Organisatie | Sluis |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling gemeente Sluis 2023 |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR397118
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2023 | 01-01-2023 | nieuwe regeling | 24-01-2023 | ||
01-01-2023 | wijziging artikel 1:4 | 21-11-2023 |
Op 25 juni 2015 heeft de gemeenteraad de Nota Subsidiebeleid gemeente Sluis 2015 vastgesteld. In lijn hiermee heeft de gemeenteraad eveneens op 25 juni 2015 de nieuwe Algemene subsidieverordening Sluis 2015 (Asv 2015) vastgesteld. Op 28 mei 2020 heeft de raad de eerste wijziging van de Algemene Subsidieverordening Gemeente Sluis 2015 vastgesteld.
Deze verordening bevat procedurele voorschriften die van toepassing zijn bij subsidieverlening. De verordening geeft het college van burgemeester en wethouders van Sluis de mogelijkheid om ter verduidelijking of ter uitwerking van wat in de verordening staat:
• Specifieke voorwaarden te formuleren;
• Grondslagen voor subsidieverlening te benoemen;
• Subsidieplafonds per speerpunt verder uit te werken.
Deze nadere uitwerking per beleidsveld is opgenomen in deze subsidieregeling gemeente Sluis 2023. Per programma en speerpunt wordt ingegaan op:
- de relevante doelstellingen;
- de activiteiten die in aanmerking komen voor subsidie;
- de organisaties die in aanmerking (kunnen) komen voor subsidie;
- de hoogte van de subsidie per activiteit;
- nadere voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen;
Het algemene deel (hoofdstuk 1) is van toepassing op alle subsidieaanvragen die worden ontvangen. De hier opgenomen algemene bepalingen komen mede voort uit de Algemene subsidieverordening gemeente Sluis 2015. De overige hoofdstukken richten zich op regelingen waar specifieke aanvragers een beroep op kunnen doen.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen.
De wettelijke grondslagen en de bevoegdheid waarop deze Subsidieregeling gemeente Sluis 2023 is gebaseerd zijn artikel 149 van de gemeentewet, artikel 4.23 van de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening gemeente Sluis 2015. De Begripsomschrijvingen uit de Asv 2015 zijn van overeenkomstige toepassing.
In de Asv 2015 wordt de reikwijdte van de bevoegdheden van het college, alsmede de beleidsterreinen waarvoor subsidie kan worden verstrekt genoemd. Overeenkomstig artikel 3 van de Asv 2015 zijn de nadere regels voor de beleidsterreinen waarop subsidies verstrekt worden opgenomen in dit document Subsidieregeling gemeente Sluis 2023, hierna te noemen "Subsidieregeling".
Subsidies onderscheiden zich in juridische zin slechts door het feit of het een meerjarige dan wel een eenmalige subsidie betreft. Daarom wordt een tweedeling in type subsidies aangebracht en is het aantal subsidievormen beperkt.
De meerjarige subsidie heeft betrekking op voortdurende activiteiten van een rechtspersoon en wordt bij voorkeur voor meerdere jaren verstrekt. Hieronder vallen:
Eenmalige subsidies zijn subsidies die voor een eenmalige activiteit van een rechtspersoon of een natuurlijke persoon, waarvoor het college slechts voor een van te voren bepaalde tijd van maximaal 4 jaar subsidie wil verlenen. Hieronder vallen:
Het college kent geen subsidies lager dan € 500,-- toe. Bij de vaststelling van de activiteitensubsidies ontvangt een rechtspersoon een vast bedrag van € 500,-- als de ontvangen subsidie in 2015 lager was dan € 500,--. In andere gevallen ontvangt de rechtspersoon een vast bedrag van € 1.000. EHBO verenigingen ontvangen vanaf 2023 een vast bedrag van € 1.000.
1.5 Eigen middelen subsidieaanvrager.
Voor activiteiten- en projectsubsidies geldt een eigen aandeel van minimaal 50%. Een uitzondering kan worden gemaakt voor activiteiten in de vorm van evenementen, voorstellingen, uitvoeringen en exposities die naar het oordeel van het college een grote culturele en/of toeristische waarde hebben en die geen of beperkte eigen inkomsten kunnen genereren en voor stads- en dorpsraden.
