Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Vlaardingen

Beleidsregels Tegemoetkoming kosten kinderopvang op grond van Sociaal Medische Indicatie gemeente Vlaardingen 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVlaardingen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels Tegemoetkoming kosten kinderopvang op grond van Sociaal Medische Indicatie gemeente Vlaardingen 2024
CiteertitelBeleidsregels Tegemoetkoming kosten kinderopvang op grond van Sociaal Medische Indicatie gemeente Vlaardingen 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. afdeling 4.2.2 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

26-09-2023

gmb-2023-425348

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels Tegemoetkoming kosten kinderopvang op grond van Sociaal Medische Indicatie gemeente Vlaardingen 2024

Het College van burgemeester en wethouders van Vlaardingen,

 

gelet op afdeling 4.2.2 en artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht;

 

overwegende dat het wenselijk is beleidsregels vast te stellen die in acht dienen te worden genomen bij aanvragen voor een Tegemoetkoming in de kosten van Kinderopvang als er sprake is van Sociaal Medische Indicatie voor Ouder(s);

 

Besluit tot het vaststellen de volgende van:

Beleidsregels Tegemoetkoming kosten kinderopvang op grond van Sociaal Medische Indicatie gemeente Vlaardingen 2024.

Artikel 1 | Begripsomschrijvingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    aanvraag: een Aanvraag bij Stichting Minters door Belanghebbende(n) voor een Tegemoetkoming kosten Kinderopvang voor hun Kind(eren) op grond van een Sociaal Medische Indicatie;

  • b.

    belanghebbende(n): de Ouder(s) die inwoner is/zijn van de Gemeente Vlaardingen en een Tegemoetkoming aanvraagt in de kosten van Kinderopvang van zijn/haar Kind(eren) op grond van een Sociaal Medische Indicatie;

  • c.

    college: het College van burgemeester en wethouders van de Gemeente Vlaardingen;

  • d.

    deskundige: een professional, uit de omgeving van het gezin, die een sociaal of medisch oordeel kan vormen over de Ouder en/of het Kind en in het kader van de Aanvraag een schriftelijke verklaring kan geven ter onderbouwing voor de noodzaak van een Sociaal Medische Indicatie voor Kinderopvang, alsmede de wekelijkse uren en duur ervan;

  • e.

    houder: de rechtspersoon aan wie een onderneming, als bedoeld in de Handelsregisterwet, toebehoort, waarbij onder “onderneming” wordt begrepen een vestiging in Vlaardingen die in het LRK vermeld staat als kinderdagverblijf;

  • f.

    kinderopvang: Kinderopvang in kindcentra van een in het LRK geregistreerde Houder;

  • g.

    eigen (ouder)bijdrage: het gedeelte van de Kinderopvangkosten dat de Ouder(s) zelf moet(en) bijdragen na toekenning van de Tegemoetkoming kosten Kinderopvangtoeslag;

  • h.

    gemeente: Gemeente Vlaardingen;

  • i.

    ouder(s): de eerstegraads bloed- of aanverwant in opgaande lijn, of de pleegouder(s), of de verzorger(s) van een Kind op wie de Kinderopvang betrekking heeft;

  • j.

    kind: Kinderen in de leeftijd van 0 jaar tot het moment waarop deze naar het voortgezet onderwijs gaat;

  • k.

    partner: degene met wie Belanghebbende is gehuwd of anderszins een gezamenlijke huishouding voert;

  • l.

    kinderopvangtoeslag: een tegemoetkoming van de Rijksoverheid als bedoeld in artikel 2, lid 1, van de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen in de kosten van Kinderopvang;

  • m.

    LRK: Landelijk Register Kinderopvang (LRK);

  • n.

    sociaal medische indicatie (SMI): een indicatie, afgegeven door Stichting Minters onderdeel van het Wijkteam Vlaardingen, die recht geeft op een tijdelijke Tegemoetkoming in de kosten van Kinderopvang op basis van sociale of medische situatie die Kinderopvang noodzakelijk maakt;

  • o.

    tegemoetkoming: een Tegemoetkoming in de kosten van Kinderopvang op grond van Sociaal Medische Indicatie;

  • p.

    voorliggende voorziening: elke adequate voorziening buiten deze beleidsregels waarop Belanghebbende(n) aanspraak kan/kunnen maken of een beroep kan doen voor de bekostiging van de noodzakelijke Kinderopvangopvang van het Kind/de Kinderen;

  • q.

    wijkteam: een multidisciplinair team van de Gemeente Vlaardingen dat lokale zorg en vroegtijdige ondersteuning biedt aan inwoners van de wijk binnen de Gemeente.

