Organisatie | Lingewaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Tijdelijke reclame- en uitstallingenbeleid gemeente Lingewaard 2022 |
Citeertitel | Tijdelijke reclame- en uitstallingenbeleid gemeente Lingewaard 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Nota tijdelijke reclame en uitstallingen 2010.
Deze regeling vervangt de Nota bordbusters voor verkiezingsposters.
Deze regeling vervangt het Beleid parkeren reclamevoertuigen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-10-2023 | nieuwe regeling | 08-03-2022 |
Op 10 maart 2022 heeft het college besloten het tijdelijke reclame- en uitstallingenbeleid gemeente Lingewaard 2022 vast te stellen. Daarnaast heeft college besloten het beleid officieel bekend te maken zodra de aankondigingsborden in gebruik worden genomen. Hetgeen nu het geval is.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lingewaard,
dat het gewenst is om in beleidsregels criteria vast te leggen die een nadere invulling geven aan de artikelen 2:10, 2:42 en 5:7 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Lingewaard (hierna APV);
gelet op titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht en op de artikelen 2:10, 2:42 en 5:7 van de APV;
Tijdelijke reclame- en uitstallingenbeleid gemeente Lingewaard 2022
Vaste aankondigingsborden: een vrijstaande reclamedrager dat van binnenuit verlicht wordt (LED verlichting). De vaste aankondigingsborden zoals bedoeld in deze beleidsregel zijn verdeeld in twee vakken waarbij in de bovenste strook niet-commerciële reclame als (sport-) evenementen wordt aangekondigd (tekst) en in het onderste (grote) vlak ruimte is voor commerciële reclame (LED afbeelding).
Artikel 2 Plaatsen van uitstallingen in de openbare ruimte
Uitstallingen mogen zonder vergunning binnen een strook van één meter, gemeten vanuit de voorgevel van een winkel worden geplaatst.
Artikel 4 Plaatsen van sandwichborden en driehoeksborden
Artikel 8 Overige vrijstaande tijdelijke reclamedragers
Als de reclamevormen in de artikelen 4 tot en met 7 niet aansluiten bij het doel van de reclame, dan kan een vergunning voor overige vormen van reclamedragers worden verleend. Deze mogelijkheid staat alleen open voor ideële doelen.
Artikel 9 Bordbusters voor verkiezingsposters
De gemeente plaatst bordbusters ten behoeve van verkiezingen, waarop de politieke partijen die meedoen aan de verkiezingen hun deelname kunnen aankondigen (bordbusters voor verkiezingsposters). Een bordbuster voldoet aan de volgende eisen:
Specifiek voor verkiezingen zijn de volgende locaties geschikt bevonden:
Per locatie is een bovenaanzicht van de exacte plek als bijlage toegevoegd.
De bordbusters voor verkiezingsposters zijn vergunningplichtig. Aan de vergunning worden in ieder geval de volgende voorwaarden c.q. voorschriften verbonden:
Artikel 12 Aanvraag en vergunningverlening
Indien de vergunning tot het plaatsen van reclame niet benut wordt dan deelt de vergunninghouder dit tijdig schriftelijk mee aan het college. Indien hij deze vergunning zonder tegenbericht onbenut laat, dan vervalt een eventueel voorrang wegens opname op de evenementenkalender bij een volgende aanvraag.
Artikel 13 Intrekken oude regelingen
De volgende regelingen worden gelijktijdig met de inwerkingtreding van het Tijdelijke reclame- en uitstallingenbeleid gemeente Lingewaard 2022 ingetrokken:
Een vergunning verleend met toepassing van de nota tijdelijke reclame en uitstallingen 2010, de nota bordbusters voor verkiezingsposters of het beleid parkeren reclamevoertuigen geldt als een vergunning verleend op grond van dit beleid. Burgemeester en wethouders kunnen deze ambtshalve vervangen door een vergunning op grond van dit beleid.
