Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Epe

Reglement Burgerlijke Stand 2024 gemeente Epe

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEpe
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement Burgerlijke Stand 2024 gemeente Epe
CiteertitelReglement Burgerlijke Stand 2024 gemeente Epe
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
  2. artikel 16a van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
  3. artikel 16c van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
  4. artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand
  5. artikel 1 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  6. artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  7. artikel 3 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  8. artikel 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-10-2023Nieuwe regeling

26-09-2023

gmb-2023-438354

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement Burgerlijke Stand 2024 gemeente Epe

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Epe;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 26 september 2023, nr. 911077;

 

gelet op het bepaalde in de artikelen I:16, I:16a en I:16c van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994, en artikel 4 Wet rechten burgerlijke stand,

 

BESLUITEN

 

vast te stellen het reglement houdende bepalingen ten aanzien van ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, de aanwijzing van locaties als gemeentehuis en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

 

Het reglement verstaat onder:

 

  • a.

    de wet: Burgerlijk Wetboek Boek 1;

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand (ABS): een ambtenaar in dienst van de gemeente Epe of van een andere gemeente, als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders (artikel I:16, lid 2 en 3 van het Burgerlijk Wetboek);

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS): een ambtenaar in dienst van de gemeente Epe of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders (artikel 16, lid 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • e.

    gemeentehuis: ieder gebouw en de daaraan verbonden (buiten)ruimten dat bij dit besluit door het bevoegd orgaan als zodanig (éénmalig) is aangewezen;

  • f.

    Huwelijkssluiting met ceremonie: de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk. Voor een huwelijkssluiting met ceremonie zijn leges verschuldigd conform de geldende Tarieventabel van de gemeente Epe;

  • g.

    Huwelijkssluiting zonder ceremonie: de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk zonder ceremonie. Voor een huwelijkssluiting zonder ceremonie kunnen leges verschuldigd zijn conform de geldende Tarieventabel van de gemeente Epe;

 

Artikel 2 Aanwijzing van de (B)ABS van de burgerlijke stand

  • 1.

    Voor aanwijzing tot ABS komen in aanmerking:

  • a.

    Ambtenaren die in dienst zijn van de gemeente Epe en belast zijn met de werkzaamheden op het gebied van de burgerlijke stand

  • b.

    Ambtenaren die in dienst zijn van een andere gemeente en belast zijn met de werkzaamheden op het gebied van de burgerlijke stand.

  • 2.

    De aanwijzing zoals genoemd in lid 1, geschiedt voor de periode die gelijk is aan de periode dat de betrokken ambtenaar in dienst is van de gemeente Epe, dan wel van een andere gemeente en zijn/haar werkzaamheden op het gebied van de burgerlijke stand uitvoert.

  • 3.

    Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 4.

    Voor aanwijzing tot BABS komen in aanmerking:

  • a.

    personen die zich, wanneer een vacante plek als BABS beschikbaar is, bereid hebben verklaard structureel huwelijken te willen sluiten en hiertoe geschikt worden geacht door het college van burgemeester en wethouders;

  • b.

    de leden van het college van burgemeester en wethouders voor de periode dat zij hun functie als burgemeester, wethouder of gemeentesecretaris van de gemeente Epe vervullen;

  • c.

    personen die éénmalig een huwelijk zullen sluiten, mits zij in het bezit zijn van een geldige beëdiging en aanwijzing als (B)ABS binnen een andere gemeente én maximaal een jaar geleden huwelijkssluitingen hebben gedaan.

  • 5.

    Aanwijzingen die hebben plaatsgevonden vóór de totstandkoming van dit reglement worden geëerbiedigd.

  • 6.

    De bevoegdheid om de (B)ABS aan te wijzen, zoals bedoeld in artikel 1 en artikel 4, is gemandateerd aan de teamleider Klant Contact Centrum (hierna: KCC) & Services van de gemeente Epe.

  • 7.

    De aangewezen BABSen zijn uitsluitend belast met het uitvoeren van huwelijkssluitingen.

  • 8.

    De ‘Regeling arbeidsvoorwaarden Buitengewoon Ambtenaar Burgerlijke Stand (regeling BABS)’ van de gemeente Epe is van toepassing voor wat betreft de arbeidsvoorwaarden van de aangewezen BABSen binnen de gemeente Epe. Dit met uitzondering van de personen die éénmalig een huwelijk zullen sluiten (artikel 2, lid 4.c.); zij ontvangen hiervoor geen vergoeding.

     

Artikel 3 Leiding van de burgerlijke stand

  • 1.

    De leidinggevende van het team KCC & Services, het team waar het bureau burgerlijke stand in de gemeente Epe is ondergebracht, is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.  

  • 2.

