Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Krimpen aan den IJssel

Beleidsregel Subsidiëring 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKrimpen aan den IJssel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel Subsidiëring 2023
Citeertitel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Krimpen aan den IJssel houdende regels omtrent subsidies Algemene Subsidieverordening Krimpen aan den IJssel 2018

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-10-2023nieuwe regeling

19-09-2023

gmb-2023-418310

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel Subsidiëring 2023

3.16 – Onderwijskansen

 

Burgemeester en Wethouders van Krimpen aan den IJssel,

 

overwegende dat het gewenst is activiteiten te stimuleren die bijdragen aan het terugdringen van taalachterstanden binnen het basisonderwijs,

 

gelet op artikel 2, 4 en 6 van de Algemene Subsidieverordening Krimpen aan den IJssel 2018

 

besluiten:

vast te stellen de volgende regeling:

Subsidieregeling Onderwijskansen

 

Doel

  • 1.

    Het verlenen van subsidie voor activiteiten en materialen die zich richten op de doelgroep en die bijdragen aan het terugdringen van de taalachterstand.

    Ze dienen aan te sluiten bij één of meer van de volgende thema’s:

    • a.

      Taalstimulering: het stimuleren van de ontwikkeling van de Nederlandse taal.

    • b.

      Pedagogisch partnerschap: het bevorderen van samenwerking en afstemming tussen ouders/verzorgers van kinderen uit de doelgroep en mede-opvoeders zoals scholen en kinderopvang.

    • c.

      Doorgaande ontwikkelingslijn en aansluiting voorschoolse voorzieningen-basisonderwijs: het bevorderen van een doorlopende ontwikkeling van de doelgroep en een soepele overgang tussen diverse educatieve voorzieningen.

  • 2.

    De activiteiten en materialen dienen aan te sluiten bij de doelstellingen van de Rijksbijdrage voor onderwijsachterstanden, namelijk het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden in de Nederlandse taal, het voorkomen van segregatie en het bevorderen van integratie.

  • 3.

    Activiteiten en voorzieningen die vallen onder de definitie van jeugdhulp die wordt gegeven in artikel 1.1 van de Jeugdwet zijn uitgesloten van subsidiëring op grond van deze subsidieregeling.

Doelgroep

De doelgroep zijn leerlingen op het basisonderwijs met (risico op) een onderwijsachterstand die staan ingeschreven op een basisschool in de gemeente Krimpen aan den IJssel.

Van een onderwijsachterstand is sprake als een kind ten opzichte van leeftijdsgenoten achter loopt in het onderwijs op het gebied van taalontwikkeling.

 

Aanvrager

Schoolbesturen Primair Onderwijs waarvan de school gevestigd is in Krimpen aan den IJssel.

De subsidie kan worden aangevraagd door de basisschool met ondertekening van het schoolbestuur en wordt uitsluitend verstrekt aan het schoolbestuur.

 

Aanvraag

  • 1.

    Voor de aanvraag van subsidie Onderwijskansen dient gebruik gemaakt te worden van het “Aanvraagformulier subsidie Onderwijskansen gemeente Krimpen aan den IJssel”.

  • 2.

    In aanvulling op het bepaalde in artikel 6 van de Algemene Subsidieverordening (ASV), dient de aanvrager in de aanvraag voor een activiteit aannemelijk te maken dat de kinderen die hij met zijn activiteit wil bereiken behoren tot de doelgroep.

  • 3.

    In aanvulling op het bepaalde in artikel 6 van de ASV beschrijft de aanvrager in de aanvraag om subsidie voor een activiteit eveneens:

    • a.

      met welke andere partner(s) in het sociaal domein de activiteit wordt uitgevoerd dan wel met welke andere partner(s) in het sociaal domein de aanvraag inhoudelijk is afgestemd;

    • b.

      welke eigen middelen voor de uitvoering van de activiteit worden ingezet. Het schoolbestuur dient tevens aan te geven hoe de eigen onderwijsachterstandsgelden, wanneer zij die op basis van de achterstandsscores ontvangen, worden ingezet en of deze mede ten goede komen aan de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.

Subsidiesoort

Incidentele subsidie

 

Inwerkingtreding

Deze beleidsregel geldt voor aanvragen vanaf het subsidiejaar 2023

 

Basisvoorwaarden

Maatschappelijke effecten, waar de basisscholen met deze subsidie een bijdrage aan moet leveren:

  • -

    de gemeente Krimpen aan den IJssel wil dat alle inwoners, en kinderen en jongeren in het bijzonder, een passend opleidingsniveau hebben/behalen, een startkwalificatie en/of diploma hebben, hun talenten kunnen ontdekken en zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen.

(Uit ‘Beleidsplan Sociaal Domein – Krachtig Verder 2020-2025’, vastgesteld door de gemeenteraad op 15 oktober 2020)

  • -

    De activiteiten en materialen dienen aan te sluiten bij de doelstellingen van de Rijksbijdrage voor onderwijsachterstanden, namelijk het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden in de Nederlandse taal, het voorkomen van segregatie en het bevorderen van integratie.

Specifieke criteria

  • -

    Met subsidieontvangers worden in de subsidiebeschikking afzonderlijke afspraken gemaakt over de specifiek te verrichten activiteiten en de in dat kader te leveren prestaties.

  • -

    Er wordt alleen subsidie verleend voor de redelijkerwijs te maken kosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van de activiteit of aanschaf van materiaal.

Verdeelsleutel

  • 1.

    De gemeenteraad stelt met de vaststelling van de programmabegroting het subsidieplafond vast.

  • 2.

    De verdeling van de subsidiegelden wordt jaarlijks door B&W vastgesteld bij de verlening van de incidentele subsidies onderwijskansen.

    Per basisschool (brinnummer) kan door het schoolbestuur voor een maximumbudget van € 15.000 per jaar worden aangevraagd.

     

    Het maximumbudget is afhankelijk van het aantal leerlingen:

     

    Aantal leerlingen per laatste teldatum:

    Maximumbedrag:

    Minder dan 200

    € 7.500

    200 t/m 300

    € 10.000

    300 t/m 400

    € 12.500

    Meer dan 400

    € 15.000

  • 3.

    Het college bepaalt elk jaar of het subsidiebedrag in aanmerking komt voor indexering.

  • 4.

    Zodra het subsidieplafond is bereikt, worden aanvragen afgewezen.