1.6 Maximaal beschikbare budgetten: subsidieplafonds
Met het vaststellen van de jaarlijkse begroting door de Raad worden de subsidieplafonds per programma vastgesteld. Met het vaststellen van de subsidieplafonds bepaalt de Raad de (financiële) kaders van het subsidiebeleid. Deze kaders zijn gekoppeld aan het vastgestelde inhoudelijke beleid op de betreffende onderdelen. De subsidieplafonds per programma zijn als bijlage bijgevoegd.
Bij het verstrekken van subsidie aan (een groep van) natuurlijke personen zijn zij, op grond van het Burgerlijk wetboek, ieder voor zich als persoon verantwoordelijk voor een rechtmatige besteding van de subsidie. Bij het in gebreke blijven kunnen zij daarvoor als natuurlijke persoon hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld. Bij subsidiebedragen hoger dan € 1.500,- wordt alleen subsidie verstrekt aan rechtspersonen. Dit om de risico´s voor de subsidieaanvrager te beperken en als gemeente meer zekerheid te hebben over de uitvoering van de activiteit.
Aanvragen voor meerjarige subsidies dienen uiterlijk 1 november, voor het jaar of de jaren waarop de subsidie betrekking heeft te zijn ontvangen. Eenmalige subsidies dienen uiterlijk 13 weken voor aanvang van de activiteit waarvoor subsidie wordt gevraagd te zijn ingediend. Het college beslist op een aanvraag om een eenmalige subsidie binnen 6 weken na ontvangst van de volledige aanvraag. Het college beslist op een aanvraag voor een meerjarige subsidie uiterlijk vóór 31 december van het jaar waarop de aanvraag is ingediend.
Wanneer er sprake is van indexering, dan zal deze gekoppeld zijn aan de VZG-richtlijn. Vermogensvorming vanuit gemeentelijke meerjarige subsidie is alleen mogelijk als de overeengekomen doelen en prestaties zijn behaald. Subsidieontvanger is verplicht een verantwoording te geven over de opbouw van een algemene reserve en de bestemming.
De subsidieontvanger is verplicht om in al haar communicatiemiddelen de gemeente Sluis als subsidiegever te vermelden, waar mogelijk met vermelding van het logo.
Indien een activiteit niet toegankelijk is voor mensen met een beperking, kan het college nadere verplichtingen opleggen aan de subsidieontvanger ten aanzien van deze doelgroep. Uitgangspunt is dat een aanvraag moet passen binnen de uitgangspunten van de inclusieve samenleving.
Programma 2: Economie en Arbeidsmarkt
Speerpunt 2.1.A Economische ontwikkeling
Ten aanzien van het toerisme streven we naar een optimaal evenwicht tussen leefbaarheid, aantrekkelijke bestemming, economische ontwikkeling, natuur en een open landschap.
Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen:
Organisaties die voor deze subsidie in aanmerking komen:
Hoogte van de subsidie per activiteit.
De budgetsubsidie wordt berekend aan de hand van het door de aanvrager ingediende werkplan en begroting.
Een eenmalige subsidie is een tegemoetkoming in de kosten van een eenmalig project of activiteit. De subsidie wordt berekend op basis van de aanvraag.
Subsidieplafond en wijze van verdeling.
Het subsidieplafond bedraagt € 230.000 en is als volgt opgebouwd:
Als bij de verdeling van de subsidies het subsidieplafond wordt overschreden dan worden de subsidies naar rato over de aanvragers verdeeld.
Speerpunt 2.1.D Toekomstbestendige landbouwsector .
Behoud van een kwalitatief mooi landschap met een juiste balans tussen de verschillende
functies. Goed toegankelijke (recreatie)natuurgebieden en een gezonde agrarische sector
Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen:
Organisaties die voor deze subsidie in aanmerking komen:
De budgetsubsidie wordt berekend aan de hand van het door aanvrager ingediende werkplan en begroting.
