Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Capelle aan den IJssel

Verordening Capelse Jongerenraad 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieCapelle aan den IJssel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Capelse Jongerenraad 2023
CiteertitelVerordening Capelse Jongerenraad 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 149 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-09-2023nieuwe regeling

25-09-2023

gmb-2023-415223

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Capelse Jongerenraad 2023

De raad van de gemeente Capelle aan den IJssel;

 

Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders;

 

Gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;

 

Overwegende dat:

  • -

    het belangrijk is dat de stem van jongeren in de samenleving wordt gehoord;

  • -

    jongeren actief moeten kunnen bijdragen aan het beleid van de gemeente als het gaat om onderwerpen die voor jongeren belangrijk zijn;

  • -

    het gewenst is om regels vast te stellen voor de manier waarop de inbreng van jongeren in de gemeente wordt georganiseerd;

BESLUIT:

 

vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening Capelse Jongerenraad 2023

 

HOOFDSTUK 1 ALGEMEEN

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    Adviesraad: de Adviesraad sociaal domein die is ingesteld met de Verordening Adviesraad sociaal domein Capelle aan den IJssel 2018;

  • -

    Ambassadeurs: twee leden van de gemeenteraad, waarvan 1 lid namens de coalitiepartijen en 1 lid namens de oppositiepartijen, die door de gemeenteraad aan het begin van iedere raadsperiode als zodanig worden benoemd en die namens de gemeenteraad het contact onderhouden met de CJR;

  • -

    Ambtenaar: een ambtenaar van de gemeente, niet zijnde een medewerker van de griffie;

  • -

    CJR: de met deze verordening ingestelde Capelse Jongerenraad;

  • -

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente;

  • -

    Gemeente: de gemeente Capelle aan den IJssel;

  • -

    Gemeenteraad: de raad van de gemeente;

  • -

    Jeugdgriffier: de in artikel 13, eerste lid, bedoelde ambtenaar;

  • -

    Wethouders: de wethouders die in het college gaan over onderwerpen die belangrijk zijn voor jongeren.

HOOFDSTUK 2 DOEL, TAKEN, BEVOEGDHEDEN EN WERKWIJZE

Artikel 2 Doel, taken en bevoegdheden CJR

  • 1.

    In de gemeente is een CJR. De CJR heeft als doel het actief laten horen van de stem van Capelse jongeren.

  • 2.

    Om zijn doel te bereiken:

    • a.

      Zorgt de CJR ervoor dat hij weet wat er onder Capelse jongeren leeft en wat zij belangrijk vinden;

    • b.

      Geeft de CJR informatie aan inwoners, jong en oud, over wat de CJR doet en waar hij voor staat;

    • c.

      Is de CJR een aanspreekpunt voor jongeren, wat betekent dat de CJR luistert naar jongeren en open staat voor hun vragen, ideeën en meningen;

    • d.

      Organiseert de CJR alleen of samen met anderen activiteiten voor Capelse jongeren;

    • e.

      Geeft de CJR ideeën en opvattingen van jongeren door aan de gemeenteraad, het college, de ambtenaren en de medewerkers van de griffie;

    • f.

      Is de CJR een aanspreekpunt voor de gemeenteraad, het college, de ambtenaren en de medewerkers van de griffie over zaken die jongeren aangaan;

    • g.

      Overlegt de CJR met de Adviesraad over onderwerpen die voor jongeren belangrijk zijn, waarbij het initiatief tot dit overleg zowel kan worden genomen door de CJR als door de Adviesraad;

    • h.

      Adviseert de CJR, op eigen initiatief of als daar om wordt gevraagd, de gemeenteraad, het college, de ambtenaren en de medewerkers van de griffie over zaken die jongeren aangaan;

    • i.

      Levert de CJR er een bijdrage aan dat de Capelse jongeren zichtbaar zijn in de Capelse samenleving en bij de gemeenteraad, het college, de ambtenaren en de medewerkers van de griffie.

  • 3.

    De CJR heeft geen bevoegdheden in zaken die gaan over klachten van individuele personen, bezwaarschriften en andere zaken die gaan over een individuele persoon.

Artikel 3 Advies van de CJR gevraagd door het college

  • 1.

    Het college kan de CJR om advies vragen over de ontwikkeling, de uitvoering en de evaluatie van het gemeentelijk beleid met betrekking tot onderwerpen die belangrijk zijn voor jongeren. Het college maakt van deze mogelijkheid gebruik, als het van mening is dat de inbreng van de CJR van belang kan zijn.

  • 2.

    Als het college het advies van de CJR vraagt, krijgt de CJR minstens zes weken de tijd om het advies voor te bereiden. Deze zes weken gaan in op de dag waarop de CJR de adviesaanvraag ontvangt.

  • 3.

    Als het college het advies van de CJR met spoed nodig heeft, kunnen de voorzitter van de CJR en het college afspreken dat de in het vorige lid bedoelde periode van zes weken wordt ingekort.

  • 4.

    Het college zorgt ervoor, dat het na ontvangst van het advies van de CJR genoeg tijd heeft om hier rekening mee te houden bij de uitwerking van het onderwerp waarover het advies is gevraagd.