    De verantwoordelijke leidinggevende is belast met de verdeling van de werkzaamheden van de in artikel 2 lid 1 tot en met lid 4 van het Besluit Burgerlijke Stand 1994 bedoelde ambtenaren.

  • 3.

    De leidinggevende kan anderen met de uitvoering belasten.

     

Artikel 4 Plichten (B)ABS van de burgerlijke stand

  • 1.

    De (B)ABS verricht de werkzaamheden met betrekking tot huwelijkssluitingen in opdracht vanuit het bureau burgerlijke stand.

  • 2.

    Met uitzondering van de huwelijkssluitingen op een kosteloos tijdstip én de huwelijkssluitingen zonder ceremonie, draagt de (B)ABS een door de gemeente ter beschikking gestelde toga, tenzij het bruidspaar geen toga wenst.  

  • 3.

    De (B)ABS houdt zich te allen tijde aan de aanwijzingen of instructies die door of vanwege de teamleider KCC & Services, in lijn met de geldende regelgeving, zijn gegeven.

  • 4.

    De (B)ABS moet ieder wettelijk huwelijk of geregistreerd partnerschap binnen de geldende regelgeving voltrekken dat hen wordt toegewezen.

     

Artikel 5 Vergoedingen voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    De BABS, zoals genoemd in artikel 2, lid 4 onder a, ontvangt een vergoeding per voltrokken huwelijk/geregistreerd partnerschap, conform de ‘Regeling arbeidsvoorwaarden Buitengewoon Ambtenaar Burgerlijke Stand’ en de arbeidsovereenkomst tussen de gemeente Epe en de BABS.

  • 2.

    De BABS, zoals genoemd in art 2, lid 4 onder b en c, ontvangt geen vergoeding voor een huwelijkssluiting.

     

Artikel 6 Huwelijkssluitingen zonder ceremonie en kosteloos

  • a.

    Conform het bepaalde in de Wet, wordt twee keer per week gelegenheid gegeven tot een kosteloze huwelijkssluiting.  

  • b.

    De kosteloze huwelijkssluitingen worden uitsluitend gesloten in het gemeentehuis, Marktplein 1 te Epe, op dinsdag om 08.30 of 09.00 uur.  

  • c.

    Kosteloze huwelijkssluitingen vinden plaats in aanwezigheid van, naast het paar en de (B)ABS, maximaal de wettelijke getuigen én eventuele minderjarige kinderen van het paar.

  • d.

    Deze huwelijkssluitingen bestaan uitsluitend uit het voorlezen van de akte en de feitelijke huwelijkssluiting door middel van het ondertekenen van de akte. Het maximale tijdsbeslag van deze huwelijkssluitingen is 15 minuten.

  • e.

    Deze huwelijkssluitingen kennen geen keuzemogelijkheden voor bijv. een specifieke (B)ABS, muzikale wensen, extra sprekers, een bijzonder welkom voor speciale gasten.

  • f.

    Huwelijkssluitingen zonder ceremonie en kosteloos beperken zich tot de wettelijke handelingen, waaronder de vaststelling van de identiteit van het paar en de getuigen.

  • g.

    De melding voor een kosteloze huwelijkssluiting doen de paren bij voorkeur digitaal.

     

Artikel 7 Huwelijkssluitingen zonder ceremonie, niet kosteloos

  • a.

    Deze huwelijkssluitingen vinden uitsluitend op afspraak plaats in het gemeentehuis, Marktplein 1 te Epe op dinsdagmorgen om 10.00, 11.00 of 12.00 uur óf op donderdagmiddag om 13.00, 14.00 of 15.00 uur.  

  • b.

    Deze vorm van huwelijkssluitingen is een alternatief voor de kosteloze huwelijkssluitingen, zodat de kosteloze variant gekozen kan worden gereserveerd voor degenen die de legestarieven voor de huwelijkssluitingen zonder ceremonie niet kunnen opbrengen.

  • c.

    Deze huwelijkssluitingen vinden plaats in een gezelschap, dat een maximale grootte kent van 40 personen naast het paar en de (B)ABS.

  • d.

    Deze huwelijkssluitingen bestaan uitsluitend uit het voorlezen van de akte en de feitelijke huwelijkssluiting door middel van het ondertekenen van de akte. Het maximale tijdsbeslag van deze huwelijkssluitingen is 15 minuten.

  • e.

    Deze huwelijkssluitingen kennen geen keuzemogelijkheden voor bijv. een specifieke (B)ABS, muzikale wensen, extra sprekers, een bijzonder welkom voor speciale gasten.

  • f.

    Huwelijkssluitingen zonder ceremonie beperken zich tot de wettelijke handelingen, waaronder de vaststelling van de identiteit van het paar en de getuigen.

g. De melding voor een huwelijkssluiting zonder ceremonie doen de paren bij voorkeur digitaal.

