Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heerlen

Gemeente Heerlen - Evenementensanctiebeleid Heerlen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeerlen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGemeente Heerlen - Evenementensanctiebeleid Heerlen
CiteertitelEvenementensanctiebeleid
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerpEvenementensanctiebeleid

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 125 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-10-2023nieuwe beleidsregel

02-10-2023

gmb-2023-435270

OBM-23000227

Tekst van de regeling

Intitulé

Gemeente Heerlen - Evenementensanctiebeleid Heerlen

Considerans

de burgemeester van Heerlen,

overwegende dat;

uit het oogpunt van de openbare orde, veiligheid en volksgezondheid een goede naleving noodzakelijk is van de wet- en regelgeving ter zake het organiseren en houden van evenementen;

de naleving van die regels in de eerste plaats een verantwoordelijkheid van de vergunninghouder zelf is. Deze dient zijn organisatie daar op in te richten;

de burgemeester een beginselplicht heeft tot het handhaven van wet- en regelgeving;

het wenselijk is om ten behoeve van een effectief toezicht en de algemene beginselen van behoorlijk bestuur inzicht te geven welke bestuurlijke maatregel volgt na een geconstateerde overtreding;

de maatregelen in redelijke verhouding moeten staan tot het geschonden belang. Het doel is om de overtreder te bewegen tot naleving van de geldende regels. Uitgangspunt is een waarschuwing bij lichte overtredingen. Bij ernstige(re) overtredingen wordt beoogd het normgedrag te bereiken door het opleggen van een last onder dwangsom of bestuursdwang en in het uiterste geval het intrekken van de verleende vergunning(en). De hoogte van de dwangsom is afgestemd op het te verwachten (financiële) voordeel dat de overtreder kan behalen bij het niet naleven van de betreffende regels respectievelijk wat een voldoende prikkel is om tot het gewenste normgedrag te laten komen;

 

gelet op:

de artikelen 2:23 t/m 2:26 van de Algemene Plaatselijke Verordening Heerlen (APV);

de Alcoholwet;

artikel 125 van de Gemeentewet;

artikel 174 van de Gemeentewet;

hoofdstuk 5 van de Algemene wet bestuursrecht.

 

Besluit

vast te stellen de volgende beleidsregels:

 

 

 

Artikel 1: Sanctieoverzicht

Leeswijzer: in iedere matrix wordt de overtreding kort beschreven en welke bestuurlijke maatregel getroffen wordt per constatering. Matrices zijn zover relevant voorzien van een korte toelichting.

 

Paragraaf 1: Zwaarte maatregelen

Uitgangspunt is een waarschuwing bij lichte overtredingen. Bij ernstige(re) overtredingen wordt beoogd het normgedrag te bereiken door het opleggen van een last onder dwangsom of bestuursdwang en in het uiterste geval het intrekken van de verleende vergunning(en). De hoogte van de dwangsom is afgestemd op het te verwachten (financiële) voordeel dat de overtreder kan behalen bij het niet naleven van de betreffende regels respectievelijk wat een voldoende prikkel is om tot het gewenste normgedrag te laten komen.

 

 

Paragraaf 2: Categorieën evenementen

Daar waar van toepassing wordt in de zwaarte van de maatregel respectievelijk de hoogte van de last onder dwangsom onderscheid gemaakt tussen de typen evenementen.

 

Er wordt onderscheid gemaakt tussen meldings- en vergunningplichtige activiteiten.

Er zijn drie categorieën evenementen waarvoor een vergunning vereist is:

  • a.

    Een evenement met een laag risico, een beperkte impact op de omgeving en beperkte gevolgen voor het verkeer. Doorgaans wordt voor deze categorie evenementen volstaan met een melding aan de gemeente en wordt door de gemeente veelal geen vergunning met voorwaarden opgesteld.

  • b.

    Een evenement met een gemiddeld risico, grote impact op de directe omgeving en/of grote gevolgen voor het verkeer.

  • c.

    Een evenement met een hoog risico, grote impact op de stad en/ of grote regionale gevolgen voor het verkeer.

In de beschikking wordt een vermelding opgenomen onder welke categorie het evenement valt.