  • 5.

    Het college legt adviesaanvragen per brief of e-mail voor aan de CJR. Naast een duidelijke vraag staan in de adviesaanvraag de eventuele wettelijke regels en financiële grenzen waarmee de CJR rekening moet houden bij het geven van zijn advies. Ook ontvangt de CJR bij de adviesaanvraag de documenten die daarvoor van belang zijn.

  • 6.

    Als de CJR meer informatie nodig heeft om zijn advies op te stellen kan hij het college daar om vragen. Het college geeft de informatie binnen 14 dagen, tenzij het college op grond van een belangenafweging anders besluit dan wel indien een wettelijke regeling zich tegen het verstrekken van informatie verzet. Indien het college de informatie niet verstrekt, motiveert zij waarom. Als meer tijd nodig is om de informatie te verstrekken dan meldt het college dit aan de CJR en geeft het aan wanneer de CJR de informatie wel krijgt.

  • 7.

    Eenvoudige vragen kan het college ook via de jeugdgriffier mondeling aan de CJR stellen. De CJR kan zo’n vraag op zijn beurt via de jeugdgriffier mondeling beantwoorden.

  • 8.

    Voorafgaand aan het uitbrengen van advies kan overleg plaatsvinden tussen de CJR en de wethouders. Ook kan overleg plaatsvinden met een of meer ambtenaren.

  • 9.

    De CJR stuurt zijn advies per brief of e-mail toe aan het college. De CJR vermeldt hoe het advies tot stand is gekomen en waarom hij dit advies geeft.

Artikel 4 Antwoord op het advies van de CJR

  • 1.

    Het college informeert de CJR erover wat met het advies is gedaan. Als helemaal of voor een deel wordt afgeweken van het advies van de CJR, wordt door het college uitgelegd waarom het advies niet is overgenomen.

  • 2.

    In principe geeft het college binnen zes weken na ontvangst een reactie op het advies van de CJR. Als dit niet mogelijk is, informeert het college de CJR erover wat nog moet worden gedaan voordat de CJR een reactie op het advies zal krijgen en hoe lang dit gaat duren.

Artikel 5 Advies van de CJR gevraagd door de gemeenteraad

  • 1.

    De gemeenteraad kan de CJR om advies vragen over de ontwikkeling, de uitvoering en de evaluatie van het gemeentelijk beleid met betrekking tot onderwerpen die belangrijk zijn voor jongeren. De gemeenteraad maakt van deze mogelijkheid gebruik, als hij van mening is dat de inbreng van de CJR van belang kan zijn.

  • 2.

    Als de gemeenteraad de CJR om advies vraagt zijn de artikelen 3 en 4 van toepassing, met dien verstande dat in deze artikelen voor ‘college’ wordt gelezen: ‘gemeenteraad’, voor ‘wethouders’: ‘ambassadeurs’ en voor ‘een of meer ambtenaren’: ‘een of meer medewerkers van de griffie.’

Artikel 6 Advies op initiatief van de CJR

  • 1.

    Voordat de CJR op eigen initiatief een advies aan het college uitbrengt, informeert de CJR de wethouders erover dat zij een advies kunnen verwachten. De CJR kan het college vragen om de informatie die hij nodig heeft voor het opstellen van zijn advies. Op het geven van deze informatie zijn de regels van toepassing die staan in artikel 3, zesde lid.

  • 2.

    De regels die staan in artikel 3, achtste en negende lid en in artikel 4 gelden ook, als de CJR op eigen initiatief een advies aan het college gaat geven of heeft gegeven.

  • 3.

    Voordat de CJR op eigen initiatief een advies aan de gemeenteraad uitbrengt, informeert de CJR de ambassadeurs erover dat zij een advies kunnen verwachten. De CJR kan de gemeenteraad vragen om de informatie die hij nodig heeft voor het opstellen van zijn advies. Op het geven van deze informatie zijn de regels van toepassing die staan in artikel 3, zesde lid, met dien verstande, dat voor ‘college’ wordt gelezen: ‘gemeenteraad.

  • 4.

    De regels die staan in artikel 3, achtste en negende lid en in artikel 4 gelden ook, als de CJR op eigen initiatief een advies aan de gemeenteraad gaat geven of heeft gegeven, met dien verstande dat voor ‘college’ wordt gelezen: ‘gemeenteraad’, voor ‘wethouders’: ‘ambassadeurs’ en voor ‘een of meer ambtenaren’: ‘een of meer medewerkers van de griffie.

Artikel 7 Verdere samenwerking CJR en gemeente

  • 1.

    De gemeenteraad en het college geven de CJR tijdig de informatie die de CJR nodig heeft om goed te kunnen functioneren.

  • 2.

    Als in opdracht van de gemeenteraad of het college een onderzoek onder jongeren is gedaan, informeren de gemeenteraad of het college de CJR over de uitkomsten van dit onderzoek.

  • 3.

    Minstens eenmaal per jaar vindt overleg plaats tussen de CJR en de ambassadeurs. Zowel de CJR als de ambassadeurs kunnen agendapunten voorstellen voor dit overleg, door deze toe te sturen aan de jeugdgriffier.

