Organisatie | Capelle aan den IJssel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Capelse Jongerenraad 2023 |
Citeertitel | Verordening Capelse Jongerenraad 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 149 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-09-2023 | nieuwe regeling | 25-09-2023 |
HOOFDSTUK 2 DOEL, TAKEN, BEVOEGDHEDEN EN WERKWIJZE
Artikel 3 Advies van de CJR gevraagd door het college
Het college kan de CJR om advies vragen over de ontwikkeling, de uitvoering en de evaluatie van het gemeentelijk beleid met betrekking tot onderwerpen die belangrijk zijn voor jongeren. Het college maakt van deze mogelijkheid gebruik, als het van mening is dat de inbreng van de CJR van belang kan zijn.
Het college legt adviesaanvragen per brief of e-mail voor aan de CJR. Naast een duidelijke vraag staan in de adviesaanvraag de eventuele wettelijke regels en financiële grenzen waarmee de CJR rekening moet houden bij het geven van zijn advies. Ook ontvangt de CJR bij de adviesaanvraag de documenten die daarvoor van belang zijn.
Als de CJR meer informatie nodig heeft om zijn advies op te stellen kan hij het college daar om vragen. Het college geeft de informatie binnen 14 dagen, tenzij het college op grond van een belangenafweging anders besluit dan wel indien een wettelijke regeling zich tegen het verstrekken van informatie verzet. Indien het college de informatie niet verstrekt, motiveert zij waarom. Als meer tijd nodig is om de informatie te verstrekken dan meldt het college dit aan de CJR en geeft het aan wanneer de CJR de informatie wel krijgt.
Artikel 5 Advies van de CJR gevraagd door de gemeenteraad
De gemeenteraad kan de CJR om advies vragen over de ontwikkeling, de uitvoering en de evaluatie van het gemeentelijk beleid met betrekking tot onderwerpen die belangrijk zijn voor jongeren. De gemeenteraad maakt van deze mogelijkheid gebruik, als hij van mening is dat de inbreng van de CJR van belang kan zijn.
Artikel 6 Advies op initiatief van de CJR
Voordat de CJR op eigen initiatief een advies aan het college uitbrengt, informeert de CJR de wethouders erover dat zij een advies kunnen verwachten. De CJR kan het college vragen om de informatie die hij nodig heeft voor het opstellen van zijn advies. Op het geven van deze informatie zijn de regels van toepassing die staan in artikel 3, zesde lid.
Voordat de CJR op eigen initiatief een advies aan de gemeenteraad uitbrengt, informeert de CJR de ambassadeurs erover dat zij een advies kunnen verwachten. De CJR kan de gemeenteraad vragen om de informatie die hij nodig heeft voor het opstellen van zijn advies. Op het geven van deze informatie zijn de regels van toepassing die staan in artikel 3, zesde lid, met dien verstande, dat voor ‘college’ wordt gelezen: ‘gemeenteraad.’
De regels die staan in artikel 3, achtste en negende lid en in artikel 4 gelden ook, als de CJR op eigen initiatief een advies aan de gemeenteraad gaat geven of heeft gegeven, met dien verstande dat voor ‘college’ wordt gelezen: ‘gemeenteraad’, voor ‘wethouders’: ‘ambassadeurs’ en voor ‘een of meer ambtenaren’: ‘een of meer medewerkers van de griffie.’
HOOFDSTUK 3 SAMENSTELLING EN ONDERSTEUNING CJR
Artikel 11 Voorzitter en vicevoorzitter
De functies van voorzitter en vicevoorzitter kunnen worden uitgeoefend door twee personen die de functies parttime vervullen. In dat geval wordt een afspraak gemaakt over de verdeling van de in het zesde lid van dit artikel genoemde taken. Zowel de CJR als de jeugdgriffier worden over deze afspraak geïnformeerd.