Artikel 2 | Doel

Deze beleidsregels hebben ten doel Belanghebbende(n) die geen recht hebben op Kinderopvangtoeslag tijdelijk te ontlasten door een financiële Tegemoetkoming te verstrekken in de kosten van Kinderopvang als blijkt dat er sprake is van zodanige sociaal-medische problematiek van de Ouder, dat zonder die Tegemoetkoming een ernstige ontwikkelingsachterstand dreigt te ontstaan bij het Kind.

Artikel 3 | Doelgroep

  • 1.

    De beleidsregels zijn van toepassing op Belanghebbende(n):

    • a.

      die volgens de Basisregistratie persoonsgegevens woonachtig is/zijn in de Gemeente; en

    • b.

      die een Kind of Kinderen heeft/hebben in de leeftijd van 0 jaar tot het moment waarop deze naar het voortgezet onderwijs gaat; en

    • c.

      waarbij vanwege een Sociaal Medische Indicatie noodzaak bestaat voor Kinderopvang.

  • 2.

    Van een Sociaal Medische Indicatie als bedoeld in het eerste lid is sprake, indien:

    • a.

      bij de Belanghebbende(n) sprake is van een lichamelijke, zintuigelijke, verstandelijke of psychische beperking; en

    • b.

      voor wie is vastgesteld dat vanwege een of meer van deze beperkingen, in het belang van een goede en gezonde ontwikkeling van het Kind of de Kinderen, Kinderopvang noodzakelijk is; en

    • c.

      waarvoor de Belanghebbende(n) geen aanspraak kan maken op een tegemoetkoming op grond van de Wet kinderopvang.

    • d.

      voor zover andere voorliggende voorzieningen of eigen netwerk geen passende oplossing kunnen bieden.

Artikel 4 | Aanvraag Tegemoetkoming

  • 1.

    Het College verstrekt op Aanvraag van de Belanghebbende(n) een Tegemoetkoming in de kosten Kinderopvang op grond van een Sociaal Medische Indicatie.

  • 2.

    Voor het indienen van een Aanvraag dient Belanghebbende(n) een Aanvraag bij het Wijkteam in te dienen.

  • 3.

    Bij het indienen van de Aanvraag dient de Belanghebbende(n) in ieder geval te overleggen:

    • a.

      het volledig ingevulde en ondertekende ‘aanvraagformulier’; en

    • b.

      kopie geldig legitimatiebewijs; en

    • c.

      kopie bewijsstuk ontvangen kinderbijslag van het/de betreffende Kind/Kinderen.

  • 4.

    Het College kan de Belanghebbende(n) verzoeken aanvullende gegevens aan te leveren, voor zover deze naar het oordeel van het College voor de besluitvorming op de Aanvraag noodzakelijk zijn en/of dit nodig is voor de berekening van de Eigen (ouder)bijdrage.

  • 5.

    Tijdens de aanvraagprocedure kan er een intakegesprek plaatsvinden tussen de aanvragende Belanghebbende(n) en het Wijkteam wanneer de levenssituatie naar het oordeel van het Wijkteam nog niet goed genoeg in beeld is om een besluit te nemen.

  • 6.

    Voor een indicatievaststelling van een Sociaal Medische Indicatie wordt advies ingewonnen van een zorgprofessional van het Wijkteam of, wanneer naar het oordeel van de zorgprofessional van het Wijkteam meer kennis nodig is, bij een onafhankelijke Deskundige.

  • 7.

    Het is niet mogelijk om met terugwerkende kracht een Tegemoetkoming aan te vragen in de kosten Kinderopvang op grond van Sociaal Medische Indicatie.

Artikel 5 | Besluitvorming

  • 1.

    Bij toekenning beschrijft het College in haar besluit:

    • a.

      naam, adres van de Ouder(s)/Partner;

    • b.

      naam, en geboortedatum van het Kind of Kinderen waarop de verlening van de Tegemoetkoming betrekking heeft;

    • c.

      het aantal uren, dagdelen of dagen Kinderopvang per week dat op grond van de Sociaal Medische Indicatie noodzakelijk is;

    • d.

      de hoogte van de Tegemoetkoming kosten Kinderopvang Sociaal Medische Indicatie per maand;

    • e.

      de wijze waarop de betaling van de Tegemoetkoming zal worden uitbetaald;

    • f.

      indien van toepassing de Eigen (ouder)bijdrage van de Ouder(s);

    • g.

      de duur van de toegekende periode, met startdatum en einddatum, waarover de Tegemoetkoming zal worden verleend;

    • h.

      de verplichtingen van de Ouder(s).