 

De hoogte van de dwangsommen zoals vermeld in onderstaande matrices gelden voor evenementen van de B-categorie. Deze bedragen worden in beginsel voor A-evenementen en meldingsplichtige evenementen gehalveerd en voor C-categorieën vermenigvuldigd met een factor vier.

 

Paragraaf 3: Vergunningen

 

Evenement organiseren zonder vergunning

Bestuurlijke stap

1e constatering

Organisator dient de overtreding onmiddellijk te staken + last onder bestuursdwang

2e constatering

Effectueren bestuursdwang (evenement beëindigen)

 

De organisator krijgt mondeling het bevel het evenement te beëindigen. De vertegenwoordiger van de burgemeester bepaald in overleg met de veiligheidsdiensten de begunstigingstermijn (maximaal twee uren) en de wijze waarop het evenement beëindigd wordt om een ordelijk en veilige uitloop van bezoekers te waarborgen. Dit is mede afhankelijk van de locatie, aard en omvang van het illegale evenement. De organisatie volgt de bevelen onverwijld en onverkort op.

 

 

Evenement organiseren zonder melding

Bestuurlijke stap

1e constatering

Waarschuwing + last onder dwangsom van € 2500

2e constatering

Verbeuren dwangsom

 

Een evenement waar een meldingsplicht geldt is over het algemeen beperkt in omvang. In veel gevallen is het beëindigen van het evenement niet proportioneel als het gaat om enkel een ontbrekende melding. Derhalve wordt volstaan met een waarschuwing. Aangevuld met een last onder dwangsom als stok achter de deur bij een eventuele nieuwe overtreding. De situatie ter plaatse kan van dien aard zijn dat het onmiddellijk beëindigen van het evenement alsnog vereist is. De te geven aanwijzingen van de toezichthouder en hulpdiensten dienen onverwijld en onverkort opgevolgd te worden.

 

 

Paragraaf 4: Alcoholverstrekking

 

Zonder ontheffing verstrekken zwak-alcoholhoudende drank

Bestuurlijke stap

1e constatering

Organisator dient de overtreding onmiddellijk te staken + last spoedeisende onder bestuursdwang

2e constatering

Effectueren bestuursdwang (alcoholverstrekking wordt stilgelegd)

 

Gedurende een evenement mag alleen, anders dan in een vergunde horeca-inrichting, zwak-alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse verstrekt te worden als daarvoor op grond van art. 35 Alcoholwet een ontheffing is verleend.

 

De verkoop van de zwak-alcoholhoudende dranken wordt per direct stilgelegd. Waar nodig worden deze dranken tijdelijk afgevoerd door de toezichthouder om de verkoop praktisch onmogelijk te maken. De kosten voor het afvoeren, tijdelijk opslaan en retourneren worden op de organisatie verhaald.

 

Het strijdig handelen met de aan de ontheffing verbonden voorschriften wordt gelijkgesteld met het zonder ontheffing handelen.

 

 

Verstrekken sterke drank

Bestuurlijke stap

1e constatering

Organisator dient de overtreding onmiddellijk te staken + een spoedeisende last onder bestuursdwang

2e constatering

Effectueren bestuursdwang (alcoholverstrekking wordt door de gemeente stilgelegd) + het voor 12 maanden uitsluiten van het verkrijgen van een evenementenvergunning

 

Sterke drank mag tijdens evenementen nooit verstrekt worden voor gebruik ter plaatse of verkocht worden voor gebruik elders dan ter plaatse. Deze overtreding dient onmiddellijk beëindigd te worden. Na een tweede constatering wordt de sterke drank met bestuursdwang door de gemeentelijke toezichthouder afgevoerd en tot het einde van het evenement elders opgeslagen. De kosten voor het afvoeren, tijdelijk opslaan en retourneren worden op de organisatie verhaald. Aanvullend wordt de sanctie getroffen dat de organisatie van het evenement voor de duur van 12 maanden, gerekend vanaf de dag van de tweede constatering, uitgesloten van de mogelijk tot het aanvragen van een evenementenvergunning.

