Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
IJsselstein

Verordening gemeentelijke rekenkamer gemeente IJsselstein 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieIJsselstein
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke rekenkamer gemeente IJsselstein 2023
CiteertitelVerordening gemeentelijke rekenkamer gemeente IJsselstein 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening op de rekenkamer gemeente IJsselstein 2021.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 81a van de Gemeentewet
  2. artikel 81k van de Gemeentewet
  3. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-10-2023nieuwe regeling

28-09-2023

gmb-2023-436593

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke rekenkamer gemeente IJsselstein 2023

De raad van de gemeente IJsselstein;

 

gelezen het voorstel van de griffier, met zaaknummer 121110

gelet op artikel 81a en 81k en artikel 149 van de Gemeentewet;

 

besluit vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening gemeentelijke rekenkamer gemeente IJsselstein 2023

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    college: college van burgemeester en wethouders;

  • -

    rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;

  • -

    voorzitter: voorzitter van de rekenkamer.

Artikel 2. Rekenkamer

  • 1.

    Er is een rekenkamer.

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit drie leden, waaronder een voorzitter.

Artikel 3. Begeleidingscommissie

  • 1.

    Er is een begeleidingscommissie voor de rekenkamer.

  • 2.

    De begeleidingscommissie bestaat uit drie raadsleden door en uit het presidium te benoemen.

Artikel 4. Herbenoeming

De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen één keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd.

Artikel 5. Ondersteuning van de rekenkamer

  • 1.

    De rekenkamer heeft een secretaris.

  • 2.

    De rekenkamer kan besluiten een deel van de onderzoekswerkzaamheden en ondersteuning te laten uitvoeren door een secretaris/onderzoeker en de kosten hiervan ten laste te brengen van het budget genoemd in artikel 6, mits dit niet ten koste gaat van het uitgangspunt tot het uitbrengen van twee onderzoeksrapporten op jaarbasis.

Artikel 6. Budget

  • 1.

    De voorzitter van de rekenkamer is bevoegd binnen zijn budget uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.

  • 2.

    Het budget wordt jaarlijks geïndexeerd.

Artikel 7. Vergoeding

  • 1.

    De leden van de rekenkamer ontvangen voor hun werkzaamheden een vergoeding per maand.

  • 2.

    De vergoeding bedraagt voor de voorzitter € 389,90 per maand en voor gewone leden € 336,20 per maand.

  • 3.

    De leden van rekenkamer ontvangen een vergoeding van € 75,-- exclusief BTW per uur voor onderzoekswerkzaamheden die door hen worden verricht.

  • 4.

    De maandelijkse vergoeding is inclusief reiskosten, met uitzondering van de reiskosten die voortvloeien uit samenwerking met één of meerdere andere rekenkamers en reiskosten uit onderzoekswerkzaamheden die door de leden van de rekenkamer zelf worden ondernomen.

  • 5.

    De reiskosten die direct samenhangen met het uitvoeren van onderzoekswerkzaamheden door de leden en reiskosten die betrekking hebben op de samenwerking met één of meerdere andere rekenkamers worden vergoed met € 0,28 per kilometer.

  • 6.

    De vergoedingen genoemd in lid 2 en 3 van dit artikel worden jaarlijks geïndexeerd met dezelfde indexering die geldt voor de vergoeding voor raadsleden.

Artikel 8. Jaarplan en jaarverslag

De rekenkamer stelt voor 1 april een verslag op van haar werkzaamheden over het voorgaande jaar. Daarnaast informeert de rekenkamer de raad in het vierde kwartaal van ieder jaar over de keuze en planning van onderzoeken voor het volgende jaar.

Artikel 9. Monitoring aanbevelingen

De griffie verstrekt de raad jaarlijks voor 1 april een overzicht van de aan de raad gedane voorstellen van de rekenkamer die door de raad zijn overgenomen en door de raad zelf moeten worden uitgevoerd, vergezeld van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.

Artikel 10. Slotbepalingen

  • 1.

    Besluiten, genomen krachtens de Verordening op de rekenkamer gemeente IJsselstein 2021, die golden op het moment van de inwerkingtreding van deze verordening en waarvoor deze verordening overeenkomstige besluiten kent, gelden als besluiten genomen krachtens deze verordening.

  • 2.

    De Verordening op de rekenkamer gemeente IJsselstein 2021 wordt ingetrokken.

  • 3.

    Deze verordening treedt in werking op de eerste dag volgende op de bekendmaking daarvan .

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke rekenkamer gemeente IJsselstein 2023.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 28 september 2023

De griffier,

A.J.O. van Kooij MMC

de voorzitter,

mr. P.J.M. van Domburg