Organisatie | Vlaardingen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Onderwijskansenbeleid 2023-2026 Vlaardingen |
Citeertitel | Subsidieregeling Onderwijskansenbeleid 2023-2026 Vlaardingen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling geldt tot en met 31 december 2026.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-10-2023 | nieuwe regeling | 26-09-2023 |
Het College van burgemeester en wethouders van Vlaardingen,
gelet op afdeling 4.2.2 en artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht en artikel 4 van de Algemene Subsidieverordening Vlaardingen 2011;
overwegende dat het wenselijk is nadere regels en beleidsregels vast te stellen, ter uitvoering van het Onderwijskansenbeleid 2023-2026 Vlaardingen;
Op de subsidieregeling is de Algemene Subsidieverordening Vlaardingen 2011 van toepassing.
Besluit tot het vaststellen de volgende van:
Subsidieregeling Onderwijskansenbeleid 2023-2026 Vlaardingen.
Artikel 1 | Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaand onder:
doelgroeppeuter (in Vlaardingen): Peuter vanaf 2,5 jaar oud tot aan de uitstroom naar de basisschool, die in aanmerking komen voor VVE op indicatie van het CJG in Vlaardingen. Het deelnemen aan de voorschoolse educatie is vanaf 2,0 jaar mogelijk in de gemeente Vlaardingen, waarin het eerste half jaar opbouwend is naar 16 uur per week wanneer een Peuter 2,5 jaar oud wordt;
peuter (in Vlaardingen): een kind 2,5 jaar tot 4 jaar oud woonachtig in de gemeente Vlaardingen. Het deelnemen aan de voorschoolse educatie is vanaf 2,0 jaar mogelijk in de gemeente Vlaardingen, waarin het eerste half jaar opbouwend is naar (de 16 uur per week) wanneer een Peuter 2,5 jaar oud wordt;
VVE: voor- en vroegschoolse educatie; aan de hand van een VVE-programma wordt op gestructureerde en samenhangende wijze de ontwikkeling van kinderen vanaf 2,5 jaar (in Vlaardingen vanaf 2,0 jaar beschikbaar) tot en met groep 2 van de basisschool gestimuleerd op het gebied van taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling;
Deze regeling heeft ten doel het uitvoeren van activiteiten en maatregelen, die bijdragen aan het vergroten van kansengelijkheid zoals omschreven in het Onderwijskansenbeleid 2023-2026 Vlaardingen ‘Waar je wieg ook staat’.
Het bepaalde in deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op de verstrekking van subsidies voor het in artikel 2 genoemde doel en in artikel 4 genoemde activiteiten en doelgroepen.
Artikel 4 | Activiteiten en doelgroepen
Subsidies kunnen uitsluitend worden verstrekt voor activiteiten in het kader van de volgende onderdelen:
Voor de toepassing van deze subsidieregeling geldt voor de periode van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2026 een subsidieplafond zoals is opgenomen in het Onderwijskansenbeleid 2023-2026 Vlaardingen ‘Waar je wieg ook staat’. Dit bedrag is onder voorbehoud van de jaarlijkse vaststelling van de begroting door de gemeenteraad en onder voorbehoud van verkrijging van de gemeentelijke onderwijsstandsmiddelen van de Rijksoverheid. Het subsidieplafond bestaat uit de volgende deelplafonds:
Artikel 11 | Nieuwkomersonderwijs
Het Nieuwkomersonderwijs op de nieuwkomersschool De Globe, BRIN-code 13YD03, is erop gericht om een taalachterstand bij een nieuwkomersleerling zo snel mogelijk in te lopen. Door middel van dit Nieuwkomersonderwijs moet een betere doorstroming van deze leerlingen in het primair onderwijs plaatsvinden. Op de nieuwkomersschool wordt minimaal 880 uur per schooljaar onderwijs geboden aan nieuwkomersleerlingen.
Bij een eventuele extra volledig gevulde groep van 16 nieuwkomersleerlingen gedurende een lopend kalenderjaar op de teldatum 1 november, 1 februari of 1 mei, kan een aanvullende subsidie worden ingediend voor deze extra groep, mits de bestaande groepen met 15 leerlingen zijn gevuld. De hoogte van de subsidie wordt berekend naar ratio van de tijdsperiode binnen het lopende kalenderjaar, passend binnen het subsidieplafond.
