Organisatie | Nijmegen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling melden vermoeden integriteitsschending, ongewenst gedrag of misstand gemeente Nijmegen 2023 |
Citeertitel | Regeling melden vermoeden integriteitsschending, ongewenst gedrag of misstand gemeente Nijmegen 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-10-2023 | Vervangende regeling | 03-10-2023 | Collegebesluit d.d. 3 oktober 2023, nr. 3.3 |
Deze regeling legt uit wat je kunt doen als je denkt dat er sprake is van een integriteitsschending, waaronder ongewenst gedrag (hierna: vermoeden van een integriteitsschending), een misstand of een (dreigende) inbreuk op de regelgeving van de Europese Unie, het Unierecht (hierna: een vermoeden van een misstand). We beschrijven hierin hoe de procedure werkt, maar ook welke rechten en plichten je hebt.
Deze regeling heeft betrekking op vier typen vermoedens.
Deze typen vermoedens overlappen deels. Zo houdt een vermoeden van ongewenst gedrag ook een vermoeden van een integriteitsschending in. En een vermoeden van een integriteitsschending kan ook een vermoeden van een misstand inhouden wanneer het maatschappelijk belang in het geding is.
Voor het doen van een melding geldt voor elk type dezelfde procedure en grotendeels dezelfde bescherming. Ook in de behandeling van elk van deze vermoedens wordt grotendeels dezelfde procedure doorlopen. De externe meldpunten verschillen wel per vermoeden. Deze externe meldpunten zijn in deze regeling opgenomen.
Wanneer kan je een vermoeden van een integriteitsschending of misstand melden?
Aan ALLE onderstaande voorwaarden moet zijn voldaan om een vermoeden van een integriteitsschending of misstand te melden.
als je vermoedt dat er sprake is van een integriteitsschending of een misstand met maatschappelijk belang1 door de gemeente Nijmegen of een medewerker van de gemeente Nijmegen.
als je via je werk een relatie hebt (gehad) met de gemeente Nijmegen. Bijvoorbeeld omdat je bij ons werkt(e) of diensten of goederen aan ons levert of omdat je bij de gemeente Nijmegen solliciteert of vrijwilligerswerk doet. Ook als je niet in dienst bent (geweest) bij de gemeente Nijmegen, maar wel een werkrelatie hebt gehad met de gemeente Nijmegen, kan je dus melden.
Vermoed je dat er sprake is van een integriteitsschending of misstand, maar heb je daarvan geen kennis genomen vanuit een werkgerelateerde context? Dan kan je ook een melding doen. Het is in dat geval niet mogelijk om anoniem (zonder naam op te geven) een melding te doen.
In het geval je een melding doet waarvan je geen kennis hebt genomen vanuit de werkgerelateerde context is de meldregeling niet integraal van toepassing. Wel wordt voor wat betreft de behandeling van de melding en het onderzoek daarnaar zo veel mogelijk gehandeld in overeenstemming met de meldregeling en het ‘Onderzoeksprotocol onderzoek vermoeden integriteitsschending, ongewenst gedrag of misstand gemeente Nijmegen 2023’. Als melder ontvang je verder binnen een week een ontvangstbevestiging van de melding en een uitleg over het proces dat wordt doorlopen.
Als je aan de hiervoor genoemde eisen voldoet, dan kan je het vermoeden van een integriteitsschending of misstand intern melden binnen de gemeente Nijmegen. In artikel 6 van de regeling staat bij wie je dit kan doen. Bij een vermoeden van een misstand of ongewenst gedrag mag je er ook voor kiezen om een externe melding te doen bij een instantie die daarvoor aangewezen is door de overheid. Welke instanties dat zijn en hoe je dat doet, staat in artikel 10 van deze regeling.
Je mag in dat geval ook eerst intern melden en daarna alsnog een externe melding doen. Bij intern melden kan het snelst actie worden ondernomen en kan de gemeente Nijmegen zo nodig direct maatregelen nemen om de integriteitsschending of misstand te stoppen.
Wat gebeurt er na de interne melding?
Na de melding ontvang je binnen zeven dagen een ontvangstbevestiging. Verder beslist de gemeente Nijmegen of de melding verder onderzocht kan of moet worden. Als besloten wordt onderzoek te doen, dan wordt dit uitgevoerd door onafhankelijke en onpartijdige onderzoekers. In het ‘Onderzoeksprotocol onderzoek vermoeden integriteitsschending, ongewenst gedrag of misstand gemeente Nijmegen 2023’ is opgenomen op welke wijze dit gebeurt.
Tijdens het onderzoek blijft je identiteit beschermd, tenzij je toestemming geeft om die bekend te maken. Ook de identiteit van de persoon of personen over wie de melding gaat of die daarin als getuigen worden genoemd, blijft vertrouwelijk. De informatie die je geeft wordt zorgvuldig behandeld. Alleen de personen die betrokken zijn bij de melding en het onderzoek kunnen deze informatie inzien.
