Organisatie | Doetinchem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Controleverordening gemeente Doetinchem 2023 |
Citeertitel | Controleverordening gemeente Doetinchem 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze verordening vervangt de Controleverordening gemeente Doetinchem 2005
artikel 213, eerste lid, van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-10-2023 | 01-01-2023 | nieuwe regeling | 28-09-2023 |
Artikel 3. Overige controles en opdrachten
Het college kan de accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de doelmatigheid en doeltreffendheid als bedoeld in Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid gemeente Doetinchem 2017, voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het college informeert de raad vooraf over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten.
Het college draagt de zorg voor de verantwoording aan derden en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Als een deel van deze vereisten moet worden uitgevoerd door een accountant, is het college bevoegd hiervoor de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad aangewezen accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.
Artikel 4. Inrichting accountantscontrole
De accountant voert de controlewerkzaamheden met voorafgaande kennisgeving aan de concerncontroller uit, zodat de ambtelijke organisatie in zijn planning rekening kan houden met werkzaamheden voortvloeiende uit de accountantswerkzaamheden. Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole heeft de accountant periodiek overleg met de auditcommissie, het managementteam en de concerncontroller.
Artikel 5. Informatieverstrekking door burgemeester en wethouders
De accountant maakt in de accountantscontrole zo veel mogelijk gebruik van de aanwezige interne beheersing van de werkzaamheden van de interne auditfunctie van de gemeente en stimuleert door een zo veel mogelijke organisatiegerichte accountantscontrole de verdere kwaliteitsverbetering en professionalisering.
Artikel 6. Toegang tot informatie door accountant
De accountant is bevoegd om van alle in de gemeentelijke organisatie werkende personen mondelinge en schriftelijke inlichtingen en verklaringen te verlangen die hij voor de uitvoering van zijn opdracht denkt nodig te hebben. Het college draagt er zorg voor, dat de in de gemeentelijke organisatie werkende personen hieraan hun medewerking verlenen.
Artikel 7. Rapportering door accountant
Indien de accountant bij een accountantscontrole tot het oordeel komt dat de rechtmatigheidsverantwoording door het college niet getrouw is, dan wel afwijkingen constateert die op zichzelf leiden tot het niet afgeven van een goedkeurende controleverklaring, meldt hij deze terstond schriftelijk aan de raad en zendt een afschrift hiervan aan het college.
Artikel 8. Intrekking oude regeling
De Controleverordening gemeente Doetinchem 2005 wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2023.