Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Regio Rivierenland

Organisatiebesluit Regio Rivierenland 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRegio Rivierenland
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingOrganisatiebesluit Regio Rivierenland 2023
CiteertitelOrganisatiebesluit Regio Rivierenland 2023
Vastgesteld doordagelijks bestuur
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Organisatiebesluit Regio Rivierenland 2017.

Deze regeling is tevens vastgesteld door de voorzitter van Regio Rivierenland.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 33b van de Wet gemeenschappelijke regelingen
  2. Regeling Regio Rivierenland
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-10-2023nieuwe regeling

13-09-2023

bgr-2023-956

Tekst van de regeling

Intitulé

Organisatiebesluit Regio Rivierenland 2023

Het dagelijks bestuur van Regio Rivierenland

 

Gelet op

 

artikel 33b, eerste lid, sub c, en artikel 33d van de Wet gemeenschappelijke regelingen en hoofdstuk X (artikelen. 21 -24) van de regeling Regio Rivierenland,

 

Besluit

 

vast te stellen:

 

het Organisatiebesluit Regio Rivierenland 2023

 

Hoofdstuk 1: Algemene Bepalingen

Artikel 1: Begripsbepalingen

Artikel 1 van de regeling Regio Rivierenland is van toepassing op dit besluit. Daarnaast wordt in dit besluit verstaan onder:

 

a.

Awb

Algemene wet bestuursrecht;

b.

AVG

Algemene Verordening Gegevensbescherming;

c.

Organisatie

de (ambtelijke) organisatie van Regio Rivierenland;

d.

Secretaris

de secretaris van Regio Rivierenland, bedoeld in artikel 21 van de regeling (tevens aangeduid als secretaris-directeur);

e.

Managementteam (MT)

het managementteam, bedoeld in artikel 5;

f.

Manager CgD

De manager Contractgestuurde Dienstverlening, bedoeld in artikel 3, derde lid.

g.

Team

Een onderdeel van de organisatie, bedoeld in artikel 3, eerste lid.

h.

Teammanager

De manager van een team, als bedoeld in artikel 3, tweede lid.

i.

Regeling

de gemeenschappelijke regeling Regio Rivierenland.

Hoofdstuk 2 Bestuurlijk mandaat

Artikel 2: Mandaat aan leden Dagelijks Bestuur

  • 1.

    Het Dagelijks Bestuur verleent geen algemeen mandaat aan zijn leden, met uitzondering van de gevallen genoemd in het tweede lid.

  • 2.

    Het betrokken lid van het Dagelijks Bestuur is bevoegd:

    • a.

      tot het ondertekenen van brieven van informatieve aard.

    • b.

      tot het indienen van zienswijzen op grond van de Awb in het kader van besluiten van andere bestuursorganen, iedere bestuurder voor zover het zijn portefeuille betreft.

    • c.

      overeenkomsten, vastgesteld en aangegaan door het Dagelijks Bestuur, op ondergeschikte onderdelen of redactioneel te wijzigen, alsmede deze overeenkomsten te ondertekenen.

    • d.

      tot het aanvragen en verantwoorden van subsidies bij de verschillende bestuursorganen van de provinciale of rijksoverheid.

    • e.

      tot het ondertekenen van beleidsbrieven die betrekking hebben op de door het Algemeen Bestuur vastgestelde strategische kaders.

Hoofdstuk 3: Structuur, taken en functies van de onderdelen van de organisatie

Artikel 3: Indeling in organisatorische eenheden

  • 1.

    De ambtelijke organisatie van Regio Rivierenland is ingedeeld in 5 organisatieonderdelen. Deze organisatieonderdelen worden aangeduid met de benaming Team.

  • 2.

    De Teams staan onder leiding van een Teammanager.

  • 3.

    De manager CgD is de leidinggevende van de Teammanagers van de Teams bedoeld in artikel 4 onder c, d en e.

    De overige Teammanagers worden aangestuurd door de secretaris.

  • 4.

    Aan het hoofd van de ambtelijke organisatie staat de Secretaris. Deze wordt bijgestaan door een managementteam.

