Organisatie | Diemen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Diemen 2023 |
Citeertitel | Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Diemen 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het reglement van orde voor de vergaderingen van de raad van de gemeente Diemen vastgesteld bij raadsbesluit van 28 januari 2021.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-10-2023 | nieuwe regeling | 01-06-2023 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
De raad kan het college verzoeken de secretaris in de vergadering aanwezig te laten zijn en deel te laten nemen aan de beraadslagingen als bedoeld in dit reglement.
De taken en bevoegdheden van het presidium zijn:(verwijzing naar artikelen in de Gemeentewet)
Voorbereiding en verdediging in de raad van voorstellen komende vanuit de raad, voorbereid door of in ieder geval in overleg met de griffie:
Zaken die daarbij aan de orde kunnen komen zijn
Zorgdragen voor adequate verdediging van raadsvoorstellen voor zover niet voorbereid door college, bijvoorbeeld op het terrein van financiën of communicatie of ter uitvoering van het raadsprogramma, in nauw overleg met betrokken werkgroepleden. Voorbeelden hiervoor zijn instellen rekenkamerfunctie (Hoofdstuk IVb GW), besluiten in het kader van de verordeningen ex art.212, 213 en 213a GW.
Hoofdstuk 2 Toelating van nieuwe leden, fractieopvolgers, wethouders
Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidaten]ijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering van de raad aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de raad wil voeren.
Indien één of meer leden van een of meer fracties als zelfstandige fractie gaan optreden of indien één of meer leden van een fractie zich aansluiten bij een andere fractie wordt hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling gedaan aan de voorzitter. Voor het splitsen dan wel het vormen van nieuwe fracties is geen toestemming vereist van de raad.
Artikel 11 Ter inzage leggen van stukken
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor een ieder op het gemeentehuis ter inzage gelegd. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.
Paragraaf 2: Bijzondere bepalingen voor vergaderingen met een besluitvormend karakter
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid van de raad de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de griffier door ondertekening vastgesteld.
Artikel 15 Opening vergadering; quorum
Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal leden aanwezig is, bepaalt de voorzitter, na voorlezing van de namen der afwezige leden, dag en uur van de volgende vergadering, met inachtneming van artikel 20 van de Gemeentewet.
Artikel 16 Primus bij hoofdelijke stemming
Alvorens de aangekondigde onderwerpen aan de orde te stellen deelt de voorzitter mede, bij welk lid van de raad, de hoofdelijke stemming zal beginnen. Daartoe wordt bij loting een volgnummer van de presentielijst aangewezen; bij het daar genoemde lid begint de hoofdelijke stemming.
De leden, de voorzitter, de wethouders, de griffier en de secretaris hebben het recht, een voorstel tot verandering aan de raad te doen, indien de notulen onjuistheden bevatten of niet duidelijk weergeven hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering dient voor het vaststellen van de notulen bij de griffier schriftelijk te worden ingediend.
Bij de raad ingekomen stukken, waaronder schriftelijke mededelingen van het college aan de raad, worden eens per maand op een lijst geplaatst. Deze lijst wordt aan de leden van de raad toegezonden en ter inzage gelegd.
De voorzitter of een lid van de raad kan voorstellen de spreektijdenregeling toe te passen voor de leden en de overige aanwezigen.
De regeling houdt in dat per onderwerp door de voorzitter – ongeacht de gebruikte termijnen - spreektijd per fractie en voor het college toegekend wordt.
Artikel 25 Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering waarin zulks plaats heeft over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
De voorzitter kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en - indien na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord - de vergadering sluiten.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming over amendementen en/of het raadsvoorstel overgaat, heeft ieder lid het recht zijn stemgedrag kort te motiveren.
Artikel 30 Algemene bepalingen over stemming
Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt wel aantekening vragen dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.
Artikel 31a Staken van stemmen (conform artikel 31 en 32 gemeentewet)
Indien de stemmen staken wordt:
Artikel 32 Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Artikel 33 Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Artikel 34 Beslissing door het lot
Relevante artikelen inzake stemming uit de Gemeentewet
|
|
|
|
Paragraaf 3: Bijzondere bepalingen voor vergaderingen met een informatief karakter
Vergaderingen met een informatief en opiniërend karakter hebben tot doel de gelegenheid te bieden aan raadsleden of hun vertegenwoordigers zich zo goed mogelijk op besluitvorming in de raad voor te bereiden. Zij doen dit door tenminste 48 uur voorafgaande aan de vergadering technische vragen te stellen door tussenkomst van de griffie. Tijdens de vergadering wordt een verkennende discussie gevoerd om zich op die manier een mening te vormen.
