Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Groningen

Ondermandaat van de directie Maatschappelijke Ontwikkeling 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGroningen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingOndermandaat van de directie Maatschappelijke Ontwikkeling 2023
CiteertitelOndermandaat van de directie Maatschappelijke Ontwikkeling 2023
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-10-202301-02-2023nieuwe regeling

08-09-2023

gmb-2023-436492

Tekst van de regeling

Intitulé

Ondermandaat van de directie Maatschappelijke Ontwikkeling 2023

 

Bevoegdheid directeur (oorspronkelijk):

Vindplaats bevoegdheid:

Ondermandaat aan functionaris:

Bijzonderheden/

Beperkingen/

Voorwaarden:

1. Privaatrechtelijke rechtshandelingen

Artikel 11 Algemeen mandaatbesluit

1.1 Verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover hierbij geen gemeentelijke middelen worden aangewend.

Afdelingshoofd/ teammanager (voorheen: programmaleider

afdelingsmanager

ontwikkelmanager)

1.2 Verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover daarbij wel gemeentelijke middelen worden aangewend tot een maximum van € 50.000,--

Budgethouders

De volgende maximumbedragen zijn daarbij van toepassing:

maximaal € 50.000,-- voor afdelingshoofden en teammanagers (voorheen: programmaleiders)

maximaal € 25.000,-- voor teamleiders en projectleiders

maximaal € 2500,-- voor overige budgethouders

1.3 Verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover daarbij gemeentelijke middelen worden aangewend, boven een bedrag van € 50.000,-- mits het routine-uitgaven en -investeringen betreft die in de begroting zijn gedekt.

Afdelingshoofd contractering

1.4 Verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover daarbij gemeentelijke middelen worden aangewend, boven een bedrag van € 50.000,-- en de raad bij eerdere besluitvorming hiervoor de bestemming en de aanwending heeft aangegeven.

Afdelingshoofd contractering

2. Personeelsmanagement

Artikel 15 Algemeen mandaatbesluit

2.1 Werving en selectie

2.1.1 Wijziging formatie

Afdelingshoofd

Bevoegdheid van afdelingshoofd indien het betreft het aanbrengen van wijzigingen binnen het vastgestelde personeelskostenbudget en de vastgestelde formatie.

2.1.2 Openstellen vacature

Afdelingshoofd

Bevoegdheid van afdelingshoofd indien het betreft het openstellen van een vacature binnen het vastgestelde personeelskostenbudget en de vastgestelde formatie.

2.1.3 Benoeming tot schaal 12

Direct leidinggevende

Medewerker wordt benoemd door teamleider of afdelingshoofd.

Teamleider wordt benoemd door afdelingshoofd.

2.1.4 Werving en aanstelling stagiaires, vrijwilligers etc.

Teamleider/

Afdelingshoofd

2.2. Vergoedingen

2.2.1 Toekennen van een overwerkvergoeding

Direct leidinggevende

2.2.2 Toekennen van een vergoeding voor wacht- en storingsdiensten

(semafoondiensten)

Direct leidinggevende

2.2.3 Toekennen van een vergoeding voor dienstreizen

Direct leidinggevende

2.2.4 Toekennen toelage onregelmatige dienst

Direct leidinggevende

2.2.5 Toekennen vergoeding voor dienstkleding

Direct leidinggevende

2.2.6 Toekennen EHBO-/BHV-toelage

Hoofd BHV

2.3. Opleiding en studiefaciliteiten

2.3.1 Toekenning

Direct leidinggevende

Op basis van vastgesteld opleidingsplan

2.4 Uitzendkrachten

2.4.1 Ondertekenen urenbrieven tijdelijk personeel

Direct leidinggevende

2.5 Verlof

2.5.1 Verlenen van calamiteitenverlof, kraamverlof, verlof bij huwelijk etc.

Direct leidinggevende

2.5.2 Verlenen van onbetaald verlof

Direct leidinggevende

2.5.3 Verlenen van ouderschapsverlof

Direct leidinggevende

2.5.4 Verlenen van zwangerschaps- en bevallingsverlof

Direct leidinggevende

2.5.5 Verlenen van zorgverlof, adoptie- en pleegzorgverlof

Direct leidinggevende

2.5.6 Vervallen verklaren ADV wegens arbeidsongeschiktheid

Direct leidinggevende

2.5.7 Het verkopen van verlof

Direct leidinggevende

2.5.8 Uitvoering lopende afspraken spaarovereenkomst

Direct leidinggevende

2.5.9 Het goedkeuren van verlofaanvragen

Direct leidinggevende

3. Voeren van correspondentie

Artikel 4 lid 2 Algemeen mandaatbesluit

Voor alle officiële correspondentie geldt dat de ondertekening

plaatsvindt namens burgemeester en wethouders dan wel namens de burgemeester. Ondertekening op eigen naam is bij formele correspondentie niet mogelijk.