Vastgesteld in de vergadering van 8 maart 2022.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Lingewaard,
de secretaris,
drs. I.P. van der Valk
de burgemeester,
dr. P.T.A.M. Kalfs
Toelichting bij tijdelijke reclame- en uitstallingenbeleid gemeente Lingewaard 2022
Reclame en uitstallingen in de openbare ruimte hebben invloed op het aanzien en de beleving van een gebied. Om ruimte te bieden voor reclame-uitingen voor met name evenementen, voorstellingen en dergelijke enerzijds, maar anderzijds een aantrekkelijke omgeving te behouden of te creëren is dit tijdelijke reclame- en uitstallingenbeleid gemeente Lingewaard 2022 (verder: beleidsregel) opgesteld.
In deze beleidsregel wordt beschreven hoe uitvoering wordt gegeven aan de bepalingen in de Algemene plaatselijke verordening van de gemeente Lingewaard (verder: APV) over tijdelijke reclame.
Aanleiding voor nieuwe beleidsregels over tijdelijke reclame en uitstallingen
In 2022 worden vaste aankondigingsborden gerealiseerd, welke worden geëxploiteerd door een marktpartij. Deze borden bestaan uit twee delen, te weten een tekstregel en een beeldvlak. Deze tekstregel is met name bedoeld om evenementen en festiviteiten zoals braderieën en tentoonstellingen aan te kondigen. Voor lokale evenementen en festiviteiten geldt dat dit gratis is.
Op het beeldvlak van deze vaste aankondigingsborden kan commerciële reclame worden afgebeeld tegen een bepaald tarief. Ook kunnen evenementen en festiviteiten (tegen betaling) hier beeldreclame maken.
Nu deze mogelijkheid van reclame maken is gerealiseerd betekent dit ook een wijziging van de bestaande mogelijkheden om reclame te maken. De mogelijkheden en voorwaarden voor een tijdelijke reclamevergunning zijn uitgewerkt in deze beleidsregel.
Reclame kan enerzijds onderverdeeld worden in commerciële reclame en ideële reclame en anderzijds in permanente en tijdelijke reclame. Voor tijdelijke reclame (veelal in het kader van tentoonstellingen, beurzen, evenementen etc.) gelden andere regels dan voor permanente reclame. Deze beleidsregel beperkt zich tot de tijdelijke reclamevorm(en) en uitstallingen.
Commerciële reclame heeft vaak een winstoogmerk. De gemeente heeft beleidsvrijheid ten aanzien van de regulering van commerciële reclame.
Voor ideële reclame geldt dat niemand voorafgaand verlof nodig heeft om via de drukpers gedachten op gevoelens te openbaren (artikel 7 van de Grondwet). Het is de gemeente niet toegestaan om bij ideële reclame om beperkend op te treden ten aanzien van de inhoud, maar de gemeente is wel bevoegd om invloed uit te oefenen op de verspreiding (openbaar bekendmaken) daarvan.
Reclame in gebouwen betreft veelal een privaatrechtelijke aangelegenheid. Deze vorm van reclame valt net als permanente reclame buiten de strekking van deze beleidsregel.
Op reclame (in het algemeen) is diverse wet- en regelgeving van toepassing. Omdat deze beleidsregel zich beperkt tot de tijdelijke reclamevorm(en) en uitstallingen is deze beleidsregel voornamelijk gebaseerd op de artikelen in de APV. Dit betekent dat andere wet- en regelgeving weliswaar voorkomt in deze beleidsregel, maar dit betreft geen uitputtend en volledig overzicht van alle aan reclame (in het algemeen) rakende wet- en regelgeving.
Het gaat nadrukkelijk niet alleen om borden van de firma Bordbusters. Bordbusters zijn klapborden met een betonnen voet, die snel en eenvoudig op vrijwel iedere plek en ondergrond zijn te plaatsen.
Bij de definitie van commerciële reclame wordt aansluiting gezocht bij de definitie van ‘handelsreclame’ in artikel 1:1 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Lingewaard (verder: APV).
Artikel 2Plaatsen van uitstallingen in de openbare ruimte
Bij uitstallingen kan gedacht worden aan reclameborden, kledingrekken, schoenenrekken, groentekisten, veilingkarren, producten en bloembakken1 welke voor winkels worden geplaatst. Voor uitstallingen geldt dat hiervoor geen vergunning nodig is als deze binnen een strook van één meter, gemeten vanuit de voorgevel van de winkel zijn geplaatst.2 Dit staat in artikel 2:10 van de APV.
