Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Capelle aan den IJssel

Verordening nadeelcompensatie Omgevingswet Capelle aan den IJssel 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieCapelle aan den IJssel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening nadeelcompensatie Omgevingswet Capelle aan den IJssel 2022
CiteertitelVerordening nadeelcompensatie Omgevingswet Capelle aan den IJssel 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De 'Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade Gemeente Capelle aan den IJssel' wordt van rechtswege ingetrokken nadat het laatste planschadeverzoek onder de Wabo is afgehandeld.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 108 van de Gemeentewet
  2. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

19-12-2022

gmb-2023-415701

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening nadeelcompensatie Omgevingswet Capelle aan den IJssel 2022

De raad van de gemeente Capelle aan den IJssel;

 

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 22 november 2022;

 

gelet op de artikelen 108 en 149 van de Gemeentewet, titel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht

en afdeling 15.1 van de Omgevingswet;

 

gezien het advies van de commissie Stadsontwikkeling- en beheer van 6 december 2022;

 

BESLUIT

 

vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening nadeelcompensatie Omgevingswet Capelle aan den IJssel 2022

Artikel 1. Toepassingsbereik

  • 1.

    Deze verordening heeft betrekking op aanvragen om schadevergoeding als bedoeld in artikel 4:126, eerste lid. van de Algemene wet bestuursrecht, waarvan de aanvrager stelt dat die wordt veroorzaakt door een bestuursorgaan van de gemeente, zoals bedoeld in afdeling 15.1 Omgevingswet.

Artikel 2. Heffen recht

  • 1.

    Voor het in behandeling nemen van de aanvraag om schadevergoeding wordt een recht van € 300,- geheven.

  • 2.

    Het verschuldigde bedrag dient binnen vier weken na de dag van verzending van de mededeling te zijn betaald. Indien het bedrag niet binnen deze termijn is ontvangen, verklaart het bestuursorgaan van de gemeente de aanvraag niet-ontvankelijk (op grond van artikel 4:5 van de Awb)

Artikel 3. Aanvraag

  • 1.

    De aanvrager van schadevergoeding maakt gebruik van een door het bestuursorgaan vastgesteld (elektronisch) formulier;

  • 2.

    In aanvulling op artikel 4:2 en artikel 4: 127 van de Algemene wet bestuursrecht bevat een aanvraag mede als het schade betreft wegens

    • a.

      winst- of inkomstenderving: jaarrekeningen over het jaar waarin schade is geleden en voor zover van toepassing de drie daaraan voorafgaande jaren en de aanslagen

    • b.

      vennootschapsbelasting of inkomstenbelasting; gederfde huurinkomsten: een afschrift van de huurovereenkomst of gebruiksovereenkomst.

Artikel 4. Inschakeling van een adviescommissie

  • 1.

    1 Advies bij een adviescommissie wordt slechts ingewonnen voor zover dat noodzakelijk is om op de aanvraag om schadevergoeding te kunnen beslissen

  • 2.

    Advies als bedoeld in het eerste lid, wordt niet ingewonnen als

    • a.

      de aanvraag kennelijk ongegrond is, omdat zich kennelijk een weigeringsgrond voordoet als bedoeld in artikel 4:126, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht:

    • b.

      de schade kennelijk niet kan worden toegerekend aan een door een bestuursorgaan van de gemeente Capelle aan den IJssel genomen besluit of verrichte handeling;

    • c.

      de aanvraag naar het oordeel van het bestuursorgaan voldoende gelijkenis vertoont met andere aanvragen waarvoor al advies is uitgebracht;

    • d.

      het in de aanvraag genoemde bedrag aan schadevergoeding minder bedraagt dan€ 500,voor natuurlijke personen en € 1.000,- voor rechtspersonen;

    • e.

      naar het oordeel van het bestuursorgaan in de gemeentelijke organisatie voldoende deskundigheid voor de beoordeling van de aanvraag aanwezig is.

  • 3.

    Een adviescommissie bestaat uit één of meerdere adviseurs.

  • 4.

    Een adviescommissie kan worden benoemd als:

    • a.

      vaste adviescommissie, benoemd door burgemeester en wethouders voor een termijn van maximaal vier jaar met de mogelijkheid tot herbenoeming voor maximaal vier jaar, of

    • b.

      tijdelijke adviescommissie voor advisering met betrekking tot een of meer aanvragen, benoemd door het bestuursorgaan.

  • 5.

    Het besluit om de aanvraag af te wijzen zonder inschakeling van een adviescommissie wordt genomen binnen vier weken na ontvangst van de aanvraag, respectievelijk binnen acht weken nadat de termijn verstreken is gedurende welke de aanvrager de aanvraag kon aanvullen.

Artikel 5. Werkwijze van de adviescommissie

  • 1.

    Als advies wordt ingewonnen bij een adviescommissie, informeert het bestuursorgaan de aanvrager en belanghebbenden hierover.

  • 2.

    De adviescommissie stelt de aanvrager, het bestuursorgaan en de belanghebbenden in de gelegenheid een toelichting te geven, dan wel een standpunt over de aanvraag kenbaar te maken.

  • 3.

    Indien dit voor het uitbrengen van het advies nodig is, wordt door de adviseur of de adviescommissie de situatie ter plaatse bezichtigd Het tijdstip waarop deze plaatsopneming plaatsvindt wordt bepaald door de adviescommissie.

  • 4.

    Alvorens een advies uit te brengen zendt de adviseur of de voorzitter van de adviescommissie binnen zestien weken na de dagtekening van de opdracht tot advisering een concept daarvan aan het bestuursorgaan, aan de aanvrager en aan de belanghebbenden. De adviescommissie kan deze termijn onder opgaaf van redenen met een daarbij aan te geven termijn verlengen.

  • 5.

    De aanvrager, het bestuursorgaan en de belanghebbenden worden in de gelegenheid gesteld om binnen vier weken na de toezending van het conceptadvies schriftelijk hierop te reageren.

  • 6.

    In het geval tijdig reacties zijn ingediend, brengt de adviescommissie binnen vier weken na het verstrijken van de in het vierde lid bedoelde termijn een advies uit aan het bestuursorgaan, waarbij de betreffende reacties zijn betrokken.

  • 7.

    In het geval geen of niet tijdig reacties zijn ingediend, brengt de adviescommissie binnen twee weken na het verstrijken van de in het vierde lid bedoelde termijn een advies uit aan het bestuursorgaan.

Artikel 6. Beslissing op de aanvraag

  • 1.

    Het bestuursorgaan beslist binnen acht weken na ontvangst van het advies op de aanvraag en maakt dit besluit binnen deze termijn, onder toezending van het advies, bekend aan de aanvrager en de belanghebbenden.

  • 2.

    Het bestuursorgaan kan de in het eerste lid bedoelde beslissing eenmaal voor ten hoogste vier weken verdagen.

Artikel 7. Uitbetaling

Bij geheel of gedeeltelijke toewijzing van een aanvraag om schadevergoeding wordt de toegewezen schadevergoeding uiterlijk betaald bij het onherroepelijk worden van het besluit op de aanvraag om schadevergoeding.

Artikel 8. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag waarop de Omgevingswet in werking treedt

  • 2.

    De 'Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade Gemeente Capelle aan den IJssel' wordt van rechtswege ingetrokken nadat het laatste planschadeverzoek onder de Wabo is afgehandeld.

  • 3.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening nadeelcompensatie Omgevingswet Capelle aan den IJssel 2022

Vastgesteld in de openbare vergadering van 19 december 2022,

de griffier,

de voorzitter,