Organisatie | Gennep |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de rekenkamer 2023 |
Citeertitel | Verordening Rekenkamer gemeente Gennep 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening Rekenkamercommissie gemeente Gennep 2019
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2023 | nieuwe regeling | 25-09-2023 | 678761 |
gelet op artikel 81 van de gemeentewet;
gelet op de Wet versterking decentrale rekenkamers van september 2022;
gelezen het voorstel van het presidium d.d. 3 juli 2023;
gehoord de voorbereidende raadsvergadering d.d. 11 september 2023;
gehoord de rekenkamer d.d. 31 mei 2023;
overwegende dat de verordening moet worden geactualiseerd in verband met de inwerkingtreding van de Wet versterking decentrale rekenkamers per 1 januari 2023;
in te stemmen met het voorstel om:
de bestaande regeling verordening op de Rekenkamercommissie gemeente Gennep 2019 in te trekken en bijgaande verordening op de Rekenkamer 2023 vast te stellen.
Artikel 2 Taak van de commissie
De Rekenkamer voert onderzoek uit naar de (maatschappelijke) effecten van het gemeentelijk beleid en naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gemeentelijk beleid, van het gemeentelijk beheer en van de gemeentelijke organisatie, naar de rechtmatigheid van het gemeentelijk beheer, alsmede naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van instellingen waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente worden bekostigd.
Artikel 3 Samenstelling Rekenkamer
De rekenkamer bestaat uit drie leden, die door de raad buiten de kring van zijn leden benoemd worden voor een periode van zes jaar. De leden kunnen eenmaal worden herbenoemd. Voor de leden die zijn benoemd vóór 1 januari 2023 geldt dat zij in totaal niet meer dan twee maal zes jaar lid kunnen zijn van de rekenkamer. Van de periode van zes jaar, kan in het belang van de gemeente worden afgeweken.
De rekenkamer wijst uit zijn midden een van de leden als voorzitter aan. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de vergaderingen van de Rekenkamer, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en de werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. Hij voert hiertoe regelmatig overleg met eventuele onderzoekers.
Artikel 9 Uitvoering van het onderzoek en rapportage
De Rekenkamer is bevoegd van alle leden van het gemeentebestuur en van alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die hij nodig heeft voor de uitvoering van het onderzoek. De Rekenkamer kan de bevoegdheid tot het inwinnen van inlichtingen mandateren aan medewerkers die hem bij de uitoefening van zijn taak terzijde staan. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de Rekenkamer gestelde termijn te verstrekken.
De Rekenkamer vergadert in beslotenheid, zijn rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van Bestuur kan de Rekenkamer rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken. De leden van de Rekenkamer en degenen die ten behoeve van de Rekenkamer werkzaam zijn, zijn verplicht tot geheimhouding van al hetgeen hen in hun hoedanigheid als lid, respectievelijk medewerker ter kennis is gekomen.
De Rekenkamer stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door hem te stellen termijn, die ten minste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het onderzoek en de rapportage aan de Rekenkamer kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De Rekenkamer bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.
Na vaststelling door de Rekenkamer wordt het onderzoeksrapport met conclusies en aanbevelingen zo spoedig mogelijk aan de raad aangeboden. Hierbij worden de eventuele ambtelijke en bestuurlijke reacties gevoegd. De raad bespreekt de onderzoeksresultaten op basis van het rapport. De raad stelt de eindconclusies vast.