Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Wijk bij Duurstede

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning Wijk bij Duurstede 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWijk bij Duurstede
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning Wijk bij Duurstede 2023
CiteertitelVerordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning Wijk bij Duurstede 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Wijk bij Duurstede houdende regels omtrent Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning Wijk bij Duurstede 2019.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 33 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-10-2023nieuwe regeling

19-09-2023

gmb-2023-427319

2023-342

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning Wijk bij Duurstede 2023

De raad van de gemeente Wijk bij Duurstede;

Gelezen het voorstel van het werkgroep verordeningen 24 augustus 2023;

gelet op artikel 33 van de Gemeentewet:

 

besluit:

de ‘Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning Wijk bij Duurstede 2023’ vast te stellen onder gelijktijdige intrekking van de ‘Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Wijk bij Duurstede houdende regels omtrent Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning Wijk bij Duurstede 2019’.

 

Paragraaf 1. Algemene bepalingen

Artikel 1 definities

  • a.

    verzoek om informatie: door de raad gevraagde informatie verleend door onder het gezag van het college werkzame ambtenaren;

  • b.

    ambtelijke bijstand: ondersteuning bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere ondersteuning niet zijnde een verzoek om informatie.

 

Paragraaf 2. Verzoeken om informatie of bijstand

Artikel 2 Verzoek om informatie bij de ambtenaar

  • 1.

    Een raadslid kan zich voor het verkrijgen van feitelijke informatie van geringe omvang over een concrete aangelegenheid rechtstreeks wenden tot de behandelend ambtenaar. Een afschrift van het verzoek wordt verzonden aan de griffie en portefeuillehouder. Een verzoek kan namens een raadslid gedaan worden door een steunfractielid.

  • 2.

    Een raadslid kan zich tot de behandelend ambtenaar wenden met een verzoek om inzage of een afschrift van documenten die openbaar zijn. Een verzoek kan namens een raadslid gedaan worden door een steunfractielid.

  • 3.

    Deze ambtenaar verstrekt de gevraagde informatie of de gevraagde inzage of afschrift zo mogelijk direct. Maar ten minste binnen een week: indien dit beslist niet haalbaar is wordt dat met redenen omkleed aan de verzoeker meegedeeld en wordt tevens een andere termijn gesteld.

Artikel 3. Verzoek om informatie bij de griffier

  • 1.

    Een raadslid kan de griffier verzoeken om feitelijke informatie van geringe omvang of om inzage in of afschrift van bij de raad, het college of de burgemeester berustende schriftelijke stukken en ander materiaal dat gegevens bevat. Een verzoek kan namens een raadslid gedaan worden door een steunfractielid.

  • 2.

    De griffier verstrekt zo spoedig mogelijk de verzochte informatie, voor zover deze daarover kan beschikken. Voor zover daarmee niet aan het verzoek voldaan is, verzoekt de griffier de gemeentesecretaris één of meer ambtenaren aan te wijzen die voor zover mogelijk de resterende informatie zo spoedig mogelijk verstrekken.

Artikel 4. Verzoek om ambtelijke bijstand

  • 1.

    Een raadslid kan de griffier verzoeken om bijstand. Een verzoek kan namens een raadslid gedaan worden door een steunfractielid.

  • 2.

    De griffier dient het verzoek om ambtelijke bijstand in bij de gemeentesecretaris.

  • 3.

    De verzochte bijstand wordt zo spoedig mogelijk verleend, voor zover dit naar het oordeel van de gemeentesecretaris in redelijkheid kan worden gevergd. Als de gemeentesecretaris de verzochte bijstand niet kan verlenen, wordt de griffier op de hoogte gesteld met redenen omkleed.

  • 4.

    De gemeentesecretaris kan het verzoek om ambtelijke bijstand weigeren, dit wordt besproken in de eerstvolgende driehoek.

  • 5.

    De gemeentesecretaris weigert het verzoek om ambtelijke bijstand als:

    • a.

      naar zijn oordeel niet aannemelijk is gemaakt dat de ambtelijke bijstand betrekking heeft op raadswerkzaamheden;

    • b.

      dit naar zijn oordeel het belang van de gemeente kan schaden;

    • c.

      het verlenen van de verzochte ambtelijke bijstand naar zijn oordeel in redelijkheid niet kan worden gevergd.

  • 6.

    Als de gemeentesecretaris het verzoek om ambtelijke bijstand weigert, deelt hij dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid door of namens wie het verzoek is ingediend. De griffier of het raadslid kan de burgemeester verzoeken met de griffier en de gemeentesecretaris en zo nodig het raadslid in overleg te treden over het alsnog laten verlenen van de ambtelijke bijstand. De burgemeester geeft zo spoedig mogelijk gehoor aan dit verzoek.

Artikel 5. Geschil over verleende ambtelijke bijstand

  • 1.

    Een raadslid dat niet tevreden is over de aan hem verleende ambtelijke bijstand, kan de griffier verzoeken hierover in overleg te treden met de gemeentesecretaris.

  • 2.

    Als overleg met de gemeentesecretaris niet leidt tot een ook voor het raadslid bevredigende oplossing, kan deze de burgemeester verzoeken met de griffier en de gemeentesecretaris en zo nodig het raadslid in overleg te treden over de aan hem verleende ambtelijke bijstand. De burgemeester geeft zo spoedig mogelijk gehoor aan dit verzoek.

