Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsbesluit stadsbrede autodeelvergunningen Amsterdam 2024 |
Citeertitel | Uitvoeringsbesluit stadsbrede autodeelvergunningen Amsterdam 2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Uitvoeringsbesluit nadere regels stadsbrede autodeelvergunning Amsterdam.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2024 | nieuwe regeling | 26-09-2023 |
Indien vóór 1 februari 2024 in totaal meer dan 3.000 stadsbrede autodeelvergunningen zijn aangevraagd, wordt door middel van loting, uitgevoerd door een notaris, bepaald aan welke aanvragers het aantal aangevraagde stadsbrede autodeelvergunningen worden verleend en welke vergunningen worden geweigerd op grond van artikel 32, negende lid, van de Parkeerverordening 2013.
Artikel 3 Aanleveren van gegevens over het gebruik van deelauto’s
Het college van burgemeester en wethouders verbindt de volgende voorschriften aan de stadsbrede autodeelvergunning:
Artikel 4 Voorwaarden voertuig
Stadsbrede autodeelvergunningen worden uitsluitend verleend aan emissieloze voertuigen.
Artikel 5 Intrekken Uitvoeringsbesluit nadere regels stadsbrede autodeelvergunning Amsterdam
Het Uitvoeringsbesluit nadere regels stadsbrede autodeelvergunning Amsterdam wordt ingetrokken per 1 januari 2024 met dien verstande dat de stadsbrede autodeelvergunnningen die verleend zijn onder dat besluit geldig blijven tot 1 maart 2024.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 26 september 2023.
De burgemeester
Femke Halsema
De gemeentesecretaris
Peter Teesink
Eind 2022 is de Agenda Autodelen (2019) geëvalueerd met onder andere de conclusie dat de stadsbrede autodeelvergunning bijdraagt aan het verminderen van autobezit in Amsterdam. Met het vaststellen van de Nota Deelvervoer 2023 heeft de gemeenteraad besloten verder te gaan met de stadsbrede autodeelvergunning.
In de Nota Deelvervoer 2023 is bepaald dat voor de stadsbrede autodeelvergunning een vergunningenplafond wordt vastgesteld van maximaal 3.000 vergunningen. Dit is vastgesteld in artikel 4 van het Uitwerkingsbesluit Parkeerverordening 2013 Amsterdam december 2023. Om iedere autodeelorganisatie dezelfde kans te geven om deze vergunning te krijgen, zal tussen de aanvragers worden geloot indien in januari 2024 in totaal meer dan 3.000 stadsbrede autodeelvergunningen worden aangevraagd. Alleen aanvragen die zijn ingediend tussen 1 januari 2024 en 1 februari 2024 doen mee met de loting. Op de aanvragen die na 1 februari 2024 worden ingediend, worden de vergunningen – net als de andere parkeervergunningen waarvoor een vergunningenplafond is ingesteld – verleend op volgorde van ontvangstdatum van de complete aanvraag. Er is geen wachtlijst voor stadsbrede autodeelvergunningen.
Wanneer bij de loting bijvoorbeeld 2.700 stadsbrede autodeelvergunningen zijn verleend, en de volgende ‘gelote’ aanvraag omvat 400 stadsbrede autodeelvergunningen, krijgt deze autodeelorganisatie de keuze: 300 stadsbrede autodeelvergunningen verleend krijgen of de aanvraag intrekken. In dat laatste geval vervolgt de notaris de loting.
In de Nota Deelvervoer 2023 is vastgelegd dat de stadsbrede autodeelvergunning voor een periode van vier jaar wordt verleend om autodeelorganisaties de zekerheid te geven over de periode waarbinnen zij hun diensten kunnen aanbieden en de investering kunnen terugverdienen. Binnen deze periode wordt de stadsbrede autodeelvergunning geëvalueerd. Op basis van deze evaluatie besluit de gemeente of de stadsbrede autodeelvergunning wordt voortgezet.
In de Nota Deelvervoer 2023 is vastgelegd dat (meer) inzicht in het gebruik nodig is om te kunnen bepalen in hoeverre deze regeling bijdraagt aan de gemeentelijke doelstellingen op het gebied van duurzaamheid en luchtkwaliteit. Daarnaast is het van belang dat er ook meer inzicht komt op de effecten van autodelen op het gebied van mobiliteit en wat de effecten zijn op de parkeerdruk in de stad.
Een emissieloze voertuig is een voertuig zonder uitlaatemissie van broeikasgassen, verontreinigende gassen en deeltjes.
Vergunninghouders ontvangen jaarlijks van de gemeente een Excelbestand waarin zij de gevraagde data uit het eerste lid van artikel 3 moeten aanleveren.