Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gorinchem

Verordening gemeentelijke rekenkamer Gorinchem 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGorinchem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke rekenkamer Gorinchem 2023
CiteertitelVerordening gemeentelijke rekenkamer Gorinchem 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Deze regeling vervangt de Verordening op de rekenkamercommissie gemeente Gorinchem 2016.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 81k van de Gemeentewet
  2. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-10-2023nieuwe regeling

28-09-2023

gmb-2023-434861

Z/23/756193/D-870190

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke rekenkamer Gorinchem 2023

De raad van de gemeente Gorinchem;

gelet op de artikelen 81k en 149 van de Gemeentewet;

gezien het advies van de voorbereidingscommissie;

besluit vast te stellen de volgende verordening;

 

Verordening gemeentelijke rekenkamer Gorinchem 2023

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;

  • -

    voorzitter: voorzitter van de rekenkamer;

  • -

    griffier: griffier van de gemeenteraad;

  • -

    college: college van burgemeester en wethouders.

Artikel 2. Rekenkamer

  • 1.

    Er is een rekenkamer.

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit drie leden, waaronder een voorzitter.

Artikel 3. Benoeming en Herbenoeming

  • 1.

    De raad benoemt de leden van de rekenkamer voor een periode van zes jaar.

  • 2.

    De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen maximaal één keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd.

Artikel 4. Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    In de ondersteuning in de vorm van een ambtelijk secretaris van de rekenkamer wordt voorzien vanuit de griffie.

  • 2.

    De secretaris staat de rekenkamer bij de uitvoering van haar taken terzijde en draagt onder meer zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging en de vorming van dossiers.

  • 3.

    De secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de rekenkamer over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht.

Artikel 5. Budget

  • 1.

    De voorzitter van de rekenkamer is bevoegd binnen zijn budget uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.

  • 2.

    De rekenkamer verantwoordt de baten en lasten van het vorig begrotingsjaar in het jaarverslag aan de raad, als bedoeld in artikel 185, derde lid van de Gemeentewet.

Artikel 6. Vergoeding

  • 1.

    De leden van de rekenkamer ontvangen voor het voorbereiden en bijwonen van de vergaderingen een vaste maandelijkse vergoeding.

  • 2.

    De vergoeding bedraagt voor de voorzitter € 250 per maand en voor gewone leden € 200 per maand.

  • 3.

    Naast de vaste vergoeding per maand ontvangen de leden een vergoeding voor het verrichten en begeleiden van onderzoek en overige werkzaamheden. Deze vergoeding bedraagt thans €65 per uur (prijspeil 2023) en zal jaarlijks worden geïndexeerd aan de hand van de consumentenprijsindex (CPI).

  • 4.

    De voorzitter en de leden van de rekenkamer dienen hun declaratie voor de vergoeding, genoemd in het derde lid, ieder halfjaar in bij de griffier.

  • 5.

    De vergoedingen, genoemd in het tweede en derde lid, zijn inclusief reis-en verblijfskosten.

Artikel 7. Onderwerpselectie en opdrachtverlening

  • 1.

    De rekenkamer bepaalt de onderwerpen die zij onderzoekt, formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast.

  • 2.

    De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de rekenkamer ter kennisneming aan de raad verstuurd.

  • 3.

    De raad kan de rekenkamer een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamer bericht de raad binnen een maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de rekenkamer niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal hij daarvoor goede gronden aanvoeren.

Artikel 8. Werkwijze

  • 1.

    Als onderdeel van het Reglement van Orde zoals bedoeld in artikel 81i lid 1 Gemeentewet, stelt de rekenkamer een onderzoeksprotocol vast voor de onderzoekswerkzaamheden en wijze van communiceren over het onderzoek.

  • 2.

    De rekenkamer is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en aansturing van het onderzoek volgens het door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 3.

    De rekenkamer stelt het onderzochte orgaan in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn die tenminste twee weken bedraagt, zijn zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de rekenkamer kenbaar te maken.

  • 4.

    Na vaststelling door de rekenkamer biedt de rekenkamer het onderzoeksrapport, de conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van het onderzochte orgaan op het rapport zo spoedig mogelijk aan de raad aan en zendt gelijktijdig een afschrift hiervan aan het college en het onderzochte orgaan.

  • 5.

    De rekenkamer vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen zoals genoemd in artikel 5.1 van de Wet openbare overheid kan de rekenkamer rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.

  • 6.

    Alvorens de rekenkamer de onderwerpen die zij onderzoekt vaststelt, vindt hierover een overleg plaats met een afvaardiging van de raad.

  • 8.

    De raad evalueert het functioneren van de rekenkamer ten minste eenmaal in de zittingsperiode van de raad.

Artikel 9. Slotbepalingen

  • 1.

    Besluiten, genomen krachtens de Verordening op de rekenkamercommissie gemeente Gorinchem 2016, die golden op het moment van de inwerkingtreding van deze verordening en waarvoor deze verordening overeenkomstige besluiten kent, gelden als besluiten genomen krachtens deze verordening.

  • 2.

    De Verordening op de rekenkamercommissie gemeente Gorinchem 2016 wordt ingetrokken.

  • 3.

    Deze verordening treedt in werking op 1 oktober 2023.

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke rekenkamer Gorinchem 2023

Aldus vastgesteld in de openbare raadvergadering van 28 september 2023.

De voorzitter,

De griffier,