Organisatie | Rotterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels giften en kostenvoordelen Participatiewet Rotterdam 2023 |
Citeertitel | Beleidsregels giften en kostenvoordelen Participatiewet Rotterdam 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Beleidsregels giften Participatiewet Rotterdam 2021.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-10-2023 | nieuwe regeling | 02-10-2023 | 2023, nummer 165 |
[Artikel 2, tweede lid werkt terug tot en met 1 oktober 2022.]
De concerndirecteur van het cluster Werk en Inkomen,
gelezen het voorstel van afdeling C&O, d.d. 31 juli 2023;
gelet op de artikelen 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 31, tweede lid, aanhef en onderdeel m, en artikel 18, eerste lid, van de Participatiewet;
overwegende dat het beleid rondom giften uitwerking en verduidelijking behoeft;
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
gift: verstrekking van geld door een niet in de bijstand begrepen persoon of instelling aan een bijstandsgerechtigde of leden van diens gezin zonder dat daar een tegenprestatie tegenover staat, met uitzondering van giften afkomstig van het Fonds Bijzondere Noden Rotterdam, het Fonds de Loods of het Noodhulpfonds;
kostenvoordeel: financieel voordeel als gevolg van:
het door een niet in de bijstand begrepen persoon of een instelling verstrekken van boodschappen ten behoeve van de belanghebbende of leden van diens gezin, zonder dat daar een tegenprestatie tegenover staat, uitgezonderd de ontvangst van boodschappen van de Voedselbank of ontbijt of boodschappenkaarten in het kader van het Programma Schoolmaaltijden;
Aldus vastgesteld op 2 oktober 2023
Namens het college van burgemeester en wethouders,
De heer J.H. Meijer
Concerndirecteur cluster Werk & Inkomen
Deze beleidsregels volgen de Beleidsregels giften Participatiewet Rotterdam 2021 op. De beleidsregels zijn nu uitgebreid met beleid met betrekking tot het genieten van kostenvoordelen door bijvoorbeeld het ontvangen van boodschappen of door een derde betaalde rekeningen voor de kosten van de zorgpremie, elektriciteit, gas of water.
Gelet op de gestegen kosten van levensonderhoud als gevolg van de energiecrisis en inflatie wordt het grensbedrag voor giften en kostenvoordelen ook tijdelijk verhoogd.
Kostenvoordelen als gevolg van de betaling van huur- of hypotheeklasten door een derde, vallen niet onder het bereik van deze beleidsregels. Wanneer huur- of hypotheeklasten door een derde worden betaald, vallen de gevolgen van deze kostenvoordelen onder het bereik van artikel 27 van de wet en het daarop geformuleerde beleid.
Giften van het Fonds Bijzondere Noden Rotterdam, Fonds de Loods, of het Noodhulpfonds worden niet in aanmerking genomen als middel voor de bijstand. Fonds de Loods en het Noodhulpfonds zijn beiden fondsen van Stichting De Verre Bergen.
Het ontvangen van boodschappen kan een kostenvoordeel opleveren. Met het ontvangen van boodschappen wordt uitdrukkelijk niet gedoeld op de verstrekking van boodschappen door de Voedselbank; door de Voedselbank verstrekte boodschappen tellen daarom niet mee bij de vaststelling of het grensbedrag bedoeld in artikel 2 is overschreden.
Dit geldt eveneens voor de waarde van het ontbijt dat aan het tot het gezin behorende minderjarige schoolgaande kind is verstrekt in het kader van het Programma Schoolmaaltijden, dan wel de waarde van de in het kader van dat programma aan het gezin verstrekte boodschappenkaarten.
Het programma is een samenwerking tussen het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), het Jeugdeducatiefonds en het Rode Kruis en heeft tot doel dat kinderen niet met honger naar school hoeven. Deze doelstelling zou worden doorkruist wanneer bij de bijstandsverlening rekening wordt gehouden met de hieraan verbonden kostenvoordelen.