Programma 3 Wonen en voorzieningen
Speerpunt 3.2 Transformatie bestaande woningvoorraad
Evenwichtige groei van de bevolking o.a. door nieuwbouw van woningen voor permanente
bewoning die kwalitatief en kwantitatief aansluit op de behoefte, met aandacht voor flexibel en aanpasbaar bouwen, gericht op kansrijke groepen en passend bij de behoefte van de arbeidsmarkt
Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Organisaties die voor deze subsidie in aanmerking komen:
Hoogte van de subsidie per activiteit.
De activiteitensubsidie wordt als volgt bepaald:
Subsidieplafond en wijze van verdeling.
Het subsidieplafond bedraagt € 5.500 per jaar.
Speerpunt 3 Behouden van essentiële voorzieningen (zorg/onderwijs) in de gemeente
Speerpunt 4 Aandacht voor de bereikbaarheid van voorzieningen:
Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen:
Organisaties die voor deze subsidie in aanmerking komen:
Hoogte van de subsidie per activiteit.
De budgetsubsidie wordt berekend aan de hand van het door de aanvrager ingediende werkplan en begroting.
Subsidieplafond en wijze van verdeling.
Het subsidieplafond bedraagt € 349.210,10
* De letter tussen haakjes betekent of een organisatie in aanmerking komt voor een jaarlijkse (B)udgetsubsidie of (A)ctiviteitensubsidie of een (E)enmalige subsidie.
Speerpunt 4.1 Meer preventie door ombuigen van zorg naar welzijn
Inwoners nemen verantwoordelijkheid voor elkaar en voor hun woon- en leefomgeving onderwijs legt een stevig basis.
Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Organisaties die voor deze subsidie in aanmerking komen:
De (jaarlijkse) activiteitensubsidie wordt als volgt bepaald:
4. Subsidieplafond en wijze van verdeling.
Het subsidieplafond bedraagt € 172.000 en is als volgt opgebouwd:
Beschikbare middelen voor activiteiten in het kader van bevordering leefbaarheid:
De aanvragen voor activiteiten in het kader van bevordering leefbaarheid worden op basis van de volgende criteria beoordeeld:
Bovenstaande criteria, inclusief een scoretabel, worden in bijlage 1 uitgewerkt.
Nadat alle aanvragen zijn beoordeeld en er een score, conform bovenstaande criteria, is verkregen worden hierop de volgende uitgangspunten voor de subsidieverdeling toegepast:
B. Voorzieningen, cultuur en sport.
Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen.
Organisaties die voor deze subsidie in aanmerking komen:
Hoogte van de subsidie per activiteit.
De budgetsubsidie wordt berekend aan de hand van het door de aanvrager ingediende werkplan en begroting.
De activiteitensubsidie wordt als volgt bepaald:
Een eenmalige subsidie is een tegemoetkoming in de kosten van een eenmalig project of activiteit. De subsidie wordt berekend op basis van de aanvraag.
Naast subsidie op grond van dit speerpunt kunnen verenigingen ook in aanmerking komen voor een (extra) subsidie op grond van het speerpunt leefbaarheid.
Subsidieplafond en wijze van verdeling.
Het subsidieplafond bedraagt € 749.438,43 per jaar en is als volg opgebouwd:
Als het subsidieplafond wordt overschreden dan worden de subsidies naar rato over de aanvragers verdeeld.
C. Peuteropvang en Voorschoolse Educatie.
Wij hechten groot belang aan de kwantiteit en kwaliteit van het aanbod. Kindcentra zijn hiervoor verantwoordelijk in de uitvoering. Het kindcentrum dient altijd te voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen. Zowel de Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD) als de Inspectie van het Onderwijs houden toezicht op voorschoolse educatie. De GGD beoordeelt periodiek de basiskwaliteit. De Inspectie van het Onderwijs beoordeelt de inhoudelijke kwaliteit aan de hand van een hiervoor ontwikkeld onderzoekskader. Dit gebeurt echter niet periodiek. Daarnaast maken wij op lokaal en regionaal niveau aanvullende afspraken op grond van artikel 167 van de Wet op het primair onderwijs.