  • 2.

    De besluitvorming vindt plaats uiterlijk 8 weken nadat een volledige en ondertekende Aanvraag is ingediend.

  • 3.

    Het College kan dit besluit met ten hoogste 4 weken verdagen. Het College stelt de Ouder(s) hiervan schriftelijk in kennis.

  • 4.

    De Kinderopvang vindt plaats bij een kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang dat geregistreerd staat in het LRK. De Voorziening voor Gastouderopvang (VGO) is uitgesloten.

Artikel 6 | Voorwaarden Tegemoetkoming

  • 1.

    De duur van de Tegemoetkoming in de kosten Kinderopvang op grond van Sociaal Medische Indicatie is maximaal 6 maanden.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid kan bij uitzondering een Tegemoetkoming eenmalig worden verlengd met nogmaals 6 maanden. Belanghebbende(n) is/zijn verantwoordelijk om hier tijdig een Aanvraag voor in te dienen, met inachtneming van de beslistermijnen als genoemd in artikel 5 derde lid van deze beleidsregels.

  • 3.

    De Tegemoetkoming in de kosten Kinderopvang op grond van Sociaal Medische Indicatie is gemaximeerd tot 24 uren opvang per week minus de inkomensafhankelijke Eigen (ouder)bijdrage.

Artikel 7 | Hoogte Tegemoetkoming en Eigen (ouder)bijdrage

  • 1.

    De hoogte van de Tegemoetkoming wordt bepaald aan de hand van de berekeningsmethodiek van de landelijke regeling Kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst.

  • 2.

    De betaling van de Tegemoetkoming vindt plaats aan de Kinderopvangorganisatie.

  • 3.

    De Belanghebbende(n) is/zijn een Eigen (ouder)bijdrage verschuldigd. De Eigen (ouder)bijdrage is inkomensafhankelijk en wordt bepaald aan de hand van de adviestabel ouderbijdrage van de Belastingdienst.

  • 4.

    In uitzondering op het derde lid is/zijn Belanghebbende(n) geen Eigen (ouder)bijdrage verschuldigd wanneer:

    • a.

      de Ouder(s) een netto-inkomen hebben dat lager is dan de 110% van de geldende bijstandsnorm op grond van de Participatiewet; of

    • b.

      de Ouder(s) aantoonbaar gebruik maken van een minnelijke of wettelijke schuldregeling.

  • 5.

    De Eigen (ouder)bijdrage wordt in mindering gebracht op het totaal van de Tegemoetkoming.

Artikel 8 | Weigeringsgronden

  • 1.

    Het College weigert de Tegemoetkoming op grond van Sociaal Medische Indicatie in ieder geval als:

    • a.

      de Ouder(s) niet behoort/behoren tot de doelgroep of geen Belanghebbende(n) is/zijn, zoals in deze beleidsregels in het tweede lid en derde lid is beschreven;

    • b.

      het/de Kind/Kinderen kan/kunnen worden opgevangen binnen het eigen sociale netwerk;

    • c.

      de Ouder(s), dan wel het/de Kind/Kinderen, reeds een tegemoetkoming ontvangt/ontvangen of recht heeft/hebben op een tegemoetkoming en deze kan aanvragen, in één van de volgende Voorliggende voorzieningen:

      • o

        een voorziening op grond van de Wet langdurige zorg;

      • o

        een voorziening op grond van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten;

      • o

        een voorziening op grond van de Wet kinderopvang;

      • o

        een voorziening op grond van de Jeugdwet;

      • o

        een voorziening op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning;

      • o

        een voorziening op grond van de Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse educatie Vlaardingen 2024;

      • o

        een bijdrage van de werkgever.

Artikel 9 | Verplichtingen

  • 1.

    Belanghebbende(n) informeert/informeren het College binnen vijf werkdagen en uit eigen beweging schriftelijk over alle feiten en omstandigheden waarvan hem/haar/hun redelijkerwijs duidelijk moet(en) zijn dat van invloed kan/kunnen zijn op het recht op Tegemoetkoming krachtens deze beleidsregels (meldingsplicht).

  • 2.