Omdat het ontvangen van in aanmerking te nemen giften een ander gevolg heeft dan het ontvangen van in aanmerking te nemen kostenvoordelen (zie toelichting bij artikel 3), wordt er onderscheid gemaakt tussen deze begrippen.
Er is alleen sprake van een gift wanneer aan de belanghebbende of een gezinslid een bedrag (contant of per bank) wordt verstrekt dat vrij kan worden besteed.
Daarnaast worden bepaalde kostenvoordelen tot het geldende grensbedrag buiten beschouwing gelaten. Het gaat dan om:
Ook giften verstrekt aan, dan wel kostenvoordelen genoten door de eventuele partner dan wel minderjarige kinderen tellen mee.
Het grensbedrag voor het totaal van de ontvangen giften en genoten kostenvoordelen tezamen, bedraagt per kalenderjaar € 1.200.
Het grensbedrag is voor alleenstaanden, alleenstaande ouders en gehuwden gelijk.
In verband met de huidige energiecrisis en prijsinflatie, wordt er tijdelijk een hoger grensbedrag gehanteerd. Dit hogere grensbedrag geldt vooralsnog van 1 oktober 2022 tot 1 januari 2024.
Deze aanpassing van het grensbedrag is in de loop van het kalenderjaar 2022 ingegaan, terwijl het grensbedrag van € 1200,- per kalenderjaar op dat moment gold. In de praktijk heeft dit de volgende uitwerking voor het kalenderjaar 2022:
Als er in de periode van 1 januari 2022 tot 1 oktober 2022 giften zijn ontvangen en/of kostenvoordelen zijn genoten tot maximaal het op dat moment geldende grensgedrag van € 1.200,00, kunnen in de periode van 1 oktober 2022 tot 1 januari 2023 aanvullende giften worden ontvangen dan wel kostenvoordelen worden genoten tot maximaal het op dat moment geldende grensgedrag van € 2.250,00. Hierbij wordt rekening gehouden met alle ontvangen giften/genoten kostenvoordelen vanaf 1 januari 2022 (tenzij het recht op bijstand op een latere datum is ingegaan).
In dit artikel worden de gevolgen van overschrijding van het grensbedrag toegelicht. Deze gevolgen zijn bij het ontvangen van giften anders dan bij het genieten van kostenvoordelen.
Bij het ontvangen van giften is sprake van een middel waarmee bij de verstrekking van bijstand rekening moet worden gehouden.
Bij het genieten van kostenvoordelen is er geen sprake van een middel. Met kostenvoordelen boven het grensbedrag wordt rekening gehouden door de van toepassing zijnde bijstandsnorm af te stemmen op grond van artikel 18, eerste lid, van de wet.
Relevante uitspraken over dit onderscheid zijn onder andere:
de uitspraak van 11 september 2012, ECLI:NL:CRVB:2012:BX8450;
de uitspraak van 4 maart 2014, ECLI:NL:CRVB:2014:705;
de uitspraak van 13 december 2016, ECLI:NL:CRVB:2016:5004;
de uitspraak van 4 maart 2014, ECLI:NL:CRVB:2014:719; en
de uitspraak van 23 augustus 2021, ECLI:NL:CRVB:2021:1918.
Ten aanzien van het tweede lid kan worden aangegeven dat het politieke besluit om tijdelijk vanaf 1 oktober 2022 een hoger grensbedrag te hanteren, gelet op de huidige crises waarmee Nederland zich nu geconfronteerd ziet en om belanghebbenden hierbij te ondersteunen, met spoed is genomen. De nieuwe beleidsregels konden daardoor niet meer per 1 oktober 2022 in werking treden. Daarom wordt nu aan de tijdelijke verhoging van het grensbedrag in artikel 2, tweede lid, terugwerkende kracht toegekend tot en met 1 oktober 2022.
Dit gemeenteblad ligt ook ter inzage bij het Concern Informatiecentrum Rotterdam (CIC): 010-267 2514 of bir@rotterdam.nl