 

 

 

Verkopen alcohol aan minderjarigen op een evenemententerrein

Bestuurlijke stap

1e constatering

Waarschuwing tot onmiddellijk staken overtreding

2e constatering

Onmiddellijk staken overtreding + een last onder dwangsom van € 5000

3e constatering

Onmiddellijk staken van de overtreding + verbeuren dwangsom

4e constatering

Beëindigen evenement + het voor 12 maanden uitsluiten van de mogelijkheid tot het verkrijgen van een evenementenvergunning

 

Aan minderjarigen mag geen alcoholhoudende drank worden verstrekt, ook niet door tussenkomst meerderjarigen. Het is aan de organisator om de bedrijfsvoering daarop in te richten. Als tijdens een specifiek in tijd beperkt controlemoment geconstateerd wordt dat er meermaals alcohol wordt verstrekt aan meerdere individuele minderjarigen, dan wordt dit gezien als één overtreding.

 

 

Dronken / onder invloed dienst doen op het evenement

Bestuurlijke stap

1e constatering

Last onder dwangsom, maximaal twee keer € 5000

2e constatering

Verbeuren dwangsom

3e constatering

Verbeuren dwangsom + het voor 12 maanden uitsluiten van de mogelijkheid tot het verkrijgen van een evenementenvergunning

 

Het is niet toegestaan om in kennelijke staat van dronkenschap of kennelijk onder invloed van andere psychotrope stoffen dienst te doen gedurende een evenement. Dit geldt in ieder geval nadrukkelijk voor organisatoren, contactpersonen, beveiligers en personen die de zwak-alcoholhoudende dranken aan bezoekers verstrekken.

 

 

 

Paragraaf 5: Voorschriften

 

Overtreden vergunde start- en eindtijden

Bestuurlijke stap

1e constatering

Schriftelijke waarschuwing

2e constatering

De organisator dient het evenement te beëindigen + last onder dwangsom van € 2500

3e constatering

De organisator dient onmiddellijk het evenement te sluiten + verbeuren dwangsom

4e constatering

 

De organisatie dient onmiddellijk het evenement te beëindigen + het voor een jaar uitsluiten van het verkrijgen van een evenementenvergunning

 

Als het evenement meer dan één uur voor de vergunde aanvangstijd start, of meer dan een halfuur na vergunde eindtijd nog bezig is, wordt het evenement stilgelegd aan de hand van aanwijzingen van de burgemeester. Na een vierde constatering wordt de organisatie voor de duur van 12 maanden, gerekend vanaf de dag van de vierde constatering, uitgesloten van de mogelijk tot het aanvragen van een evenementenvergunning.

 

 

Overtreden vergunde op- en afbouwtijd

Bestuurlijke stap

1e constatering

Organisator dient de overtreding onmiddellijk te staken + waarschuwing

2e constatering

Organisator dient de overtreding onmiddellijk te staken + last onder dwangsom van € 2500

3e constatering

Organisator dient de overtreding onmiddellijk te staken + verbeuren dwangsom

 

Op- en afbouwtijden zijn met name opgenomen om de overlast voor de omgeving te beperken. Indien er redelijkerwijs niet gehouden kan worden aan de vooraf vergunde op- en afbouwtijden dient de organisatie dit zo spoedig als mogelijk te overleggen met de gemeentelijk evenementen coördinator om tot aangepaste tijden te komen. Aan wijzigingen kunnen voorwaarden worden verbonden om de verkeers- en geluidsoverlast te beperken.

 

 

Niet naleven (overige) veiligheidsvoorschriften

Bestuurlijke stap

1e constatering

Organisator dient de overtreding onmiddellijk op te heffen + last onder dwangsom

2e constatering

Organisator dient de overtreding onmiddellijk op te heffen + verbeuren dwangsom

3e constatering

Organisator dient de overtreding onmiddellijk op te heffen + verbeuren dwangsom + het voor 12 maanden uitsluiten van de mogelijkheid tot het verkrijgen van een evenementenvergunning

 

De hoogte van de dwangsom is afhankelijk van de aard en omvang van het overtreden voorschrift. Als uitgangspunt wordt een hoogte van € 1000 genomen. De dwangsom wordt maximaal tweemaal verbeurd. Daarna wordt de organisator voor de duur van 12 maanden uitgesloten van de mogelijkheid een evenementenvergunning te verkrijgen.

