Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amsterdam

Uitvoeringsbesluit stadsbrede autodeelvergunningen Amsterdam 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmsterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingUitvoeringsbesluit stadsbrede autodeelvergunningen Amsterdam 2024
CiteertitelUitvoeringsbesluit stadsbrede autodeelvergunningen Amsterdam 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Uitvoeringsbesluit nadere regels stadsbrede autodeelvergunning Amsterdam.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Parkeerverordening 2013

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

26-09-2023

gmb-2023-423480

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsbesluit stadsbrede autodeelvergunningen Amsterdam 2024

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

gelet op artikel 5, eerste lid onder d, artikel 20, derde lid, artikel 27, derde lid, onder d, en artikel 36, eerste lid aanhef en onder a van de Parkeerverordening 2013,

 

besluit vast te stellen:

 

Uitvoeringsbesluit stadsbrede autodeelvergunningen Amsterdam 2024

Artikel 1 Aanvragen

  • 1.

    Indien vóór 1 februari 2024 in totaal meer dan 3.000 stadsbrede autodeelvergunningen zijn aangevraagd, wordt door middel van loting, uitgevoerd door een notaris, bepaald aan welke aanvragers het aantal aangevraagde stadsbrede autodeelvergunningen worden verleend en welke vergunningen worden geweigerd op grond van artikel 32, negende lid, van de Parkeerverordening 2013.

  • 2.

    Stadsbrede autodeelvergunningen die zijn aangevraagd tussen 1 januari 2024 en 1 maart 2024 worden niet eerder verleend dan per 1 maart 2024.

Artikel 2 Geldigheidsduur

De vergunningen verleend op basis van dit uitvoeringsbesluit zijn geldig tot 1 maart 2028.

Artikel 3 Aanleveren van gegevens over het gebruik van deelauto’s

Het college van burgemeester en wethouders verbindt de volgende voorschriften aan de stadsbrede autodeelvergunning:

  • 1.

    de autodeelorganisatie levert elk jaar in januari aan de gemeente de volgende gegevens over het voorgaande kalenderjaar volgens door gemeente bepaalde specificatie (zie appendix A):

    • a.

      het aantal ritten per uur;

    • b.

      de gemiddelde ritlengte in kilometers en tijd;

    • c.

      het aantal unieke gebruikers per jaar;

    • d.

      aantal auto’s per parkeervergunninggebied op een vast tijdstip (03.00 uur); en

    • e.

      aantal auto’s in de vloot per status (rijdend, beschikbaar, non-actief) per uur.

  • 2.

    De autodeelorganisatie zet op verzoek van het college van burgemeester en wethouders een door de gemeente opgestelde enquête uit onder haar gebruikers en levert aan de gemeente de ruwe, geanonimiseerde enquêteresultaten.

Artikel 4 Voorwaarden voertuig

Stadsbrede autodeelvergunningen worden uitsluitend verleend aan emissieloze voertuigen.

Artikel 5 Intrekken Uitvoeringsbesluit nadere regels stadsbrede autodeelvergunning Amsterdam

Het Uitvoeringsbesluit nadere regels stadsbrede autodeelvergunning Amsterdam wordt ingetrokken per 1 januari 2024 met dien verstande dat de stadsbrede autodeelvergunnningen die verleend zijn onder dat besluit geldig blijven tot 1 maart 2024.

Artikel 6 Inwerkingtreding

Dit uitvoeringsbesluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2024 en vervalt met ingang van 29 februari 2028.

Artikel 7 Citeertitel

Deze nadere regels worden aangehaald als: Uitvoeringsbesluit stadsbrede autodeelvergunningen Amsterdam 2024.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 26 september 2023.

De burgemeester

Femke Halsema

De gemeentesecretaris

Peter Teesink

Toelichting

Algemeen deel

Eind 2022 is de Agenda Autodelen (2019) geëvalueerd met onder andere de conclusie dat de stadsbrede autodeelvergunning bijdraagt aan het verminderen van autobezit in Amsterdam. Met het vaststellen van de Nota Deelvervoer 2023 heeft de gemeenteraad besloten verder te gaan met de stadsbrede autodeelvergunning.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1

In de Nota Deelvervoer 2023 is bepaald dat voor de stadsbrede autodeelvergunning een vergunningenplafond wordt vastgesteld van maximaal 3.000 vergunningen. Dit is vastgesteld in artikel 4 van het Uitwerkingsbesluit Parkeerverordening 2013 Amsterdam december 2023. Om iedere autodeelorganisatie dezelfde kans te geven om deze vergunning te krijgen, zal tussen de aanvragers worden geloot indien in januari 2024 in totaal meer dan 3.000 stadsbrede autodeelvergunningen worden aangevraagd. Alleen aanvragen die zijn ingediend tussen 1 januari 2024 en 1 februari 2024 doen mee met de loting. Op de aanvragen die na 1 februari 2024 worden ingediend, worden de vergunningen – net als de andere parkeervergunningen waarvoor een vergunningenplafond is ingesteld – verleend op volgorde van ontvangstdatum van de complete aanvraag. Er is geen wachtlijst voor stadsbrede autodeelvergunningen.

Wanneer bij de loting bijvoorbeeld 2.700 stadsbrede autodeelvergunningen zijn verleend, en de volgende ‘gelote’ aanvraag omvat 400 stadsbrede autodeelvergunningen, krijgt deze autodeelorganisatie de keuze: 300 stadsbrede autodeelvergunningen verleend krijgen of de aanvraag intrekken. In dat laatste geval vervolgt de notaris de loting.

 

Artikel 2

In de Nota Deelvervoer 2023 is vastgelegd dat de stadsbrede autodeelvergunning voor een periode van vier jaar wordt verleend om autodeelorganisaties de zekerheid te geven over de periode waarbinnen zij hun diensten kunnen aanbieden en de investering kunnen terugverdienen. Binnen deze periode wordt de stadsbrede autodeelvergunning geëvalueerd. Op basis van deze evaluatie besluit de gemeente of de stadsbrede autodeelvergunning wordt voortgezet.

 

Artikel 3

In de Nota Deelvervoer 2023 is vastgelegd dat (meer) inzicht in het gebruik nodig is om te kunnen bepalen in hoeverre deze regeling bijdraagt aan de gemeentelijke doelstellingen op het gebied van duurzaamheid en luchtkwaliteit. Daarnaast is het van belang dat er ook meer inzicht komt op de effecten van autodelen op het gebied van mobiliteit en wat de effecten zijn op de parkeerdruk in de stad.

 

Artikel 4

Een emissieloze voertuig is een voertuig zonder uitlaatemissie van broeikasgassen, verontreinigende gassen en deeltjes.

 

Appendix A

Vergunninghouders ontvangen jaarlijks van de gemeente een Excelbestand waarin zij de gevraagde data uit het eerste lid van artikel 3 moeten aanleveren.