De subsidie Nieuwkomersonderwijs geldt ter ondersteuning van het onderwijs van het eerste schooljaar (maximaal 12 maanden) op de nieuwkomersschool van een nieuwkomersleerling. De subsidie Nieuwkomersonderwijs is niet bestemd ter ondersteuning van het tweede schooljaar, of meer dan twee schooljaren, op de nieuwkomersschool van een nieuwkomersleerling.
Naast de subsidiëring ten behoeve van het onderwijs aan de groepen die Nieuwkomersonderwijs volgen, is het in overleg mogelijk aanvullende subsidie aan te vragen voor activiteiten zoals ambulante begeleiding, expertisedeling. Subsidie voor extra activiteiten wordt alleen toegekend indien het subsidieplafond als genoemd in artikel 6 lid 1 onder d niet wordt overschreden en de activiteiten passen binnen de beleidskaders van het onderwijsachterstandenbeleid.
Aldus besloten in de vergadering van het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Vlaardingen, gehouden op 26 september 2023.
Artikel 5 | Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
In dit artikel wordt uitgelegd welke kosten voor subsidie in aanmerking komen. De bedoelde accountantskosten in dit artikel maken deel uit van het totaal verleende bedrag. Er worden geen extra middelen beschikbaar gesteld.
Het CJG bepaalt op basis van de gemeentelijke doelgroepsdefinitie en geverifieerde instrumenten of een Peuter een (risico op een) onderwijsachterstand heeft. In een gesprek met de ouder(s) geeft het CJG informatie over het voorschools aanbod. Na het afgeven van de indicatie bij 14 maanden start de activiteit Peutertoeleiding.
Artikel 8 | Ouderbetrokkenheid
De thuissituatie is belangrijk voor de ontwikkeling van een kind. Voorschoolse instellingen, het Onderwijs en Gemeente kunnen het niet alleen; zij hebben de ouder(s) hard nodig als het gaat om het stimuleren van kansen voor kinderen.
Er zijn geen wettelijke verplichtingen voor het vaststellen van een beleid voor Ouderbetrokkenheid. Het is wel van belang dat gemeente en scholen actieve participatie van de ouder(s) van doelgroepkinderen benut als instrument om achterstanden van een Peuter en een leerling te voorkomen of te verminderen.
Voorschoolse voorzieningen hebben de verplichting om het ouderbeleid te beschrijven in het pedagogisch beleidsplan. Ook moeten de pedagogisch medewerkers geschoold zijn in het betrekken van de ouder(s) bij de stimulering van de ontwikkeling van kinderen. Dit is een onderdeel van de verplichte scholing in voorschoolse educatie. De meeste gemeenten zetten zich in meer of mindere mate wel in voor gemeentelijk ouderbeleid. Dit doen zij door samen met de instellingen te werken aan doelen om samenwerking met de ouder(s) te versterken wanneer het gaat om onderwijskansen van kinderen.
Een VVE-programma is een programma voor kinderen van 2,5 jaar tot 4 jaar dat hun ontwikkeling stimuleert op taal, rekenen, sociaal- emotioneel en motoriek. In de gemeente Vlaardingen mogen kinderen starten vanaf 2 jaar. Het wordt aangeboden op de peuterspeelzaal of bij de kinderopvang. Voorschoolse educatie is bedoeld voor kinderen die een (dreigende) achterstand hebben, bijvoorbeeld op het gebied van taal. Door het programma te volgen, kunnen zij hun achterstand inlopen en een goede start maken op de basisschool.
De beroepskrachten voorschoolse educatie in de dagopvang en peuteropvang voldoen aantoonbaar minimaal aan de eisen die de Rijksoverheid aan VVE personeel stelt. In de ‘Subsidieregeling peuteropvang met voorschoolse educatie gemeente Vlaardingen 2023’ is dit nader uitgewerkt.
Beroepskrachten nemen jaarlijks deel aan minimaal twee dagdelen nascholing ten behoeve van (borging van) de kwaliteit in de voorschoolse voorzieningen. De gemeentelijke subsidie voorziet in ondersteuning van de (bij)scholing van beroepskrachten in de Dagopvanggroep, Peuteropvanggroep of Vroegschoolse Educatie.
