Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Utrechtse Heuvelrug

Mandaat- en aanwijzingsbesluit college Utrechtse Heuvelrug - DPG GGDrU

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieUtrechtse Heuvelrug
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaat- en aanwijzingsbesluit college Utrechtse Heuvelrug - DPG GGDrU
CiteertitelMandaat- en aanwijzingsbesluit college Utrechtse Heuvelrug - DPG GGDrU
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. Gemeenschappelijke regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst Regio Utrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-10-202301-05-2022nieuwe regeling

19-09-2023

gmb-2023-421679

2023-000008968

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaat- en aanwijzingsbesluit college Utrechtse Heuvelrug - DPG GGDrU

Gelet op artikel 4 van de Gemeenschappelijke Regeling GGDrU en afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht heeft het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrechtse Heuvelrug besloten tot vaststelling van het volgende besluit:

Artikel 1 Mandaat en aanwijzing

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrechtse Heuvelrug verleent met terugwerkende kracht vanaf 1 mei 2022 mandaat aan de Directeur Publieke Gezondheid van de GGDrU tot de uitoefening van de bevoegdheid tot het nemen en ondertekenen van besluiten als bedoeld in bijlage 1 bij dit besluit.

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrechtse Heuvelrug wijst de Directeur Publieke Gezondheid aan als toezichthouder als bedoeld in de artikelen 1.61, eerste lid en 2.19, eerste lid, van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen.

Artikel 2 Schakelbepaling

Onder de verlening van het mandaat als bedoeld in artikel 1 wordt mede verstaan:

 

  • a.

    Het toestaan van het verlenen van ondermandaat voor het nemen en ondertekenen van besluiten aan medewerkers van de GGDrU;

  • b.

    Het voorbereiden van de besluiten als bedoeld in artikel 1;

  • c.

    Het doen uitvoeren van de besluiten als bedoeld in artikel 1, met in begrip van het verrichten van alle feitelijke handelingen en privaatrechtelijke rechtshandelingen die daartoe strekken.

Artikel 3 Uitgezonderde besluiten en beslissingen

  • 1.

    Van de mandaatverlening als bedoeld in artikel 1 zijn uitgesloten de bevoegdheden tot het nemen van de navolgende besluiten en beslissingen:

    • a.

      Het verlenen van een ondermandaat voor de bevoegdheid tot het aanwijzen van een persoon als toezichthouder;

    • b.

      Het verlenen van een ondermandaat voor de bevoegdheid tot het aanwijzen van een andere door de wet genoemde functionaris als bedoeld in artikel 1 sub a tot en met c van bijlage 1 bij dit mandaatbesluit;

    • c.

      Het nemen van een besluit op bezwaar gericht tegen een primair besluit als bedoeld in artikel 1;

    • d.

      Het behandelen van beroepsprocedures en voorlopige voorzieningen bij de bestuursrechter tegen primaire besluiten en besluiten op bezwaar en hoger beroepsprocedures gericht tegen uitspraken van de rechtbank.

  • 2.

    Onder de uitsluitingsgronden als bedoeld in het eerste lid onder c en d valt niet het verlenen van ondersteuning ten behoeve van de voorbereiding van het nemen van een besluit op bezwaar respectievelijk van de behandeling van het beroep en hoger beroep en van de voorlopige voorziening.

Artikel 4 Instructies

  • 1.

    Ten aanzien van de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden verleent het college van burgemeester en wethouders uitsluitend schriftelijke instructies, tenzij sprake is van een spoedeisend geval.

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders stemt zijn schriftelijke instructies als bedoeld in het eerste lid vooraf af met de Directeur Publieke Gezondheid van de GGDrU.

Artikel 5 Uitvoering van het mandaat

Het algemeen bestuur stemt schriftelijk in met de verlening van dit mandaat aan de Directeur Publieke Gezondheid door kennisgeving daarvan aan het college van burgemeester en wethouders voordat de Directeur Publieke Gezondheid het mandaat uitvoert dan wel doet uitvoeren.

Artikel 7 Wijze van ondertekening

Een op grond van dit mandaat genomen besluit wordt door de (onder)gemandateerde ondertekend met de vermelding “Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrechtse Heuvelrug, namens het college………………..[naam en aanduiding functie]”.

Artikel 8 Aanduiding

Dit besluit kan aangehaald worden als Mandaat- en aanwijzingsbesluit college Utrechtse Heuvelrug - DPG GGDrU.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de eerstvolgende dag nadat het op de voorgeschreven wijze bekend is gemaakt met terugwerkende kracht vanaf 1 mei 2022.

BIJLAGE 1 Mandaatbesluit GGDrU

 

Bijlage als bedoeld in artikel 1 van het Mandaatbesluit college aan DPG GGDrU

 

Artikel 1

 

Tot de bevoegdheid tot het nemen van de besluiten als bedoeld in artikel 1 van het Mandaatbesluit college aan DPG GGDrU behoren de bevoegdheden zoals geregeld in de navolgende wettelijke bepalingen:

 

  • a.

    artikel 4 Wet op de lijkbezorging (bevoegdheid tot aanwijzing lijkschouwer);

  • b.

    artikel 6.1, eerste lid, Wet maatschappelijke ondersteuning (bevoegdheid tot aanwijzing als toezichthouder);

  • c.

    artikel 1.61, eerste lid, en artikel 2.19, eerste lid, Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen (mandatering/machtiging van bevoegdheden van de DPG/toezichthouder);

  • d.

    het nemen van besluiten als bedoeld in de artikelen 1.65 en 2.23 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen;

  • e.

    artikel 7 Leerplichtwet 1969 (bevoegdheid tot het aanwijzen van een arts - niet zijnde de behandelende arts - of van een door hen aangewezen academisch gevormde of daarmede bij ministeriële regeling gelijkgestelde pedagoog of psycholoog)

  • f.

    artikel 5:1 en artikel 5:2 van de Wet verplichte GGZ

  • g.

    artikel 3.1 van de Wet open overheid voor wat betreft het openbaar maken van rapporten opgesteld n.a.v. artikel 6.1, eerste lid, Wet maatschappelijke ondersteuning.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 19 september 2023,

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Utrechtse Heuvelrug

 

De secretaris

Drs. M.J.T.H. Havekes

 

de burgemeester

Dhr. G.F. Naafs

 

Bezwaar

 

Bent u het niet eens met dit besluit? Richt dan binnen zes weken na verzending van dit besluit, uw schriftelijke bezwaarschrift aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrechtse Heuvelrug.

 

Het bezwaarschrift bevat in elk geval:

 

  • uw naam, adres en telefoonnummer;

  • de datum waarop u het bezwaarschrift stuurt en uw handtekening;

  • om welk besluit het gaat en waarom u het niet eens bent met het besluit.

Online bezwaar maken (DigiD) kan op www.heuvelrug.nl. Zoek op de trefwoorden ‘bezwaar maken’.

 

Voorlopige voorziening

Een bezwaarschrift schorst het besluit niet. Is er een aantoonbaar, spoedeisend belang, vraag dan een voorlopige voorziening (o.a. schorsing) aan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Midden-Nederland, afdeling bestuursrecht, Postbus 16005, 3500 DA in Utrecht. Dat kan alleen als u ook een bezwaar indient. De voorzieningenrechter beslist of de werking van het besluit moet worden geschorst.