De termijn voor het voorzitterschap en het vicevoorzitterschap van de CJR is maximaal twee jaar. Na twee jaar, of eerder als de voorzitter of de vicevoorzitter binnen de periode van twee jaar zelf stoppen of worden ontslagen, worden nieuwe verkiezingen gehouden. Zowel de voorzitter als de vicevoorzitter mogen herkozen worden. Hier zijn geen voorwaarden aan verbonden, behalve de geldende regels over stemmen.
Artikel 14 Vergoeding leden, voorzitter en vicevoorzitter CJR
De hoogte van de vergoeding voor de leden van de CJR en van de extra vergoeding voor de voorzitter en de vicevoorzitter wordt door het college vastgesteld. Als de functie van voorzitter of vicevoorzitter door twee personen parttime wordt ingevuld, wordt de extra vergoeding verdeeld over de personen die voorzitter of vicevoorzitter zijn.
Artikel 17 Onvoorziene omstandigheden
Als zich een situatie voordoet die niet is geregeld in deze verordening en de eventuele nadere regels, beslist het college na overleg met de CJR wat er moet gebeuren.
Artikel 18 Dag waarop de verordening gaat gelden en naam van de verordening
Deze verordening treedt in werking op de dag na de dag waarop de verordening bekend is gemaakt via de krant en op www.overheid.nl.
ALGEMENE TOELICHTING OP DE VERORDENING
Binnen de gemeente is al sinds lang een jongerenraad (CJR) actief. Iedereen is tevreden over de manier waarop dit gaat, alleen zijn over de samenwerking tussen de CJR en de gemeente tot nu toe geen afspraken gemaakt waar iedereen zich aan moet houden. Dit geldt ook voor de rechten en plichten die de CJR en de gemeente tegenover elkaar hebben.
De gemeenteraad kan regels maken over een bepaald onderwerp en deze regels opnemen in een verordening. Als de gemeenteraad een verordening heeft vastgesteld moet iedereen in de gemeente zich hier aan houden.
Met deze Verordening Capelse jongerenraad 2023 legt de gemeenteraad een aantal zaken over de CJR vast. Daarbij kiest de gemeenteraad ervoor om veel over te laten aan de CJR zelf en dus niet al te veel regels te maken. In deze verordening staan alleen onderwerpen die volgens de gemeenteraad echt geregeld moet zijn.
In de verordening gaat het er vaak over dat de gemeenteraad of het college actie moeten ondernemen of een verplichting hebben. Dit betekent niet dat de gemeenteraad en het college in de praktijk ook alles zelf doen. Meestal laten zij dit over aan medewerkers van de griffie, dan wel aan de ambtenaren.
Toelichting op de artikelen in de verordening
In dit artikel wordt een definitie gegeven van een aantal woorden dat in de verordening wordt gebruikt.
De meeste definities spreken voor zichzelf.
De afkorting CJR staat voor Capelse jongerenraad. Vroeger was dit Capelse jeugdraad. De naamswijziging is door de CJR zelf voorgesteld om beter aan te sluiten bij het taalgebruik van de doelgroep en de leden.
‘ Wethouders’ staat in het meervoud omdat er in de praktijk meer wethouders zijn die werken aan onderwerpen die belangrijk zijn voor jongeren. Het overleg over een bepaald onderwerp zal meestal met één wethouder gevoerd worden. Ook de ambassadeurs zullen niet altijd beiden bij een overleg met de CJR aanwezig zijn.
In artikel 1 is geen definitie van het begrip jongere opgenomen. De enige eisen die worden gesteld aan jongeren die lid willen worden van de CJR staan in het eerste lid van artikel 10: een lid van de CJR is tussen de 12 en 25 jaar oud en woont in Capelle aan den IJssel of heeft om andere redenen een band met de gemeente. Is iemand lid van de CJR en verhuist hij naar een andere gemeente, dan kan hij lid van de CJR blijven als hij betrokken blijft bij de Capelse jongeren (artikel 12, lid 2).
