Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Woudenberg

Informatieverordening gemeente Woudenberg 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWoudenberg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingInformatieverordening gemeente Woudenberg 2023
CiteertitelInformatieverordening Gemeente Woudenberg 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Informatieverordening van de gemeente Woudenberg, 1996.

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-09-2023nieuwe regeling

21-09-2023

gmb-2023-416523

Z.339260/D.254502

Tekst van de regeling

Intitulé

Informatieverordening gemeente Woudenberg 2023

De raad van de Gemeente Woudenberg,

 

gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 4 juli 2023;

 

gelet op het bepaalde in de Archiefwet

 

besluit:

 

vast te stellen de volgende verordening:

 

Informatieverordening gemeente Woudenberg 2023

 

Hoofdstuk I Definities

Artikel 1  

In deze verordening en de daarop berustende voorschriften wordt verstaan onder:

 

  • a.

    Archiefbewaarplaats de overeenkomstig artikel 31 van de Archiefwet 1995 aangewezen archiefbewaarplaats met inbegrip van een digitaal archief /E-depot;

  • b.

    Archiefruimte een overeenkomstig artikel 1 onder e van de Archiefwet aangewezen archiefruimte;

  • c.

    Archivaris de overeenkomstig artikel 32, derde lid van de Archiefwet 1995 aangewezen gemeentearchivaris;

  • d.

    Authenticiteit het toekennen van één of meer kenmerken aan informatie op een wijze dat later kan worden vastgesteld dat het om originele authentieke informatie gaat;

  • e.

    Beheerder degene die door het college van burgemeester en wethouders is belast met de uitvoering van het beheer van de niet overgebrachte archiefbescheiden;

  • f.

    Besluit, het het Archiefbesluit 1995; voornaamste uitvoeringsbesluit van de Archiefwet waar enkele onderdelen van de Archiefwet 1995 nader zijn uitgewerkt;

  • g.

    E-depot het digitaal archief;

  • h.

    Informatieobjecten de informatieobjecten als bedoeld in artikel 1 onder c van de Archiefwet 1995;

  • i.

    Kwaliteitssysteem een systeem dat bestaat uit de organisatorische structuur, verantwoordelijkheden, procedures, processen en voorzieningen die nodig zijn voor het borgen van de kwaliteitszorg als bedoelt in artikel 16 van de Regeling;

  • j.

    Regeling, de de Archiefregeling van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 15 december 2009, nr. WJZ / 178205 (8189), met betrekking tot de duurzaamheid en de geordende en toegankelijke staat van informatieobjecten en de bouw en inrichting van archiefruimten en archiefbewaarplaatsen;

  • k.

    Wet, de de Archiefwet 1995; Nederlandse wet uit 1995 die het beheer en de toegang van de overheidsarchieven regelt.

Hoofdstuk II Zorg voor beheer van informatieobjecten

Artikel 2 Beheer

Het college van burgemeester en wethouders zorgt ervoor dat bij het creëren, opnemen en bewaren van informatieobjecten de wettelijk voorgeschreven duurzaamheid, ordening, toegankelijkheid en vernietiging gewaarborgd zijn en dat de authenticiteit kan worden aangetoond. De authenticiteit toont aan dat het informatieobject is wat het beweert te zijn, dat het is gemaakt of verzonden door de persoon of organisatie die beweert het te hebben gemaakt of verzonden en dat het is gemaakt en verzonden op het tijdstip als aangegeven bij het informatieobject.

Artikel 3 Middelen

Het college van burgemeester en wethouders zorgt ervoor dat er jaarlijks voldoende middelen op de gemeentebegroting staan om de kosten te dekken die zijn verbonden aan het beheer van de informatieobjecten.

Artikel 4 Personeel

Het college van burgemeester en wethouders zorgt dat met voldoende en deskundig personeel een arbeidsovereenkomst is aangegaan voor de uitvoering van de werkzaamheden verbonden aan het beheer van de informatieobjecten.

Artikel 5 Beheervoorschriften

Het college van burgemeester en wethouders zorgt voor het vaststellen van voorschriften voor het beheer van de informatieobjecten.

Artikel 6 Samenhang

Het college van burgemeester en wethouders zorgt voor beleid dat de samenhang beziet en is afgestemd op domeinen als informatiemanagement, informatiestructuur, informatiebeveiliging, openbaarheid en bescherming van persoonsgegevens en indien nodig daartoe maatregelen te treffen om het informatie- en archiefbeheer te waarborgen.