Binnen drie maanden na je melding informeert de gemeente Nijmegen je over de uitkomsten van het onderzoek, haar standpunt ten aanzien van de melding en over de stappen die ondernomen zijn of genomen gaan worden.
Bescherming voor melders, hun adviseurs en andere betrokkenen
Als je een melding doet volgens de procedure zoals beschreven in deze regeling, dan word je beschermd tegen benadeling door de gemeente Nijmegen. Ook je adviseurs of bijvoorbeeld een familielid dat bij de gemeente Nijmegen werkt, wordt beschermd tegen benadeling. Van benadeling is sprake als de organisatie vanwege de melding maatregelen neemt die nadelig zijn voor jou. Denk hierbij aan ontslag, inhouden van salaris, niet voortzetting van een leverancierscontract of niet in dienst nemen. Wanneer je denkt dat je benadeeld wordt doordat je de melding hebt gedaan, kan je de gemeente Nijmegen of het Huis voor Klokkenluiders vragen om onderzoek te doen naar de manier waarop er met jou wordt omgegaan.
De bescherming tegen benadeling geldt soms ook als je het vermoeden van een misstand (let op, dit geldt dus niet per definitie voor een vermoeden van een integriteitsschending) openbaar maakt. Daarmee wordt bijvoorbeeld bedoeld dat je naar de pers stapt. Maar bij openbaarmaking geldt de bescherming alleen als je aan bepaalde eisen voldoet, namelijk:
In deze gevallen (zoals genoemd onder punt 3) is voorafgaande interne of externe melding geen voorwaarde. Wel geldt ook hierbij de voorwaarde dat je redelijke gronden moet hebben om aan te nemen dat de gemelde informatie juist is.
Schending van het Unierecht: een handeling of nalatigheid die: a. onrechtmatig is en betrekking heeft op Uniehandelingen en beleidsterreinen die binnen het in artikel 2 van de Richtlijn bedoelde materiële toepassingsgebied vallen, of b. het doel of de toepassing ondermijnt van de regels in de Uniehandelingen en beleidsterreinen die binnen het in artikel 2 van de Richtlijn bedoelde materiële toepassingsgebied vallen;
Misstand: een handeling of nalatigheid waarbij het maatschappelijk belang in het geding is bij een schending van een wettelijk voorschrift, een gevaar voor de volksgezondheid, een gevaar voor de veiligheid van personen, een gevaar voor de aantasting van het milieu en/of een gevaar voor het goed functioneren van de organisatie als gevolg van een onbehoorlijke wijze van handelen of nalaten;
een inbreuk op het Unierecht of een poging tot het verhullen van een inbreuk op het Unierecht.
Ongewenst gedrag: gedrag dat valt binnen de begrippen discriminatie, (seksuele) intimidatie zoals verwoord in artikel 1, 1a en 2 van de Algemene wet gelijke behandeling en agressie, geweld en pesten zoals bedoeld in artikel 3 lid 2 jo. artikel 1 lid 3 sub e en f Arbeidsomstandighedenwet, alsmede gedrag dat een persoon als lichamelijk of geestelijk bedreigend of beschadigend ervaart, en waarvan de veroorzaker weet of behoort te weten dat deze door de ander als zodanig wordt ervaren.
Vermoeden van een misstand: het vermoeden van een melder, dat binnen de gemeente Nijmegen sprake is van een misstand of (dreigende) inbreuk op het Unierecht voor zover het vermoeden gebaseerd is op redelijke gronden, die voortvloeien uit de kennis die de melder bij de gemeente Nijmegen heeft opgedaan of voortvloeien uit de kennis die de melder heeft gekregen door zijn werkzaamheden bij een ander bedrijf of een andere organisatie;
Werkgerelateerde context: huidige of vroegere werkgerelateerde activiteiten in de publieke of private sector waardoor, ongeacht de aard van die werkzaamheden, personen informatie kunnen verkrijgen over inbreuken op het Unierecht of misstanden binnen de gemeente Nijmegen en waarbij die personen te maken kunnen krijgen met benadeling indien zij dergelijke informatie zouden melden.
Artikel 3 - Bescherming van de melder en vertrouwelijkheid
de melder voorafgaand aan de openbaarmaking een interne en externe melding heeft gedaan of direct een externe melding heeft gedaan als bedoeld in deze regeling, en de melder op basis van de informatie die de melder heeft gekregen over de beoordeling en/of opvolging van de melding redelijke gronden heeft om aan te nemen dat het onderzoek onvoldoende voortgang heeft;
In alle overige gevallen is de concernmanager het bevoegd gezag, tenzij het intern meldpunt van mening is dat het bevoegd gezag bij de gemeentesecretaris behoort te berusten of de melding betrekking heeft op een concernmanager. Ook in dat laatstgenoemde geval is de gemeentesecretaris het bevoegd gezag.
