Organisatie | Steenwijkerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsnotitie huisvesting arbeidsmigranten Steenwijkerland |
Citeertitel | Beleidsnotitie huisvesting arbeidsmigranten Steenwijkerland |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-10-2023 | nieuwe regeling | 26-09-2023 |
Er kan onderscheid gemaakt worden tussen drie groepen arbeidsmigranten:
Deze beleidsnotitie is van toepassing op de logiesgewijze huisvesting van de eerste twee groepen; de tijdelijke groep arbeidsmigranten (short-stay en mid-stay). Het gaat hierbij om arbeidsmigranten die op grond van een EU-paspoort / identiteitsbewijs of een tewerkstellingsvergunning legaal werkzaam zijn en die niet de intentie hebben zich permanent in Nederland te vestigen. Deze arbeidsmigranten zijn hier voor een korte periode (aantal maanden) dan wel een langere periode (maximaal 3 jaar) werkzaam.
Deze beleidsnotitie is niet van toepassing op de laatste groep (vestigers). Arbeidsmigranten die de intentie hebben zich hier te vestigen zijn aangewezen op de reguliere woningmarkt.
Deze beleidsnotitie is bedoeld om de ruimtelijke afwegingen van de Gemeente Steenwijkerland over ruimtelijke initiatieven t.b.v. de huisvesting van arbeidsmigranten te verduidelijken aan de hand van uitgangspunten en regels.
Aanvragen voor het huisvesten van arbeidsmigranten moeten worden getoetst aan de onderstaande algemene regels en regels per gebiedstype.
Initiatiefnemers gaan bij voorkeur eerst met de gemeente Steenwijkerland in overleg alvorens zij hun aanvraag indienen. Alle inkomende aanvragen voor het huisvesten van arbeidsmigranten dienen aan onderstaande algemene regels en de regels per gebiedstype te worden getoetst.
Bij aanvragen voor het huisvesten van arbeidsmigranten op locaties die eigenschappen van een of meer gebiedstypen bevat, moeten voldoen aan de specifieke regels van de betreffende gebiedstypen.
Indien aanvragen afwijken van onderstaande uitgangspunten en regels, wordt een initiatiefnemer aangeraden een principeverzoek in te dienen. De gemeente Steenwijkerland beoordeelt of planologisch maatwerk kan worden toegepast. Zo kunnen bijzondere omstandigheden er ook toe leiden dat er maatwerk wordt toegepast en een vergunningaanvraag resulteert in een vergunningverlening.
Buitenlandse werknemer, die op grond van een EU-paspoort / geldig EU-identiteitsbewijs of een tewerkstellingsvergunning legaal in Nederland werkzaam is en die niet de intentie heeft zich permanent in Nederland te vestigen.
Opeenhoping van en het dicht bij elkaar liggen van huisvestingslocaties.
Een groep van ondernemingen die samen een economische eenheid voeren en onder een gezamenlijke leiding actief zijn.
Een situatie waarin er sprake is van een eigendomsrecht en/of gebruiksrecht, zoals bijvoorbeeld een huurrelatie.
De persoon/organisatie/stichting die de huisvesting van arbeidsmigranten faciliteert.
Tijdelijke dan wel permanente voorzieningen ten behoeve van de huisvesting van arbeidsmigranten, die niet de intentie hebben zich permanent in Nederland te vestigen.
De persoon/organisatie/stichting die een aanvraag voor het huisvesten van arbeidsmigranten indient.
Kwaliteitsimpuls Groene Omgeving. De provincie Overijssel kan vragen te investeren in de kwaliteit van de omgeving rondom de locatie wanneer de geboden ontwikkelingsruimte gecompenseerd dient te worden met een kwaliteitsprestatie. Evenwicht tussen ontwikkelingsruimte en kwaliteitsprestaties is hierbij het oogpunt.
Nieuw te realiseren bebouwing dat geen herbouw betreft.
Huisvesting zonder een instandhoudingstermijn of een instandhoudingstermijn van meer dan 10 jaar.