Artikel 6. Verstrekking informatie over verzoeken om ambtelijke bijstand

Als het college of een of meer leden van het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of over de inhoud van verleende ambtelijke bijstand, wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.

 

Paragraaf 3. Fractieondersteuning

Artikel 7 Recht op financiële bijdrage

  • 1.

    De fracties zoals bedoeld in artikel van het Reglement van orde, ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.

  • 2.

    Deze bijdrage bestaat uit een vast deel van € 750,- voor elke fractie. Daarnaast ontvangt elke fractie een bedrag van € 100,- per raadszetel, met dien verstande dat wanneer de fractie uit één persoon bestaat de bijdrage € 150,- bedraagt.

Artikel 8 Besteding financiële bijdrage

  • 1.

    Fracties benutten de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.

  • 2.

    De financiële bijdrage wordt in ieder geval niet gebruikt ter bekostiging van:

    • a.

      betalingen, inclusief die ter voldoening van contributie, aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van diensten of goederen geleverd ten behoeve van de versterking van de ondersteuning van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie of arbeidsovereenkomst;

    • b.

      giften, leningen, beleggingen en voorschotten;

    • c.

      uitgaven die op grond van enige andere wettelijke regeling in aanmerking komen voor vergoeding van overheidswege;

    • d.

      uitgaven in verband met verkiezingsactiviteiten;

    • e.

      opleidingen voor raads- en steunfractieleden.

Artikel 9 uitkering voorschot financiële bijdrage

  • 1.

    De bijdrage voor fractieondersteuning wordt jaarlijks uitgekeerd in de maand april, nadat –conform artikel 11 van deze verordening- de verantwoording over het voorafgaande jaar is afgelegd. Eventuele tijdelijke vacatures worden meegeteld.

  • 2.

    In het jaar waarin gemeenteraadsverkiezingen plaatsvinden wordt een afwijkende bijdragebepaling en betalingswijze gehanteerd, waarbij de betaling in de maand mei zal plaatsvinden.

  • 3.

    De bijdrage wordt, indien lid 2 van toepassing is, afgestemd op het aantal leden van de fractie vóór en na de verkiezingen.

Artikel 10 Gevolgen splitsen en einde bestaan fractie

Bij splitsing in een fractie of het einde bestaan van een fractie wordt de bijdrage opnieuw vastgesteld en wordt zo nodig een al verstrekte bijdrage verrekend op voorstel van de griffie middels een raadsbesluit.

Artikel 11 Verantwoording, controle en vaststelling financiële bijdrage

  • 1.

    De fractie legt uiterlijk drie maanden na het einde van een kalenderjaar aan de raad verantwoording af over de besteding van de financiële bijdrage gedurende het vorige kalenderjaar, onder overlegging van een financieel verslag.

  • 2.

    De fractie moet bij het eerste lid genoemde financieel verslag een inhoudelijk openbaar verslag aan te leveren.

  • 3.

    De griffie stelt een format ter beschikking voor het financieel verslag en het inhoudelijk verslag.

  • 4.

    De raad stelt, op voorstel van de griffie, na controle van het financieel verslag de hoogte vast van:

    • a.

      de financiële bijdrage;

    • b.

      het te verrekenen verschil tussen de vastgestelde financiële bijdrage en het ontvangen voorschot;

    • c.

      de reserve;

Artikel 12. reserve

  • 1.

    Het is een fractie toegestaan het niet gebruikte deel van een bijdrage mee te nemen naar het volgende jaar.

  • 2.

    De reserve is niet groter dan €300.

  • 3.

    Een reserve blijft na verkiezingen beschikbaar ten behoeve van de fractie die onder dezelfde naam terugkeert, dan wel ten behoeve van de fractie die naar het oordeel van de raad als rechtsopvolger daarvan kan worden beschouwd.

  • 4.

    Als zich een situatie als bedoeld in artikel 10 voordoet, wordt een eventuele reserve verrekend.

Artikel 13. Intrekking oude verordening en overgangsrecht

  • 1.

    De ‘Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Wijk bij Duurstede houdende regels omtrent Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning Wijk bij Duurstede 2019’ wordt ingetrokken.

  • 2.

    De ‘Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Wijk bij Duurstede houdende regels omtrent Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning Wijk bij Duurstede 2019’ blijft van toepassing ten aanzien van de op basis van die verordening verleende financiële bijdragen en de verantwoording, controle, vaststelling en afrekening van die financiële bijdragen.

Artikel 14. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Wijk bij Duurstede op 19 september 2023

De raad voornoemd,

J.P. de Groot

Griffier

I.P. Meerts

voorzitter

Bijlage Format inhoudelijk verslag

 

Financieel jaarverslag

 

1. Voorwoord

 

2. Fractie samenstelling

 

3. Financiële verantwoording

3.1 Toelichting op de inkomsten

3.2 Toelichting op de uitgaven

 

4. Activiteitenverslag

4.1 activiteit 1

4.2 activiteit 2

4.3. activiteit 3

enz.

 

5. Toekomstplannen optioneel

5.1 Doelen en ambities

 

6. Overige opmerkingen en/of toelichtingen