Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Waterland

Verordening gemeentelijke rekenkamer Waterland 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWaterland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke rekenkamer Waterland 2024
CiteertitelVerordening gemeentelijke rekenkamer Waterland 2024
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening lokale rekenkamercommissie van de gemeente Waterland 2010.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. hoofdstuk IVa van de Gemeentewet
  2. hoofdstuk XIa van de Gemeentewet
  3. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

28-09-2023

gmb-2023-431847

132-145

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke rekenkamer Waterland 2024

De raad van de gemeente Waterland,

 

gelezen het voorstel van de raadsgriffier d.d. 5 september 2023;

 

gelet op de hoofdstukken IVa en XIa, alsmede artikel 149 van de Gemeentewet;

 

B E S L U I T :

 

vast te stellen de navolgende verordening:

 

Verordening gemeentelijke rekenkamer Waterland 2024

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;

  • b.

    voorzitter : voorzitter van de rekenkamer;

  • c.

    griffier : de raadsgriffier van de gemeente Waterland.

Artikel 2. Rekenkamer

  • 1.

    Er is een rekenkamer.

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit drie leden, waaronder een voorzitter.

Artikel 3. Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De rekenkamer heeft een ambtelijk secretaris.

  • 2.

    De ambtelijk secretaris werkt op de griffie en wordt door de griffier aangewezen.

Artikel 4. Budget

De voorzitter is bevoegd binnen zijn budget uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.

Artikel 5. Vergoeding

  • 1.

    De leden van de rekenkamer ontvangen voor hun werkzaamheden een vaste maandelijkse vergoeding.

  • 2.

    De vergoeding bedraagt voor de voorzitter 20% en voor gewone leden 18% van de vergoeding voor raadsleden.

  • 3.

    De vergoedingen, genoemd in het tweede lid, zijn exclusief reis- en verblijfkosten. Deze kosten worden vergoed overeenkomstig de binnen de gemeente Waterland geldende regeling.

  • 4.

    Indien leden van de rekenkamer zelf onderzoek verrichten, ontvangen zij daarvoor een uurvergoeding. Dit gebeurt op basis van een expliciet besluit van de rekenkamer. De uurvergoeding bedraagt 4% van de vergoeding voor raadsleden. De gewerkte uren moeten, volgend uit de vooraf begrote uren in de onderzoeksopzet, door tijdschrijven worden verantwoord bij de voorzitter, respectievelijk bij de rekenkamer voor wat betreft de voorzitter. De eerste drie onderzoeksuren in een maand worden niet vergoed; deze maken deel uit van de maandelijkse vergoeding als bedoeld in het eerste lid.

Artikel 6. Openbaarheid

De rekenkamer vergadert in beslotenheid. Haar onderzoeksrapporten zijn openbaar.

Artikel 7. Onderwerpselectie en opdrachtverlening

  • 1.

    De rekenkamer nodigt de gemeenteraad eenmaal per jaar uit om onderwerpen voor onderzoek aan te geven.

  • 2.

    De rekenkamer bepaalt de onderwerpen die zij onderzoekt, formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast.

  • 3.

    De in het tweede lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de rekenkamer ter kennisneming aan de gemeenteraad verstuurd.

Artikel 8. Definitief rapport van bevindingen

  • 1.

    De rekenkamer zendt (een afschrift van) haar onderzoeksrapport met conclusies en aanbevelingen en de zienswijzen van betrokkenen op het (concept)onderzoeksrapport aan de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en aan de betrokkenen. De rekenkamer formuleert de aanbevelingen zo veel mogelijk in de vorm van concrete acties, waarbij zowel de te nemen actie als de uitvoerder daarvan worden benoemd.

  • 2.

    De rekenkamer of het onderzoeksbureau geeft voor de behandeling in de gemeenteraad een presentatie over het onderzoek.

Artikel 9. Wijziging Reglement van orde gemeenteraad Waterland

Aan artikel 12, eerste lid van het Reglement van orde gemeenteraad Waterland wordt de volgende zin toegevoegd: "Onderzoeksrapporten als bedoeld in artikel 8, eerste lid, van de Verordening gemeentelijke rekenkamer Waterland 2024, worden door het fractievoorzittersoverleg altijd geplaatst op een agenda van een voorbereidende vergadering, zodanig dat behandeling plaatsvindt binnen een termijn van vier maanden."

Artikel 10. Intrekking oude verordening

De Verordening lokale rekenkamercommissie van de gemeente Waterland 2010 wordt ingetrokken.

Artikel 11. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2024.

Artikel 12. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke rekenkamer Waterland 2024.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Waterland, gehouden op 28 september 2023.

De raad voornoemd,

Th.G.L. Greep

griffier

drs. M.C. van der Weele

voorzitter