 

 

Niet tonen van de vergunning of melding

Bestuurlijke stap

1e constatering

Schriftelijke waarschuwing

2e constatering

Last onder dwangsom, eenmalig € 500

3e constatering

Verbeuren dwangsom + hogere last onder dwangsom, eenmalig € 1000

4e constatering

Verbeuren dwangsom

 

De organisator moet altijd de evenementenvergunning of goedgekeurde melding kunnen laten zien toezichthouders. Dit kan in de vorm van de fysieke brief maar ook een digitale kopie op bijvoorbeeld een telefoon of tablet.

 

 

Geen contactpersoon aanwezig

Bestuurlijke stap

1e constatering

Mondelinge waarschuwing

2e constatering

Last onder dwangsom, maximaal tweemaal € 500

3e constatering

Verbeuren dwangsom

4e constatering

Verbeuren dwangsom + het voor 12 maanden uitsluiten van de mogelijkheid tot het verkrijgen van een evenementenvergunning

 

In de vergunning of melding wordt één of meerdere contactpersonen vermeld. Er dient te allen tijde een contactpersoon op het evenemententerrein aanwezig te zijn en direct beschikbaar voor de toezichthouders en andere hulpdiensten.

 

De mondelinge waarschuwing wordt gegeven aan de persoon die zich ten tijde van de overtreding aan de toezichthouder kenbaar maakt als medewerker van de organisatie.

 

 

Paragraaf 6: Veiligheid in en rondom het evenemententerrein

 

Inzet beveiligers zonder geldige beveiligerspas

Bestuurlijke stap

1e constatering

Organisator dient de overtreding te staken + last onder dwangsom € 5000

2e constatering

Organisator dient de overtreding te staken + verbeuren dwangsom + het voor 12 maanden uitsluiten van de mogelijkheid tot het verkrijgen van een evenementenvergunning

 

De inzet van beveiligers dient te gebeuren conform de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus (Wpbr). Indien onbevoegde beveiligers worden ingezet dient dit tijdens het evenement zo spoedig als mogelijk te worden opgelost. De politie wordt als toezichthouder op beveiligingsorganisaties betrokken bij de wijze waarop de overtreding beëindigd dient te worden. De aanwijzingen van de korpschef worden hierbij onverwijld en onverkort opgevolgd. De overtreding is per geconstateerde overtreding op het moment van controle, als het gaat om meer dan één beveiliger wordt het ook als één overtreding gezien.

 

 

Niet naleven drugsbeleid

Bestuurlijke stap

1e constatering

Organisatie dient onmiddellijk in te grijpen + last onder dwangsom € 5000

2e constatering

Verbeuren dwangsom + het voor 12 maanden uitsluiten van de mogelijkheid tot het verkrijgen van een evenementenvergunning

 

De organisator dient zich naast de vergunningvoorschriften zich tot het uiterste in te spannen en maatregelen te nemen dat er geen soft- en harddrugs op het evenemententerrein aanwezig zijn. Er wordt door de organisatie toegezien op het (openlijk) gebruik van drugs. Gebruikers dienen door de organisatie van het terrein verwijderd te worden. Indien drugshandel wordt geconstateerd wordt dit gemeld aan de politie.

 

 

Geweldsincidenten

Bestuurlijke stap

Indien er geweldsincidenten plaatsvinden op het evenemententerrein, of in de directe omgeving daarvan en te relateren aan het evenement, wordt er bestuurlijk een maatregel opgelegd aan de organisator. De zwaarte van deze maatregel is afhankelijk van het ernst en (maatschappelijk) impact van het incident alsmede in welke mate de evenementenorganisatie het incident had kunnen voorkomen. Deze bestuursrechtelijke maatregel staat los van een eventuele strafrechtelijke vervolging.

 

De maatregelen kunnen variëren van een schriftelijke waarschuwing tot het langdurig uitsluiten van de organisatie tot het verkrijgen van een evenementenvergunning in Heerlen. Bij een ernstig geweldsincident wordt ten minste een last onder dwangsom ter hoogte van € 10000 opgelegd.

 

Indicatoren (zelfstandig of combinatie van) op basis waarvan in ieder geval een ernstig incident wordt aangenomen:

een geweldsdelict waarbij iemand ernstig letsel heeft opgelopen;

het gebruik van wapens;

schietincident (zowel met als zonder verwonding);

steekincident met verwonding;

de hoeveelheid betrokken personen bij het geweld (hoe meer personen hoe eerder sprake is van een ernstig incident);

directe betrokkenheid personeel;

indirecte betrokkenheid personeel door verwijtbaarheid of verwijtbare nalatigheid;

bedreiging/intimidatie/hinderen van hulpdiensten.