  • 4.

    Minstens eenmaal per jaar vindt overleg plaats tussen de CJR en de wethouders. Zowel de CJR als de wethouders kunnen agendapunten voorstellen voor dit overleg, door deze toe te sturen aan de jeugdgriffier.

  • 5.

    De CJR kan, na overleg met de jeugdgriffier, de ambassadeurs of de wethouders uitnodigen voor een vergadering van de CJR. De ambassadeurs en de wethouders kunnen zich laten vervangen door een of meer medewerkers van de griffie, respectievelijk een of meer ambtenaren.

  • 6.

    De ambassadeurs of de wethouders kunnen op eigen initiatief een vergadering van de CJR bijwonen. Zij kondigen dit tijdig aan bij de jeugdgriffier.

  • 7.

    De ambassadeurs en de wethouders kunnen zich tijdens de vergaderingen van de CJR laten ondersteunen door een of meer medewerkers van de griffie, respectievelijk een of meer ambtenaren.

  • 8.

    De leden van de CJR zijn verplicht tot geheimhouding van informatie waarvan zij weten of kunnen weten dat die geheim moet blijven.

Artikel 8 Vergaderingen CJR

  • 1.

    De CJR probeert om minstens één keer per 4 weken te vergaderen.

  • 2.

    Beslissingen worden bij meerderheid, de helft plus één, van stemmen genomen. De leden, de voorzitter en de vicevoorzitter van de CJR kunnen bij het nemen van beslissingen ieder één stem uitbrengen.

  • 3.

    De vergaderingen van de CJR zijn openbaar, maar de CJR kan op voorstel van de voorzitter besluiten om een besloten vergadering te houden. Bij een besloten vergadering mogen alleen de CJR, de jeugdgriffier en daarvoor uitgenodigde personen aanwezig zijn.

  • 4.

    Ieder lid van de CJR kan, voorafgaand aan een vergadering van de CJR, agendapunten voorstellen door deze toe te sturen aan de voorzitter of de jeugdgriffier.

Artikel 9 Eigen regels CJR

  • 1.

    De CJR stelt in een intern reglement regels vast voor de manier waarop hij werkt. Hierin worden in elk geval beschreven:

    • a.

      De manier waarop de CJR is georganiseerd;

    • b.

      De activiteiten die de leden, de voorzitter en de vicevoorzitter van de CJR worden geacht te ondernemen en hoe veel tijd zij daar gemiddeld per maand mee bezig zijn;

    • c.

      De werkwijze bij het werven en toelaten van nieuwe leden;

    • d.

      De werkwijze bij het ontslaan van leden en bij het uit hun functie ontslaan van de voorzitter en de vicevoorzitter;

    • e.

      De manier waarop de vergaderingen van de CJR worden voorbereid;

    • f.

      De manier waarop door de CJR wordt gestemd, waarbij wordt vermeld hoe veel leden van de CJR minstens aanwezig moeten zijn om een geldige stemming te kunnen houden;

    • g.

      Gedragsregels voor de leden van de CJR.

  • 2.

    De CJR legt het intern reglement digitaal vast en stuurt dit document en eventuele wijzigingen daarvan ter goedkeuring aan het college.

HOOFDSTUK 3 SAMENSTELLING EN ONDERSTEUNING CJR

Artikel 10 Samenstelling CJR

  • 1.

    De CJR bestaat uit jongeren tussen 12 en 25 jaar die in de gemeente wonen of een sterke binding met de gemeente hebben, bijvoorbeeld omdat zij in de gemeente naar school gaan of er een sociaal netwerk hebben.

  • 2.

    De CJR, inclusief de voorzitter en de vicevoorzitter, heeft maximaal evenveel leden als de gemeenteraad.

  • 3.

    De CJR streeft ernaar dat hij een zo goed mogelijke afspiegeling is van de Capelse jongeren.

  • 4.

    De CJR zet zich in voor het werven van nieuwe leden en besluit zelf over het toelaten van nieuwe leden.

  • 5.

    De leden van de CJR zijn onafhankelijk en hoeven bij het innemen van hun standpunt geen rekening te houden met wat hen wordt voorgeschreven door anderen.

Artikel 11 Voorzitter en vicevoorzitter

  • 1.

    De CJR kiest uit zijn leden een voorzitter en een vicevoorzitter.

  • 2.

    De functies van voorzitter en vicevoorzitter kunnen worden uitgeoefend door twee personen die de functies parttime vervullen. In dat geval wordt een afspraak gemaakt over de verdeling van de in het zesde lid van dit artikel genoemde taken. Zowel de CJR als de jeugdgriffier worden over deze afspraak geïnformeerd.

  • 3.

    De termijn voor het voorzitterschap en het vicevoorzitterschap van de CJR is maximaal twee jaar. Na twee jaar, of eerder als de voorzitter of de vicevoorzitter binnen de periode van twee jaar zelf stoppen of worden ontslagen, worden nieuwe verkiezingen gehouden. Zowel de voorzitter als de vicevoorzitter mogen herkozen worden. Hier zijn geen voorwaarden aan verbonden, behalve de geldende regels over stemmen.

