Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Haarlemmermeer

Verordening werkgeverscommissie griffier Haarlemmermeer 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHaarlemmermeer
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening werkgeverscommissie griffier Haarlemmermeer 2021
CiteertitelVerordening werkgeverscommissie griffier Haarlemmermeer 2021
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 83, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 107 van de Gemeentewet
  3. artikel 107a van de Gemeentewet
  4. artikel 107b van de Gemeentewet
  5. artikel 107d van de Gemeentewet
  6. artikel 107e van de Gemeentewet
  7. artikel 156 van de Gemeentewet
  8. afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-10-2023nieuwe regeling

06-07-2023

gmb-2023-437884

2021.0001604

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie griffier Haarlemmermeer 2021

De raad van de gemeente Haarlemmermeer;

 

gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de

Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

Overwegende

  • dat het gewenst is de werkgeverscommissie voort te zetten;

  • dat het gewenst is om de werkgeverscommissie in overeenstemming te brengen met het duale bestel;

besluit:

 

vast te stellen de ‘Verordening werkgeverscommissie griffier Haarlemmermeer 2021':

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier zoals die door de raad aan haar zijn gemandateerd.

  • 2.

    De werkgeverscommissie voert periodiek overleg met de griffier.

  • 3.

    De werkgeverscommissie voert functioneringsgesprekken met de griffier.

  • 4.

    De griffier legt verantwoording af aan de werkgeverscommissie.

  • 5.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit een formele voorzitter in de persoon van de eerste waarnemend voorzitter van de raad, en een ander lid uit de raad, afkomstig uit een oppositiefractie. Indien de eerste waarnemend voorzitter van de raad geen lid is van de coalitie dient het andere lid uit de raad uit een coalitiefractie te komen.

  • 2.

    De voorzitter vertegenwoordigt de werkgeverscommissie.

  • 3.

    Het lid van de werkgeverscommissie niet zijnde de eerste waarnemend voorzitter van de raad wordt door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 4.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is ode functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 5.

    De voorzitter van de raad staat de werkgeverscommissie als adviseur bij.

  • 6.

    De voorzitter van de raad is technisch voorzitter tijdens de bijeenkomsten van de werkgeverscommissie.

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het doen naleven van deze verordening;

  • c.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • d.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

  • 1.

    De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met de werkgeverscommissie afspraken over ondersteuning.

  • 2.

    In ieder geval worden afspraken gemaakt over:

    • a.

      het secretariaat van de werkgeverscommissie;

    • b.

      de toeleiding van onderwerpen die uit de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren voortvloeien en de op deze wet gebaseerde en door de raad vastgestelde rechtspositionele voorschriften;

    • c.

      de onderwerpen die uit de organisatie van de gemeentelijke bedrijfsvoering voortkomen en de functie van raads- en griffie activiteiten raken;

    • d.

      overige onderwerpen die relevant zijn binnen de context van het werkgeverschap.

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2 lid 1.

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 3.

    Bij staken van de stemmen wordt de besluitvorming overgedragen aan het seniorenconvent.

Artikel 6 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De werkgeverscommissie beslist per vergadering over de openbaarheid van stukken wanneer die niet onder de bescherming van artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur vallen.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt, met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking.

Artikel 12 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als 'Verordening werkgeverscommissie griffier Haarlemmermeer 2021'.

Aldus besloten door de raad in zijn openbare vergadering van (…………)

de griffier,

de voorzitter,

Toelichting Verordening werkgeverscommissie griffier Haarlemmermeer 2021

1. Algemeen

 

De gemeente is de werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon. Raad en college vullen dit werkgeverschap in. De raad is daarbij het bevoegd gezag van de griffie en het college voor zijn organisatie. Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling van de raad ligt het voor de hand dat hij voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap een commissie instelt waaraan hij deze taak delegeert. Gelet op artikel 83 en artikel 156, eerste lid van de Gemeentewet ligt de instelling van een bestuurscommissie het meest voor de hand. Bij Raadsbesluit van 3 november 2005 (RV 2005/29414) inzake de Rechtspositie griffiemedewerkers, Mandaatbesluit uitvoering arbeidsvoorwaarden regeling en Medezeggenschap griffie, is hierin voorzien.