 

 

Artikel 2: Samenloop overtredingen

Er kan sprake zijn van samenloop van overtredingen. Tegen iedere afzonderlijke overtreding wordt in beginsel conform onderhavig beleid afzonderlijk opgetreden. Bij samenloop van maatregelen die qua zwaarte ongelijk zijn is de zwaarste doorslaggevend.

 

Artikel 3: Verjaringstermijn bestuurlijke maatregelen

Voor de handhavingsmatrices geldt dat de volgende stap wordt gezet als binnen 24 maanden na een vorige constatering opnieuw een overtreding plaatsvindt. Waarschuwingen vervallen eveneens na 24 maanden.

 

Artikel 4: Vervolgstappen bij voortduren overtredingen

Als binnen de verjaringstermijn het maximum aan bestuurlijke stappen is bereikt wordt per soort overtreding, het specifieke dossier en de aard van de inrichting bezien welke verdere bestuursrechtelijke maatregelen noodzakelijk zijn om tot het gewenste normgedrag te komen. Hierbij kan gedacht worden aan het opleggen van een hogere last onder dwangsom of het alsnog toepassen van bestuursdwang of het langdurig uitsluiten om in aanmerking te komen voor een evenementenvergunning.

 

Artikel 5: Weigering vergunning herhaalde overtredingen

Een evenementenorganisatie kan voor een bepaalde duur worden uitgesloten van de mogelijkheid tot het verkrijgen van een evenementen-vergunning. Indien bij voorafgaande editie(s) is gebleken dat de organisatie onvoldoende blijk heeft gegeven van het vereiste normgedrag wordt de organisatie/organisator gezien als een ernstig risico voor de openbare orde, veiligheid en/of volksgezondheid. Een eventuele nieuwe aanvraag van betreffende organisatie/organisator wordt gedurende de aangewezen periode geweigerd op grond van artikel 1:8, eerste lid sub a tot en met c van de Algemene Plaatselijke Verordening Heerlen.

 

Artikel 6: Afwijkingsbevoegdheid

De stappen in de handhavingsmatrices gelden als strikt uitgangspunt. De burgemeester heeft bij de besluitvorming over te treffen maatregelen echter een inherente afwijkingsbevoegdheid. Indien er sprake is van bijzondere omstandigheden wordt afgeweken van de uitgangspunten.

 

De afwijking kan ook, in het nadeel van belanghebbende, bestaan uit het overslaan van stappen indien hiertoe aanleiding bestaat. Zoals de situatie waarin de overtreder op voorhand expliciet aangeeft niet wenst mee te werken aan het opheffen van de geconstateerde overtreding(en) of deze overtreding bewust zal begaan.

 

Artikel 7: Gedogen enkel bij zeer bijzondere omstandigheden

Het uitgangspunt is dat alle overtredingen van wet- en regelgeving door middel van handhaving tot beëindiging worden gebracht. Er wordt conform het handhavingsbeginsel niet gedoogd. Alleen bij zeer bijzondere omstandigheden kan het noodzakelijk en gerechtvaardigd zijn om (voorlopig) van bestuursrechtelijk handhavend optreden af te zien. Gedoogde situaties en de voorwaarden daartoe worden te allen tijde in een schriftelijke gedoogbeslissing vastgelegd. Een gedoogbeslissing wordt voor de duur van maximaal drie maanden verstrekt en is persoons- en evenement gebonden. Het niet naleven van de gestelde voorwaarden leidt tot het per ommegaande intrekken van de gedoogbeslissing.

 

Tot een gedoogbeslissing wordt enkel en alleen overgegaan als de basistoetsen ter zake Wet Bibob, Bouwbesluit, brandveiligheid en openbare orde met goed gevolg zijn doorlopen.

 

Artikel 8: Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking op de dag na die waarop deze regels zijn bekendgemaakt.

 

Artikel 9: Citeertitel

Dit handhavingsbeleid wordt aangehaald als “Evenementensanctiebeleid Heerlen”.