  • 4.

    De vicevoorzitter vervangt de voorzitter als de voorzitter hierom vraagt, of als de voorzitter afwezig is.

  • 5.

    De voorzitter en de vicevoorzitter kunnen door de CJR uit deze functie worden ontslagen.

  • 6.

    De voorzitter heef de volgende taken:

    • a.

      Samen met de jeugdgriffier de vergaderingen van de CJR voorbereiden, inclusief het opstellen van de agenda;

    • b.

      Voorzitten van de vergaderingen van de CJR;

    • c.

      Samen met de vicevoorzitter en de leden van de CJR betrokken zijn bij het opstellen van de jaarplannen van de CJR door de jeugdgriffier;

    • d.

      Plannen van activiteiten en bijeenkomsten van de CJR;

    • e.

      Regelmatig de jeugdgriffier op de hoogte stellen van de stand van zaken in de CJR;

    • f.

      Het zijn van aanspreekpunt voor de leden van de CJR en anderen.

Artikel 12 Einde lidmaatschap CJR

  • 1.

    Het lidmaatschap van de CJR eindigt:

    • a.

      Op de 25e verjaardag van het lid;

    • b.

      Als een lid van de CJR ontslag neemt, waarbij het ontslag bij de CJR wordt ingediend per brief of e-mail;

    • c.

      Als de CJR een lid ontslaat;

    • d.

      Als een lid meer dan drie vergaderingen van de CJR niet heeft bijgewoond zonder zich van te voren af te melden.

  • 2.

    Als een lid van de CJR buiten de gemeente gaat wonen kan hij tot zijn 25e verjaardag lid blijven van de CJR, als hij betrokken blijft bij de Capelse jongeren.

Artikel 13 Ondersteuning CJR

  • 1.

    Het college stelt een ambtenaar aan als jeugdgriffier en bepaalt het aantal uren per week dat de jeugdgriffier beschikbaar is voor de CJR.

  • 2.

    De jeugdgriffier heeft de volgende taken:

    • a.

      Optreden als intermediair tussen de CJR en de gemeenteraad, het college, de ambtenaren en de medewerkers van de griffie, waarbij de contacten tussen de gemeenteraad en de CJR lopen via de griffier van de gemeenteraad en de jeugdgriffier;

    • b.

      Actief verzamelen van informatie die van belang is voor de CJR, waaronder informatie over besluiten van de gemeenteraad of het college die voor jongeren belangrijk kunnen zijn maar waarover niet het advies van de CJR wordt gevraagd;

    • c.

      Onderhouden van een netwerk dat relevant is voor de taken van de CJR;

    • d.

      De leden van de CJR met raad en daad ondersteunen in hun taken voor de CJR;

    • e.

      Bieden van begeleiding bij de voorbereiding en uitvoering van de vergaderingen van de CJR, inclusief het samen met de voorzitter van de CJR opstellen van de agenda’s voor de vergaderingen;

    • f.

      Maken van de verslagen van de vergaderingen van de gehele CJR en deze per e-mail sturen aan de leden van de CJR;

    • g.

      Samen met de voorzitter, de vicevoorzitter en de leden van de CJR opstellen van de jaarplannen van de CJR;

    • h.

      Bieden van begeleiding bij de voorbereiding en uitvoering van alle activiteiten en evenementen die voor en door de CJR worden georganiseerd;

    • i.

      Ondersteunen en adviseren van de CJR bij het maken van plannen en het opstellen van adviezen;

    • j.

      Bevorderen van de onderlinge communicatie tussen de leden van de CJR;

    • k.

      In overleg het individueel begeleiden van de leden van de CJR bij zaken die horen bij het lidmaatschap van de CJR;

    • l.

      Werven van leden;

    • m.

      Verzorgen van trainingen voor de leden van de CJR;

    • n.

      Bewaken dat de gemeente de in artikel 14, eerste lid, bedoelde vergoedingen tijdig betaalt;

    • o.

      Beheren van het in artikel 15 bedoelde budget van de CJR;

    • p.

      Bewaken van de zichtbaarheid van de CJR op de website van de gemeente.

HOOFDSTUK 4 FINANCIELE REGELS

Artikel 14 Vergoeding leden, voorzitter en vicevoorzitter CJR

  • 1.

    De leden, de voorzitter en de vicevoorzitter van de CJR ontvangen een vergoeding voor hun inzet. De voorzitter en de vicevoorzitter ontvangen een extra vergoeding.

  • 2.

    De hoogte van de vergoeding voor de leden van de CJR en van de extra vergoeding voor de voorzitter en de vicevoorzitter wordt door het college vastgesteld. Als de functie van voorzitter of vicevoorzitter door twee personen parttime wordt ingevuld, wordt de extra vergoeding verdeeld over de personen die voorzitter of vicevoorzitter zijn.

Artikel 15 Budget CJR

  • 1.

    De CJR heeft een jaarlijks budget tot zijn beschikking, dat wordt beheerd door de jeugdgriffier. De hoogte van het budget wordt door het college vastgesteld.

  • 2.

