Hoofdstuk 2
Naamgeving van woonplaatsen en van delen van de openbare ruimte
Artikel 2 Woonplaats, stadsdeel, wijk en buurt
- 1.
Aan het gehele gemeentelijk rondgebied is de (woonplaats) naam ‘’Meppel’’ toegekend.
- 2.
De gemeente Meppel is verdeeld in wijken en buurten, waaraan nummers kunnen worden toegekend, eventueel aangevuld met letters of namen.
- 3.
De verdeling van stadsdelen in wijken en buurten vindt plaats op basis van de door het Centraal Bureau voor de Statistiek voorgestelde werkwijze.
Artikel 3 Algemene richtlijnen voor vaststelling van namen
- 1.
Bij gelijknamigheid in naamgeving met elders voorkomende namen wordt gekozen voor plaatselijk gangbare en elders niet of weinig gebruikelijke achtervoegsels.
- 2.
Voor een goede vindbaarheid en ter vermijding van verwarring wordt gekozen voor;
- -
Namen die geen klankovereenkomst, gelijkluidendheid of verwantschap van begrip opleveren
- -
Gemakkelijk en ongedwongen uit te spreken namen
- -
Namen die bij voorkeur niet meer dan 24 posities tellen
- -
Het vermijden van moeilijk uitspreekbare buitenlande namen
- -
Het vermijden van afkortingen in de naam
- -
Terughoudendheid met namen, voornamen, voorletters en titels bij personen
- -
Een schrijfwijze, waarvan de eerste letter van de naam met een hoofdletter begint
- 3.
Nieuwe namen worden zo veel mogelijk ontleend aan:
- a.
Algemeen bekende en vertrouwde, concrete zaken uit de natuur en het leven
- b.
- c.
Plaatselijk gebonden persoonlijkheden, langer dan 10 jaar overleden
- d.
Plaatselijke gebeurtenissen, langer dan 10 jaar geleden plaatsgevonden
- 4.
In de volgende gevallen kan worden afgeweken van voorwaarden voor het vernoemen van personen, zoals bedoeld in het voorgaande lid onder c.
- a.
Leden van het Koninklijk Huis kunnen bij leven vernoemd worden
- b.
Oud-burgemeesters van Meppel kunnen direct na overlijden vernoemd worden
- c.
Plaatselijk gebonden persoonlijkheden die geen 10 jaar zijn overleden kunnen vernoemd worden als zij voor Meppel een bijzondere maatschappelijke, culturele of sociale betekenis hadden
- d.
Te vernoemen persoonlijkheden dienen van onbesproken gedrag te zijn. Zo nodig wordt dit onderzocht bij verschillende instanties. (onder andere het NIOD)
Artikel 4 Specifieke richtlijnen voor vaststelling van straatnamen
- 1.
Bij de totstandkoming van een nieuwe wijk bepalen burgemeester en wethouders over een of meerdere thema’s voor de straatnaamgeving. Na vaststelling wordt door burgemeester en wethouders een groslijst opgesteld.
- 2.
Zodra de stratenloop in (een deel van) de wijk / buurt vaststaat, besluiten burgemeester en wethouders tot straatnaamgeving waarbij wordt geput uit de in lid 1 genoemde lijst.
- 3.
Bij het toekennen van straatnamen wordt een systematiek gehanteerd, waarbij de straten thema gewijs en zoveel mogelijk alfabetisch worden gerangschikt.
- 4.
Als een groslijst is uitgeput wordt deze aangevuld met namen die aansluiten bij het thema dat voor de betreffend wijk / buurt is gekozen.
Artikel 5 Richtlijnen voor het wijzigen van straatnamen (vernaming)
Bestaande straatnamen kunnen worden gewijzigd in de volgende gevallen;
- 1.
Als door wettelijk geregelde grenswijziging, grenscorrectie of gemeentelijke herindeling sprake is van twee straten met dezelfde of gelijkluidende naam, en dit leidt tot hetzelfde adres; in welk geval de ‘’toegevoegde’’ straat vernaamd wordt.
- 2.
Als door spellingsherziening aanpassing van de schrijfwijze wettelijk verplicht wordt gesteld.
- 3.
Als de loop van een straat door infrastructurele wijzigingen, stadsvernieuwing en dergelijke zodanig wijzigt dat de vindbaarheid van (een deel van) de (toekomstige) adressen in het geding is.
- 4.
Als blijkt dat een straatnaam of de schrijfwijze ervan foutief is vastgesteld.
- 5.
Als belanghebbenden hier uitdrukkelijk en onder opgave van objectief waardeerbare redenen om verzoeken.
