Organisatie | Bergeijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening klachtenbehandeling gemeente Bergeijk 2023 |
Citeertitel | Klachtenverordening gemeente Bergeijk 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-09-2023 | Nieuwe verordening | 21-09-2023 |
gelet op hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;
Het college op te dragen om één jaar na inwerkingtreding van de Verordening klachtenbehandeling gemeente Bergeijk 2023 de rol van de gemeentesecretaris als klachtbehandelaar zoals bedoeld in artikel 3, aanhef en eerste lid, sub a van de Verordening klachtenbehandeling gemeente Bergeijk 2023 te evalueren.
Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.
De Klachtenregeling gemeente Bergeijk 2011, vastgesteld op 22 december 2011, wordt ingetrokken op de dag na bekendmaking van deze verordening.
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
Klacht: Een schriftelijk of mondeling ingediende uiting van ongenoegen over de wijze waarop (een persoon werkzaam onder de verantwoordelijkheid van) het bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem heeft gedragen.
Melding: Het constateren van een ongewenste toestand in het publieke domein. Bijvoorbeeld de melding dat er vuilnis op straat ligt.
Klager: De natuurlijke persoon of rechtspersoon die zich met een klacht tot het bestuursorgaan wendt over de wijze waarop (een persoon werkzaam onder de verantwoordelijkheid van) het bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens deze persoon heeft gedragen.
Klachtbehandelaar: Degene die de klacht in behandeling heeft.
Klachtencoördinator: De medewerker die een adviserende rol heeft ten aanzien van de klachtbehandelaar en belast is met coördinatie van de klachten. De klachtencoördinator bewaakt de voortgang van de procedure en de naleving van de wettelijke spelregels.
Voor het overige zijn de begrippen uit de Algemene wet bestuursrecht van overeenkomstige toepassing.
De bevindingen van de klachtbehandelaar inzake het onderzoek naar de klacht worden in een afdoeningsbrief weergegeven. Tevens vormt de klachtbehandelaar in de afdoeningsbrief een oordeel over de vraag of de gedraging behoorlijk of onbehoorlijk is. Hiervan wordt eveneens een afschrift aan de klager en de beklaagde gezonden.
In de afdoeningsbrief wordt verwezen naar de Nationale ombudsman. Indien de klager niet tevreden is met de afhandeling, kan hij zich hiertoe wenden.