Artikel 3Vergunningplicht reclame in openbare ruimte
Op grond van artikel 2:10 van de APV is het verboden om zonder vergunning tijdelijke reclame in de openbare ruimte te plaatsen. Artikel 2:10 APV staat in hoofdstuk 2, afdeling 2 van de APV: Bruikbaarheid, uiterlijk aanzien en veilig gebruik van de weg. De bruikbaarheid, het uiterlijk aanzien en het veilig gebruik van een openbare plaats zijn belangrijke uitgangspunten bij de afwegingen in dit beleid.
Zie artikel 2 en artikel 3 lid 5 van deze beleidsregel.
Met de realisatie van de vaste aankondigingsborden is er een goed alternatief voor het aankondigen van commerciële reclame. Om deze reden wordt geen tijdelijke reclamevergunning meer verleend voor het aankondigen van commerciële reclame in welke vorm (reclamedrager) dan ook.
Politieke partijen kunnen in de vier weken voorafgaand aan de verkiezingen hun deelname aan de verkiezing kenbaar maken op de door de gemeente geplaatste bordbusters (zie artikel 9 t/m 11 van deze beleidsregel). Deze mogelijkheid staat voor elke politieke partij in gelijke mate open. Er worden geen tijdelijke reclamevergunningen verleend aan politieke partijen, verenigingen, stichtingen, particulieren en overige(n) voor aankondigingen, uitingen en dergelijke omtrent verkiezingen in welke vorm dan ook.
Artikel 4Plaatsen van sandwichborden en driehoeksborden
Op zes locaties in Lingewaard zijn sandwichborden en driehoeksborden toegestaan. Het gaat om de locaties zoals opgenomen in tabel 1.
Een organisator van een lokale festiviteit kan per activiteit maximaal één vergunning voor één (aangewezen) locatie krijgen voor het aankondigen van die activiteit op een sandwichbord of driehoeksbord.
Nu de vaste aankondigingsborden zijn gerealiseerd is er een alternatief voor het aankondigen van deze lokale festiviteiten. Lokale (sport-) verenigingen, stichtingen en andere organisatoren kunnen deze door hen georganiseerde lokale festiviteiten gratis op deze vaste aankondigingsborden aankondigen in de vorm van ‘platte tekst’. Zij worden hier ook actief op gewezen als zij bij de gemeente informeren naar mogelijkheden om reclame te maken voor hun activiteit.
Daarnaast zijn op de locaties van ‘tabel 1’ twee plaatsen tegelijkertijd beschikbaar voor het aankondigen van lokale festiviteiten op sandwichborden of driehoeksborden. Hiermee blijft de mogelijkheid tot het maken van beeldreclame middels posters op deze borden behouden. Deze mogelijkheid staat enkel nog open voor festiviteiten die plaatsvinden binnen de gemeentegrenzen. Evenementen en activiteiten die zijn opgenomen op de evenementenkalender hebben hierbij voorrang op niet aangekondigde activiteiten. Per festiviteit wordt maximaal 1 vergunning verleend, en maximaal twee weken voorafgaand aan deze festiviteit.
Voor commerciële reclame wordt geen vergunning verleend voor het plaatsen van sandwich- en/of driehoeksborden.
Wanneer gesproken wordt over ideële reclame dan gaat het over de vrijheid van meningsuiting. Hoewel dit niet zozeer over de vorm van de reclame gaat, is het wel relevant om ook deze soort tijdelijke reclame te benoemen. De gemeente mag hierin niet beperkend optreden, behoudens in de wet geregelde beperkingen (artikel 7 Grondwet). Wel kan de gemeente verspreiding reguleren. Ingevolge artikel 2:42 APV wijst het college zogenaamde plakplaatsen aan. De norm die in het algemeen gevolgd wordt is één plakbord of –zuil op de 10.000 inwoners (ABRvS 05-06-2002, ECLI:NL:RVS:2002:AE3657)3 .
Eén plakbord per locatie als aangeduid in tabel 1 is gereserveerd voor deze ideële reclame. Hiermee wordt ruimschoots voldaan aan de norm van één plakbord per 10.000 inwoners. Voor het plaatsen van een dergelijk plakbord is geen vergunning benodigd. Het is verboden deze borden te gebruiken voor het aanplakken van commerciële reclame.