    De jeugdgriffier zorgt ervoor dat de rekeningen van de CJR uit dit budget betaald worden. De CJR overlegt van te voren met de jeugdgriffier over te maken kosten.

  • 3.

    Uit het budget worden in elk geval betaald de kosten voor:

    • a.

      De vergoedingen voor de leden, de voorzitter en de vicevoorzitter van de CJR;

    • b.

      Het geven van bekendheid aan de CJR;

    • c.

      Materialen voor activiteiten die door de CJR worden georganiseerd;

    • d.

      Trainingen van de CJR die niet worden gegeven door de jeugdgriffier;

    • e.

      De interne communicatie door de leden van de CJR.

HOOFDTUK 5 AFSLUITENDE REGELS

Artikel 16 Nadere regels

Het college kan nadere regels vaststellen om deze verordening verder uit te werken.

Artikel 17 Onvoorziene omstandigheden

Als zich een situatie voordoet die niet is geregeld in deze verordening en de eventuele nadere regels, beslist het college na overleg met de CJR wat er moet gebeuren.

Artikel 18 Dag waarop de verordening gaat gelden en naam van de verordening

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na de dag waarop de verordening bekend is gemaakt via de krant en op www.overheid.nl.

  • 2.

    Deze verordening heet: Verordening Capelse Jongerenraad 2023.

ALGEMENE TOELICHTING OP DE VERORDENING

Binnen de gemeente is al sinds lang een jongerenraad (CJR) actief. Iedereen is tevreden over de manier waarop dit gaat, alleen zijn over de samenwerking tussen de CJR en de gemeente tot nu toe geen afspraken gemaakt waar iedereen zich aan moet houden. Dit geldt ook voor de rechten en plichten die de CJR en de gemeente tegenover elkaar hebben.

De gemeenteraad kan regels maken over een bepaald onderwerp en deze regels opnemen in een verordening. Als de gemeenteraad een verordening heeft vastgesteld moet iedereen in de gemeente zich hier aan houden.

 

Met deze Verordening Capelse jongerenraad 2023 legt de gemeenteraad een aantal zaken over de CJR vast. Daarbij kiest de gemeenteraad ervoor om veel over te laten aan de CJR zelf en dus niet al te veel regels te maken. In deze verordening staan alleen onderwerpen die volgens de gemeenteraad echt geregeld moet zijn.

In de verordening gaat het er vaak over dat de gemeenteraad of het college actie moeten ondernemen of een verplichting hebben. Dit betekent niet dat de gemeenteraad en het college in de praktijk ook alles zelf doen. Meestal laten zij dit over aan medewerkers van de griffie, dan wel aan de ambtenaren.

 

Toelichting op de artikelen in de verordening

 

Artikel 1Definities

In dit artikel wordt een definitie gegeven van een aantal woorden dat in de verordening wordt gebruikt.

De meeste definities spreken voor zichzelf.

 

De afkorting CJR staat voor Capelse jongerenraad. Vroeger was dit Capelse jeugdraad. De naamswijziging is door de CJR zelf voorgesteld om beter aan te sluiten bij het taalgebruik van de doelgroep en de leden.

 

‘ Wethouders’ staat in het meervoud omdat er in de praktijk meer wethouders zijn die werken aan onderwerpen die belangrijk zijn voor jongeren. Het overleg over een bepaald onderwerp zal meestal met één wethouder gevoerd worden. Ook de ambassadeurs zullen niet altijd beiden bij een overleg met de CJR aanwezig zijn.

 

In artikel 1 is geen definitie van het begrip jongere opgenomen. De enige eisen die worden gesteld aan jongeren die lid willen worden van de CJR staan in het eerste lid van artikel 10: een lid van de CJR is tussen de 12 en 25 jaar oud en woont in Capelle aan den IJssel of heeft om andere redenen een band met de gemeente. Is iemand lid van de CJR en verhuist hij naar een andere gemeente, dan kan hij lid van de CJR blijven als hij betrokken blijft bij de Capelse jongeren (artikel 12, lid 2).

 

Artikel 2Doel, taken en bevoegdheden CJR

De CJR is de schakel tussen de Capelse jongeren en de gemeente. De activiteiten die worden genoemd in lid 2 van dit artikel geven er een beeld van hoe de CJR dit invult. Er is geen grens gesteld aan de onderwerpen waar de CJR zich mee bezig kan houden. De CJR kan dus meepraten over het beleid dat de gemeente maakt op het gebied van jeugdhulp of sport, over plannen van de gemeente met CAPSLOC of jongerenontmoetingsplaatsen (JOPs), etc.

 

Om zijn rol goed te kunnen vervullen moet de CJR weten wat de Capelse jongeren bezig houdt. Hij komt daar niet alleen achter door met jongeren te praten en maar bijvoorbeeld ook door activiteiten voor jongeren te organiseren en zo zichtbaar en bereikbaar te zijn voor de achterban.