    Belanghebbende(n) verstrekt/verstrekken op verzoek van het College, binnen een door het College te stellen redelijke termijn, alle gegevens en inlichtingen die voor de aanspraak op en de hoogte van de Tegemoetkoming van de Gemeente van belang zijn.

  • 3.

    De Belanghebbende(n) verleent/verlenen het College desgevraagd de medewerking die redelijkerwijs nodig is voor de uitvoering van deze regeling.

Artikel 10 | Subsidieplafond

  • 1.

    Voor de toepassing van deze Beleidsregels geldt een subsidieplafond. Dit bedrag is onder voorbehoud van de jaarlijkse vaststelling van de begroting door de gemeenteraad.

  • 2.

    Indien honorering van alle aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen, zou leiden tot overschrijding van het subsidieplafond, hebben aanvragen ten behoeve van de deelname van Peuters bij een Houder die reeds gesubsidieerde peuteropvang met voorschoolse educatie in Vlaardingen exploiteerde voorrang boven andere aanvragen.

Artikel 11 | Beëindiging, herziening en terugvordering

  • 1.

    Het College heeft het recht een toegekende Tegemoetkoming te beëindigen, in te trekken of terug te vorderen.

  • 2.

    Het College beëindigt de Tegemoetkoming in ieder geval indien:

    • a.

      de Kinderopvang niet of niet meer plaatsvindt; of

    • b.

      Belanghebbende(n) niet meer woonachtig is/zijn in de Gemeente; of

    • c.

      Belanghebbende(n) aanspraak kan/kunnen maken van opvangmogelijkheden binnen het eigen sociale netwerk;

    • d.

      Het kindcentrum/Kinderopvang niet is opgenomen in het LRK;

    • e.

      Belanghebbende(n) aanspraak kan/kunnen maken op een andere Voorliggende voorziening; of

    • f.

      Belanghebbende(n) niet heeft/hebben voldaan aan de verplichtingen die voortvloeien uit artikel 9 van deze beleidsregels.

  • 3.

    Het College herziet het recht op de Tegemoetkoming, indien:

    • a.

      de gegevens wijzigen ten opzichte van de Aanvraag en het besluit.

  • 4.

    Het College vordert de Tegemoetkoming terug, indien:

    • a.

      het niet of niet behoorlijk nakomen van de inlichtingenplicht zoals bedoeld in artikel 9 heeft geleid tot een ten onrechte of te hoog verstrekte Tegemoetkoming; of

    • b.

      Belanghebbende(n) niet heeft/hebben voldaan aan de verplichtingen die voorvloeien uit artikel 9 van deze beleidsregels.

Artikel 12 | Hardheidsclausule

  • 1.

    Het College kan in bijzondere gevallen afwijken van de bepalingen in deze beleidsregels, als toepassing daarvan leidt tot onbillijkheden van individuele aard.

Artikel 13 | Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze beleidsregels treden in werking op 1 januari 2024.

  • 2.

    Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels Tegemoetkoming kosten kinderopvang op grond van Sociaal Medische Indicatie gemeente Vlaardingen 2024.

Aldus besloten in de vergadering van het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Vlaardingen, gehouden op 26 september 2023.

Burgemeester en wethouders van Vlaardingen,

De loco secretaris,

drs. S.P.M. Verstraten

De burgemeester,

drs. B. Wijbenga – van Nieuwenhuizen

Toelichting op Beleidsregels Tegemoetkoming kosten kinderopvang op grond van Sociaal Medische Indicatie gemeente Vlaardingen 2024

 

1.Algemeen

Ouders die geen betaald werk doen of waarvan één van de Ouders geen betaald werk doet, kunnen geen aanspraak maken op de per wet geregelde Kinderopvangtoeslag. Als er sprake is van sociaal medische problematiek binnen het gezin is het soms wenselijk om het/de Kind/Kinderen toch een aantal dagdelen onder te brengen bij een kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang. In deze beleidsregels wordt de Tegemoetkoming voor deze Ouders vastgesteld conform de systematiek van de ‘Kinderopvangtoeslag’. In de berekening van de Tegemoetkoming wordt dan rekening gehouden met het inkomen van de aanvrager en eventuele Partner en de maximale uurprijs die mag worden afgenomen op grond van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen. Daarmee sluit de Gemeente aan bij de landelijke ontwikkelingen die de betaalbaarheid van de Kinderopvang beoogt en oneigenlijk gebruik zoveel mogelijk wil tegengaan.