Stichting Normering Flexwonen (SNF):
Stichting die de registers beheert van ondernemingen die aan de norm voor huisvesting van arbeidsmigranten voldoen. Daarnaast onderhoudt de stichting deze norm voor huisvesting van arbeidsmigranten. Organisaties die huisvesting voor arbeidsmigranten aanbieden kunnen een certificaat van de Stichting Normering Flexwonen behalen. Hiervoor dienen zij te voldoen aan de “Norm voor huisvesting van arbeidsmigranten” (www.normeringflexwonen.nl).
Huisvesting met een instandhoudingstermijn (van de bebouwing) voor maximaal 10 jaar.
Een ruimtelijk initiatief is toekomstbestendig wanneer er duurzaam en evenwichtig, op de lange termijn, wordt bijgedragen aan het welzijn van mensen, economische welvaart en het beheer van natuurlijke voorraden.
Voor de woonoppervlakte wordt alleen de binnenruimte geschikt voor bewoningsdoeleinden meegerekend. In contrast tot gebruiksoppervlakte wordt dus bijv. gebouwinstallaties, trappen, gangen, sanitaire ruimten, bergruimten en binnenwanden niet meegerekend.
De SNF-normering is de minimale norm voor huisvesting van arbeidsmigranten en huisvesters die huisvesting voor arbeidsmigranten aanbieden moeten een certificaat van de Stichting Normering Flexwonen behalen. Dit certificaat moet 12 weken na ingebruikname van de huisvestinglocatie aan de gemeente worden verstrekt.
Het goede woon- en leefklimaat ter plaatse blijft gewaarborgd. Een beheerplan is onderdeel van de aanvraag. De volgende onderdelen worden hierin opgenomen:
een plan voor de inschrijving in de BRP (Basisregistratie personen) van de Gemeente Steenwijkerland voor bewoners die langer dan vier maanden in Nederland (zullen) verblijven. Inschrijving in het BRP is in feite niet een nadere regel, maar een wettelijke verplichting. Bewoners die minder dan 4 maanden in NL verblijven staan ingeschreven in het RNI (Register Niet Ingezetenen) en worden aangemerkt als toerist; en
Naast de algemene uitgangspunten en de algemene regels dienen de aanvragen te voldoen aan de regels per gebiedstype. Per gebiedstype zijn er verschillende specifieke regels opgesteld. Op de bijbehorende kaart zijn de verschillende gebiedstypen in onze gemeente aangegeven. Deze kaart is onderdeel van de beleidsnotitie. Daarnaast is er ruimte voor individuele beoordeling op ruimtelijke en maatschappelijke aanvaardbaarheid.
Er bestaat een positieve grondhouding voor aanvragen betrekking hebbende op de (tijdelijke) huisvesting van arbeidsmigranten met een instandhoudingstermijn van maximaal 10 jaar met inachtneming van de volgende regels:
een nieuw te bouwen bouwwerk is slechts toegestaan voor zover dit ondersteunend is aan huisvesting die plaats gaat vinden in bestaande bebouwing van een voormalig agrarisch bedrijf, waarbij de nieuw te bouwen locatie qua bouwvolume niet meer dan maximaal 15% van de bestaande bebouwing mag bedragen; en
In de beleidsnotitie zijn algemene uitgangspunten en regels geformuleerd die tot doel hebben bij concrete verzoeken om planologische afwijking een afwegingskader te bieden waarmee snel een oordeel over de wenselijkheid en de aanvaardbaarheid van een plan of project kan worden gegeven.
Uitgangspunten impliceren altijd dat er bijzondere omstandigheden kunnen zijn die in een concreet geval tot een andere dan de beschreven aanpak leiden. Of, om het in de termen van artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht te formuleren: Het bestuursorgaan handelt in overeenstemming met de beleidsregel, tenzij dat voor één of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregels te dienen doelen.
Om die reden is een regel opgesteld omtrent de hardheid van de regels van dit beleid. Indien het beleid tot onevenredige hardheid leidt, dient het college in bijzondere omstandigheden de mogelijkheid te hebben af te wijken van de algemene uitgangspunten.
Van de mogelijkheden om de hardheidsclausule toe te passen moet zeer spaarzaam gebruik worden gemaakt.