Het intern meldpunt houdt een register bij van vermoedens van misstanden en van inbreuken op het Unierecht. De gegevens van een melding in het register worden vernietigd indien zij niet langer noodzakelijk zijn om te voldoen aan de eisen van de Wet bescherming Klokkenluiders of andere bij of krachtens wet of Unierecht vastgestelde eisen.
Een lid van het intern meldpunt neemt afstand van de afhandeling van een melding over zaken waarbij hij in enig opzicht betrokken is of is geweest. Eveneens neemt hij afstand indien er sprake is van feiten of omstandigheden waardoor zijn onpartijdigheid of onafhankelijk oordeel bij de afhandeling van de melding aan twijfel onderhevig zou zijn.
Een interne melding kan gedaan worden door een persoon die bij de gemeente Nijmegen in dienst is of was. Een interne melding kan ook gedaan worden door een sollicitant en een persoon die niet bij de gemeente Nijmegen in dienst is of was, maar die door zijn werkzaamheden wel met de gemeente Nijmegen in aanraking is gekomen.
Artikel 7 - Behandeling van de melding
Wanneer is besloten tot uitvoering van een vooronderzoek neemt het bevoegd gezag op basis van de uitkomsten van het vooronderzoek een besluit over het al dan niet (verder) onderzoeken van de melding en brengt hij de melder (of de vertrouwenspersoon wanneer het een anonieme melding betreft) daarvan binnen vier weken na ontvangst van de melding op de hoogte.
Wanneer is besloten tot uitvoering van een onderzoek dan informeert het bevoegd gezag de persoon of personen op wie een melding betrekking heeft tenzij het onderzoeksbelang of het handhavingsbelang daardoor wordt geschaad. Ook als de melding niet leidt tot een onderzoek, wordt/worden de persoon of personen op wie een melding betrekking heeft, geïnformeerd over de melding.
De werkgever beoordeelt of een bevoegde autoriteit van de melding van een vermoeden van een misstand op de hoogte moet worden gebracht. Als de werkgever een bevoegde autoriteit op de hoogte stelt, stuurt hij de melder hiervan een afschrift, tenzij het onderzoeksbelang of het handhavingsbelang daardoor wordt geschaad.
Artikel 8 - Standpunt bevoegd gezag
Het bevoegd gezag informeert de melder (of de vertrouwenspersoon wanneer het een anonieme melding betreft) uiterlijk binnen drie maanden na ontvangst van de melding schriftelijk over het standpunt met betrekking tot de melding en, voor zover van toepassing, tot welke opvolging de melding en eventueel het interne onderzoek hebben geleid.
Als duidelijk is dat het bevoegd gezag het standpunt niet binnen drie maanden na ontvangst van de melding kan geven, informeert hij de melder (of de vertrouwenspersoon wanneer het een anonieme melding betreft) daar schriftelijk over. Daarnaast geeft het bevoegd gezag informatie over de stappen die al zijn gezet en de procedure die de melder kan verwachten.
Na afronding van het interne onderzoek beoordeelt de werkgever of een bevoegde autoriteit van het onderzoeksrapport en/of van het standpunt van de werkgever op de hoogte moet worden gebracht. Als de werkgever een bevoegde autoriteit op de hoogte stelt, stuurt hij de melder (of de vertrouwenspersoon wanneer het een anonieme melding betreft) hiervan een afschrift.
Voor iedereen die betrokken is bij de melding van of het onderzoek naar aanleiding van een melding geldt een geheimhoudingsplicht. Die geheimhoudingsplicht geldt voor gegevens waarvan deze betrokkenen weten of redelijkerwijs moeten vermoeden dat het vertrouwelijke gegevens zijn. Vertrouwelijk zijn in ieder geval:
Als bekendmaking van de identiteit van de melder verplicht is op grond van enig wettelijk voorschrift in het kader van onderzoek door een bevoegde autoriteit of een gerechtelijke procedure, dan wordt de melder daarvan vooraf in kennis gesteld met schriftelijke opgaaf van redenen. Behalve als dit het onderzoek of de gerechtelijke procedure in gevaar zou kunnen brengen.
Artikel 10 - Extern meldpunt vermoeden misstand
Op de websites van de bevoegde autoriteiten staat de procedure voor het doen van een externe melding. Ook staat daar hoe de bevoegde autoriteit de melding behandelt en onderzoek verricht.
Artikel 11 – Externe klachtenprocedure ongewenst gedrag
De klachtenprocedure van de LKOG is beschreven in de ‘Regeling klachtencommissie, ongewenst gedrag voor de gemeentelijke overheid’.