Artikel 2Doel, taken en bevoegdheden CJR
De CJR is de schakel tussen de Capelse jongeren en de gemeente. De activiteiten die worden genoemd in lid 2 van dit artikel geven er een beeld van hoe de CJR dit invult. Er is geen grens gesteld aan de onderwerpen waar de CJR zich mee bezig kan houden. De CJR kan dus meepraten over het beleid dat de gemeente maakt op het gebied van jeugdhulp of sport, over plannen van de gemeente met CAPSLOC of jongerenontmoetingsplaatsen (JOPs), etc.
Om zijn rol goed te kunnen vervullen moet de CJR weten wat de Capelse jongeren bezig houdt. Hij komt daar niet alleen achter door met jongeren te praten en maar bijvoorbeeld ook door activiteiten voor jongeren te organiseren en zo zichtbaar en bereikbaar te zijn voor de achterban.
Een van de taken van de CJR is het geven adviezen aan de gemeente over onderwerpen die voor jongeren belangrijk zijn. Er is nog een adviesraad die de gemeente adviseert over onderwerpen die ook interessant kunnen zijn voor jongeren, namelijk de Adviesraad sociaal domein. Zoals de naam van de Adviesraad al zegt, heeft deze adviesraad de taak om de gemeente van advies te dienen over onderwerpen op het gebied van het sociaal domein. Dit zijn de taken die de gemeente heeft om mensen te helpen die zichzelf (tijdelijk) niet goed kunnen redden. Voorbeelden hiervan zijn het ondersteunen van mensen die geen inkomen hebben en van mensen die hulp nodig hebben om in hun eigen huis te kunnen wonen. Ook het bieden van hulp aan ouders bij het opvoeden van hun
kinderen valt hier onder. De gemeenteraad heeft de werkzaamheden van de Adviesraad geregeld in de Verordening Adviesraad sociaal domein Capelle aan den IJssel 2018.
Uit de gegeven voorbeelden blijkt, dat de werkzaamheden van de Adviesraad kunnen samenvallen met de werkzaamheden van de CJR. In de Verordening Adviesraad sociaal domein is daarom voor deze adviesraad de verplichting opgenomen om de CJR te raadplegen over onderwerpen die ook tot het werkterrein van de CJR behoren. Omgekeerd draagt artikel 2, lid 2, onderdeel g, aan de CJR op om met de Adviesraad samen te werken. De CJR en de Adviesraad kunnen allebei het initiatief nemen om met elkaar in gesprek te gaan.
Artikel 3 Advies van de CJR gevraagd door het college
In het eerste lid staat dat het college de CJR over diverse onderwerpen om advies kan vragen. Het woord ‘kan’ betekent dat het college niet verplicht is om een onderwerp voor advies aan de CJR voor te leggen maar dit kan doen als hij advisering door de CJR nuttig vindt.
Volgens het negende lid moet de CJR in het advies vermelden hoe het advies tot stand is gekomen. Hier kan de CJR bijvoorbeeld aangeven of over het advies alleen in de CJR is gediscussieerd, of dat er ook over is gesproken met jongeren buiten de CJR.
Omdat bij een adviesaanvraag vaak de nodige informatie wordt gegeven door het college, ligt het voor de hand dat adviesaanvragen schriftelijk of per e-mail worden gedaan. Maar soms wil het college even snel de mening weten van de CJR over een onderwerp dat niet al te ingewikkeld is. Het zevende lid van artikel 3 houdt in, dat het college de vraag dan mondeling kan stellen en dat de CJR deze mondeling kan beantwoorden. Het contact loopt via de jeugdgriffier.
Artikel 4Antwoord op het advies van de CJR
Uit het eerste lid volgt dat het college of de gemeenteraad niet verplicht zijn om het advies van de CJR (helemaal) over te nemen. Wel moet de CJR er over worden geïnformeerd waarom van het advies is afgeweken.
Artikel 5Advies van de CJR gevraagd door de gemeenteraad
Het is de bedoeling dat de CJR ook meepraat als de gemeenteraad besluiten neemt die voor jongeren van belang zijn. De manier van werken is dan hetzelfde als bij adviesaanvragen door het college.
