Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Capelle aan den IJssel

Lijst van buitenplanse omgevingsplanactiviteiten

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieCapelle aan den IJssel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingLijst van buitenplanse omgevingsplanactiviteiten
CiteertitelLijst van buitenplanse omgevingsplanactiviteiten
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag waarop de Omgevingswet in werking treedt.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

07-02-2022

gmb-2023-415959

Tekst van de regeling

Intitulé

Lijst van buitenplanse omgevingsplanactiviteiten

De raad van de gemeente Capelle aan den IJssel:

 

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 11 januari 2022;

 

besluit:

  • 1.

    de lijst van buitenplanse omgevingsplanactiviteiten bindend advies raad, uitgebreide procedure en verplichte participatie (zoals opgenomen in bijlage 1) conform artikel 16.15a lid b onder 1 Omgevingswet, vast te stellen;

  • 2.

    de lijst genoemd onder 1 in werking te laten treden met ingang van de dag waarop de Omgevingswet in werking treedt;

  • 3.

    De lijst genoemd onder 1 een half jaar na inwerkingtreding te evalueren en daarna gedurende de transitiefase naar het gemeentelijk Omgevingsplan jaarlijks te evalueren.

Vastgesteld in de openbare vergadering van 7 februari 2022

de griffier,

de voorzitter,

BIJLAGE 1: De lijst van buitenplanse omgevingsplanactiviteiten bindend advies raad, uitgebreide procedure en verplichte participatie

 

Nr.

Categorie van gevallen

Verplichte

Participatie

Verplicht

Advies

Uitgebreide

Procedure

 

1.

Indien sprake is van een MER1 plicht.

X

X

X

2.

Indien de activiteit in strijd is met de doelen van de stadsvisie (omgevingsvisie).

X

X

X

3.

Indien de activiteit niet past binnen de doelen van een programma of ander vastgesteld beleidskader.

X

X

X

4.

Omgevingsvergunningen, opgesomd in artikel 10.242 van het Omgevingsbesluit.

X

X

X3

5.

Een gebouw ten behoeve van een infrastructurele of openbare voorziening ten behoeve van een nutsvoorziening, de waterhuishouding, het meten van de luchtkwaliteit, het telecommunicatieverkeer, het openbaar vervoer of het weg-, spoorweg-, water- of luchtverkeer, indien:

  • a.

    hoger dan 5 m, en

  • b.

    de oppervlakte meer dan 50 m².

X

X

X

6.

Een bouwwerk, geen gebouw zijnde, of een gedeelte van een dergelijk bouwwerk, indien:

  • a.

    hoger dan 15 meter, en

  • b.

    de oppervlakte meer dan 50 m².

X

X

X

7.

Een dakopbouw of gelijksoortige uitbreiding van een gebouw, waarbij het aantal woningen toeneemt en waarbij de maximale bouw- of goothoogte met meer dan 3 meter toeneemt.

X

8.

Een antenne-installatie, indien hoger dan 40 meter.

X

X

X

9.

Het gebruiken van gronden voor een ingrijpende herinrichting van openbaar gebied4.

X

X

X

10.

Het gebruiken van bouwwerken, eventueel in samenhang met bouwactiviteiten die de bebouwde oppervlakte of het bouwvolume niet vergroten, en van bij die bouwwerken behorend aansluitend terrein.

X

11.

Nieuwbouw van woningen zonder kavel-, gebiedspaspoort of bouwenvelop (Rivium).

X

X

X

12.

Het vergroten van woningen of andere hoofdgebouwen5 in beschermde dorpsgezichten en langs de ’s-Gravenweg.

X

X

X

13.

Het uitbreiden of de nieuwbouw van bedrijven in milieucategorie 4 en hoger6.

X

X

X

14.

Het oprichten en/of uitbreiden7 van winkels (detailhandel), horeca en (zelfstandige) kantoren8 en de daarbij behorende voorzieningen indien:

 

  • -

    de ontwikkeling van zelfstandige kantoren groter dan 1.000 m2 bruto vloeroppervlakte (bvo) per vestiging;

  • -

    de ontwikkeling van detailhandel groter dan 2.000 m2 bvo per vestiging in het Stadshart9;

  • -

    de ontwikkeling van detailhandel groter dan 1.000 m2 bvo per vestiging in de ondersteunende wijk- of buurtcentra10;

  • -

    de ontwikkeling van Grootschalige Detailhandel Vestiging (GDV)11 in Capelle XL12;

  • -

    horeca13: de ontwikkeling van horeca groter dan 400 m2 bvo per vestiging en/of horecabedrijven in de categorie 4 en 6.