De gemeenten voeren aanvullend op het onderzoek van GGD en de Inspectie van het onderwijs kwaliteitscontroles uit op basis van het door de onderwijsinspectie gehanteerde kader voor de beoordeling van de kwaliteit en de aanvullende afspraken.
Er wordt uitsluitend subsidie verleend voor peuteropvang in een geregistreerd kindcentrum in onze gemeente waar voorschoolse educatie wordt aangeboden. Dit betekent dat elke peuteropvang moet voldoen aan de kwaliteitseisen zoals geformuleerd in deze subsidieregeling. Ieder kind profiteert van het programma. Het aanbod aan doelgroeppeuters is intensiever.
Wij verlenen de subsidie voor:
Alle 2- en 3 jarigen die gebruik maken van peuteropvang waarvan de ouders geen aanspraak kunnen maken op kinderopvangtoeslag. We verlenen subsidie voor maximaal 8 uur per week en voor maximaal 320 uur op jaarbasis, voor zover het aanbod een omvang heeft van ten minste 40 weken per jaar, verdeeld over 2 dagen per week.
Alle doelgroeppeuters VVE in de leeftijd van 2,5 tot 4 jaar die gebruik maken van voorschoolse educatie. We verlenen subsidie voor maximaal 16 uur per week en voor maximaal 960 uur in deze periode, voor zover het totale aanbod een omvang heeft van ten minste 40 weken per jaar, verdeeld over ten minste 3 dagen per week.
Wij verlenen de subsidie op basis van het aantal bezette kindplaatsen aan geregistreerde kindercentra die gevestigd zijn in de gemeente. Het aantal bezette kindplaatsen stellen wij vast op basis van vooraf vastgestelde peildata.
Subsidiesystematiek en looptijd subsidie
Wij baseren de subsidie op een aanbod van dagdelen van 4 uur en 40 weken per jaar.
Organisaties die voor deze subsidie in aanmerking komen:
Kinderopvang Zeeuws-Vlaanderen (B);
Verantwoording en definitieve vaststelling
Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen.
Zijn activiteiten die de kwaliteit van het primair onderwijs en de kinderopvang, in de praktijk bevorderen, zoals:
De exacte invulling wordt bepaald in overleg tussen de uitvoerenden en de intern begeleiders van de scholen en/ of het ondersteuningsteam. Minimaal twee keer per jaar wordt de werkwijze geëvalueerd met de intern begeleider(s), RPCZ, kinderopvang, gemeentelijke toegang en bestuurder. Op basis hiervan worden vervolgafspraken gemaakt.
Organisaties die voor deze subsidie in aanmerking komen:
Bazalt/ Regionaal Pedagogisch Centrum Zeeland (B).
Hoogte van de subsidie per activiteit.
De budgetsubsidie wordt verdeeld onder de twee schoolbesturen en Kinderopvang Zeeuws-Vlaanderen in de gemeente Sluis. Te weten 20% voor Kinderopvang Zeeuws-Vlaanderen, 40% per schoolbestuur primair onderwijs met een maximum van € 100.000,-
Subsidieplafond en wijze van verdeling.
Het subsidieplafond bedraagt € 100.000.
Om het handelen van leerkrachten te versterken is het aan de orthopedagoog/gedragsdeskundige om af te stemmen op de ondersteuningsbehoefte van de leerkracht. Van de orthopedagoog/gedragsdeskundige mag verwacht worden dat deze in staat is om hier een groot deel zelf voor rekening te nemen of dat deze in ieder geval beschikt over de mogelijkheden om de benodigde expertise in te brengen. De orthopedagoog/gedragsdeskundige kan tevens thema’s bespreken en hierop actuele input geven.
