Organisatie | Hoeksche Waard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Treasurystatuut 2023 |
Citeertitel | Treasurystatuut 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-09-2023 | nieuwe regeling | 12-09-2023 | Z/23/187327 |
Het Treasurystatuut is een nadere uitwerking van artikel 15 Financieringsfunctie van de “Financiële Verordening gemeente Hoeksche Waard”. Het Treasurystatuut wordt door het college opgesteld en ter vaststelling aangeboden aan de raad. In het Treasurystatuut is het beleid omtrent de treasuryfunctie opgenomen.
Wettelijke grondslagen of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd
Het treasurystatuut kent de kwalitatieve randvoorwaarde dat het bankieren met winstoogmerk door decentrale overheden niet is toegestaan. Het aangaan van leningen en het uitzetten van middelen evenals het verlenen van garanties en het verstrekken van geldleningen, zijn alleen toegestaan voor de uitoefening van publieke taak, en dus niet voor het behalen van rendement.
Artikel 1 Doelstellingen van de treasuryfunctie
De hoofddoelstelling van de treasury functie is het sturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de vermogenswaarden, geldstromen, financiële posities en de hieraan verbonden risico’s.
De treasuryfunctie van de gemeente Hoeksche Waard dient tot:
Artikel 2 Uitgangspunten risicobeheer
Met betrekking tot risicobeheer gelden de volgende algemene uitgangspunten:
Middelen mogen worden uitgezet uit hoofde van de treasuryfunctie indien deze uitzettingen een prudent karakter hebben en niet zijn gericht op het genereren van inkomen door het lopen van overmatig risico. Het prudente karakter van deze uitzettingen wordt gewaarborgd middels de richtlijnen en limieten van dit treasurystatuut en de Wet Fido.
Artikel 5 Intern liquiditeitsrisicobeheer
De gemeente beperkt haar interne liquiditeitsrisico’s door haar treasuryactiviteiten te baseren op een korte termijn liquiditeitenplanning (looptijd tot één jaar), alsmede een meerjarige liquiditeitenplanning met een looptijd van 4 jaar.
Valutarisico’s worden uitgesloten door uitsluitend leningen te verstrekken, aan te gaan of te garanderen in euro’s.
De gemeente Hoeksche Waard beoogt het realiseren van gunstige c.q. marktconforme condities voor af te nemen financiële diensten. Hiervoor gelden de volgende uitgangspunten:
Financiering en het aantrekken van gelden korten dan één jaar wordt uitsluitend aangetrokken bij financiële instellingen die tenminste beschikt over een AAA-rating, afgegeven door tenminste twee ratingbureaus. Bovendien dient de geldgever (en eventueel geldmakelaar) ingeschreven te staan bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) in Nederland.
Artikel 8 Aantrekken van lang vermogen
Bij het aantrekken van financieringen voor een periode van één jaar en langer gelden de volgende uitgangspunten:
Artikel 9 Langlopende uitzettingen - Schatkistbankieren
Door de invoering van het verplicht schatkistbankieren mogen overtollige liquide middelen (boven het drempelbedrag) van de gemeente Hoeksche Waard alleen in rekening-courant en via deposito’s bij de schatkist worden aangehouden. Wel is het mogelijk om als decentrale overheden gebruik te maken van elkaars overliquiditeit. Hierbij worden de richtlijnen en grensbedragen zoals genoemd in de wet Fido in acht genomen.
Artikel 10 Leningen en garanties
De gemeente Hoeksche Waard kan een garantie verstrekken aan een stichting, vereniging of vennootschap. Vooraf wordt daarvoor advies ingewonnen over de financiële positie en kredietwaardigheid. Jaarlijks vindt toetsing plaats van de financiële situatie van de een stichting, vereniging of vennootschap aan de hand van de door de stichting of vereniging verplicht te overleggen jaarstukken.
De bevoegdheid tot het nemen van besluiten zoals bedoeld in dit artikel ligt bij het college van burgemeester en wethouders. Bij leningen en garanties >€100.000 wordt het besluit niet genomen dan nadat de raad, op grond van artikel 160 van de Gemeentewet, een ontwerpbesluit is toegezonden en in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen.
Artikel 12 Saldo- en liquiditeitenbeheer
Voor het saldobeheer en het liquiditeitenbeheer gelden de volgende specifieke richtlijnen:
Offertes voor het aantrekken van kortlopende middelen dienen te worden aangevraagd bij tenminste 2 verschillende instellingen waaronder de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) alvorens middelen worden aangetrokken of uitgezet met een looptijd korter dan één jaar. Deze (mondelinge) offertes worden schriftelijk vastgelegd.
6. Administratieve organisatie en interne controle
Artikel 13 Uitgangspunten administratieve organisatie en interne controle
In het kader van de treasuryfunctie gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van administratieve organisatie en interne controle.
Artikel 14 Verantwoordelijkheden en bevoegdheden
Om de treasuryfunctie administratief en organisatorisch te kunnen uitvoeren worden verantwoordelijkheden en bevoegdheden gecreëerd. Hierbij is de functiescheiding tussen de beschikkende rol, de registrerende rol en de controlerende rol belangrijk. De belangrijkste verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie staan in de volgende tabel weergegeven:
| |
| |
| |
| |
| |
Adviseur Financiën, belast met het beheer van treasury (treasurer) |
|
| |
Medewerkers Uitkeringsadministratie, Bedrijfsvoering en Budgetbeheer |
|
|
Bevoegdheden met betrekking tot treasuryactiviteiten staan in de volgende tabel weergegeven.
In deze verordening wordt verstaan onder: