Organisatie | Heerlen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeente Heerlen - Evenementensanctiebeleid Heerlen |
Citeertitel | Evenementensanctiebeleid |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | Evenementensanctiebeleid |
Geen
artikel 125 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-10-2023 | nieuwe beleidsregel | 02-10-2023 | OBM-23000227 |
uit het oogpunt van de openbare orde, veiligheid en volksgezondheid een goede naleving noodzakelijk is van de wet- en regelgeving ter zake het organiseren en houden van evenementen;
de naleving van die regels in de eerste plaats een verantwoordelijkheid van de vergunninghouder zelf is. Deze dient zijn organisatie daar op in te richten;
de burgemeester een beginselplicht heeft tot het handhaven van wet- en regelgeving;
het wenselijk is om ten behoeve van een effectief toezicht en de algemene beginselen van behoorlijk bestuur inzicht te geven welke bestuurlijke maatregel volgt na een geconstateerde overtreding;
de maatregelen in redelijke verhouding moeten staan tot het geschonden belang. Het doel is om de overtreder te bewegen tot naleving van de geldende regels. Uitgangspunt is een waarschuwing bij lichte overtredingen. Bij ernstige(re) overtredingen wordt beoogd het normgedrag te bereiken door het opleggen van een last onder dwangsom of bestuursdwang en in het uiterste geval het intrekken van de verleende vergunning(en). De hoogte van de dwangsom is afgestemd op het te verwachten (financiële) voordeel dat de overtreder kan behalen bij het niet naleven van de betreffende regels respectievelijk wat een voldoende prikkel is om tot het gewenste normgedrag te laten komen;
de artikelen 2:23 t/m 2:26 van de Algemene Plaatselijke Verordening Heerlen (APV);
artikel 125 van de Gemeentewet;
artikel 174 van de Gemeentewet;
Leeswijzer: in iedere matrix wordt de overtreding kort beschreven en welke bestuurlijke maatregel getroffen wordt per constatering. Matrices zijn zover relevant voorzien van een korte toelichting.
Paragraaf 1: Zwaarte maatregelen
Uitgangspunt is een waarschuwing bij lichte overtredingen. Bij ernstige(re) overtredingen wordt beoogd het normgedrag te bereiken door het opleggen van een last onder dwangsom of bestuursdwang en in het uiterste geval het intrekken van de verleende vergunning(en). De hoogte van de dwangsom is afgestemd op het te verwachten (financiële) voordeel dat de overtreder kan behalen bij het niet naleven van de betreffende regels respectievelijk wat een voldoende prikkel is om tot het gewenste normgedrag te laten komen.
Paragraaf 2: Categorieën evenementen
Daar waar van toepassing wordt in de zwaarte van de maatregel respectievelijk de hoogte van de last onder dwangsom onderscheid gemaakt tussen de typen evenementen.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen meldings- en vergunningplichtige activiteiten.
Er zijn drie categorieën evenementen waarvoor een vergunning vereist is:
In de beschikking wordt een vermelding opgenomen onder welke categorie het evenement valt.
De hoogte van de dwangsommen zoals vermeld in onderstaande matrices gelden voor evenementen van de B-categorie. Deze bedragen worden in beginsel voor A-evenementen en meldingsplichtige evenementen gehalveerd en voor C-categorieën vermenigvuldigd met een factor vier.
Paragraaf 4: Alcoholverstrekking
Paragraaf 6: Veiligheid in en rondom het evenemententerrein
Artikel 2: Samenloop overtredingen
Er kan sprake zijn van samenloop van overtredingen. Tegen iedere afzonderlijke overtreding wordt in beginsel conform onderhavig beleid afzonderlijk opgetreden. Bij samenloop van maatregelen die qua zwaarte ongelijk zijn is de zwaarste doorslaggevend.
Artikel 3: Verjaringstermijn bestuurlijke maatregelen
Voor de handhavingsmatrices geldt dat de volgende stap wordt gezet als binnen 24 maanden na een vorige constatering opnieuw een overtreding plaatsvindt. Waarschuwingen vervallen eveneens na 24 maanden.
Artikel 4: Vervolgstappen bij voortduren overtredingen
Als binnen de verjaringstermijn het maximum aan bestuurlijke stappen is bereikt wordt per soort overtreding, het specifieke dossier en de aard van de inrichting bezien welke verdere bestuursrechtelijke maatregelen noodzakelijk zijn om tot het gewenste normgedrag te komen. Hierbij kan gedacht worden aan het opleggen van een hogere last onder dwangsom of het alsnog toepassen van bestuursdwang of het langdurig uitsluiten om in aanmerking te komen voor een evenementenvergunning.
Artikel 5: Weigering vergunning herhaalde overtredingen
Een evenementenorganisatie kan voor een bepaalde duur worden uitgesloten van de mogelijkheid tot het verkrijgen van een evenementen-vergunning. Indien bij voorafgaande editie(s) is gebleken dat de organisatie onvoldoende blijk heeft gegeven van het vereiste normgedrag wordt de organisatie/organisator gezien als een ernstig risico voor de openbare orde, veiligheid en/of volksgezondheid. Een eventuele nieuwe aanvraag van betreffende organisatie/organisator wordt gedurende de aangewezen periode geweigerd op grond van artikel 1:8, eerste lid sub a tot en met c van de Algemene Plaatselijke Verordening Heerlen.
Artikel 6: Afwijkingsbevoegdheid
De stappen in de handhavingsmatrices gelden als strikt uitgangspunt. De burgemeester heeft bij de besluitvorming over te treffen maatregelen echter een inherente afwijkingsbevoegdheid. Indien er sprake is van bijzondere omstandigheden wordt afgeweken van de uitgangspunten.