 

Artikel 8 Huwelijkssluitingen met ceremonie

  • a.

    Huwelijkssluitingen met ceremonie worden gesloten door een BABS.

  • b.

    Het paar kan daartoe een voorkeur voor een specifieke BABS opgeven.

  • c.

    Wanneer de gewenste BABS niet beschikbaar is, wordt in overleg met het paar een andere BABS toegewezen.

  • e.

    Huwelijkssluitingen met ceremonie kunnen plaatsvinden in het gemeentehuis of daarbuiten (onder de voorwaarden zoals genoemd in Artikel 9).

  • f.

    De melding voor een huwelijkssluiting met ceremonie doen de paren bij voorkeur digitaal.

     

Artikel 9 Locatie huwelijkssluiting met ceremonie

  • 1.

    Binnen de gemeente Epe zijn, naast het gemeentehuis Marktplein 1 te Epe, 2 locaties permanent aangewezen als trouwlocatie, namelijk Kasteel de Cannenburch, Maarten van Rossumplein 4 in Vaassen en het Kulturhus EGW, Stationsstraat 25 in Epe.

     

  • 2.

    Daarnaast is iedere locatie met een adresaanduiding (opgenomen in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen) binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Epe aangewezen als gemeentehuis waar huwelijksvoltrekkingen kunnen plaatsvinden, zulks tijdelijk voor de duur van de huwelijksvoltrekking, indien:

    • a.

      de eigenaar dan wel de gebruiker van de locatie schriftelijk toestemming heeft verleend. Hiervoor moet verplicht het formulier ‘Reservering ceremonie op een zelfgekozen locatie’ worden ingevuld en ingediend, waarna beoordeling van de locatie plaatsvindt;  

    • b.

      de veiligheid van de (B)ABS is gewaarborgd;  

    • c.

      de (B)ABS minimaal kan beschikken over een omkleedruimte, sanitaire ruimte en een spreekgestoelte;  

    • d.

      de bestaande wetten, regels of gebruiken zich niet verzetten tegen het gebruik van de ruimte en/of het gebied waar de voorgenomen huwelijkssluiting plaatsvindt.

  • 3.

    Naast de voorwaarden gesteld onder lid 2 van dit artikel, kunnen op een locatie huwelijksvoltrekkingen plaatsvinden onder de voorwaarde dat:

    • a.

      de gemeente niet verantwoordelijk is voor het regelen van parkeervoorzieningen en verkeersstromen ter plaatse, welke altijd in overeenstemming met de geldende regelgeving moeten zijn;  

    • b.

      de gemeente niet aansprakelijk is voor schade ontstaan tijdens of voortvloeiend uit de huwelijkssluiting op de locatie. De (B)ABS is een gemeentelijke vertegenwoordiger en uitsluitend verantwoordelijk voor het rechtsgeldig tot stand komen van de huwelijkssluiting. Ter bescherming van de (B)ABS die het huwelijk sluit, mag de (B)ABS na overleg met de leiding van de burgerlijke stand weigeren het huwelijk te sluiten als de (B)ABS van mening is dat de veiligheid niet gewaarborgd is, zonder dat zulks leidt tot enige aanspraak van het (bruids)paar.;  

    • c.

      de verantwoordelijkheid voor de benodigde vergunningen en verzekeringen bij het bruidspaar of de partners dan wel de eigenaar/ beheerder van de locatie ligt;  

    • d.

      het niet voldoen aan de bepalingen van dit reglement en/of andere wettelijke voorschriften een reden kan zijn om de huwelijkssluiting niet op de overeengekomen tijd en locatie tot stand te laten komen. Dit kan via een weigering op het verzoek óf via een intrekking van de toestemming wanneer blijkt dat niet aan de voorwaarden in dit Reglement wordt voldaan en/of dat de aanvraag is gebaseerd op door de aanvrager onjuist verstrekte gegevens;  

    • e.

      het niet verboden is om gebedshuizen aan te kiezen als gemeentehuis. Er mag echter geen strijd bestaan met artikel 68 Boek 1 van het burgerlijke Wetboek. (Artikel 68, boek 1 BW: Geen godsdienstige plechtigheden zullen mogen plaats hebben, voordat de partijen aan de bedienaar van de eredienst zullen hebben doen blijken, dat het huwelijk ten overstaan van de ambtenaar van de burgerlijke stand is voltrokken). De huwelijkssluiting ten overstaan van de (B)ABS moet volledig zijn afgerond, voordat de religieuze ceremonie start;  

    • f.

      bruidsparen zelf rechtstreeks met de externe locatie eventuele kosten voor het gebruik van de locatie regelen.

       

Artikel 10 Openstelling

  • a.

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend op afspraak.

  • b.

    Huwelijkssluitingen zonder ceremonie, kosteloos, vinden volledig op afspraak plaats op dinsdag om 08.30 of 09.00 uur.  