Bij een vernaming worden de volgende zorgvuldigheidsnormen in acht genomen.
- 1.
Er wordt eerst een voornemen tot vernaming kenbaar gemaakt aan de belanghebbende(n).
- 2.
Er wordt een minimale overgangstermijn van zes maanden gehanteerd, tenzij met alle belanghebbende(n) een kortere overgangsperiode wordt overeengekomen.
- 3.
De vernaming waarborgt op dat moment- en in de toekomst een optimale vindbaarheid.
- 4.
Binnen één jaar na de ingangsdatum van een vernaming moet de drager met de oude naam verwijderd worden. Tot die tijd mag de drager met de oude naam aanwezig blijven, mits die oude naam door middel van een kruis als vervallen is aangeduid.
Artikel 6 Commissie Naamgeving
- 1.
Burgemeester en Wethouders kunnen bij het bepalen van straatnamen voor een nieuwe woonwijk gebruik maken van een Commissie Naamgeving.
- 2.
De Commissie Naamgeving bestaat minimaal uit 1 lid van Stichting Oud Meppel en 1 lid van de Historische Vereniging Nijeveen en de BAG en BGT beheerder van de gemeente Meppel.
- 3.
De Commissie Naamgeving stelt een groslijst met straatnamen op en levert deze aan bij Burgemeester en Wethouders.
- 4.
Voor het opstellen van de groslijst heeft de Commissie Naamgeving een termijn van zes weken nadat hen een verzoek tot het opstellen van een groslijst heeft bereikt.
- 5.
Burgemeester en Wethouders stellen de groslijst vast en wijzen de namen toe aan de straten.
Artikel 7 Openbaarmaking en bekendmaking van namen
- 1.
Nadat burgemeester en wethouders een naam hebben vastgesteld wordt deze openbaar en bekend gemaakt middels plaatselijke publicatie.
- 2.
Openbaar- en bekendmaking als bedoeld in het eerste lid is niet toegestaan voordat belanghebbende(n) middels een schrijven over het besluit tot naamgeving zijn geïnformeerd.
- 3.
Naast de wijze van bekendmaking als bedoeld in het eerste lid geschiedt de bekendmaking van een besluit middels een circulaire tevens aan (de opdrachtgever, bij nieuwbouw en de rechthebbende(n), bij bestaande bouw).
Hoofdstuk 3
Artikel 7 Toekenning en bekendmaking van nummers
- 1.
Door of vanwege burgemeester en wethouders worden nummers toegekend, gewijzigd of ingetrokken.
- 2.
Een nummer bestaat uit één of meer Arabische cijfers, al dan niet met toevoeging van een letter of toevoeging.
- 3.
Besluiten tot toekenning, wijziging of intrekking van nummers worden voorbereid door de ambtenaar die belast is met de bijhouding van de Basisregistratie Adressen en Gebouwen.
- -
Het toekennen van nummers geschiedt na:
- 1.
Het verstrekken van bouwvergunningen
- 2.
- 3.
Verzoek burger(s) / belanghebbende(n)
- 4.
Eigen waarneming van de ambtenaar zoals genoemd in art. 7 lid 3.
- 5.
Openbaar- en bekendmaking van nummers geschiedt middels een circulaire aan:
- -
- -
De rechthebbende en/of belanghebbende
Artikel 8 Ingangsdatum van toegekende nummers
- 1.
Een toegekend nummer gaat in ten minste zes weken na bekendmaking.
- 2.
Een toegekend nummer kan op een eerder tijdstip ingaan dan bedoeld in het eerste lid indien de betrokken rechthebbende schriftelijk heeft verklaard daartegen geen bezwaar te hebben.
Artikel 9 Registratie van nummers
- 1.
De toegekende nummers dienen te worden geregistreerd in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen.
- 2.
De registratie geschiedt administratief door opname met een unieke code in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen en geometrisch door ligging van het benoemde en/of genummerde object vast te leggen in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen.
Artikel 10 Algemene richtlijnen voor de wijze van nummeren
Het nummeren geschiedt als volgt:
- 1.
De nummers worden straatsgewijs bepaald in oplopende reeksen van even en oneven getallen.
- 2.
De even nummers worden aan de rechterzijde en de oneven nummers aan de linkerzijde van de straat aangebracht.
- 3.
De rechter- en / of linkerzijde van de straat worden bepaald met inachtneming van de looprichting van de straat, bezien vanuit de binnenstad, of indien niet mogelijk, bezien vanuit een centrum van een wijk / buurt of bezien vanuit een hoofdverkeersweg.
- 4.