 

Een van de taken van de CJR is het geven adviezen aan de gemeente over onderwerpen die voor jongeren belangrijk zijn. Er is nog een adviesraad die de gemeente adviseert over onderwerpen die ook interessant kunnen zijn voor jongeren, namelijk de Adviesraad sociaal domein. Zoals de naam van de Adviesraad al zegt, heeft deze adviesraad de taak om de gemeente van advies te dienen over onderwerpen op het gebied van het sociaal domein. Dit zijn de taken die de gemeente heeft om mensen te helpen die zichzelf (tijdelijk) niet goed kunnen redden. Voorbeelden hiervan zijn het ondersteunen van mensen die geen inkomen hebben en van mensen die hulp nodig hebben om in hun eigen huis te kunnen wonen. Ook het bieden van hulp aan ouders bij het opvoeden van hun

 

kinderen valt hier onder. De gemeenteraad heeft de werkzaamheden van de Adviesraad geregeld in de Verordening Adviesraad sociaal domein Capelle aan den IJssel 2018.

 

Uit de gegeven voorbeelden blijkt, dat de werkzaamheden van de Adviesraad kunnen samenvallen met de werkzaamheden van de CJR. In de Verordening Adviesraad sociaal domein is daarom voor deze adviesraad de verplichting opgenomen om de CJR te raadplegen over onderwerpen die ook tot het werkterrein van de CJR behoren. Omgekeerd draagt artikel 2, lid 2, onderdeel g, aan de CJR op om met de Adviesraad samen te werken. De CJR en de Adviesraad kunnen allebei het initiatief nemen om met elkaar in gesprek te gaan.

 

Artikel 3 Advies van de CJR gevraagd door het college

In het eerste lid staat dat het college de CJR over diverse onderwerpen om advies kan vragen. Het woord ‘kan’ betekent dat het college niet verplicht is om een onderwerp voor advies aan de CJR voor te leggen maar dit kan doen als hij advisering door de CJR nuttig vindt.

 

Volgens het negende lid moet de CJR in het advies vermelden hoe het advies tot stand is gekomen. Hier kan de CJR bijvoorbeeld aangeven of over het advies alleen in de CJR is gediscussieerd, of dat er ook over is gesproken met jongeren buiten de CJR.

 

Omdat bij een adviesaanvraag vaak de nodige informatie wordt gegeven door het college, ligt het voor de hand dat adviesaanvragen schriftelijk of per e-mail worden gedaan. Maar soms wil het college even snel de mening weten van de CJR over een onderwerp dat niet al te ingewikkeld is. Het zevende lid van artikel 3 houdt in, dat het college de vraag dan mondeling kan stellen en dat de CJR deze mondeling kan beantwoorden. Het contact loopt via de jeugdgriffier.

 

Artikel 4Antwoord op het advies van de CJR

Uit het eerste lid volgt dat het college of de gemeenteraad niet verplicht zijn om het advies van de CJR (helemaal) over te nemen. Wel moet de CJR er over worden geïnformeerd waarom van het advies is afgeweken.

 

Artikel 5Advies van de CJR gevraagd door de gemeenteraad

Het is de bedoeling dat de CJR ook meepraat als de gemeenteraad besluiten neemt die voor jongeren van belang zijn. De manier van werken is dan hetzelfde als bij adviesaanvragen door het college.

 

Artikel 6Advies op initiatief van de CJR

In het geval het college of de gemeenteraad de CJR niet benaderen voor een advies terwijl de CJR daar wel belang aan hecht, kan de CJR altijd uit eigen beweging een advies uitbrengen. Het eerste en derde lid vragen van de CJR om dit van te voren aan de wethouders of de ambassadeurs bekend te maken, zodat hier rekening mee gehouden kan worden.

 

Verschillende regels die gelden als een advies aan de CJR wordt gevraagd, zijn ook van toepassing als de CJR zelf besluit om een advies te geven (leden 2 en 4).

 

Artikel 7Verdere samenwerking CJR en gemeente

Er is allerlei informatie die voor de CJR van belang kan zijn. Wat tijdig is (lid 1) hangt af van de omstandigheden. Als er belangrijke ontwikkelingen voor jongeren zijn te verwachten moeten de gemeenteraad en het college de CJR hier zo lang mogelijk van tevoren over informeren. De CJR heeft dan ruim de tijd om hier zelf over na te denken en zijn oor te luisteren te leggen bij de Capelse jongeren. Daar tegenover staat, dat de CJR eenvoudige mededelingen een dag van te voren kan krijgen. Bij het tijdig informeren van de CJR is ook een rol weggelegd voor de jeugdgriffier (zie artikel 13, lid 2, onderdeel b).

 

In het derde en vierde lid is geregeld dat de CJR en de ambassadeurs respectievelijk de wethouder(s) minstens 1 keer per jaar overleggen. De leden 5 en 6 maken het mogelijk dat de CJR, de ambassadeurs en de wethouders elkaar vaker spreken als zij dit willen.

 

Artikel 8Vergaderingen CJR

Bij beslissingen van de CJR kan worden gedacht aan de beslissing om een bepaald advies uit te brengen, de voorzitter te kiezen, een project- of werkgroep in te stellen, regels te maken voor de manier waarop de CJR werkt (zie artikel 9), etc. Bij het nemen van al deze beslissingen geldt lid 2.