De afwijking kan ook, in het nadeel van belanghebbende, bestaan uit het overslaan van stappen indien hiertoe aanleiding bestaat. Zoals de situatie waarin de overtreder op voorhand expliciet aangeeft niet wenst mee te werken aan het opheffen van de geconstateerde overtreding(en) of deze overtreding bewust zal begaan.
Artikel 7: Gedogen enkel bij zeer bijzondere omstandigheden
Het uitgangspunt is dat alle overtredingen van wet- en regelgeving door middel van handhaving tot beëindiging worden gebracht. Er wordt conform het handhavingsbeginsel niet gedoogd. Alleen bij zeer bijzondere omstandigheden kan het noodzakelijk en gerechtvaardigd zijn om (voorlopig) van bestuursrechtelijk handhavend optreden af te zien. Gedoogde situaties en de voorwaarden daartoe worden te allen tijde in een schriftelijke gedoogbeslissing vastgelegd. Een gedoogbeslissing wordt voor de duur van maximaal drie maanden verstrekt en is persoons- en evenement gebonden. Het niet naleven van de gestelde voorwaarden leidt tot het per ommegaande intrekken van de gedoogbeslissing.
Tot een gedoogbeslissing wordt enkel en alleen overgegaan als de basistoetsen ter zake Wet Bibob, Bouwbesluit, brandveiligheid en openbare orde met goed gevolg zijn doorlopen.
Aldus besloten door de burgemeester van de gemeente Heerlen op 02 oktober 2023,
de burgemeester van Heerlen,
Drs. R. Wever
In de gemeente Heerlen worden jaarlijks voor jong en oud vele honderden evenementen gehouden. Van een kleine buurtbarbecue tot het internationaal bekende Cultura Nova. Deze evenementen worden georganiseerd door professionele commerciële bedrijven of juist een aantal bewoners die in eigen tijd een leuk evenement voor de buurt willen opzetten. En of het nu een groot of klein evenement is, in de kern gaat het om bezoekers te vermaken met cultuur, sport en/of muziek.
Veiligheid is een zeer belangrijke factor om te komen tot een geslaagd en voor iedereen succesvol evenement. Dit begint aan de voorzijde door het door de organisatie in te dienen van een melding of vergunningaanvraag. Daarin wordt beoordeeld of en zo ja welke veiligheidsmaatregelen en voorschriften verbonden moeten worden aan het evenement. En het toezicht op de naleving daarvan door de organisatie en steekproefsgewijs door de gemeentelijke toezichthouders. De naleving is van essentieel belang voor een zo veilig als maar mogelijk verloop.
In overwegende mate nemen organisatoren de veiligheidsmaatregelen rondom een evenement zeer serieus. Zij zijn zelf al doordrongen van het belang daarvan. Maar het gaat ook wel eens minder goed en worden maatregelen en voorschriften onbewust, of zelfs bewust, niet uitgevoerd of volledig nageleefd. Daardoor kan de veiligheid van de bezoekers aan het evenement in het gedrang te komen. De burgemeester heeft als wettelijke taak toezicht te houden op openbare vermakelijkheden (lees: evenementen). Doordat er veel vertrouwen is in de evenementenorganisatoren wordt steekproefsgewijs gecontroleerd. Of bij signalen/meldingen dat er iets niet in de haak is bij een evenement.
De afgelopen jaren is het aantal evenementen flink toegenomen en steeds drukker bezocht. Het bruist in Heerlen. Dat brengt tegelijk met zich mee dat er nog meer aandacht is voor het veilig verloop van evenementen, het effect op de leefbaarheid, afnemende risicoacceptatie, professionalisering van de evenementen, invloed van de media en toenemende mobiliteit. En het op een uniforme wijze waar nodig (juridisch) handhavend optreden.
Dit sanctiebeleid heeft als doel om eenduidig en consequent op te treden tegen overtredingen van de evenement gerelateerde APV-bepalingen alsmede de voorschriften zoals die verbonden worden aan evenementen-vergunningen. Ook wordt op grond van dit beleid sanctionerend opgetreden tegen evenementen waar zich strafbare feiten en/of ordeverstoringen voordoen.
Door het voeren van een openbaar gepubliceerd sanctiebeleid is een organisator vooraf bekend welke maatregelen genomen worden bij eventuele overtredingen. Ook zorgt het voor een gelijk speelveld onder de evenementenorganisatoren. Hierbij is rekening gehouden met de verschillende groottes en professionaliteit van organisatoren. Het beleid levert een belangrijke bijdrage aan een veilige en leefbare stad waar de inwoners en bezoekers veilig en plezierig kunnen uitgaan en mooie evenementen kunnen bezoeken.
Bij veel evenementen wordt alcohol geschonken. De regels hiervoor zijn opgenomen in de Alcoholwet. Indien deze wetgeving wordt overtreden gelden de bestuurlijke maatregelen zoals opgenomen in het Horecasanctiebeleid Heerlen.
Waar mogelijk en redelijk is een waarschuwing in beginsel het uitgangspunt om tegen overtredingen op te treden. Een dergelijke waarschuwing zal in veel gevallen reeds leiden tot het voorkomen van nieuwe overtredingen en extra aandacht opleveren door de organisator voor de naleving van specifieke regels. Daar waar het gaat om ernstige overtredingen of het moedwillige overtreden van regelgeving is afgeweken van het uitgangspunt en worden direct zwaardere maatregelen getroffen die variëren van een last onder dwangsom of het toepassen van bestuursdwang.