  • 5.

    Het managementteam bestaat uit de secretaris, de manager CgD en de Teammanagers.

    De secretaris is voorzitter van het managementteam.

 

Artikel 4: Hoofdstructuur, Teams

Ingesteld worden de volgende organisatieonderdelen:

  • a.

    Team Bedrijfsvoering;

  • b.

    Team Programma’s en Projecten;

  • c.

    Team Inburgering;

  • d.

    Team Leerplicht – RMC;

  • e.

    Team Uitvoering sociaal domein en Inkoop.

Artikel 5: Taken en bevoegdheden secretaris

  • 1.

    De organisatie Regio Rivierenland staat onder leiding van de secretaris.

  • 2.

    Het dagelijks bestuur selecteert, contracteert, schorst en ontslaat de secretaris, overeenkomstig artikel 21, eerste lid, van de regeling.

  • 3.

    Onder bestuurlijke verantwoordelijkheid van het dagelijks bestuur is de secretaris belast met de algehele leiding van Regio Rivierenland en met de zorg voor een juiste taakvervulling door Regio Rivierenland.

  • 4.

    De secretaris is integraal verantwoordelijk voor het functioneren van Regio Rivierenland voor de inzet en het beheer van middelen, voor de inhoudelijke kwaliteit van de taakuitvoering en dienstverlening en het realiseren van de gestelde doelen.

  • 5.

    In opdracht van het Dagelijks Bestuur doet de secretaris onderzoek naar (de mogelijkheid van) nieuwe diensten en producten ten behoeve van de deelnemende gemeenten en derden.

  • 6.

    De secretaris legt voor de uitvoering van zijn taken verantwoording af aan het dagelijks bestuur. Daartoe worden er jaargesprekken gevoerd met een delegatie uit het dagelijks bestuur.

  • 7.

    De secretaris heeft de mandaten zoals opgenomen in het Mandaatbesluit secretaris Regio Rivierenland 2023.

  • 8.

    De secretaris ziet erop toe en draagt er zorg voor dat de (Team)managers en overige medewerkers voldoende bevoegdheden in mandaat hebben om hun functies naar behoren uit te kunnen oefenen. De secretaris is bevoegd tot het verlenen van bevoegdheden in ondermandaat.

  • 9.

    De secretaris is dagelijks bestuurder als bedoeld in de Wet op de ondernemingsraden voor Regio Rivierenland en overlegt met de ondernemingsraad.

  • 10.

    De secretaris treedt op als leidinggevende van de manager CgD en de Teammanagers Bedrijfsvoering en Programma’s en Projecten.

Artikel 6: Het Managementteam (MT)

  • 1.

    De secretaris vormt samen met de (Team)manager(s) het MT.

  • 2.

    De taak van het MT is de algehele coördinatie van werkzaamheden van de organisatie, onder verantwoordelijkheid van de secretaris.

  • 3.

    Het MT heeft de verantwoordelijkheid voor:

    • a.

      het realiseren van het beleid, de producten en diensten met de inzet van de daartoe benodigde middelen;

    • b.

      de ontwikkeling en vormgeving van het middelenbeleid (in ieder geval: personeel & organisatie, informatievoorziening & automatisering, juridische zaken, , financiën, communicatie en facilitaire zaken).

Artikel 7: Team Bedrijfsvoering

  • 1.

    Het team Bedrijfsvoering is verantwoordelijk voor het ondersteunen en faciliteren van de uitvoering van de primaire processen.

  • 2.

    De kerntaken van dit team betreffen,

    • a.

      Personeel en Organisatie,

    • b.

      Financiën, inclusief Planning en Control,

    • c.

      Gegevensbescherming, inclusief de uitvoering en naleving van de AVG,

    • d.

      Juridische zaken,

    • e.

      Facilitaire zaken,

    • f.

      Bestuurssecretariaat en -ondersteuning,

    • g.

      Communicatie,

    • h.

      Archiefzaken en Informatiehuishouding

    • i.