 

2.Artikelsgewijze toelichting

Artikel 2 | Doel

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

 

Artikel 3 | Doelgroep

De Ouder(s) kan/kunnen een vergoeding voor de kosten van Kinderopvang ontvangen als vast staat dat het om sociaal-medische redenen noodzakelijk is dat (en in welke mate) gebruik wordt gemaakt van Kinderopvang.

 

Artikel 4 | Aanvraag

Om te garanderen dat aanvragen correct en tijdig worden afgehandeld is ervoor gekozen om dit proces op te nemen in de regeling. Bij het aanvragen van deze voorziening wordt ook de eigen verantwoordelijkheid van de Ouder(s) aangesproken. Derhalve is het belangrijk dat ook deze verantwoordelijkheden worden benoemd. Een Aanvraag kan niet met terugwerkende kracht worden ingediend. Bij een eventuele toekenning wordt de Tegemoetkoming verstrekt vanaf de toekenningsdatum zoals opgenomen in het besluit en niet eerder dan dat er daadwerkelijk kosten Kinderopvang op grond van Sociaal Medische Indicatie zijn.

 

Voor een Aanvraag is het cruciaal dat alle gegevens en de levenssituatie van de aanvrager goed in beeld zijn. Daarom dient een aanvrager het aanvraagformulier volledig en naar waarheid in te vullen en te ondertekenen. Daarnaast is de SMI-Tegemoetkoming een specifieke regeling met verscheidene voorwaarden. Niet iedere inwoner komt in aanmerking voor Sociaal Medische Indicatie. Een intakegesprek tussen aanvrager en het Wijkteam kan tot de mogelijkheden behoren om de levenssituatie goed in beeld te krijgen. In dit intakegesprek kan ook blijken dat Sociaal Medische Indicatie niet dé oplossing is, maar een andere regeling een betere oplossing biedt. Daarnaast is de indicatiestelling een verplicht onderdeel. Het College neemt haar besluitvorming pas nadat er een indicatie is gesteld. De indicatiestelling is tevens slechts een advies.

 

Artikel 5 | Besluitvorming

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

 

Artikel 6 | Voorwaarden Tegemoetkoming

Als er sprake is van een eventuele verlenging, dient de aanvrager zelf een Aanvraag in te dienen. Er kan alleen een verlenging worden toegekend, indien dit direct aansluit op de eerste termijn. Het is derhalve van belang dat Belanghebbende(n) hiertoe tijdig een Aanvraag indient/indienen.

 

Artikel 7 | Hoogte Tegemoetkoming en Eigen (ouder)bijdrage

In de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen is geregeld dat Ouder(s) die aanspraak maken op een tegemoetkoming in de kosten van Kinderopvang, een inkomensafhankelijke bijdrage betalen. Met betrekking tot de Tegemoetkoming aan sociaal medisch geïndiceerde personen wordt de hoogte van de Tegemoetkoming eveneens afgestemd op het inkomen van de aanvrager en de eventuele Partner. De eventuele Eigen (ouder)bijdrage wordt ingehouden op de Tegemoetkoming.

 

Artikel 8 | Weigeringsgronden

De Tegemoetkoming op grond van Sociaal Medische Indicatie is een laatste vangnetregeling. Eerst worden de mogelijkheden van de eigen sociale netwerken en wettelijke voorzieningen verkend. Indien voornoemde mogelijkheden geen passende oplossing reiken, bieden in het laatste geval deze beleidsregels een tijdelijk vangnet.

 

Artikel 9 | Verplichtingen

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

 

Artikel 10 | Subsidieplafond

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

 

Artikel 11 | Beëindiging, herziening en terugvordering

In dit artikel wordt een niet-limitatieve opsomming gegeven van situaties waarin het College de Tegemoetkoming Kinderopvang in ieder geval kan intrekken. Voorbeelden hiervan zijn: verandering burgerlijke staat, verhuizing, inkomenswijziging, gewijzigde levenssituatie.

 

Het College herziet het recht op de Tegemoetkoming wanneer de situatie verandert op het moment na het genomen besluit, maar voor het aflopen van de duur. Bijvoorbeeld een Tegemoetkoming is voor zes maanden geldig, maar twee maanden na het genomen besluit, verhuist het gezin naar een andere gemeente. Het College herziet het recht op de Tegemoetkoming van het twee maanden eerder genomen besluit, omdat de situatie is veranderd op het moment van het genomen besluit.

 

Artikel 12 | Hardheidsclausule

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

 

Artikel 13 | Citeertitel en inwerkingtreding

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.