Overige jurisprudentie ideële reclame – en wildplakken
Jurisprudentie maakt duidelijk dat wanneer de gemeente wil optreden tegen wildplakken er voldoende locaties moeten zijn voor vrije meningsuiting door middel van bijvoorbeeld affichering (norm 1 plakbord of -zuil op 10.000 inwoners). Los van de norm uit jurisprudentie is het als een taak van de gemeente te beschouwen, er zorg voor te dragen dat er voldoende plakplaatsen beschikbaar zijn voor het uiten van vrije meningsuitingen. Als ruimte geboden wordt voor het plaatsen van reclame-uitingen, zal ook ruimte geboden moeten worden voor het aanprijzen van vrije meningsuitingen. Als aan de norm uit de jurisprudentie niet wordt voldaan, wordt het optreden tegen wildplakken eveneens bemoeilijkt. Vrije plakplaatsen zijn zodoende een voorwaarde om over te kunnen gaan tot handhaving van het plakverbod.
Artikel 5Ophangen van spandoeken
In dit lid is bepaald dat een vergunning voor spandoeken slechts wordt verleend als de andere vormen van reclame(dragers)4 niet aansluiten bij het doel van de reclame-uiting. Met het ‘doel van de reclame-uiting’ wordt bedoeld dat de inhoud van de boodschap een bepaalde vorm en/of locatie van de reclame-uiting vereist. Hierbij kan gedacht worden aan de ‘wij gaan weer naar school’ reclames langs fietsroutes voor kinderen, het welkom heten van vierdaagse wandelaars langs de looproutes in de gemeente, of de oproep tot inleveren van messen bij (met name gericht aan jongeren) bij middelbare scholen.
Het verbod van het parkeren van reclamevoertuigen is opgenomen in afdeling 5.1 van de APV dat gaat over ‘parkeerexcessen en stopverbod’.
Uit jurisprudentie blijkt dat onder het begrip parkeerexces ieder excessief parkeren op de weg wordt begrepen, dus;
Uit jurisprudentie valt op te maken dat wegen in de eerste plaats bestemd zijn om zich daarover te kunnen verplaatsen en daarop tijdelijk een voertuig te kunnen laten staan. Ten aanzien van bepaalde (categorieën van) voertuigen, die de weg in strijd met deze bestemming gebruiken, is het gemeentebestuur gerechtigd strengere eisen te stellen en scherpere grenzen te trekken. Daarbij mag het niet te diep ingrijpen in het ‘normale’ verkeer en dus ook niet in het ‘normale’ parkeren. Verder is volgens de Hoge Raad sprake van een parkeerexces als het parkeren op de weg geparkeerd gaat met ontsiering van het uiterlijk aanzien van de kernen van de gemeente, beneming van het uitzicht of gevaar voor de veiligheid van personen. Al deze vormen van excessief gebruik van de weg kunnen door de gemeentelijke wetgever aan regels worden gebonden.
Voor verschillende gebieden kunnen verschillende eisen worden gesteld.
Buitengebied Uitgangspunt voor het buitengebied is dat reclame-uitingen zoveel mogelijk worden geweerd. Dit om het open landschappelijke karakter van dit gebied zoveel mogelijk te bewaren. Alles wat niet onder woon- of winkelgebied of bedrijventerreinen begrepen kan worden, valt onder het begrip buitengebied.
Alleen voor de bedrijventerreinen en de winkelgebieden zijn ontheffingen mogelijk. Voor het beoordelen van een aanvraag om een ontheffing gelden de volgende toetsingscriteria:
Bescherming uiterlijk aanzien: Daarnaast mag het parkeerverbod gelegen zijn in het motief van het tegengaan van ontsiering van het uiterlijk aanzien. Wanneer een reclamevoertuig op een locatie geplaatst wordt, waar dit naar het oordeel van het college schadelijk is voor het uiterlijk aanzien van de gemeente dient er geen ontheffing te worden verleend.