      Informatievoorziening en automatisering.

Artikel 8: Team Programma’s en Projecten

  • 1.

    Het team Programma’s en Projecten is verantwoordelijk voor het proces- en programmamanagement op verschillende thema's. Het team is onder meer belast met de uitvoering van vastgesteld beleid zoals het Regionaal Economisch Ambitiedocument en de Regionale Energie Strategie.

  • 2.

    De kerntaken van het team betreffen de ondersteuning en begeleiding van de drie regionale economische Speerpunten, regionale programma’s en het begeleiden en ondersteunen van regionale Projecten.

Artikel 9 Contractgestuurde Dienstverlening

  • 1.

    Contractgestuurde Dienstverlening betreft de uitvoering van gemeentelijke taken als bedoel in artikel 5 van de regeling. waarvoor in voorkomend geval een dienstverlenings-overeenkomst als bedoeld in artikel 5, derde lid, van de regeling is gesloten. De gemeenten (en hun samenwerkingsverbanden) bepalen zelf van welke diensten zij gebruik maken en in welke mate.

  • 2.

    De kerntaken van de afdeling Contractgestuurde Dienstverlening betreffen het zo efficiënt mogelijk en kwalitatief goed uitvoeren van de dienstverleningsovereenkomst met de betrokken opdrachtgever. De aangeboden diensten hebben in ieder geval betrekking op de volgende taakvelden per relevant Team:

    • a.

      Team Inburgering: de uitvoering van de Wet Inburgering 2021;

    • b.

      Team Leerplicht-RMC, de uitvoering van de Leerplichtwet 1969, waaronder de controle en administratie;

      het Regionaal Meld- en Coördinatiepunt, en

      het Programma Voorkomen Voortijdig Schoolverlaters;

    • c.

      Team Uitvoering Sociaal Domein en Inkoop: Sociale Recherche, het Regionaal Inkoopbureau, Versis (Wmo-vervoer en leerlingenvervoer) en dienstverlening rondom de inkoop van zorg en ondersteuning onder de Wmo 2015 en Jeugdwet.

  • 3.

    De afdeling Contractgestuurde Dienstverlening verricht in voorkomend geval in beperkte mate diensten ten behoeve van derden. De afspraken over de dienstverlening aan derden worden vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst. De manager CgD bereidt de samenwerking voor en licht het bestuur in voordat de dienstverlening aanvangt.

Artikel 10 Manager CgD

  • 1.

    De manager CgD is integraal verantwoordelijk voor het bereiken van de doelstellingen en de uitvoering van taken vermeld in artikel 9, waaronder het jaarplan van de betreffende taakvelden en de uitvoering van de Dienstverleningsovereenkomsten die hiermee samenhangen.

  • 2.

    De manager CgD legt voor de uitvoering van zijn taken verantwoording af aan de secretaris.

Artikel 11: Plaatsvervanging

  • 1.

    Bij afwezigheid of verhindering van de secretaris is de manager CgD de plaatsvervanger van de secretaris.

  • 2.

    De teammanagers vervangen elkaar. Indien de vervanger niet beschikbaar is, worden deze teammanagers vervangen door de secretaris.

    De secretaris stelt bij langdurige afwezigheid een plaatsvervangingsbesluit vast en brengt dit ter kennis van de organisatie en het dagelijks bestuur.

  • 3.

    De teammanagers regelen de onderlinge vervanging van medewerkers binnen hun teams.

Hoofdstuk 4: Slotbepalingen

Artikel 12: Intrekking oude regeling

Het Organisatiebesluit Regio Rivierenland 2017 wordt ingetrokken.

Artikel 13: Bekendmaking en inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag nadat het is bekendgemaakt.

Artikel 14 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: het Organisatiebesluit Regio Rivierenland 2023.

Aldus vastgesteld op 13 september 2023.

Het Dagelijks Bestuur van Regio Rivierenland

de secretaris,

Mr. J.W.A. Hakkert

de voorzitter

ir. J. Beenakker

De voorzitter van Regio Rivierenland

ir. J. Beenakker