3.1 Brieven met alledaagse betekenis

Afdelingshoofd

4. Algemene Inspraakverordening Groningen 2005

Artikel 18 Algemeen mandaatbesluit

4.1 Uitvoering Algemene inspraakverordening Groningen 2005

Afdelingshoofd

Teammanager

Ontwikkelmanager

Afdelingsmanager

5. Leerlingenzaken

Directie-mandaatbesluit

5.1 Uitvoering Leerplichtwet 1969, o.a.:

• beschikkingen m.b.t. vervangende leerplicht (art. 3a en 3b)

• beschikkingen m.b.t. volgen ander onderwijs (art. 15)

• controle inschrijving (art. 19)

Leerplicht-ambtenaar

Dit betreft bevoegdheden van het college van B&W. Daarnaast heeft de leerplichtambtenaar eigen bevoegdheden die voortkomen uit de Leerplichtwet.

5.2 Uitvoering van de Verordening Leerlingenvervoer Gemeente Groningen, zoals:

• het beslissen op aanvragen om verlenen van leerlingenvervoer

• correspondentie met scholen, ouders, de vervoersmaatschappij en andere betrokken instellingen, voor zover het individuele gevallen betreft

Medewerkers leerlingenvervoer

5.3 Voortijdig school verlaten (onderwijswetgeving):

(voor gesprek met trajectbegeleider RMC) kennisgeving beëindiging dienstverlening als gevolg van afronding van een traject met goed gevolg.

Trajectbegeleiders RMC

Voor zover het correspondentie betreft geen formeel mandaat, maar uitvoering van een regeling.

In afwijking van de algemene lijn met betrekking tot de ondertekening van brieven

6. Financiën

Artikel 14 Algemeen mandaatbesluit

6.1 Het uitvoeren van de gemeentebegroting, voor wat betreft het financiële beleid en beheer zoals die nader zijn omschreven in concernrichtlijnen.

Budgethouder

Het uitvoeren van de directiebegroting

7. Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015

Directie-mandaatbesluit

7.1 Uitvoering van taken en het nemen van besluiten in het kader van de Wmo 2015, de Verordening en de Nadere regels maatschappelijke ondersteuning, evenals beleidsregels (indien aanwezig)

Afdelingshoofd

Vóór besluitvorming vindt onderzoek (en advies) plaats door medewerkers van de gemeente Groningen of medewerkers van Stichting WIJ Groningen. De resultaten van het onderzoek (en het advies) worden vastgelegd in een plan en/of verslag.

8. Jeugdwet

Directie-mandaatbesluit

8.1 Uitvoering van taken en het nemen van besluiten in het kader van de Jeugdwet, de Verordening en de Nadere regels, evenals beleidsregels (indien aanwezig)

Afdelingshoofd

Vóór besluitvorming vindt onderzoek en advies plaats door medewerkers van Stichting WIJ Groningen. De resultaten van het onderzoek en het advies worden vastgelegd in een plan en/of verslag.

9. Algemene subsidieverordening

Artikel 16 Algemeen Mandaatbesluit

9.1 Uitvoering Algemene Subsidieverordening en Nadere regels subsidies betreffende de subsidies op het terrein van de directie tot en met €50.000

Afdelingshoofd

 

Directiemandaatbesluit staat voor Directiemandaat en aanwijzingsbesluit(en) Maatschappelijke Ontwikkeling gemeente Groningen 2023.

 

Vervangingsregeling

  • A.

    Bij afwezigheid van een ondergemandateerde wordt hij vervangen door een medewerker op hetzelfde niveau. Indien deze onderlinge vervanging niet mogelijk is wordt naar het naasthogere niveau opgeschaald.

  • B.

    Wanneer sprake is van ondertekening door een vervanger, wordt dat in de ondertekening tot uitdrukking gebracht door vermelding van de naam van de vervanger en de functie die hij vervangt.

  • De ondertekening komt dan als volgt te luiden:

  • ……………… (handtekening)

  • ……………… (naam vervanger)

  • plaatsvervangend ……………… (functie).

Vastgesteld, met terugwerkende kracht per 1 februari 2023, door:

A. Allaui

Directeur Directie Maatschappelijke Ontwikkeling

H. Langeveld

Directeur Directie Maatschappelijke Ontwikkeling

Datum: 8 september 2023