Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gennep

Verordening op de rekenkamer 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGennep
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de rekenkamer 2023
CiteertitelVerordening Rekenkamer gemeente Gennep 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening Rekenkamercommissie gemeente Gennep 2019

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 81 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-2023nieuwe regeling

25-09-2023

gmb-2023-415953

678761

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de rekenkamer 2023

De gemeenteraad van Gennep,

 

gelet op artikel 81 van de gemeentewet;

 

gelet op de Wet versterking decentrale rekenkamers van september 2022;

 

gelezen het voorstel van het presidium d.d. 3 juli 2023;

 

gehoord de voorbereidende raadsvergadering d.d. 11 september 2023;

 

gehoord de rekenkamer d.d. 31 mei 2023;

 

overwegende dat de verordening moet worden geactualiseerd in verband met de inwerkingtreding van de Wet versterking decentrale rekenkamers per 1 januari 2023;

 

 

besluit:

 

in te stemmen met het voorstel om:

 

de bestaande regeling verordening op de Rekenkamercommissie gemeente Gennep 2019 in te trekken en bijgaande verordening op de Rekenkamer 2023 vast te stellen.

 

Regeling verordening op de Rekenkamer

 

 

Paragraaf 1. Begripsbepalingen

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

 

In deze verordening wordt verstaan onder:

 

  • 1.

    Rekenkamer: de commissie die is ingesteld bij besluit van de gemeenteraad en die ten doel heeft om door middel van beleidsevaluaties en doelmatigheidsonderzoeken een bijdrage te leveren aan de doeltreffendheid van de voorbereiding en de uitvoering van het beoogde beleid;

 

  • 2.

    Doelmatigheid of efficiëntie: het streven om met een zo beperkt mogelijke inzet van de beschikbare middelen het gewenste resultaat te bereiken;

 

  • 3.

    Doeltreffendheid of effectiviteit: de mate waarin de gemeente erin slaagt met de geleverde prestaties de gestelde doelen of de gewenste maatschappelijke effecten te bereiken;

 

  • 4.

    Lid: een lid van de Rekenkamer dat op basis van artikel 3, eerste lid door de raad van buiten de kring van zijn leden is aangewezen.

 

Paragraaf 2. De taak, samenstelling en het lidmaatschap van de Rekenkamer

 

Artikel 2 Taak van de commissie

 

  • 1.

    Er is een gemeentelijke Rekenkamer.

 

  • 2.

    De Rekenkamer voert onderzoek uit naar de (maatschappelijke) effecten van het gemeentelijk beleid en naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gemeentelijk beleid, van het gemeentelijk beheer en van de gemeentelijke organisatie, naar de rechtmatigheid van het gemeentelijk beheer, alsmede naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van instellingen waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente worden bekostigd.

 

Artikel 3 Samenstelling Rekenkamer

 

  • 1.

    De rekenkamer bestaat uit drie leden, die door de raad buiten de kring van zijn leden benoemd worden voor een periode van zes jaar. De leden kunnen eenmaal worden herbenoemd. Voor de leden die zijn benoemd vóór 1 januari 2023 geldt dat zij in totaal niet meer dan twee maal zes jaar lid kunnen zijn van de rekenkamer. Van de periode van zes jaar, kan in het belang van de gemeente worden afgeweken.

 

  • 2.

    De leden leggen, voordat zij hun functie kunnen uitoefenen, in een vergadering van de raad in de handen van de voorzitter van de raad de eed (verklaring en belofte) af:

 

  • 3.

    De rekenkamer wijst uit zijn midden een van de leden als voorzitter aan. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de vergaderingen van de Rekenkamer, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en de werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. Hij voert hiertoe regelmatig overleg met eventuele onderzoekers.

 

  • 4.

    De rekenkamer voorziet zelf in de selectie van één of meer nieuwe leden, waarbij zij oog houden voor de continuïteit van de werkzaamheden. De voorzitter van de raad en de griffier worden bij de selectie betrokken.

 

Artikel 4 Besluitvorming in de Rekenkamer

 

  • 1.

    In vergaderingen van de Rekenkamer wordt besloten bij meerderheid van stemmen, waarbij ieder lid een stem heeft.

 

  • 2.

    Besluiten kunnen niet worden genomen tenzij twee leden van de Rekenkamer ter vergadering aanwezig zijn.

 

  • 3.

    Als de stemmen staken, is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

 

Artikel 5 Einde van het lidmaatschap

 

  • 1.

    Het lidmaatschap van een lid eindigt:

 

  • a.

    op eigen verzoek;

 

  • b.

    Indien de benoemingstermijn is afgelopen en niet is, dan wel niet meer kan worden voorzien in herbenoeming;

 

  • c.

    bij aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de Rekenkamer;

 

  • d.

    wanneer het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

 

  • e.

    indien het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld.

 

  • 2.

    De leden van de Rekenkamer kunnen door de raad worden ontslagen wanneer zij door ziekte, gebreken of ongeschiktheid niet in staat zijn hun functie naar behoren te vervullen.

 

Artikel 6 Verboden handelingen

 

  • 1.

    Het is de leden van de Rekenkamer verboden de handelingen te verrichten als bedoeld in artikel 15 van de Gemeentewet. De raad kan, gehoord de Rekenkamer, een lid van de Rekenkamer dat heeft gehandeld in strijd met dit verbod van zijn functie ontslaan.

 

  • 2.

