Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hilversum

de Beleidsregels kwaliteitscriteria voor professionele dienstverlening bij inzet individuele voorzieningen Wmo en Jeugdhulp. Hilversum

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHilversum
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingde Beleidsregels kwaliteitscriteria voor professionele dienstverlening bij inzet individuele voorzieningen Wmo en Jeugdhulp. Hilversum
Citeertitel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp
Externe bijlagebeleidsregel

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-09-2023beleidsregel

05-09-2023

gmb-2023-414656

Tekst van de regeling

Intitulé

de Beleidsregels kwaliteitscriteria voor professionele dienstverlening bij inzet individuele voorzieningen Wmo en Jeugdhulp. Hilversum

 

 

B en W besluit

 

Burgemeester en wethouders van Hilversum,

Gelet op het voorstel Beleidsregels kwaliteitscriteria voor professionele dienstverlening bij inzet individuele voorzieningen Wmo en Jeugdhulp met kenmerk 1345235,

 

Overwegende dat:

• inwoners van Hilversum de mogelijkheid hebben om individueel toegekende hulp of zorg op

grond van de Wmo 2015 of de JW in eigen beheer te laten uitvoeren via een persoonsgebonden budget (pgb) van de gemeente;

• de professionele dienstverlening via een pgb in ieder geval aan dezelfde kwaliteitseisen moet

voldoen als de dienstverlening via gecontracteerde partijen;

• de kwaliteitseisen die gelden voor gecontracteerde partijen zijn vastgelegd in de documenten

van de aanbestedingsprocedure;

• het gaat om de volgende vormen van ondersteuning: persoonlijke verzorging, begeleiding,

dagbesteding, buitenschoolse opvang plus, deeltijdverblijf/kortdurend verblijf en vervoer;

• ter bevordering van de transparantie het van belang is dat de kwaliteitscriteria voldoende

kenbaar zijn voor inwoners en niet gecontracteerde aanbieders;

• met deze beleidsregels in deze leemte wordt voorzien;

• met deze beleidsregels geen aanvullende eisen aan professionele dienstverlening via een pgb

worden gesteld;

• deze beleidsregels geen belemmering vormen voor het verrichten van niet professionele dienstverlening vanuit het sociale netwerk waarvoor een lager informeel tarief geldt;

 

 

 

Gelet op:

• titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;

• de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015), in het bijzonder de artikelen 2.1.3,

2.3.6, 2.6.4, 2.6.6 en 3.1;

• de Jeugdwet (JW), in het bijzonder de artikelen 2.11, 2.12, 4.0.1, 4.1.1, 4.1.4 en 8.1.1;

• de Verordening maatschappelijke ondersteuning Hilversum 2018, in het bijzonder artikel 20;

• de Verordening jeugdhulp gemeente Hilversum 2018, in het bijzonder de artikelen 22 en 25,

 

 

Besluiten vast te stellen:

 

de Beleidsregels kwaliteitscriteria voor professionele dienstverlening bij inzet individuele voorzieningen Wmo en Jeugdhulp

 

 

 

Algemeen

Het college is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015) en de Jeugdwet (JW). Waar nodig worden aan inwoners individuele voorzieningen verstrekt ter bevordering van de participatie, zelfstandigheid en zelfredzaamheid. Op verzoek van de inwoner kan de ondersteuning via een pgb worden geboden. Daarbij worden eisen gesteld aan zowel het budgetbeheer als aan de dienstverlening zelf. Deze beleidsregels gaan over de kwaliteit van dienstverlening die door een professionele zorgverlener die niet door de gemeente is gecontracteerd wordt verricht.

 

In algemene zin geldt dat:

• De inzet van hulp veilig, doeltreffend, doelmatig en cliëntgericht moet zijn;

• De hulp is afgestemd op de reële behoefte van de cliënt en op andere vormen van ondersteuning of hulp die de cliënt ontvangt;

• De hulp wordt ingezet in overeenstemming met de op de beroepskracht rustende verantwoordelijkheid, voortvloeiend uit de professionele standaard.

 

Uitwerking

In navolging van bovenvermelde uitgangspunten worden bij de budgethouder de volgende inlichtingen/documenten opgevraagd die door het college worden getoetst bij de beoordeling van de pgb-aanvraag:

a. Verklaring van de aanbieder/zorgverlener dat de hulp wordt ingezet met respect voor- en met inachtneming van de (wettelijke) rechten van de cliënt, zoals het recht op privacy, het recht op vrijheid van meningsuiting etc.

 

b. Diploma’s die passen bij de te leveren zorg en ondersteuning. Zie voor een overzicht bijgevoegde tabellen. De aanbieders/zorgverleners zorgen ervoor dat zij c.q. de medewerkers zich houden aan de voor hen geldende beroepscode. Voor zorg en ondersteuning op grond van de JW geldt voor de zorgverlener een SKJ of BIG registratie passend bij de opleidingsrichting (zie tabel 2).

 

c. Beschrijving van de werkwijze die bij de begeleiding ingezet wordt waaruit blijkt dat deze geschikt is om het beoogde resultaat te behalen.

 

d. Bewijs van certificering waarbij het certificaat aansluit op de benodigde ondersteuning inzake persoonlijke verzorging en vervoer.

 

e. Opdrachtnemer dient een geldig relevant kwaliteitskeurmerk te bezitten (minimaal Kiwa of daaraan gelijkwaardig) dat passend is voor de dienstverlening die in het kader van de overeenkomst wordt uitgevoerd..

 

f. Geldende Vog’s (profiel 12: met gevoelige / vertrouwelijke informatie omgaan, profiel 45: gezondheidszorg en welzijn van mens en dier, profiel 84: belast met zorg voor minderjarigen). Bij aanvang van de dienstverlening mogen de VOG ‘s niet ouder zijn dan drie maanden. Deze dienen elke drie jaar te worden vernieuwd.

 

h. Afdoende klachtenregeling die onafhankelijke afhandeling van klachten garandeert.

 

i. Afdoende privacyregeling waaruit blijkt dat de privacy van de client gegarandeerd is volgens de geldende regelgeving.

 

j. Meldcode zorgverlener inzake huiselijk geweld en kindermishandeling

 

k. Beschrijving van een veiligheidssysteem en procedures voor veiligheid, calamiteiten en incidenten van zowel client als zorgverlener zelf.

 

l. Bewijs van inschrijving bij de Kamer van Koophandel waarbij de activiteiten bestaan uit het verlenen van ondersteuning die past binnen de kaders van de te verlenen ondersteuning.

 

m. Bewijs dat de zorgverlener bereid is mee te werken aan een cliënt ervaringsonderzoek.

 

n. Verklaring dat de zorgverlener geen deel uitmaakt van een lopend onderzoek door een gemeente of Inspectie Jeugdzorg vanwege bijvoorbeeld fraude. Tevens mag er geen sprake zijn van een justitiële maatregel. Indien het onderzoek uitwijst dat er geen sprake is van fraude of andere misstappen, kan de zorg alsnog ingezet worden, indien aan alle voorwaarden voldaan wordt.

o. Een aanbieder/zorgverlener/hulpverlener mag niet meer dan 36 uur per week declarabel zijn (passende bij CAO).

 

In gevallen waarin deze beleidsregels niet voorzien beslist het college.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Hilversum, gehouden op

5 september 2023.

 

 

de gemeentesecretaris, de burgemeester,

 

mr. C.P. Torres Barrera dr. ir. G.M. van den Top

 

 

 

 

Tabel 1 ‘Wmo 2015 opleidingseisen’

Tabel 2 ‘opleidingseisen en vereiste registratie jeugdzorg’