jaar is de gemeente in gewone gevallen waarschijnlijk niet gehouden tot compenserende maatregelen. Evenwel kan een redelijke vorm van schadeloosstelling zijn het beschikbaar stellen van een aantal adreswijzigingskaarten. Andere gevallen, bijvoorbeeld in het geval van een sterk naar buiten tredend bedrijf met een groot klantenpotentieel, moeten op zichzelf worden bezien.

Het vernummeren van grote bedrijven of hernoemen van grote delen van de openbare ruimte moet, gezien de te verwachten kosten, waar mogelijk vermeden worden.

Indien aan een verzoek tot het hernoemen of vernummeren van de eigenaar of gebruiker van dat object tegemoet gekomen wordt, worden de kosten die dit met zich meebrengt niet door de gemeente vergoed.

HOOFDSTUK2.Procedure omtrent naamgevingArtikel10Toekennen van namen aan de openbare ruimte

Lid 1

De uitgangspunten genoemd in lid 1 onder a tot en met h zijn uitgangspunten die de gemeente reeds in acht neemt om tot geschikte namen te komen. Ook worden deze uitgangspunten genoemd door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Het adres – dat bestaat uit straatnaam, huisnummer, huisletter, huisnummertoevoeging, postcode, woonplaats en gemeentenaam – is in algemeen registratieve zin van groot belang. Het is derhalve van belang deze uitgangspunten in acht te nemen.

Lid 2

Dit artikellid spreekt voor zich. Gemeenten kunnen beter geen (delen van de) openbare ruimte benoemen naar bedrijven. Als men vindt dat een bedrijf toch moet worden benoemt, dan kan beter worden gekozen voor het oprichten van bijvoorbeeld een fontein in een plantsoen.

Lid 3

Dit artikellid spreekt voor zich en blijkt ook uit de straatnamen binnen onze gemeente. Op het "Gestelse straatje" na eindigt geen enkele straatnaam binnen de gemeente op –straat.

Artikel 11 Toekennen naam van een persoon aan de openbare ruimte

Lid 1

Het is mogelijk dat een naam in eerste instantie zeer geschikt lijkt om te gebruiken voor het benoemen van (een deel van) de openbare ruimte, maar dat deze persoon daarna toch in opspraak komt. Een en ander kan vermeden worden door te wachten totdat de persoon overleden is. Dan nog kan na verloop van tijd de persoon alsnog in opspraak komen. Het is dan ook aan te raden een poos te wachten alvorens een overleden persoon te vernoemen. Als de betrokkene de kritiek van de tijd kan doorstaan, kan hij of zij altijd nog worden benoemd.

Lid 2

Zie ook de motivering bij lid 1. Het is erg vervelend wanneer een naam moet worden gewijzigd, omdat de persoon in kwestie een ongunstig verleden blijkt te hebben. Onderzoek is nodig. Het is niet eenvoudig om een limitatieve opsomming te geven van bronnen die moeten worden geraadpleegd. Gedacht kan worden aan de gemeentelijke archiefdienst, het strafbladregister, het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie in Amsterdam (het NIOD) of de beroepsorganisaties waar de bewuste persoon bij was aangesloten.

Lid 3

Dit artikel spreekt voor zich. Soms moet grote moeite worden gedaan om nabestaanden op te sporen (vooral als het een buitenlandse persoon betreft). Maar als het even kan, moet de naaste familie uit wellevendheid om instemming worden gevraagd.

HOOFDSTUK 3. Commissie voor naamgeving

Algemeen

Namen zijn om verschillende redenen van belang. Zo maakt de indeling van een gemeente in straten het mogelijk dat enerzijds burgers en anderzijds dienstverlenende instanties als politie, brandweer, ambulance en posterijen zich snel kunnen oriënteren in een gemeente. (Straat)namen ontstaan echter niet zomaar, er moeten namen worden bedacht. Deze namen moeten aan allerlei eisen voldoen. Gelet op het belang van goede naamgeving en de ingewikkeldheid daarvan verdient het aanbeveling de naamgeving op te dragen aan een gemeentelijke commissie: de commissie voor naamgeving (hierna: de Commissie).

Artikel 12 Commissie voor naamgeving

Vooral wanneer aan een groot deel van de openbare ruimte namen toegekend moeten worden is het aan te bevelen de Commissie in te stellen. Indien het slechts om een klein gedeelte van de openbare ruimte gaat, dan kan de college zonder de Commissie voor naamgeving beslissen.

Artikel 13 Samenstelling en werkwijze

Gezien de rol van namen in het maatschappelijke verkeer is het wenselijk dat personen uit verschillende vakdisciplines zitting nemen in de commissie voor naamgeving. Namen moeten immers aan tal van eisen voldoen (uitspreekbaarheid, bruikbaarheid, acceptatiegraad, systematiek en registratieve verwerkbaarheid). Kennis over dit soort zaken moet in de commissie voor naamgeving aanwezig zijn.

Artikel 14 slotbepaling

Dit artikel regelt het vervallen van de oude voorschriften en de citeertitel. De strekking van dit artikel spreekt voor zich.