Organisatie | Noaberkracht Dinkelland Tubbergen |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Besluit van het bestuur van de gemeenschappelijke regeling Noaberkracht Dinkelland Tubbergen, houdende de vaststelling van de “Organisatieregeling Noaberkracht Dinkelland Tubbergen” |
Citeertitel | Organisatieregeling Noaberkracht Dinkelland Tubbergen 2023 |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Organisatieregeling Noaberkracht Dinkelland, 29 oktober 2018.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-09-2023 | 01-07-2023 | nieuwe regeling | 11-09-2023 |
gelet het bepaalde in de “Gemeenschappelijke regeling Noaberkracht Dinkelland Tubbergen;
het bestuur van Noaberkracht Dinkelland Tubbergen kennis heeft genomen van het noodzakelijke onderhoud aan de organisatie en dat dit effect heeft op de bestaande organisatieregeling 2018
HOOFDSTUK 1. BEGRIPSBEPALINGEN
Een functionaris die onder leiding van de manager voor één of meer teams de inhoudelijke taken en dagelijkse werkzaamheden begeleidt en aanstuurt.
Een initiatief van het bestuur of een college, waarbij zij een kader aangeven voor de medewerkers bij het ontwikkelen van beleid;
Het bestuur van Noaberkracht wordt gevormd door de colleges van de gemeente Dinkelland en de gemeente Tubbergen;
De door het bestuur benoemde eerste adviseur van het bestuur. De bestuurssecretaris is tevens directeur;
De burgemeesters van Tubbergen en Dinkelland tezamen;
De burgemeester van Dinkelland of de burgemeester van Tubbergen, ieder naar gelang het zijn bevoegdheden betreft;
De door of namens het bestuur benoemde medewerker die verantwoordelijk is voor de uitoefening van de controlfunctie;
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dinkelland of de gemeente Tubbergen, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
Het geheel aan maatregelen en activiteiten gericht op het identificeren, prioriteren, analyseren en beheersen van risico’s die de doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid van de organisatie kunnen bedreigen;
Een door het bestuur benoemde medewerker, belast met de aansturing van de organisatie;
Het organisatieonderdeel bestaande uit de gemeentesecretarissen van de gemeenten Dinkelland en Tubbergen en de bestuurssecretaris van Noaberkracht;
Een door het college van Dinkelland of het college van Tubbergen benoemde medewerker en eerste adviseur van het college. Een gemeentesecretaris is tevens directeur;
De daarmee door of namens het bestuur belaste medewerker die leiding geeft aan een organisatieonderdeel;
Degenen die werkzaam zijn voor Noaberkracht Dinkelland Tubbergen;
Een organisatorische eenheid die wordt aangestuurd door een manager;
Geheel van samenhangende projecten en daaruit voortvloeiende activiteiten die gecoördineerd worden uitgevoerd. Deze zijn gericht op het bereiken van een door het bestuur en college te bepalen gezamenlijk doel;
De door of namens het bestuur benoemde medewerker, belast met de voorbereiding, begeleiding en/of de uitvoering van ambities;
De gemeenteraad van de gemeente Dinkelland of de gemeente Tubbergen, ieder naar gelang het zijn bevoegdheden betreft;
De gemeentesecretaris van de gemeente Dinkelland, de gemeentesecretaris van de gemeente Tubbergen en de bestuurssecretaris van Noaberkracht vormen tezamen als directeuren de directie van Noaberkracht.
De directie staat aan het hoofd van de organisatie en is voor het functioneren daarvan eindverantwoordelijk. Zij is verantwoording verschuldigd aan het bestuur.
De directie kan onderling portefeuilles verdelen.
De directie geeft hiërarchisch leiding aan de organisatieonderdelen.
De directie draagt organisatie breed de zorg voor het bevorderen en bewaken van:
De directie draagt ervoor zorg dat bij de bestuursorganen van Noaberkracht Dinkelland Tubbergen, de gemeente Dinkelland en/of de gemeente Tubbergen ingediende ambtelijke voorstellen zijn beoordeeld op onder andere de betekenis voor de samenleving, rechtmatigheid en doelmatigheid, op juistheid en volledigheid, op de gevolgde en nog te volgen procedure en op integraliteit.
De directie voert daarnaast de taken uit die zijn opgenomen in de functiebeschrijving die op de functie van directeur betrekking heeft.
De directie draagt binnen door het bestuur vastgestelde kaders zorg voor:
aanwijzing: Als een aangelegenheid zich over het taakgebied van meer dan één organisatieonderdeel uitstrekt, dan geldt het volgende: De directie wijst het organisatieonderdeel aan dat primair verantwoordelijk is voor de voorbereiding en/of de uitvoering alsmede voor de tijdsplanning en de bewaking van de voortgang.;
toezicht: het zorgdragen voor voortgangsbewaking, rapportages, verantwoording, evaluatie en bijsturing van plannen overeenkomstig de planning en control cyclus. Dit gaat ook om het monitoren van de uitvoering van de begroting van Noaberkracht Dinkelland Tubbergen, de gemeente Dinkelland en de gemeente Tubbergen.
De directie kan richtlijnen vaststellen ter onderscheid naar aard en inhoud van ambtelijke voorstellen die aan haar dienen te worden voorgelegd, voordat zij aan bestuursorganen van Noaberkracht Dinkelland Tubbergen, de gemeente Dinkelland en/of de gemeente Tubbergen worden aangeboden.