 

Artikel 9Eigen regels CJR

Zoals in de algemene toelichting al is gezegd wil de gemeenteraad aan de ene kant wel regels vaststellen over de CJR maar zich aan de andere kant ook weer niet al te veel bemoeien met de manier waarop de CJR de zaken aanpakt. Met de regels in deze verordening is daarom nog niet helemaal duidelijk hoe de CJR is georganiseerd. De leden van de CJR moeten hier ook onderling nog afspraken over maken. Artikel 9, lid 1, vraagt van de CJR om dat te doen en geeft aan welke punten CJR in elk geval zelf moet regelen. De CJR heeft de vrijheid om hier onderwerpen aan toe te voegen. Ook kan de CJR de interne regels invullen zoals hij dat zelf wil. Hieronder worden per onderdeel van lid 1 voorbeelden gegeven van de zaken die kunnen worden geregeld.

 

De manier waarop de CJR is georganiseerd

De verschillende onderdelen, overleg- en werkvormen binnen de CJR (ledenvergadering, voorzittersoverleg, werk- en projectgroepen, etc.), wie daar in zitten, wat hun taken zijn en hoe vaak deze bij elkaar komen. De onderwerpen die in de verschillende groepen worden besproken en de besluiten die daarover kunnen worden genomen (waarover moet bijvoorbeeld door de ledenvergadering worden besloten en waarover kan de voorzitter alleen besluiten). De manier waarop de CJR spreekt met de inwoners van de gemeente en vooral met de jongeren.

 

De activiteiten die de leden, de voorzitter en de vicevoorzitter van de CJR worden geacht te ondernemen en hoe veel tijd zij daar gemiddeld per maand mee bezig zijn

Uit artikel 14 blijkt dat de leden, de voorzitter en de vicevoorzitter een vergoeding krijgen voor hun werkzaamheden bij de CJR. De gemeente betaalt deze vergoeding in principe als vrijwilligersvergoeding. Een vrijwilligersvergoeding is een vergoeding die de gemeente kan betalen zonder daar belasting op in te houden. Daarvoor is wel nodig dat de vergoeding voldoet aan de eisen van de Belastingdienst. Een van die eisen is dat de vergoeding niet hoger is dan een bepaald bedrag per uur, per maand en per jaar.

 

Om er zeker van te zijn dat aan deze voorwaarde wordt voldaan, moet er een heldere afspraak zijn over de tijd die de leden, de voorzitter en de vicevoorzitter besteden aan de CJR. Door dit te beschrijven in het interne reglement, in combinatie met het feit dat het college het reglement goedkeurt (lid 2) wordt deze afspraak vastgelegd. Omdat het college de hoogte van de vergoeding bepaalt (artikel 14, tweede lid), kan het college bewaken dat het bedrag dat aan de leden, de voorzitter en de vicevoorzitter van de CJR wordt betaald in relatie tot het aantal gewerkte uren laag genoeg is om de vergoeding te kunnen zien als vrijwilligersvergoeding.

 

De werkwijze bij het werven en toelaten van nieuwe leden

Hoe de CJR zich inzet voor het werven van nieuwe leden, personen bij wie jongeren die lid willen worden zich kunnen melden, informatie die wordt gegeven aan mogelijke nieuwe leden. Door wie en op welke manier wordt bepaald of iemand geschikt is om lid van de CJR te worden.

 

De werkwijze bij het ontslaan van leden en bij het uit hun functie ontslaan van de voorzitter en de vicevoorzitter

Wie beslist over het ontslag van een lid van de CJR, worden er een of meer gesprekken gevoerd voorafgaand aan het ontslag, wie deelt aan een CJR-lid mee dat hij ontslagen is?

 

De manier waarop de vergaderingen van de CJR worden voorbereid

Regels voor afmelden voor de vergaderingen, vooroverleg tussen de voorzitter, de vicevoorzitter, de jeugdgriffier of anderen voorafgaand aan de vergaderingen.

 

De manier waarop door de CJR wordt gestemd, waarbij wordt vermeld hoe veel leden van de CJR minstens aanwezig moeten zijn om een geldige stemming te kunnen houden

Wordt gestemd door het opsteken van handen, met briefjes (dit is gebruikelijk als de stemming gaat over personen, wat onder meer het geval is als een (vice)voorzitter wordt gekozen), kan ook per e¬mail worden gestemd, wat is de werkwijze als er evenveel stemmen voor als tegen worden uitgebracht (en de stemmen dus staken), wat is de aanpak als er heel snel besluiten moeten worden genomen?

 

Gedragsregels voor de leden van de CJR

Normen en waarden die de CJR wil naleven bij de uitoefenen van zijn taken. De vertaling van deze

normen en waarden in duidelijke regels waar de leden van de CJR zich aan moeten houden.

 

Artikel 10Samenstelling CJR

Uit lid 1 blijkt dat ook jongeren die nog geen 18 jaar zijn lid kunnen worden van de CJR. Er zijn veel zaken waar jongeren tot 18 jaar toestemming van hun ouders of verzorgers voor nodig hebben. Officieel geldt dit ook voor het lid worden van de CJR. De gemeenteraad gaat er vanuit dat de CJR zich hiervan bewust is en hier zo nodig naar handelt. In de verordening wordt hier verder niets over geregeld, omdat de gemeenteraad voor het lidmaatschap van de CJR niet al te veel regels wil stellen.