    De leden van de Rekenkamer zijn niet werkzaam bij een bedrijf dat opdrachten uitvoert in opdracht van de gemeente of bij een door de gemeente gesubsidieerde instelling, danwel hebben geen andere (neven)betrekkingen die hun onafhankelijke positie ten aanzien van de gemeente zouden kunnen schaden.

 

  • 3.

    Leden overleggen aan de raad een lijst met daarin opgenomen de nevenfuncties die zij op dat moment vervullen. Bij wijzigingen hierin doen zij hier onverwijld mededeling van aan de griffier, die zorgt voor publicatie hiervan.

 

Artikel 7 Vergoeding voor de werkzaamheden van de leden van de Rekenkamer

 

  • 1.

    De leden van de Rekenkamer ontvangen een vergoeding voor hun werkzaamheden. Deze vergoeding is gelijk aan 56 % van het bedrag van de maandelijkse vergoeding voor een raadslid in de gemeente Gennep.

 

  • 2.

    De vergoedingen als bedoeld in het eerste lid komen ten laste van het budget van de Rekenkamer als bedoeld in artikel 12.

 

Paragraaf 3. De werkwijze van de Rekenkamer

 

Artikel 8 Onderwerpen voor en beslissing tot uitvoeren van onderzoek

 

  • 1.

    De Rekenkamer kiest de onderwerpen voor zijn onderzoek, formuleert de probleemstelling en de onderzoeksvragen en stelt de onderzoeksopzet vast.

 

  • 2.

    De onderwerpen van onderzoek worden jaarlijks als onderzoeksprogramma ter kennisname aan de raad voorgelegd.

 

  • 3.

    De in lid 1 bedoelde onderzoeksopzet wordt door de Rekenkamer rechtstreeks ter kennisneming voorgelegd aan de gemeenteraad.

 

  • 4.

    Het college zendt aan de rekenkamer jaarlijks het conform artikel 185a gemeentewet aan de raad gerichte overzicht van de aan het college gedane aanbevelingen van de rekenkamer, vergezeld van zijn standpunt daaromtrent en van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven

 

Artikel 9 Uitvoering van het onderzoek en rapportage

 

  • 1.

    De Rekenkamer is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering van het onderzoek volgens de door hem vastgestelde onderzoeksopzet.

 

  • 2.

    De Rekenkamer beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren.

 

  • 3.

    De Rekenkamer is bevoegd van alle leden van het gemeentebestuur en van alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die hij nodig heeft voor de uitvoering van het onderzoek. De Rekenkamer kan de bevoegdheid tot het inwinnen van inlichtingen mandateren aan medewerkers die hem bij de uitoefening van zijn taak terzijde staan. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de Rekenkamer gestelde termijn te verstrekken.

 

  • 4.

    De Rekenkamer vergadert in beslotenheid, zijn rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van Bestuur kan de Rekenkamer rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken. De leden van de Rekenkamer en degenen die ten behoeve van de Rekenkamer werkzaam zijn, zijn verplicht tot geheimhouding van al hetgeen hen in hun hoedanigheid als lid, respectievelijk medewerker ter kennis is gekomen.

 

  • 5.

    De Rekenkamer kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

 

  • 6.

    De Rekenkamer stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door hem te stellen termijn, die ten minste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het onderzoek en de rapportage aan de Rekenkamer kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De Rekenkamer bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

 

  • 7.

    Na de ambtelijke hoor en wederhoor zoals bedoeld in lid 6 formuleert de Rekenkamer zijn conclusies en aanbevelingen in een rapport.

 

  • 8.

    De Rekenkamer stelt het bestuur in de gelegenheid om binnen een door hem te stellen termijn, die ten minste twee weken bedraagt, zijn zienswijze op het onderzoek en het rapport aan de Rekenkamer kenbaar te maken.

 

  • 9.

    Na vaststelling door de Rekenkamer wordt het onderzoeksrapport met conclusies en aanbevelingen zo spoedig mogelijk aan de raad aangeboden. Hierbij worden de eventuele ambtelijke en bestuurlijke reacties gevoegd. De raad bespreekt de onderzoeksresultaten op basis van het rapport. De raad stelt de eindconclusies vast.

 

Artikel 10 Onderzoeksmedewerkers

 

  • 1.

    De Rekenkamer is bevoegd ten laste van het budget als bedoeld in artikel 11 externe deskundigen in te schakelen.

 

Artikel 11 Budget

  • 1.

    De Rekenkamer is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van zijn taken.

 

  • 2.

    Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

 

 

  • a.

    de vergoedingen die krachtens artikel 7.1 zijn toegekend aan de leden van de Rekenkamer;

 

  • b.

    de eventuele medewerker rekenkamer;

 

  • c.

    de eventuele onderzoeksmedewerkers;

 

  • d.

    externe deskundigen die mogelijk door de Rekenkamer zijn ingeschakeld;

 

  • e.

    mogelijke overige uitgaven die de Rekenkamer nodig oordeelt voor de uitvoering van zijn taak.

 

Artikel 12 Citeertitel; inwerkingtreding

 

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening Rekenkamer gemeente Gennep 2023.

 

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 1 oktober 2023.

 

  • 3.

    De Verordening Rekenkamercommissie gemeente Gennep 2019 wordt ingetrokken.

  •  

 

Aldus besloten in de openbare besluitvormende raadsvergadering d.d. 25 september 2023.

De raad voornoemd,

De griffier, Jos van der Knaap

De voorzitter, Hans Teunissen