Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Noordenveld

Regeling inzake de behandeling van bezwaarschriften

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNoordenveld
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling inzake de behandeling van bezwaarschriften
CiteertitelRegeling behandeling bezwaarschriften
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht art. 7:13, Gemeentewet, art. 84

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-09-200814-08-2014Onbekend

22-09-2008

De Krant, 14-10-2008

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling inzake de behandeling van bezwaarschriften

Regeling behandeling bezwaarschriften(gewijzigd bij besluit B&W van 22 september 2008)

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Noordenveld;

gelet op het bepaalde in artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht en het bepaalde in artikel 84 van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de volgende

Regeling inzake de behandeling van bezwaarschriften

 

HOOFDSTUK 1 BEGRIPSBEPALINGEN

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

a commissie: vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften;

b wet: wet van 4 juni 1992 (Stb. 1992, 315) houdende algemene regels van bestuursrecht (Algemene wet bestuursrecht);

c Burgemeester en Wethouders: Burgemeester en Wethouders van de gemeente Noordenveld, het bestuur van de Intergemeentelijke Sociale Dienst Noordenkwartier (ISD), de Burgemeester van de gemeente Noordenveld, de Raad van de gemeente Noordenveld, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft.

HOOFDSTUK 2 BEHANDELING VAN DE BEZWAARSCHRIFTEN

Paragraaf 1 De commissie

Artikel 2 Inleidende bepaling

1 Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op gemaakte bezwaren als bedoeld in artikel 1:5 van de wet.

2 De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van gemeentelijke belastingen en retributies.

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

1 De commissie bestaat uit drie kamers, die belast worden met de behandeling van bezwaarschriften.

2 Er is een kamer I voor de behandeling van bezwaarschriften op grond van andere wetten en regelingen dan in dit artikel onder 3 en 4 genoemd.

3 Er is een kamer II voor de behandeling van bezwaarschriften op grond van de Wet werk en bijstand, op grond van andere besluiten op het gebied van de sociale zekerheid en op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning.

4 Er is een kamer III voor de behandeling van bezwaren op grond van de Ambtenarenwet.

5 Elke kamer bestaat uit een voorzitter, c.q. kamervoorzitter, twee leden en één of meer plaatsvervangende leden.

6 De vervanging van de kamervoorzitter geschiedt door één van de leden van die Kamer in onderling overleg of door de vaste voorzitter van een andere Kamer.

7 Indien een lid verhinderd is een vergadering bij te wonen, wordt deze vervangen door een plaatsvervangend lid. Indien er geen plaatsvervangend lid beschikbaar is, vindt het horen plaats door de kamervoorzitter en één lid, ofwel wijst de kamervoorzitter een lid van een andere Kamer aan om de commissie aan te vullen.

8 Indien de voorzitter van een kamer dit in verband met de aard van het onderwerp noodzakelijk acht, vindt de behandeling van een bezwaarschrift plaats door de gezamenlijke kamers I en II van de commissie.

9 Met betrekking tot de werkwijze van de kamers is het bepaalde in deze regeling zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 4 Benoeming

1 De voorzitter, kamervoorzitters, de leden en de plaatsvervangende leden worden benoemd, geschorst en ontslagen door burgemeester en wethouders.

2 De voorzitter, kamervoorzitters, de leden en de plaatsvervangende leden van de commissie kunnen geen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een gemeentelijk bestuursorgaan.

Artikel 5 Secretaris

1 De secretaris van de commissie is een door burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaar.

2 Burgemeester en wethouders wijzen tevens een of meer plaatsvervangers van de secretaris aan.

Artikel 6 Zittingsduur

1 De voorzitter, kamervoorzitters, de leden en de plaatsvervangende leden van de commissie treden af op de dag van het aftreden van de gemeenteraad

2 De voorzitter, kamervoorzitters, de leden en de plaatsvervangende leden van de commissie kunnen op ieder moment ontslag nemen.

3 De aftredende voorzitter, kamervoorzitters, de leden en de plaatsvervangende leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Paragraaf 2 Procedure

Artikel 7 Ingediend bezwaarschrift

1 Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

2 Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde bijlagen wordt rechtstreeks ingediend bij de commissie.

3 Een bezwaarschrift dat bij het bestuursorgaan is ingediend wordt door dat bestuursorgaan zo spoedig mogelijk doorgestuurd naar de commissie.

4 De commissie verstuurt de ontvangstbevestiging als bedoeld in artikel 6:14 van de Wet. Indien een bezwaarschrift niet terstond in handen van de commissie kan wordt gesteld, dragen burgemeester en wethouders zorg voor het versturen van de ontvangstbevestiging als bedoeld in artikel 6:14 van de wet.