X

X

X

15.

Het oprichten en/of uitbreiden14 van maatschappelijke voorzieningen15, indien:

 

  • -

    (Woon)zorginitiatieven met kwetsbare cliënten16;

  • -

    Scholen: de ontwikkeling van primair onderwijs en het voortgezet onderwijs.

X

X

X

16.

Bouwwerk en/of andere voorziening (bijv. container) voor collectieve opslag elektriciteit (buurtbatterij) in de openbare ruimte

X

   

 

Bijlage: Staat van horeca-activiteiten

 

Horeca 1 (winkelgebonden daghoreca):

vormen van horeca-activiteiten die qua exploitatievorm en openingstijden aansluiten bij winkelvoorzieningen en waarbij de activiteiten primair gericht zijn op het bedrijfsmatig verstrekken van etenswaren en/of alcoholische en niet-alcoholische dranken voor nuttiging al dan niet ter plaatse en waarvan de exploitatie doorgaans geen of slechts in lichte mate een aantasting van het woon- en leefklimaat kan veroorzaken, zoals broodjeszaken, ijssalons, eethuisjes en lunchrooms met een maximaal bruto vloeroppervlak van 250 m²;

Horeca 2 (maaltijdverstrekkers):

vormen van horeca-activiteiten die primair zijn gericht op het bedrijfsmatig verstrekken van maaltijden voor consumptie ter plaatse en waarvan de exploitatie doorgaans geen aantasting van het woon- en leefklimaat veroorzaakt, zoals restaurants, bistro's en grand cafés;

Horeca 3 (spijsverstrekkers):

vormen van horeca-activiteiten die primair gericht zijn op het bedrijfsmatig verstrekken van etenswaren voor nuttiging al dan niet ter plaatse alsmede daaraan ondergeschikt het verstrekken van licht-alcoholische en niet-alcoholische dranken en waarvan de exploitatie doorgaans in enige mate een aantasting van het woon- en leefklimaat kan veroorzaken, zoals cafetaria's, automatieken, afhaalhoreca alsmede horecavormen uit categorie 1 met een groter bruto vloeroppervlak dan 250 m²;

Horeca 4 (drankverstrekkers):

vormen van horeca-activiteiten die primair zijn gericht op het bedrijfsmatig verstrekken voor gebruik ter plaatse van alcoholische en niet-alcoholische dranken en waarvan de exploitatie doorgaans een lichte aantasting van het woon- en leefklimaat kan veroorzaken, zoals cafés, bars en zalenverhuur alsmede horecavormen uit categorie 3 met een groter bruto vloeroppervlak dan 400 m²;

Horeca 5 (logiesverstrekkers):

vormen van horeca-activiteiten die primair zijn gericht op het bedrijfsmatig verstrekken van logies en als ondergeschikte functie het verstrekken van maaltijden voor consumptie ter plaatse en waarvan de exploitatie doorgaans geen aantasting van het woon- en leefklimaat veroorzaakt, zoals hotels en pensions;

Horeca 6 (zware horeca):

vormen van horeca-activiteiten die primair zijn gericht op het bedrijfsmatig gelegenheid bieden van dansen op elektrisch versterkte muziek alsmede op het ter plaatse nuttigen van alcoholische en niet-alcoholische dranken en kleine etenswaren, en waarvan de exploitatie een aantasting van het woon- en leefklimaat kan veroorzaken en een grote druk op de openbare orde met zich meebrengt, zoals discotheken, nachtclubs, partycentra en dancings.


1

Dit betreft een categorie van projecten die een impact op de omgeving kunnen hebben als gevolg van verschillende milieuaspecten. Dit is vergelijkbaar met de mer-beoordeling.

2

- Bepaalde rijksmonumentenactiviteiten, behalve als het gaat om bepaald archeologisch vooronderzoek; - Een milieubelastende activiteit die bestaat uit een IPPC-installatie of een Seveso-inrichting. Tenzij het gaat om een wijziging die geen significante nadelige gevolgen heeft voor de gezondheid of het milieu; - Een milieubelastende activiteit die bestaat uit een installatie voor het vergassen en vloeibaar maken van een brandstof of een winningsafvalvoorziening. Tenzij het gaat om een wijziging die geen significante nadelige gevolgen heeft voor de gezondheid of het milieu; - Bepaalde lozingsactiviteiten; - Een Natura 2000-activiteit, als bij de voorbereiding een passende beoordeling wordt gemaakt.