 

Hoofdstuk III Toezicht op beheer van niet overgebrachte informatieobjecten

Artikel 7 Toezichthouder

De gemeentearchivaris is belast met het toezicht op het op grond van de Wet bepaalde ten aanzien van het beheer van de informatieobjecten die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats en/of digitale archief/E-depot.

Artikel 8 Uitoefening toezicht

De gemeentearchivaris kan de uitoefening van het toezicht op het beheer van de informatieobjecten die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats opdragen aan deskundige medewerkers.

Artikel 9 Informatieverstrekking

De beheerder verstrekt aan de gemeentearchivaris of aan degene(n) aan wie de uitoefening van het toezicht is opgedragen alle schriftelijke en mondelinge informatie die nodig is voor een goede vervulling van diens toezichtstaak.

Artikel 10 Toegang

De gemeentearchivaris en degenen aan wie de uitoefening van het toezicht is opgedragen hebben toegang tot de informatieobjecten en de archiefruimten en digitale systemen waarin de informatieobjecten zich bevinden en met behulp waarvan de informatieobjecten beheerd worden.

Artikel 11 Verslag over beheer niet overgebrachte informatieobjecten

De gemeentearchivaris stelt het college van burgemeester en wethouders jaarlijks met een verslag op de hoogte van zijn oordeel over het beheer van de informatieobjecten die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats en/of E-depot en geeft daarbij aan welke verbetermaatregelen nodig zijn om aan de wettelijke voorschriften te voldoen.

Artikel 12 Advies

De gemeentearchivaris kan op verzoek of op eigen initiatief advies uitbrengen aan het college van burgemeester en wethouders over het beheer van de informatieobjecten die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

 

Hoofdstuk IV Beheer van overgebrachte informatieobjecten

Artikel 13 Beheer archiefbewaarplaats

Het college van burgemeester en wethouders zorgt ervoor dat de gemeentearchivaris zijn wettelijk voorgeschreven beheertaak met betrekking tot de archiefbewaarplaats en de hier berustende informatieobjecten kan uitoefenen.

Artikel 14 Verantwoording over beheer

De gemeentearchivaris legt jaarlijks in de vorm van een verslag verantwoording af aan het college van burgemeester en wethouders over het beheer van de archiefbewaarplaats en/of E-depot en de hier berustende informatieobjecten.

Artikel 15 Advies

De gemeentearchivaris kan op verzoek of op eigen initiatief advies uitbrengen aan het college van burgemeester en wethouders over het beheer van de archiefbewaarplaats en de hier berustende informatieobjecten.

 

Hoofdstuk V Verantwoording door het college van burgemeester en wethouders

Artikel 16 Verslag

Het college van burgemeester en wethouders brengt tweejaarlijks verslag uit aan de raad over de in artikel 2 omschreven zorg voor de informatieobjecten van de gemeentelijke organen, onder bijvoeging van de verslagen die de gemeentearchivaris heeft uitgebracht op grond van de artikelen 11 en 14.

 

Hoofdstuk VI Slotbepalingen

Artikel 17 Intrekking

De Informatieverordening van de gemeente Woudenberg, 1996 wordt ingetrokken.

Artikel 18 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 21 september 2023.

Artikel 19 Naamgeving

Deze verordening wordt aangehaald als Informatieverordening Gemeente Woudenberg 2023.

Vastgesteld in de openbare raadsvergadering van: 21 september 2023.

S.E. Lenderink

Griffier

M. Jansen-van Harten

voorzitter

Memorie van toelichting

De Archiefwet 1995 bepaalt dat het college van burgemeester en wethouders overeenkomstig een door de gemeenteraad vast te stellen verordening zorgdrager is voor de informatieobjecten die de gemeente ontvangt en creëert op grond van haar taken en verantwoordelijkheden. Deze verordening dient daartoe.

Het begrip zorg is niet gedefinieerd in de Archiefwet 1995. Algemeen wordt dit begrip uitgelegd als de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor de uitvoering van alle wettelijke voorschriften. Dit ter onderscheid van het beheer van informatieobjecten: de ambtelijke verantwoordelijkheid. De zorg geeft kaders, het beheer betreft de uitvoering van de bijbehorende werkzaamheden. Is het beheer van informatieobjecten op orde, dan is een efficiënte en effectieve bedrijfsvoering mogelijk, kent de gemeente haar eigen rechtspositie en die van anderen, kan zij verantwoording afleggen over het eigen handelen en is de blijvende bewaring van cultuurhistorische informatieobjecten gegarandeerd. Dit met inachtneming van de specifieke kaders die de Archiefwet, het Archiefbesluit 1995 en de Archiefregeling daarvoor stellen èn in lijn met de toepasselijke algemene regels van onder meer de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet.