 

Het werven van nieuwe leden (lid 4) is een taak van zowel de CJR zelf als van de jeugdgriffier (artikel 13, tweede lid, onder l).

 

Lid 5 betekent dat de leden van de CJR hun eigen standpunt bepalen, los van wat anderen daarvan vinden. Het spreekt vanzelf dat de leden van de CJR zich wel moeten houden aan de wet, andere regels die voor iedereen gelden en de gedragsregels van de CJR zelf.

 

Artikel 11Voorzitter en vicevoorzitter

De voorzitter vervult een belangrijke functie binnen de CJR. Uit de taken die zijn beschreven in het zesde lid blijkt, dat hij voorzetten doet voor veel zaken die binnen de CJR spelen. Ook kan hij bijvoorbeeld belangrijke ontwikkelingen signaleren door deze op de agenda van de CJR te zetten. De voorzitter leidt de vergaderingen. Dit betekent dat hij orde houdt in de vergadering, ervoor zorgt dat de agenda wordt afgehandeld, samenvat wat er wordt besloten en vaststelt wat de actiepunten zijn.

 

Omdat het (vice)voorzitterschap van de CJR aardig wat tijd kan kosten opent lid 2 de mogelijkheid dat twee personen parttime (vice)voorzitter van de CJR zijn.

 

Artikel 12Einde lidmaatschap CJR

Een lid van de CJR zou bijvoorbeeld door de CJR kunnen worden ontslagen als hij zich niet respectvol gedraagt tegenover de leden van de CJR, de jeugdgriffier, personen met wie de CJR overlegt of anderen. Ook (ander) gedrag in strijd met de gedragsregels (zie artikel 9, lid 1, onderdeel g) kan een reden zijn voor ontslag.

 

Het doel van het tweede lid is om actieve leden van de CJR niet te verliezen, alleen omdat zij buiten de gemeente gaan wonen. Als een lid van de CJR na zijn verhuizing mee wil blijven denken met de CJR is dat al een belangrijk signaal dat hij bij de Capelse jongeren betrokken blijft.

 

Artikel 13Ondersteuning CJR

Omdat de gemeenteraad wil dat de CJR zo goed mogelijk tot zijn recht komt, zet de gemeente een jeugdgriffier in om de CJR te ondersteunen. Uit het overzicht van de werkzaamheden van de jeugdgriffier komt naar voren dat hij de spil is tussen de CJR en de gemeente.

 

De jeugdgriffier heeft ook tot taak om de leden van de CJR te helpen hun lidmaatschap zo goed mogelijk in te vullen. Hij kan hen daarvoor bijvoorbeeld informatie geven over de verschillende manieren om naar een bepaald probleem te kijken. Of de leden van de CJR er op wijzen dat er meer dan één methode kan zijn om een probleem aan te pakken. Uit de tekst bij onderdeel f van lid 2 van dit artikel blijkt, dat de jeugdgriffier alleen verslagen maakt van de vergaderingen van de complete CJR. Voor de verslagen van de werk- en projectgroepen, etc. moet de CJR zelf zorgen.

 

Artikel 14Vergoeding leden, voorzitter en vicevoorzitter CJR

Zie voor een uitleg over de vergoeding van de leden, de voorzitter en de vicevoorzitter van de CJR de toelichting op artikel 9.

 

Aan de voorzitter en de vicevoorzitter van de CJR wordt een extra vergoeding toegekend, omdat zij door hun werkzaamheden voor de CJR zwaarder worden belast dan de overige leden.

 

Artikel 15Budget CJR

Behalve de ondersteuning door de jeugdgriffier stelt de gemeente ook ieder jaar een budget aan de CJR beschikbaar. In het derde lid van dit artikel staat welke uitgaven de CJR in elk geval voor rekening van dit budget moet laten komen. Daarnaast kan de CJR, tot het maximum van het budget, zelf uitmaken wat hij uit dit budget wil betalen. Wel moet over de te maken kosten (als die niet structureel worden gemaakt) van te voren worden overlegd met de jeugdgriffier (lid 2). Het spreekt vanzelf dat het geld moet worden besteed voor de doelen en taken van de CJR.

 

Artikel 16Nadere regels

Voor de zekerheid is voor het college de mogelijkheid geopend om regels vast te stellen waarmee deze verordening kan worden aangevuld. Het college moet zich bij het maken van die regels houden aan wat er al in de verordening staat. Het college zou bijvoorbeeld van deze mogelijkheid gebruik kunnen maken om extra voorwaarden te stellen, voor het geval een jongere die niet meer in Capelle aan den IJssel woont toch lid blijft van de CJR (zie artikel 12, lid 2).

 

Artikel 17Onvoorziene omstandigheden

Dit artikel spreekt voor zichzelf.

 

Artikel 18Dag waarop de verordening gaat gelden en naam van de verordening

Dit artikel spreekt voor zichzelf.