 

 

 

Aldus besloten door de burgemeester van de gemeente Heerlen op 02 oktober 2023,

de burgemeester van Heerlen,

Drs. R. Wever

ALGEMENE TOELICHTING

In de gemeente Heerlen worden jaarlijks voor jong en oud vele honderden evenementen gehouden. Van een kleine buurtbarbecue tot het internationaal bekende Cultura Nova. Deze evenementen worden georganiseerd door professionele commerciële bedrijven of juist een aantal bewoners die in eigen tijd een leuk evenement voor de buurt willen opzetten. En of het nu een groot of klein evenement is, in de kern gaat het om bezoekers te vermaken met cultuur, sport en/of muziek.

 

Veiligheid is een zeer belangrijke factor om te komen tot een geslaagd en voor iedereen succesvol evenement. Dit begint aan de voorzijde door het door de organisatie in te dienen van een melding of vergunningaanvraag. Daarin wordt beoordeeld of en zo ja welke veiligheidsmaatregelen en voorschriften verbonden moeten worden aan het evenement. En het toezicht op de naleving daarvan door de organisatie en steekproefsgewijs door de gemeentelijke toezichthouders. De naleving is van essentieel belang voor een zo veilig als maar mogelijk verloop.

 

In overwegende mate nemen organisatoren de veiligheidsmaatregelen rondom een evenement zeer serieus. Zij zijn zelf al doordrongen van het belang daarvan. Maar het gaat ook wel eens minder goed en worden maatregelen en voorschriften onbewust, of zelfs bewust, niet uitgevoerd of volledig nageleefd. Daardoor kan de veiligheid van de bezoekers aan het evenement in het gedrang te komen. De burgemeester heeft als wettelijke taak toezicht te houden op openbare vermakelijkheden (lees: evenementen). Doordat er veel vertrouwen is in de evenementenorganisatoren wordt steekproefsgewijs gecontroleerd. Of bij signalen/meldingen dat er iets niet in de haak is bij een evenement.

 

De afgelopen jaren is het aantal evenementen flink toegenomen en steeds drukker bezocht. Het bruist in Heerlen. Dat brengt tegelijk met zich mee dat er nog meer aandacht is voor het veilig verloop van evenementen, het effect op de leefbaarheid, afnemende risicoacceptatie, professionalisering van de evenementen, invloed van de media en toenemende mobiliteit. En het op een uniforme wijze waar nodig (juridisch) handhavend optreden.

 

Dit sanctiebeleid heeft als doel om eenduidig en consequent op te treden tegen overtredingen van de evenement gerelateerde APV-bepalingen alsmede de voorschriften zoals die verbonden worden aan evenementen-vergunningen. Ook wordt op grond van dit beleid sanctionerend opgetreden tegen evenementen waar zich strafbare feiten en/of ordeverstoringen voordoen.

 

Door het voeren van een openbaar gepubliceerd sanctiebeleid is een organisator vooraf bekend welke maatregelen genomen worden bij eventuele overtredingen. Ook zorgt het voor een gelijk speelveld onder de evenementenorganisatoren. Hierbij is rekening gehouden met de verschillende groottes en professionaliteit van organisatoren. Het beleid levert een belangrijke bijdrage aan een veilige en leefbare stad waar de inwoners en bezoekers veilig en plezierig kunnen uitgaan en mooie evenementen kunnen bezoeken.

 

Bij veel evenementen wordt alcohol geschonken. De regels hiervoor zijn opgenomen in de Alcoholwet. Indien deze wetgeving wordt overtreden gelden de bestuurlijke maatregelen zoals opgenomen in het Horecasanctiebeleid Heerlen.

 

Waar mogelijk en redelijk is een waarschuwing in beginsel het uitgangspunt om tegen overtredingen op te treden. Een dergelijke waarschuwing zal in veel gevallen reeds leiden tot het voorkomen van nieuwe overtredingen en extra aandacht opleveren door de organisator voor de naleving van specifieke regels. Daar waar het gaat om ernstige overtredingen of het moedwillige overtreden van regelgeving is afgeweken van het uitgangspunt en worden direct zwaardere maatregelen getroffen die variëren van een last onder dwangsom of het toepassen van bestuursdwang.