Artikel 6Advies op initiatief van de CJR
In het geval het college of de gemeenteraad de CJR niet benaderen voor een advies terwijl de CJR daar wel belang aan hecht, kan de CJR altijd uit eigen beweging een advies uitbrengen. Het eerste en derde lid vragen van de CJR om dit van te voren aan de wethouders of de ambassadeurs bekend te maken, zodat hier rekening mee gehouden kan worden.
Verschillende regels die gelden als een advies aan de CJR wordt gevraagd, zijn ook van toepassing als de CJR zelf besluit om een advies te geven (leden 2 en 4).
Artikel 7Verdere samenwerking CJR en gemeente
Er is allerlei informatie die voor de CJR van belang kan zijn. Wat tijdig is (lid 1) hangt af van de omstandigheden. Als er belangrijke ontwikkelingen voor jongeren zijn te verwachten moeten de gemeenteraad en het college de CJR hier zo lang mogelijk van tevoren over informeren. De CJR heeft dan ruim de tijd om hier zelf over na te denken en zijn oor te luisteren te leggen bij de Capelse jongeren. Daar tegenover staat, dat de CJR eenvoudige mededelingen een dag van te voren kan krijgen. Bij het tijdig informeren van de CJR is ook een rol weggelegd voor de jeugdgriffier (zie artikel 13, lid 2, onderdeel b).
In het derde en vierde lid is geregeld dat de CJR en de ambassadeurs respectievelijk de wethouder(s) minstens 1 keer per jaar overleggen. De leden 5 en 6 maken het mogelijk dat de CJR, de ambassadeurs en de wethouders elkaar vaker spreken als zij dit willen.
Bij beslissingen van de CJR kan worden gedacht aan de beslissing om een bepaald advies uit te brengen, de voorzitter te kiezen, een project- of werkgroep in te stellen, regels te maken voor de manier waarop de CJR werkt (zie artikel 9), etc. Bij het nemen van al deze beslissingen geldt lid 2.
Zoals in de algemene toelichting al is gezegd wil de gemeenteraad aan de ene kant wel regels vaststellen over de CJR maar zich aan de andere kant ook weer niet al te veel bemoeien met de manier waarop de CJR de zaken aanpakt. Met de regels in deze verordening is daarom nog niet helemaal duidelijk hoe de CJR is georganiseerd. De leden van de CJR moeten hier ook onderling nog afspraken over maken. Artikel 9, lid 1, vraagt van de CJR om dat te doen en geeft aan welke punten CJR in elk geval zelf moet regelen. De CJR heeft de vrijheid om hier onderwerpen aan toe te voegen. Ook kan de CJR de interne regels invullen zoals hij dat zelf wil. Hieronder worden per onderdeel van lid 1 voorbeelden gegeven van de zaken die kunnen worden geregeld.
De manier waarop de CJR is georganiseerd
De verschillende onderdelen, overleg- en werkvormen binnen de CJR (ledenvergadering, voorzittersoverleg, werk- en projectgroepen, etc.), wie daar in zitten, wat hun taken zijn en hoe vaak deze bij elkaar komen. De onderwerpen die in de verschillende groepen worden besproken en de besluiten die daarover kunnen worden genomen (waarover moet bijvoorbeeld door de ledenvergadering worden besloten en waarover kan de voorzitter alleen besluiten). De manier waarop de CJR spreekt met de inwoners van de gemeente en vooral met de jongeren.
De activiteiten die de leden, de voorzitter en de vicevoorzitter van de CJR worden geacht te ondernemen en hoe veel tijd zij daar gemiddeld per maand mee bezig zijn
Uit artikel 14 blijkt dat de leden, de voorzitter en de vicevoorzitter een vergoeding krijgen voor hun werkzaamheden bij de CJR. De gemeente betaalt deze vergoeding in principe als vrijwilligersvergoeding. Een vrijwilligersvergoeding is een vergoeding die de gemeente kan betalen zonder daar belasting op in te houden. Daarvoor is wel nodig dat de vergoeding voldoet aan de eisen van de Belastingdienst. Een van die eisen is dat de vergoeding niet hoger is dan een bepaald bedrag per uur, per maand en per jaar.