Artikel 10 | Vroegschoolse Educatie
Vroegschoolse educatie is vergelijkbaar met de VVE-scholing, maar dan ten behoeve van de kwaliteit van de begeleiding voor kinderen uit groep 1 en 2 van de basisschool. Ook Vroegschoolse Educatie is bedoeld voor kinderen met een ontwikkelingsachterstand of een risico daarop. In een speciaal programma waar kinderen tijdens schooltijd aan meedoen, ontwikkelen zij door te spelen allerlei vaardigheden op het gebied van taal, rekenen, motoriek en met elkaar omgaan. Scholen zijn verantwoordelijk voor de Vroegschoolse Educatie.
De leerkrachten in de groepen 1 en 2 van het primair onderwijs zijn volledig gecertificeerd in een erkend VVE programma of gestart met een training/opleiding zich te certificeren. Met volledig gecertificeerd wordt bedoeld een met succes afgeronde scholing (erkend VVE programma) van minimaal 12 dagdelen verdeeld over maximaal 2 jaar.
Artikel 11 | Nieuwkomersonderwijs
In het primair onderwijs onderscheidt de Inspectie van het Onderwijs vier typen onderwijsvoorzieningen voor nieuwkomers, afhankelijk van de organisatie van het onderwijs. De indeling is bedoeld om zicht te krijgen op hoe het onderwijs aan nieuwkomers georganiseerd is en te hoe de inspectie toezicht houdt op deze onderwijsvoorzieningen:
Type 2, scholen die uitsluitend onderwijs verzorgen aan nieuwkomers. Daarnaast zijn er basisscholen die eerste opvangonderwijs bieden aan een substantieel aantal nieuwkomers. Wanneer een school 3 of meer groepen voor nieuwkomers heeft, beschouwen we deze groepen als een nieuwkomersvoorziening type 2.
Nieuwkomers zijn kinderen tussen de 4 jaar en 12 jaar oud die minder dan 2 jaar in Nederland wonen en recht hebben op onderwijs. Zij zijn woonachtig in de gemeente Vlaardingen en stromen in het primair onderwijs in Vlaardingen. Deze nieuwkomerskinderen beheersen de Nederlandse taal niet voldoende om direct in te stromen in het reguliere primair onderwijs in de gemeente Vlaardingen. Er is sprake van een grote taalachterstand die niet voortkomt uit een ontwikkelings- of gedragsproblematiek en/of visuele of auditieve beperkingen. De verwachting is dat de taalachterstand binnen één schooljaar voor een groot gedeelte kan worden ingehaald.
In de gemeente Vlaardingen biedt nieuwkomersschool De Globe, BRIN-code 13YD03, vallend onder Stichting Wijzer in Opvang en Onderwijs, het Nieuwkomersonderwijs.
Artikel 12 | Extra Taalonderwijs (Schakelklas)
In een klas met extra taalonderwijs (Schakelklas) zitten kinderen die extra ondersteuning krijgen voor de Nederlandse taalverwerving. De subsidie voor de inzet van een FTE leerkracht primair onderwijs voor één groep is gebaseerd op het normbedrag dat het Ministerie van OCW hanteert voor 1 FTE Leerkracht primair onderwijs. De Schakelklas vormt een vervolg op VVE en kan worden ingericht vanaf groep 3. In een Schakelklas zitten minimaal 8 en maximaal 15 kinderen. Er zijn drie varianten Schakelklassen.
De Schakelklas binnen de reguliere schooltijd is bedoeld voor leerlingen met aantoonbare leerpotentie. Dit houdt in dat zij op de taaltoetsen C, D, of E scoren (dan wel IV of V) en een discrepantie laten zien tussen taal- en rekenprestaties. En/of de leerkracht vermoedt dat meer onderwijsontwikkeling mogelijk is gedurende één schooljaar met intensieve taalondersteuning, met eventueel de mogelijkheid voor nazorg het jaar na de Schakelklas. Scholen met een Schakelklas betrekken de ouder(s) actief bij de ontwikkelingen van hun kind en wijzen de ouder(s) op hun rol en gezamenlijke verantwoordelijkheid.