Specifiek voor de inzet van de orthopedagoog/gedragsdeskundige in de kinderopvang wordt als aanvullende voorwaarde opgenomen dat er sprake mag zijn van ‘coaching on the job’, omdat de pedagogisch medewerkers een andere ondersteuningsbehoefte kunnen hebben dan de leerkrachten in het primair onderwijs. De inzet van RPCZ in de kinderopvang is er primair op gericht om de zorg- en begeleidingsstructuur in de kinderopvang (verder) vorm te geven. Inzet op casuïstiek heeft voorrang op de inzet als ‘coach on the job’, maar beide vormen zijn toegestaan.
Speerpunt 4.2 Integrale toegang en dienstverlening
De gemeente streeft naar een hulp- en ondersteuningsaanbod dat past bij wat de inwoners nodig hebben
Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen:
Organisaties die voor deze subsidie in aanmerking komen:
Hoogte van de subsidie per activiteit.
De budgetsubsidie wordt bepaald aan de hand van het door de aanvrager ingediende werkplan en begroting.
De activiteitensubsidie wordt als volgt bepaald:
Basisbedrag van € 500,-- of € 1.000,-- per organisatie.
Een eenmalige subsidie is een tegemoetkoming in de kosten van een eenmalig project of activiteit. De subsidie wordt berekend op basis van de aanvraag.
Naast subsidie op grond van dit speerpunt kunnen verenigingen ook in aanmerking komen voor een (extra) subsidie op grond van het speerpunt leefbaarheid.
De raad heeft in april 2017 een nota armoedebeleid vastgesteld en bestendigd middels de evaluatie in december 2019. Een van de beleidspijlers is een integrale aanpak en intensieve samenwerking met maatschappelijke organisaties binnen het sociale domein. Er is geld beschikbaar gesteld voor (verhoging) subsidie aan de Voedselbank, Kledingbank, Jeugdfonds Sport & Cultuuren Stichting Leergeld. Met die laatste wordt een alliantie aangegaan voor uitvoering van een educatief kindpakket. Die wordt apart gefinancierd.
Voor de subsidieverordening is een soortgelijke grondslag voor St. Leergeld en de Kledingbank:
Voor de overheadkosten subsidiëren de gemeenten St. Leergeld volgens de grondslag: een basisbedrag van €2.500 per gemeente plus 35 euro per kind voor uitvoeringskosten (peildatum schooljaar T-1).Voor Kledingbank k is een soortgelijke systematiek maar dan gerelateerd aan het gemiddelde aantal unieke inwoners dat per jaar 1 of meerdere kledingpakketten heeft gekregen. Met andere woorden:
Voor de overheadkosten subsidiëren de gemeenten Kledingbank Zeeland met een jaarlijks basisbedrag van €2.500 per gemeente plus halfjaarlijks 25 euro gerelateerd aan het aantal geholpen mensen (en aantal pakketten per gezin) voor de uitvoeringskosten (peildatum schooljaar T-1).
Voor de subsidie aan de Voedselbank is het inwoneraantal van de gemeente leidend (peildatum kalenderjaar T-1) en wordt uitgegaan van een vast bedrag à 20 eurocent per inwoner.
Subsidieplafond en wijze van verdeling.
Het subsidieplafond bedraagt € 83.500 en is als volgt opgebouwd:
Als bij de verdeling van de subsidies het subsidieplafond wordt overschreden dan worden de subsidie naar rato over de aanvragers verdeeld.
Programma 5 Bestuur en veiligheid.
Speerpunt 5.1 Een veilige omgeving voor inwoners, ondernemers en bezoekers
Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Organisaties die voor deze subsidie in aanmerking komen:
Hoogte van de subsidie per activiteit.
De budgetsubsidie wordt berekend aan de hand van het door de aanvrager ingediende werkplan en begroting.
De activiteitensubsidie wordt als volgt bepaald:
Subsidieplafond en wijze van verdeling.
Het subsidieplafond bedraagt € 18.207 per jaar.
Als bij de verdeling van de subsidies het subsidieplafond wordt overschreden dan worden de subsidie naar rato over de aanvragers verdeeld.
Bijlage 1 Subsidiecriteria activiteiten in het kader van bevordering leefbaarheid.
Bijlage 2 Overzicht per programma