Bescherming verkeersveiligheid en uitzichtbelemmering: Er zijn locaties denkbaar waar het parkeren van reclamevoertuigen naar het oordeel van het college niet wenselijk is in het belang van de verkeersveiligheid en/of belemmering van het uitzicht. Hierbij kan gedacht worden aan opvallende reclamevoertuigen, geparkeerd langs de doorgaande wegen. In een dergelijke situatie wordt het derhalve als niet-wenselijk beschouwd om een parkeerontheffing te verlenen.
Artikel 7Plaatsen van bouwborden
Gezien een bouwproject doorgaans langer dan 30 dagen duurt is voor plaatsing van dit soort borden doorgaans een omgevingsvergunning benodigd. Slechts indien het bord korter dan 30 dagen wordt geplaatst is er sprake van tijdelijke reclame en zijn de regels in deze beleidsregel van toepassing.
Artikel 8Overige vrijstaande tijdelijke reclamedragers
Bij dit artikel kan gedacht worden aan tekstkarren ten behoeve van (bijvoorbeeld) het donkere dagen offensief, of ten behoeve van wegwerkzaamheden. Ook is niet ondenkbaar dat nieuwe vormen van reclamedragers worden ontwikkeld, die niet vallen onder de (andere) bepalingen in deze beleidsregel. Hiervoor geldt dat er van te voren geen vaste locaties zijn bepaald. Deze mogelijkheid staat slechts open voor ideële /maatschappelijke doelen (uitgezonderd zijn de verkiezingen, zie artikel 3 lid 4 van deze beleidsregel), niet te verwarren met ideële reclame (vrijheid van meningsuiting).
Regels voor verkiezingsposters
Artikel 9Bordbusters voor verkiezingsposters
Vergunningen voor het plaatsen bordbusters worden in beginsel alleen nog verleend voor verkiezingsposters. Gedurende één maand voorafgaand aan de verkiezingen worden door de gemeente borden geplaatst waarop politieke partijen bekend (kunnen) maken dat zij meedoen aan de verkiezingen.
Gezien de omgang (grootte) van de borden die gebruikt worden ten behoeve van de verkiezingen vormen de vaste aankondigingsborden, en overige in deze beleidsregel genoemde reclamedragers, hiervoor geen goed alternatief. Daarnaast is de periode waarin en frequentie waarmee deze borden geplaatst worden beperkt.
Gelet op het grote maatschappelijke belang van verkiezingen zijn voor deze borden prominente, zichtbare plaatsen in de kernen aangewezen waar veel inwoners langs komen. Op deze locaties kunnen inwoners stilstaan bij de borden en alle posters van de verkiezingen in zich opnemen. De locaties bevinden zich op verkeersveilige plaatsen, waarbij tevens rekening is gehouden met het uitzicht van aangrenzende ondernemers en omwonenden.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 12Aanvraag en vergunningverlening
Eerste tot en met zesde lid – schaarse vergunning
Uit jurisprudentie volgt dat wanneer er maar één of een beperkt aantal kan worden verleend, terwijl er meer (potentiële) aanvragers zijn, er sprake is van een schaarse vergunning. Een vergunning voor een sandwichbord of driehoeksbord is een goed voorbeeld van zo’n vergunning. De gemeente moet bij het verlenen van schaarse reclamevergunningen potentiële gegadigden de mogelijkheid bieden om naar de beschikbare vergunningen mee te dingen. Dit vloeit voort uit het formele gelijkheidsbeginsel. Het beginsel van gelijke kansen voor iedereen. Omdat er een maximumstelsel wordt gehanteerd voor sandwich- en driehoeksborden gelet op de tabel bij artikel 4, moet hiervoor worden voldaan aan de voorwaarden voor schaarse vergunningen. Dit houdt onder meer in dat de vergunningen niet voor onbepaalde tijd verleend mogen worden en dat het verdelingssysteem transparant moet zijn. Dit betekent dat vooraf duidelijke informatie moet worden gegeven over de verdelingsprocedure, het aanvraagtijdvak en de toe te passen criteria.
Artikel 13Intrekken oude regeling
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Andere reclamedragers als: vaste aankondigingsborden, sandwichbord, driehoeksbord etc. In dit artikel is bordbuster niet benoemd omdat voor bordbusters sowieso geen vergunning meer wordt verleend, tenzij er sprake is van een bijzondere omstandigheid wegens doel van de reclame-uiting of de verkiezingen.