  • c.

    Huwelijkssluitingen zonder ceremonie, niet kosteloos, vinden volledig op afspraak plaats op dinsdagmorgen om 10.00 of 11.00 of 12.00 uur óf op donderdagmiddag om 13.00 of 14.00 of 15.00 uur.

  • d.

    Huwelijkssluitingen met ceremonie in het gemeentehuis te Epe vinden op afspraak plaats op maandag tot en met vrijdag tijdens de openingsuren van het gemeentehuis.

  • e.

    Huwelijkssluitingen met ceremonie op locaties buiten het gemeentehuis vinden op afspraak plaats op maandag tot en met zaterdag.  

  • f.

    Het bureau is gesloten, indien de openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van art 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen, waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • g.

    Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn door burgemeester en wethouders, op na voorafgaande bekendmaking te bepalen uren.

  • h.

    Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • i.

    Op de dagen die krachtens een besluit van burgemeester en wethouders als roostervrije dagen zijn aangewezen of op zaterdag, indien de voorafgaande vrijdag of volgende maandag een algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag is, kan de burgerlijke stand worden geopend door de teamleider KCC en Services op na voorafgaande kennisgeving te bepalen uren.

     

Artikel 11 Hardheidsclausule

Het college van burgemeester en wethouders kan artikel 9, lid 2 buiten toepassing laten, daarvan afwijken, en de aanwijzing van een locatie als bedoeld in artikel 9, lid 2 van dit reglement intrekken, indien de aanwijzing van een dergelijke locatie naar het oordeel van het college van burgemeester en wethouders in strijd is met het algemeen belang, naar algemene maatstaven onverantwoord is of indien de aanwijzing zal leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard.

 

Artikel 12 Slotbepalingen

  • 1.

    Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement Burgerlijke Stand 2024 gemeente Epe.  

  • 2.

    Dit reglement treedt in werking op de dag nadat het is bekend gemaakt.

  • 3.

    Met ingang van de inwerkingtreding van dit Reglement vervalt:

    • a.

      “Reglement Burgerlijke Stand 2020 gemeente Epe” van 5 november 2020

    • b.

      Reeds digitaal gemelde voorgenomen huwelijken worden gehonoreerd onder het oude reglement mits de melddatum ligt voor de datum inwerkingtreding van dit Reglement.

 

Epe, 26 september 2023

Burgemeester en wethouders van Epe,

 

de burgemeester, dhr. dr. T.C.M. Horn

de secretaris, dhr. N.L.J.J. Dusink

Bijlage  

 

Reservering ceremonie op een zelfgekozen locatie

Met dit formulier meldt u de locatie waar u wilt trouwen/een geregistreerd partnerschap wilt aangaan.

Houd er rekening mee dat u misschien een toestemming en/of vergunning nodig heeft.

Bekijk op tijd of dit het geval is. U kunt uw vragen altijd stellen via gemeente@epe.nl

 

Datum van de ceremonie

Tijdstip aanvang ceremonie door trouwambtenaar

Omschrijving van de locatie

Adres van de locatie

Telefoonnummer dat bereikbaar is tijdens ceremonie

 

Ondertekening:

  • 1.

    Wij verklaren dat zowel tijdens de ceremonie als tijdens het evt. feest dat daarop volgt, alle activiteiten volgens de geldende regelgeving zijn gemeld, vergund en worden uitgevoerd;

  • 2.

    Wij zijn tijdens de ceremonie verantwoordelijk voor de veiligheid van de trouwambtenaar;

  • 3.

    Als de trouwambtenaar zich onveilig voelt op de trouwlocatie, dan hoeft de trouwambtenaar niet door te gaan met de ceremonie. Wij kunnen de kosten dan niet terugvragen aan de gemeente Epe

  • 4.

    Wij kunnen de gemeente Epe niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade

     

Datum

Naam partner 1

Handtekening partner 1

Datum

Naam partner 2

Handtekening partner 2

Datum

Naam eigenaar/gebruiker van de locatie

Handtekening eigenaar/gebruiker van de locatie

 

Toevoegen:

  • 1.

    Kopie van het legitimatiebewijs van de eigenaar/gebruiker van de locatie;

     

Heeft u het formulier ingevuld?

  • 1.

    Bij voorkeur geeft u uw voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap online door. U voegt dit formulier, ingevuld en ondertekend plus bijlage, dan gemakkelijk digitaal toe;

  • 2.

    Komt u via een ingeplande afspraak naar de balie om uw voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap te melden? Neemt u dan het formulier én de bijlage mee.

     

Na ontvangst van uw melding én dit formulier zullen wij beoordelen of de ceremonie op de door u gewenste locatie mogelijk is. Wanneer wij problemen zien, dan hoort u dit van ons.