Om er zeker van te zijn dat aan deze voorwaarde wordt voldaan, moet er een heldere afspraak zijn over de tijd die de leden, de voorzitter en de vicevoorzitter besteden aan de CJR. Door dit te beschrijven in het interne reglement, in combinatie met het feit dat het college het reglement goedkeurt (lid 2) wordt deze afspraak vastgelegd. Omdat het college de hoogte van de vergoeding bepaalt (artikel 14, tweede lid), kan het college bewaken dat het bedrag dat aan de leden, de voorzitter en de vicevoorzitter van de CJR wordt betaald in relatie tot het aantal gewerkte uren laag genoeg is om de vergoeding te kunnen zien als vrijwilligersvergoeding.
De werkwijze bij het werven en toelaten van nieuwe leden
Hoe de CJR zich inzet voor het werven van nieuwe leden, personen bij wie jongeren die lid willen worden zich kunnen melden, informatie die wordt gegeven aan mogelijke nieuwe leden. Door wie en op welke manier wordt bepaald of iemand geschikt is om lid van de CJR te worden.
De werkwijze bij het ontslaan van leden en bij het uit hun functie ontslaan van de voorzitter en de vicevoorzitter
Wie beslist over het ontslag van een lid van de CJR, worden er een of meer gesprekken gevoerd voorafgaand aan het ontslag, wie deelt aan een CJR-lid mee dat hij ontslagen is?
De manier waarop de vergaderingen van de CJR worden voorbereid
Regels voor afmelden voor de vergaderingen, vooroverleg tussen de voorzitter, de vicevoorzitter, de jeugdgriffier of anderen voorafgaand aan de vergaderingen.
De manier waarop door de CJR wordt gestemd, waarbij wordt vermeld hoe veel leden van de CJR minstens aanwezig moeten zijn om een geldige stemming te kunnen houden
Wordt gestemd door het opsteken van handen, met briefjes (dit is gebruikelijk als de stemming gaat over personen, wat onder meer het geval is als een (vice)voorzitter wordt gekozen), kan ook per e¬mail worden gestemd, wat is de werkwijze als er evenveel stemmen voor als tegen worden uitgebracht (en de stemmen dus staken), wat is de aanpak als er heel snel besluiten moeten worden genomen?
Gedragsregels voor de leden van de CJR
Normen en waarden die de CJR wil naleven bij de uitoefenen van zijn taken. De vertaling van deze
normen en waarden in duidelijke regels waar de leden van de CJR zich aan moeten houden.
Uit lid 1 blijkt dat ook jongeren die nog geen 18 jaar zijn lid kunnen worden van de CJR. Er zijn veel zaken waar jongeren tot 18 jaar toestemming van hun ouders of verzorgers voor nodig hebben. Officieel geldt dit ook voor het lid worden van de CJR. De gemeenteraad gaat er vanuit dat de CJR zich hiervan bewust is en hier zo nodig naar handelt. In de verordening wordt hier verder niets over geregeld, omdat de gemeenteraad voor het lidmaatschap van de CJR niet al te veel regels wil stellen.
Het werven van nieuwe leden (lid 4) is een taak van zowel de CJR zelf als van de jeugdgriffier (artikel 13, tweede lid, onder l).
Lid 5 betekent dat de leden van de CJR hun eigen standpunt bepalen, los van wat anderen daarvan vinden. Het spreekt vanzelf dat de leden van de CJR zich wel moeten houden aan de wet, andere regels die voor iedereen gelden en de gedragsregels van de CJR zelf.