Een directiebesluit komt niet eerder tot stand nadat minimaal twee directieleden voor dat besluit zijn.
Artikel 4 De bestuurssecretaris
De bestuurssecretaris is directeur van Noaberkracht en eerste adviseur van het bestuur. De bestuurssecretaris is verantwoordelijk voor een adequaat en doelmatig besluitvormingsproces: hij bereidt bestuursbesluiten voor, legt deze vast en volgt ze op. Ook is de bestuurssecretaris aanwezig bij vergaderingen van het bestuur en medeondertekenaar van bestuursbesluiten. Daarnaast draagt de bestuurssecretaris zorg voor de besluiten- en presentielijst en de publicatie van openbare besluitenlijsten.
Artikel 5. De Programmaregisseurs
De programmaregisseur is verantwoordelijk voor de vormgeving en de uitvoering van één of meer programma’s.
De programmaregisseur voert daarnaast de taken uit die zijn opgenomen in de functiebeschrijving waartoe zijn functie wordt gerekend.
De programmaregisseur heeft geen hiërarchische leidinggevende bevoegdheden ten aanzien van medewerkers in een programma.
De manager geeft hiërarchisch leiding aan een organisatieonderdeel.
De manager is verantwoordelijk voor de werkzaamheden en taken die zijn belegd bij het betreffende organisatieonderdeel.
De manager voert daarnaast de taken uit die zijn opgenomen in de functiebeschrijving die op zijn functie betrekking heeft.
Artikel 7. Managementteam (MT)
Het management van Noaberkracht bestaat uit de directie, managers, concerncontroller, programmaregisseurs en coördinatoren.
Voor zover het de directe aansturing en de dagelijkse werkzaamheden (“going concern”) betreft, vormen de managers samen met de concerncontroller en de bestuurssecretaris het MT.
Indien het door of namens het bestuur nodig wordt geacht kan er gebruik gemaakt worden van één of meer bedrijfsleiders om bepaalde inhoudelijke taken en dagelijkse werkzaamheden van een (deel van het) organisatieonderdeel - al dan niet tijdelijk - te begeleiden en aan te sturen.
De bedrijfsleider voert voorts de taken uit die zijn opgenomen in de functiebeschrijving die op zijn functie betrekking heeft.
De concerncontroller is verantwoordelijk voor de uitoefening van de controlfunctie zoals vastgelegd in de daarvoor door het bestuur en de respectievelijke colleges vastgestelde instructies (o.a. “Controlstatuut, instructie voor de concerncontroller”). De concerncontroller wordt in staat gesteld om de functie op onafhankelijke wijze uit te voeren. De onafhankelijke positie dient binnen de organisatie voldoende te zijn geborgd. De concerncontroller wijst zelf een vervanger aan.
Tevens is de concerncontroller verantwoordelijk voor de uitvoering van de interne-auditfunctie en zorgt voor de toetsing die voorafgaat aan de door het college en het bestuur op grond van de Financiële Verordening (ex artikel 212 Gemeentewet) af te geven rechtmatigheidsverantwoording. De concerncontroller rapporteert de bevindingen jaarlijks aan het college, het bestuur en de gemeenteraad.
De concerncontroller maakt onderdeel uit van het organisatieonderdeel Strategie, Programma en Control. De concerncontroller heeft een functionele relatie met het bestuur, de directieleden, de programmaregisseurs en de managers.
De concerncontroller is verantwoording verschuldigd aan de bestuurssecretaris van Noaberkracht. In bijzondere situaties kan de concerncontroller rechtstreeks rapporteren aan het bestuur en de beide colleges.
De concerncontroller voert voorts de taken uit die zijn opgenomen in de functiebeschrijving die op zijn functie betrekking heeft.
HOOFDSTUK 4. VERHOUDING MET BESTUURSORGANEN
Paragraaf 2. Verhouding tot het bestuur en de colleges
Artikel 12. Reguliere gegevensverstrekking
De organisatieonderdelen verstrekken aan het bestuur alle gegevens die het bestuur nodig heeft ten behoeve van het algemeen beheer van de organisatie.
Het bestuur kan betreffende aard, inhoud, vorm en/of frequentie van deze gegevensverstrekking algemene en bijzondere aanwijzingen geven.
HOOFDSTUK 5. DEELNEMING IN GEMEENSCHAPPELIJKE REGELINGEN EN OVERIGE RECHTSPERSONEN
Artikel 15. Ambtelijke ondersteuning
Wanneer er door Noaberkracht Dinkelland Tubbergen, de gemeente Dinkelland en/of de gemeente Tubbergen wordt besloten een gemeenschappelijke regeling te treffen of tot oprichting van, of deelneming in rechtspersonen (zoals beschreven in artikel 160 lid 2 Gw) bepaalt het bestuur zo nodig welke organisatieonderdelen de ondersteunende werkzaamheden verrichten.
Bij afwezigheid van één van de leden van de directie vervangen zij elkaar over en weer.
Bij afwezigheid van de bestuurssecretaris wordt hij vervangen door de concerncontroller.
HOOFDSTUK 7. OVERIGE BEPALINGEN
Artikel 20. Onvoorziene gevallen
In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het bestuur.