 

Deze verordening bestaat, naast definities en slotbepalingen, uit de volgende hoofdstukken. Hoofdstuk I worden een aantal definities vermeld. Hoofdstuk II bepaalt dat het college van burgemeester en wethouders moet zorgen voor beleid en interne regels voor het beheer van informatieobjecten. Dit is vastgelegd in de Beheerregeling Informatiebeheer gemeente Woudenberg 2023. Hoofdstuk III regelt het toezicht op het beheer van informatieobjecten en de wijze waarop het college van burgemeester en wethouders hierover moeten worden geïnformeerd. Hoofdstuk IV bevat bepalingen over het beheer van de overgebrachte informatieobjecten en hoofdstuk V over de wijze waarop het college de raad informeert.

 

Het college van burgemeester en wethouders besluit op grond van artikel 5 van deze verordening over voorschriften voor het beheer van de niet overgebrachte informatieobjecten (Beheerregeling Informatiebeheer gemeente Woudenberg 2023). Het aanwijzen van de archiefbewaarplaats en de gemeentearchivaris hoort niet thuis in de Informatieverordening van de raad, maar is voorbehouden aan het college van burgemeester en wethouders volgens artikel 31 en 32, derde lid van de Archiefwet 1995.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1

  • a.

    Informatieobjecten: 1 met dit wettelijke begrip wordt bedoeld het geheel van op één of meer informatiedragers (digitaal of analoog) vastgelegde met elkaar samenhangende gegevens, die worden ontvangen of gecreëerd op grond van de taken en/of de werkprocessen van de gemeente. Dit ongeacht de vorm of de leeftijd van de informatieobjecten. Taken en werkprocessen van gemeenten kunnen worden gedelegeerd of gemandateerd aan andere partijen, zoals een orgaan als bedoeld in de Wet gemeenschappelijke regelingen. Informatieobjecten die door dergelijke organen of partijen worden gevormd op grond van taken en/of de werkprocessen van de gemeente vallen onder de werking van deze verordening. Dat geldt dus ook voor privaatrechtelijke rechtspersonen die gemeentelijke taken uitvoeren.

  • b.

    Archiefbewaarplaats: de locatie waarheen blijvend te bewaren informatieobjecten volgens de Wet overgebracht ter bewaring, beheer en beschikbaarstelling. Onder archiefbewaarplaats wordt mede verstaan de voorziening voor de bewaring, het beheer en de beschikbaarstelling van de overgebrachte, digitale informatieobjecten: het E-depot.

Artikel 2

Deze bepaling is gebaseerd op artikel 3 van de Wet.

 

Artikel 6

Burgemeester en wethouders dienen de zorg voor informatieobjecten in samenhang te bezien en af te stemmen op domeinen als informatiemanagement, informatiearchitectuur, informatiebeveiliging, openbaarheid en bescherming van persoonsgegevens en zo nodig daartoe maatregelen te treffen.

 

Artikel 11 en 14

De verslaglegging en het afleggen van verantwoording door de archivaris vormen de basis voor de verslaglegging door het college van burgemeester en wethouders aan de raad. Het is raadzaam om dit jaarlijks te doen vanwege mogelijke risico’s, maar desgewenst kan, wanneer alle risicogebieden onder controle zijn, ook tweejaarlijks een verslag worden opgesteld.

 

Artikel 16

Hierdoor wordt de raad in de gelegenheid gesteld het college van burgemeester en wethouders te controleren ten aanzien van zijn zorgtaak. Het college kan de informatie ook gebruiken om in het kader van het interbestuurlijk toezicht gedeputeerde staten te informeren op grond van het artikel 124h van


1

Onder informatieobjecten wordt overeenkomstig artikel 1, onder c, van de Archiefwet 1995 verstaan:

1°. bescheiden, ongeacht hun vorm, door de overheidsorganen ontvangen of opgemaakt en naar hun aard bestemd daaronder te berusten;

2°. bescheiden, ongeacht hun vorm, met overeenkomstige bestemming, ontvangen of opgemaakt door instellingen of personen, wier rechten of functies op enig overheidsorgaan zijn overgegaan;

3°. bescheiden, ongeacht hun vorm, welke ingevolge overeenkomsten met of beschikkingen van instellingen of personen dan wel uit anderen hoofde in een archiefbewaarplaats zijn opgenomen om daar te berusten;

4°. reproducties, ongeacht hun vorm, welke bij of krachtens de wet in de plaats zijn gesteld van de onder 1°, 2° of 3° bedoelde informatieobjecten of welke op grond van het bepaalde in artikel 7 van de Archiefwet 1995 zijn vervaardigd.