In doodlopende straten wordt van het begin van de straat af, ongeacht de looprichting, rechts even en links oneven genummerd.
- 5.
Ter bepaling van de nummering aan afzonderlijke pleinen wordt de richting daarvan vastgesteld als de loop van de wijzers van de klok en wordt doorlopend genummerd.
- 6.
Een gebouw, welke gelegen is aan twee straten, wordt genummerd aan die straat, waaraan het begin van het toegangspad is gelegen en via de kortste weg naar de toegangsdeur loopt.
- 7.
Gebouwen met toegangen aan verschillende wegen moeten worden genummerd aan de weg of straat, waar vandaan de kortste begaanbare route naar de (hoofd)toegang(en) is gelegen.
- 8.
Voor ruimten tussen gebouwen, die in de toekomst mogelijk bebouwd worden, moet het maximaal te verwachten aantal (huis)nummers worden gereserveerd.
Artikel 11 Nummeren van meergezinsgebouwen (met meerdere bouwlagen)
- 1.
Als er in een gebouw meerdere woningen per verdieping aanwezig zijn met één gezamenlijk trappenhuis - de zogenoemde portiekwoningen - geschiedt de nummering verticaal. Daarbij wordt eerst de linkerzijde van het portiek van beneden naar boven genummerd en vervolgens de rechterzijde van beneden naar boven.
- 2.
Als er in een gebouw meerdere woningen per verdieping aanwezig zijn en de toegangen tot die woningen gelegen zijn aan galerijen – de zogenoemde galerijflats - geschiedt de nummering horizontaal (van links naar rechts) per galerij. Daarbij wordt eerst de laagst gelegen galerij genummerd.
- 3.
Als er op de begane grond van een gebouw als bedoeld in het tweede lid, andere objecten zijn gelegen die genummerd worden, is het van belang waar de toegang tot de galerijflat is gelegen ten opzichte van de toegang van die andere objecten. Ligt de toegang van dat object vóór de toegang tot de galerijflat dan wordt eerst dat object genummerd en vervolgens de woningen van de er achter liggende galerijflat. Ligt de toegang van dat object ná de toegang tot de galerijflat dan worden eerst de woningen van de galerijflat genummerd en vervolgens het er achter gelegen object.
Artikel 12 Nummeren van een bedrijfsverzamelgebouw
- 1.
Bedrijven in een bedrijfsverzamelgebouw worden genummerd aan de straat, waaraan de toegangsdeuren van deze bedrijven rechtstreeks uitgang hebben op de openbare weg.
Artikel 13 Richtlijnen voor wijzigen van nummers (vernummering)
- 1.
Bestaande nummers worden gewijzigd als door wettelijk geregelde grenswijziging, grenscorrectie of gemeentelijke herindeling sprake is van één of meer identieke adressen; in welk geval nummer(s) van de “toegevoegde” straat gewijzigd wordt / worden;
- 2.
Bestaande nummers kunnen in de volgende gevallen worden gewijzigd:
- -
als nieuwe nummers niet op een juiste en logische wijze kunnen worden toegekend;
- -
als de vindbaarheid van één of meer (toekomstige) objecten hierdoor (beter) gewaarborgd wordt;
- 2.
Bij een vernummering wordt eerst een voornemen daartoe kenbaar gemaakt aan de belanghebbende(n). Er wordt een minimale overgangstermijn van 6 maanden (voor bedrijven één jaar) in acht gehouden, tenzij met alle belanghebbenden een kortere termijn wordt overeengekomen.
- 3.
Bij vernummering wordt voor zover mogelijk rekening gehouden met het aantal te vernummeren objecten in relatie tot het aantal nieuw te nummeren objecten.
- 4.
Tijdens de overgangstermijn worden zo nodig nummerverwijsborden aangebracht als blijkt dat tot het moment van het van kracht worden van de vernummering de vindbaarheid niet gewaarborgd is.
- 5.
Binnen één jaar na de ingangsdatum van een vernummering moet de drager met het oude nummer verwijderd worden. Tot die tijd mag de drager met het oude nummer – naast het nieuwe nummer - op het object aanwezig blijven, mits dat oude nummer door middel van een kruis als vervallen is aangeduid.
Hoofdstuk 6
Slot- en overgangsbepalingen
Artikel 20 Slotbepalingen
- 1.
In alle gevallen van toekenning van namen en nummers, waarin dit reglement niet voorziet, beslissen burgemeester en wethouders.
Artikel 21 Citeertitel
Dit reglement kan worden aangehaald als: “Reglement naamgeving en nummering”.
Artikel 22 Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking na bekendmaking.