Artikel 11Voorzitter en vicevoorzitter
De voorzitter vervult een belangrijke functie binnen de CJR. Uit de taken die zijn beschreven in het zesde lid blijkt, dat hij voorzetten doet voor veel zaken die binnen de CJR spelen. Ook kan hij bijvoorbeeld belangrijke ontwikkelingen signaleren door deze op de agenda van de CJR te zetten. De voorzitter leidt de vergaderingen. Dit betekent dat hij orde houdt in de vergadering, ervoor zorgt dat de agenda wordt afgehandeld, samenvat wat er wordt besloten en vaststelt wat de actiepunten zijn.
Omdat het (vice)voorzitterschap van de CJR aardig wat tijd kan kosten opent lid 2 de mogelijkheid dat twee personen parttime (vice)voorzitter van de CJR zijn.
Artikel 12Einde lidmaatschap CJR
Een lid van de CJR zou bijvoorbeeld door de CJR kunnen worden ontslagen als hij zich niet respectvol gedraagt tegenover de leden van de CJR, de jeugdgriffier, personen met wie de CJR overlegt of anderen. Ook (ander) gedrag in strijd met de gedragsregels (zie artikel 9, lid 1, onderdeel g) kan een reden zijn voor ontslag.
Het doel van het tweede lid is om actieve leden van de CJR niet te verliezen, alleen omdat zij buiten de gemeente gaan wonen. Als een lid van de CJR na zijn verhuizing mee wil blijven denken met de CJR is dat al een belangrijk signaal dat hij bij de Capelse jongeren betrokken blijft.
Omdat de gemeenteraad wil dat de CJR zo goed mogelijk tot zijn recht komt, zet de gemeente een jeugdgriffier in om de CJR te ondersteunen. Uit het overzicht van de werkzaamheden van de jeugdgriffier komt naar voren dat hij de spil is tussen de CJR en de gemeente.
De jeugdgriffier heeft ook tot taak om de leden van de CJR te helpen hun lidmaatschap zo goed mogelijk in te vullen. Hij kan hen daarvoor bijvoorbeeld informatie geven over de verschillende manieren om naar een bepaald probleem te kijken. Of de leden van de CJR er op wijzen dat er meer dan één methode kan zijn om een probleem aan te pakken. Uit de tekst bij onderdeel f van lid 2 van dit artikel blijkt, dat de jeugdgriffier alleen verslagen maakt van de vergaderingen van de complete CJR. Voor de verslagen van de werk- en projectgroepen, etc. moet de CJR zelf zorgen.
Artikel 14Vergoeding leden, voorzitter en vicevoorzitter CJR
Zie voor een uitleg over de vergoeding van de leden, de voorzitter en de vicevoorzitter van de CJR de toelichting op artikel 9.
Aan de voorzitter en de vicevoorzitter van de CJR wordt een extra vergoeding toegekend, omdat zij door hun werkzaamheden voor de CJR zwaarder worden belast dan de overige leden.
Behalve de ondersteuning door de jeugdgriffier stelt de gemeente ook ieder jaar een budget aan de CJR beschikbaar. In het derde lid van dit artikel staat welke uitgaven de CJR in elk geval voor rekening van dit budget moet laten komen. Daarnaast kan de CJR, tot het maximum van het budget, zelf uitmaken wat hij uit dit budget wil betalen. Wel moet over de te maken kosten (als die niet structureel worden gemaakt) van te voren worden overlegd met de jeugdgriffier (lid 2). Het spreekt vanzelf dat het geld moet worden besteed voor de doelen en taken van de CJR.
Voor de zekerheid is voor het college de mogelijkheid geopend om regels vast te stellen waarmee deze verordening kan worden aangevuld. Het college moet zich bij het maken van die regels houden aan wat er al in de verordening staat. Het college zou bijvoorbeeld van deze mogelijkheid gebruik kunnen maken om extra voorwaarden te stellen, voor het geval een jongere die niet meer in Capelle aan den IJssel woont toch lid blijft van de CJR (zie artikel 12, lid 2).
Artikel 17Onvoorziene omstandigheden
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Artikel 18Dag waarop de verordening gaat gelden en naam van de verordening