Van vergaderingen met een informatief karakter worden een actielijst en een samenvattend verslag opgesteld.
Per fractie mag maximaal het aantal leden dat de fractieomvang behelst deelnemen aan de behandeling van een onderwerp van de agenda, m.u.v. eenmansfracties. Eenmansfracties mogen maximaal twee vertegenwoordigers aan tafel laten plaatsnemen. Wisseling van deelnemers per agendaonderwerp is toegestaan.
Ieder lid van de raad kan tot het sluiten van de beraadslagingen tijdens vergaderingen met een besluitvormend karakter amendementen indienen. Een amendement kan het voorstel inhouden om een geagendeerd voorstel in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Alleen beraadslaagd kan worden over amendementen die ingediend zijn door leden van de raad, die de presentielijst getekend hebben en in de vergadering aanwezig zijn.
Indien een lid van de raad over een onderwerp inlichtingen als bedoeld in de artikelen 169, derde lid, en 180, derde lid, van de Gemeentewet (inlichtingen omtrent gevoerd bestuur) verlangt, wordt een verzoek daartoe door tussenkomst van de griffier schriftelijk ingediend bij het college of de burgemeester.
De voorzitter kan na overleg met het presidium weigeren een onderwerp tijdens het vragenuur aan de orde te stellen indien het onderwerp niet voldoet aan het bepaalde in het eerste lid, het onderwerp niet voldoende nauwkeurig is aangegeven, het onderwerp in de raadsvergadering op diezelfde dag aan de orde komt of hierover al schriftelijke vragen zijn gesteld.
Artikel 48 Schriftelijke vragen
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen dertig dagen, nadat de vragen zijn binnengekomen. Mondelinge beantwoording vindt plaats in de eerstvolgende vergadering met besluitvormend karakter, indien beantwoording niet binnen deze termijnen kan plaatsvinden, stelt het verantwoordelijk lid van het college de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.
De vragensteller kan, bij schriftelijke beantwoording in de eerstvolgende vergadering met besluitvormend karakter en bij mondelinge beantwoording in dezelfde vergadering, na de behandeling van de op de agenda voorkomende onderwerpen nadere inlichtingen vragen omtrent het door de burgemeester of door het college gegeven antwoord, tenzij de raad anders beslist.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, ten minste 48 uur voor de aanvang van een vergadering met besluitvormend karakter schriftelijk via de griffier bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.
De voorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden van de raad en de wethouders. Bij de behandeling van de ingekomen stukken van de eerstvolgende vergadering met besluitvormend karakter na indiening van het verzoek wordt het verzoek in stemming gebracht. De raad bepaalt op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.
Hoofdstuk 5 Begroting en rekening
Artikel 50 Procedure begroting
Onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet geschiedt de voorbereiding, het onderzoek, de behandeling en de vaststelling van de begroting volgens een procedure die de raad, voorbereid door het presidium, vaststelt.
Artikel 51 Procedure jaarrekening
Onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet geschiedt de voorbereiding en het onderzoek van de jaarrekening en het jaarverslag, alsmede de vaststelling van de jaarrekening en van een eventueel indemniteitsbesluit volgens een procedure die de raad, voorbereid door het presidium, vaststelt.
Hoofdstuk 6 Lidmaatschap van andere organisaties
Artikel 52 Verslag; verantwoording
Een lid van de raad, een wethouder, de burgemeester of de secretaris, die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, heeft het recht verslag te doen over zaken die in het algemeen bestuur of gemeenschappelijk orgaan aan de orde zijn.
Hoofdstuk 7 Besloten vergadering, opleggen geheimhouding en vertrouwelijkheid
Artikel 55. Opheffing geheimhouding
Als de raad op grond van artikel 89, vierde lid van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding van aan de raad verstrekte informatie op te heffen, wordt, als het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten raadsvergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.