Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Diemen

Verordening gemeentelijke rekenkamer Diemen 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDiemen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke rekenkamer Diemen 2024
CiteertitelVerordening gemeentelijke rekenkamer Diemen 2024
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening rekenkamer gemeente Diemen 2011.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

28-09-2023

gmb-2023-432617

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke rekenkamer Diemen 2024

 

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;

  • -

    klankbordgroep rekenkamer: de raadsleden en/of fractieopvolgers die namens de fracties de contacten onderhouden met de rekenkamer.

Artikel 2. Rekenkamer

  • 1.

    Er is een rekenkamer.

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit één door de raad benoemd lid, tevens directeur. De raad stelt op voordracht van de directeur een plaatsvervangend directeur aan.

Artikel 3. Klankbordgroep

  • 1.

    Er is een klankbordgroep voor de rekenkamer.

  • 2.

    Elke fractie is vertegenwoordigd met een raadslid of een fractieopvolger.

  • 3.

    De klankborgroep wijst uit haar midden een voorzitter aan.

  • 4.

    Tot de taken van de klankbordgroep behoren in ieder geval:

    • a.

      het fungeren als vast aanspreekpunt en overlegorgaan voor de rekenkamer;

    • b.

      het aandragen van suggesties voor onderzoeksonderwerpen;

    • c.

      het in geval van een vacature binnen de rekenkamer optreden als benoemingsadviescommissie voor de raad;

  • 5.

    De griffier (of diens plaatsvervanger) is secretaris van de klankbordgroep en kan eveneens aan de beraadslagingen deelnemen.

  • 6.

    De klankbordgroep kan andere interne en externe adviseurs verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de klankbordgroep.

Artikel 4. Herbenoeming

Het lid van de rekenkamer kan maximaal een keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd.

Artikel 5. Budget

  • 1.

    De rekenkamer wordt jaarlijks door de raad een budget beschikbaar gesteld ten behoeve van de uitvoering van zijn taken.

  • 2.

    De rekenkamer verantwoordt de uitgaven jaarlijks in een jaarverslag aan de raad.

  • 3.

    De directeur van de rekenkamer is bevoegd binnen zijn budget uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.

  • 4.

    Het lid van de rekenkamer ontvangt voor zijn werkzaamheden een vaste maandelijkse vergoeding ten laste van het budget.

Artikel 6. Onderwerpkeuze en onderzoeksprogramma en -opzet

  • 1.

    De rekenkamer kiest zelf de onderwerpen voor onderzoek, formuleert de probleemstelling en de onderzoeksvragen en stelt de onderzoeksopzet vast, gehoord de klankbordgroep.

  • 2.

    Het overleg met de klankbordgroep als bedoeld in lid 1 heeft tot doel de bevordering van de politieke relevantie van de onderwerpen voor onderzoek.

  • 3.

    De rekenkamer overlegt jaarlijks, voorafgaand aan het vaststellen van het onderzoeksprogramma, met de Auditcommissie. Het doel van dit overleg is de afstemming van onderzoeken in relatie met accountantsonderzoek en onderzoek op grond van 213A Gemeentewet.

  • 4.

    Bij de selectie van onderwerpen hanteert de rekenkamer de volgende criteria:

    • a.

      het onderzoek moet betrekking hebben op de doelmatigheid, doeltreffendheid en/of rechtmatigheid van beleid;

    • b.

      er moet sprake zijn van een substantieel belang;

    • c.

      het moet door de gemeente te beïnvloeden beleid betreffen;

    • d.

      er moet sprake zijn van enige evenwichtige spreiding over de gemeentelijke beleidsterreinen in de opvolgende onderzoeken;

    • e.

      de resultaten moeten communiceerbaar zijn naar de bevolking.

Artikel 7. Uitvoering van onderzoek en rapportage

  • 1.

    De rekenkamer is verantwoordelijk voor de uitvoering van de onderzoeken volgens de vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2.

    De rekenkamer legt het onderzoeksresultaat na afronding eerst voor aan de bij het onderzoek betrokken ambtenaren voor een controle van de feítelijke juistheid van de bevindingen.

  • 3.

    De rekenkamer formuleert in zijn rapporten conclusies en aanbevelingen. Na diens vaststelling van een rapport wordt het college van burgemeester en wethouders in de gelegenheid gesteld binnen een door de directeur te stellen termijn die ten minste twee weken en ten hoogste vier weken bedraagt, hun zienswijze op het rapport en de conclusies en aanbevelingen kenbaar te maken.

  • 4.

    De raad bespreekt het aangeboden onderzoeksrapport in een eerstvolgende raadsvergadering en besluit bij de vaststelling van het rapport de conclusies en de aanbevelingen daarin geheel of gedeeltelijk over te nemen dan wel af te wijzen.

Artikel 8. Slotbepalingen

  • 1.

    De Verordening rekenkamer gemeente Diemen 2011 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2024.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als Verordening gemeentelijke rekenkamer Diemen 2024.

Aldus vastgesteld in de openbare raadvergadering van 28 september 2023.

De voorzitter,

De griffier,