5 Bij het bericht van ontvangst wordt vermeld dat de commissie over het bezwaar zal adviseren.

Artikel 8 Uitoefening bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de artikelen

  • -

    2:1, tweede lid;

  • -

    6:6, voor wat betreft het de indiener stellen van een termijn waarbinnen het verzuim in de zin van niet voldoen aan de vereisten als gesteld in artikel 6:5 van de wet, kan worden hersteld;

  • -

    6:17, voor zover het betreft de verzending van stukken tijdens de behandeling door de commissie;

  • -

    7:4, tweede lid;

  • -

    7:6, vierde lid;

  • -

    7:18, tweede en zesde lid, en

  • -

    7:20, vierde lid, van de wet worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter van de commissie.

Artikel 9 Vooronderzoek

1 De voorzitter van de commissie is in verband met de voorbereiding van de behandeling van het bezwaarschrift bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te doen inwinnen.

2 De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en dezen zo nodig uitnodigen daartoe in de zitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van burgemeester en wethouders vereist.

Artikel 10 Hoorzitting

1 De voorzitter van de commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden en burgemeester en wethouders in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te doen horen.

2 De voorzitter beslist over de toepassing van de artikelen 7:3 en 7:17 van de wet.

3 Indien de voorzitter op grond van de in het tweede lid genoemde artikelen besluit van het horen af te zien doet hij daarvan mededeling aan:

a de belanghebbenden;

b burgemeester en wethouders.

4 Burgemeester en wethouders dienen vóór een door de commissie te bepalen tijdstip een pleitnotitie/verweerschrift in waarin zij hun standpunt ten aanzien van het ingediende bezwaarschrift gemotiveerd uiteenzetten.

Artikel 11 Uitnodiging zitting

1 De voorzitter deelt de belanghebbenden en burgemeester en wethouders ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk mee, dat zij in de gelegenheid worden gesteld zich te doen horen tijdens de zitting.

2 Binnen drie dagen na de in het eerste lid bedoelde mededeling kunnen de belanghebbenden of burgemeester en wethouders, onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

3 De beslissing van de voorzitter op een verzoek als bedoeld in het tweede lid wordt zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval een week voor het tijdstip van de zitting aan de belanghebbenden en burgemeester en wethouders.

4 De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen als genoemd in het eerste, tweede en derde lid.

Artikel 12 Quorum

Voor het houden van een zitting is vereist, dat tenminste twee leden, danwel de Kamervoorzitter en een lid aanwezig zijn. De commissie vergadert gewoonlijk in een samenstelling van twee leden en de kamervoorzitter.

Artikel 13 Niet-deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaar- schrift, indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 14 Openbaarheid zitting

1 De zitting van kamer I van de commissie is openbaar.

2 De deuren worden gesloten indien de voorzitter van de commissie of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

3 Indien de commissie vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats met gesloten deuren.

4 De zitting van de kamers II en III is niet openbaar, tenzij de indiener van het bezwaarschrift daarom verzoekt.

Artikel 15 Schriftelijke verslaglegging

1 Het verslag als bedoeld in de artikelen 7:7 en 7:21 van de wet vermeldt de namen van de aanwezigen, met daarbij een vermelding van hun hoedanigheid.

2 Het verslag houdt een korte vermelding in van hetgeen over en weer is gezegd en overigens ter zitting is voorgevallen.

3 Indien de zitting geheel of gedeeltelijk met gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

4 Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag worden gehecht.

5 Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.

Artikel 16 Nader onderzoek

1 Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de commissie dit onderzoek houden.

2 De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden.

3 De leden van de commissie, burgemeester en wethouders en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de in het eerste lid bedoelde nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist omtrent een dergelijk verzoek.

4 Op een nieuwe hoorzitting, als bedoeld in het derde lid, zijn de bepalingen in deze verordening, die betrekking hebben op de hoorzitting zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 17 Raadkamer en advies

1 De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

2 a De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

b Indien bij een stemming de stemmen staken dan beslist de stem van de voorzitter.

c Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt, indien die minderheid dat verlangt.

3 Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaar- of beroepschrift.

4 Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.

Artikel 18 Uitbrengen advies

1 Het advies wordt, onder medezending van het verslag als bedoeld in artikel 14 en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie, tijdig uitgebracht aan burgemeester en wethouders.

2 Indien naar het oordeel van de voorzitter van de commissie de termijn van tien weken, als bedoeld in artikel 7:10, eerste lid, of artikel 7:24, tweede lid, van de wet, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies door de commissie en het nemen van een beslissing verzoekt hij burgemeester en wethouder tijdig de beslissing te verdagen.

3 Van een besluit tot verdaging ontvangen de commissie en de belanghebbenden een afschrift.

HOOFDSTUK 3 SLOTBEPALING

Artikel 19 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als:

Regeling behandeling bezwaarschriften.

 

Roden, 22 september 2008.

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Noordenveld

De burgemeester, de secretaris,