De vaststelling van regelingen (algemeen verbindende voorschriften) blijft bij de raad, de te nemen personele besluiten en dergelijke worden gedelegeerd (met uitzondering van benoeming, schorsing en ontslag griffier, de vaststelling van de instructie griffier, de vervanging van de griffier en de vaststelling van de organisatieverordening).

 

Artikelsgewijs

 

Artikel 1. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

 

In artikel 1 wordt verwoord dat de werkgeverscommissie alle bij het werkgeverschap horende taken en bevoegdheden vervult. Naast het nemen van besluiten met betrekking tot het vaststellen en wijzigen van rechtspositieregelingen en de personele besluiten, buigt deze commissie zich bijvoorbeeld ook over het te voeren HRM-beleid, integriteitsbeleid (o.a. gedragscode, ambtseed, vertrouwenspersoon) en bereidt zij de voorstellen aan de raad voor die voortvloeien uit het werkgeverschap. Andere voorbeelden die horen tot de werkgeverstaak zijn het voeren van overleg met de griffier over de voortgang van de werkzaamheden van de griffie, het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier en het doen van voorstellen over de inrichting van de griffie. De bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel zijn in het Mandaat-, volmacht,- en machtigingsbesluit werkgeverscommissie/griffier van de gemeente Haarlemmermeer 2021 gemandateerd aan de griffier, vandaar dat dit in lid 1 niet meer als taak wordt benoemd.

 

Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie

 

Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester (en de wethouders) geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in de lijn met het feit dat de raad het bevoegde gezag is van de griffie. De burgemeester is geen lid van de raad. De griffier is om die reden niet aan de burgemeester ondergeschikt. Overigens is de burgemeester wel lid van het college en stuurt dus rechtstreeks de secretaris aan, maar niet de griffier.

 

De burgemeester is echter wel voorzitter van de raad en zal in die hoedanigheid vaak een beroep doen op de griffier. In dat kader is het zinvol om de burgemeester als voorzitter van de raad op te laten treden als vaste adviseur van de werkgeverscommissie. Daarnaast zal de burgemeester als technisch voorzitter van de vergaderingen optreden ten behoeve van een optimale bespreking tussen de leden. Daar waar de wens bestaat dat de burgemeester ook de werkgeverscommissie vertegenwoordigt, zal daarvoor een specifieke volmacht moeten worden afgegeven, waarin eventueel voorwaarden door de werkgeverscommissie kunnen worden opgenomen.

 

Artikel 3. Taken voorzitter

 

De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.

 

Artikelen 4, 5 en 6: Ondersteuning van de commissie, Besluitvorming en Verslaglegging

 

De inhoud van deze artikelen spreekt voor zich.

 

Artikel 7. Beslotenheid van vergaderingen

 

De werkgeverscommissie vergadert in beginsel in beslotenheid ter bescherming van de personele aangelegenheden. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn in beginsel geheim, op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur. De werkgeverscommissie is op grond van artikel 7, tweede lid van deze verordening en in lijn met artikel 86 van de Gemeentewet, bevoegd de geheimhouding op te heffen voor zover dat niet in strijd is met de bepalingen in de Wet openbaarheid van bestuur.

 

Artikel 8. Vergaderfrequentie

 

De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.

 

Artikel 9. Verantwoording

 

De raad heeft sinds de dualisering van het gemeentebestuur een griffier met griffie gekregen.om hem, zijn organen en de griffier te ondersteunen. Daardoor heeft de raad er formeel een taak bij gekregen, de invulling van het werkgeverschap. Het is van belang dat de raad inzicht krijgt en houdt wat hieronder moet worden verstaan. De verantwoording door de werkgeverscommissie van haar werkzaamheden en bevindingen kan hieraan bijdragen. Ook het feit dat het de raad is die de arbeidsvoorwaardenregelingen vaststelt, waarop de werkgeverscommissie de personele besluiten baseert, vormt een belangrijk argument om deze verantwoording te regelen.

 

Artikelen 10, 11 en 12: Onvoorziene omstandigheden, Inwerkingtreding en Citeertitel

 

De inhoud van deze artikelen spreekt voor zich.