Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Wijk bij Duurstede

Verordening op de raadsrapporteurs gemeente Wijk bij Duurstede 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWijk bij Duurstede
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de raadsrapporteurs gemeente Wijk bij Duurstede 2023
CiteertitelVerordening op de raadsrapporteurs van Wijk bij Duurstede 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet gemeenschappelijke regelingen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-10-2023nieuwe regeling

19-09-2023

gmb-2023-427378

2023-343

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de raadsrapporteurs gemeente Wijk bij Duurstede 2023

De raad van de gemeente Wijk bij Duurstede;

Gelezen het voorstel van de werkgroep verordeningen 24 augustus 2023;

Gelet op de wet gemeenschappelijke regelingen;

 

Besluit:

Vast te stellen de verordening op de raadsrapporteurs gemeente Wijk bij Duurstede 2023;

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    raadsleden: leden van de raad van de gemeente Wijk bij Duurstede;

  • b.

    steunfractieleden: fractielid niet zijnde raadslid;

  • c.

    raadsrapporteurs: de door de raad uit zijn midden aangewezen raadsleden/steunfractieleden die de raad kunnen vertegenwoordigen in overlegsituaties;

  • d.

    de griffier: de griffier van de gemeenteraad dan wel diens plaatsvervanger;

  • e.

    Gemeenschappelijke regeling (GR): een besluit tot samenwerking tussen bestuursorganen van gemeenten, provincies, waterschappen, rechtspersonen of andere openbare lichamen ter behartiging van een of meer bepaalde belangen van die bestuursorganen;

  • f.

    Duisbergmethode: een methode om met vragen en onderzoek naar financiële stukken van de gemeente te analyseren;

Artikel 2. Algemene bepaling

  • 1.

    Per gemeenschappelijke regeling worden er maximaal twee raadsleden of steunfractieleden en maximaal één plaatsvervangend lid benoemd.

  • 2.

    Een raadslid of steunfractielid is geen raadsrapporteur bij een gemeenschappelijke regeling die hem rechtstreeks of middellijk persoonlijk aangaat of waarbij hij als vertegenwoordiger is betrokken.

  • 3.

    Het lidmaatschap als raadsrapporteur eindigt:

    • a.

      door ontslag op eigen verzoek;

    • b.

      door ontslag door de raad;

    • c.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad of steunfractielid;

    • d.

      door overlijden;

  • 4.

    Raadsrapporteurs ondersteunen de controlerende en kaderstellende rol van de raad.

  • 5.

    De raadsrapporteur doet zijn werk als gemeenteraadslid/steunfractielid, niet vanuit de politieke kleuring.

  • 6.

    De raadsrapporteurs volgen de Duisbergmethode.

  • 7.

    De griffie ondersteunt de raadsrapporteurs en zorgt zo nodig voor afstemming met de rapporteurs van andere gemeenten.

  • 8.

    Bij ontvangst van stukken vanuit de regeling worden deze direct ter beoordeling doorgezet naar de raadsrapporteurs.

  • 9.

    Het college is volgens de gemeentewet artikel 160 lid 1b bevoegd beslissingen van de raad m.b.t. gemeenschappelijke regelingen voor te bereiden en uit te voeren.

Artikel 3 Taken en bevoegdheden raadsrapporteurs

  • 1.

    De raadsrapporteurs:

    • a.

      volgen de ontwikkelingen en zorgpunten binnen gemeenschappelijke regelingen;

    • b.

      hebben contact met de gemeenschappelijke regeling voor en namens de gehele raad;

    • c.

      hebben een adviesfunctie en coördineren (wanneer bijsturing nodig is) regionaal;

    • d.

      kunnen een voorzet geven bij het indienen van een zienswijze;

    • e.

      houden contact met en halen informatie bij andere deelnemende gemeenten;

    • f.

      voeren overleg met de portefeuillehouder(s) en stemmen met technische vragen af met ambtelijke accounthouders;

    • g.

      koppelen informatie op verzoek van individuele raadsleden/fracties naar de gehele raad terug tijdens de raadsvergadering;

    • h.

      stroomlijnen van processen rondom relevante informatievoorziening;

    • i.

      initiëren en intern afstemmen van raadsstandpunten en (concept-)zienswijzen en voorgenoemde afstemmen met raad(sleden) van andere deelnemers;

  • 2.

    De raadsrapporteurs initiëren van een (structureel) overleg met andere raadsrapporteurs over de invulling en uitvoering raadsrapporteurschap bijvoorbeeld om te inspireren en te verbeteren, al dan niet in een officieuze of ook officiële vergaderingen; eventueel in samenwerking met andere relevante stakeholders zoals mensen vanuit de GR’s en deelnemende (buur)gemeenten.

  • 3.

    De raadsrapporteurs bereiden een periodieke evaluatie voor en met prioritering van GR’s voor inzet raadsrapporteurs in de volgende termijn.

  • 4.

    De rapporteur is betrokken bij het volgende:

    • a.

      input op de vergaderstukken voor de Algemeen Bestuursvergaderingen;

    • b.

      bespreking van de ontwikkeling van de regeling met de portefeuillehouder n.a.v. de concept kadernota en de concept begroting;

    • c.

      minimaal één keer per jaar overleg met een vertegenwoordiger van de regeling.

Artikel 4 Evaluatie

De werkwijzen en het proces van de raadsrapporteurs zal één keer per jaar worden geëvalueerd.

Artikel 5 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening op de raadsrapporteurs van Wijk bij Duurstede 2023’.

Artikel 6 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Wijk bij Duurstede op 19 september 2023

De raad voornoemd,

J.P. de Groot

Griffier

I.P. Meerts

voorzitter