3

Op basis van het Omgevingsbesluit is voor deze activiteiten de uitgebreide procedure van toepassing. Dit is dus GEEN keuze voor de gemeenteraad, maar een verplichting vanuit de wet.

4

Bij de beoordeling of sprake is van een ingrijpende herinrichting van het openbaar gebied wordt gekeken naar de omvang, ruimtelijke uitstraling en de verwachte duur van het nieuwe gebruik. Voorbeelden van een niet-ingrijpende herinrichting van het openbaar gebied zijn het verleggen van een trottoir, het aanleggen van een aantal parkeerplaatsen of het aanleggen van een groenstrook.

5

Definitie hoofdgebouw conform het Besluit omgevingsrecht is: gebouw, of gedeelte daarvan, dat noodzakelijk is voor de verwezenlijking van de geldende of toekomstige bestemming van een perceel en, indien meer gebouwen op het perceel aanwezig zijn, gelet op die bestemming het belangrijkst is.

6

Milieucategorie is een vakterm uit de planologie en milieukunde in Nederland. Het is een classificatie van de belasting die een (bedrijfs)activiteit kan leggen op het milieu. De classificatie is ontworpen door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en bestaat uit zes categorieën: 1 tot en met 6. Hoe hoger de klasse, hoe intensiever de belasting van het milieu. In de laagste categorie zit bijvoorbeeld de fietsenmaker en een caravanstalling. In de hoogste categorie een olieraffinaderij of een kerncentrale.

7

Het gaat hier niet om gebruikswijzigingen van bestaande bebouwing.

8

Een kantoor is een gebouw of een gedeelte ervan, dat dient voor het bedrijfsmatig verlenen van diensten opadministratief, financieel, architectonisch, juridisch of een daarmee naar aard gelijk te stellen gebied, waarbij hetpubliek niet of slechts in ondergeschikte mate rechtstreeks te woord wordt gestaan en geholpen. Een kantoor isbezoekersextensief en werknemersintensief. Zelfstandige kantoren zijn kantoorruimtes die niet ten dienste staan vaneen bedrijfsruimte, waarbij de kantooractiviteiten een onlosmakelijk deel van de totale bedrijfsvoering uitmaken.

9

Het Stadshart wordt begrensd door de Fluiterlaan, Kerklaan, Reigerlaan en Rivierweg (De Koperwiek).

10

Wijkcentrum De Terp, Wijkcentrum Picassopassage, Buurtcentrum Rivium, Buurtcentrum ’s-Gravenland, Buurtcentrum Slotplein, Buurtsteunpunt De Wingerd en Exclusief winkelgebied Schenkel.

11

GDV: Het betreft winkels met een ondergrens van minimaal 1.500 m² bvo (bruto vloeroppervlak) in de branches Sport & Spel, Bruin & Witgoed (Elektronica) en Auto & Fiets;

12

Capelle XL: De detailhandel is voornamelijk te vinden in vak A (zie Afwegingskader vestigingsbeleid Hoofdweggebied Capelle A/D IJssel) en langs de Hoofdweg, en presenteert zich onder de gemeenschappelijke noemer CapelleXL (woonboulevard).

13

Horeca: een bedrijf dat is gericht op het verstrekken van een nachtverblijf en/of het ter plaatse nuttigen van voedsel en dranken en/of het exploiteren van zaalaccommodatie, een en ander gepaard gaande met dienstverlening. Tot de hieronder genoemde begrippen Horeca 1 tot en met Horeca 6 (zie bijlage) worden mede begrepen de niet genoemde, maar naar aard, omvang en uitstraling op het woon- en leefmilieu vergelijkbare horecasoorten;

14

Het gaat hier niet om gebruikswijzigingen van bestaande bebouwing.

15

Onder maatschappelijke voorzieningen verstaan wij educatieve, sociaal-medische, sociaal-culturele en levensbeschouwelijke voorzieningen zoals zorg, welzijn, cultuur, sport en onderwijs.

16

Kwetsbare doelgroepen: • Personen met een psychiatrische aandoening (GGZ-groep); • Personen met een verstandelijke beperking (VG); • Personen met een lichamelijke beperking (LG); • Personen met een psychosociale problematiek; • Personen met somatische of psychogeriatrische problematiek die niet meer zelfstandig kunnen wonen (veelal ouderen).