Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Eindhoven

Besluit cameratoezicht Keizersgracht

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEindhoven
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit cameratoezicht Keizersgracht
CiteertitelBesluit cameratoezicht Keizersgracht
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt op 10 maart 2024.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 151c van de Gemeentewet
  2. Algemene plaatselijke verordening Eindhoven
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-09-2023nieuwe regeling

20-09-2023

gmb-2023-407825

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit cameratoezicht Keizersgracht

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven maakt bekend, dat de burgemeester van de gemeente Eindhoven op 20 september 2023 heeft vastgesteld het

 

Besluit cameratoezicht Keizersgracht

 

De burgemeester heeft daartoe het volgende overwogen,

 

Gelet op

 

Artikel 151c van de Gemeentewet juncto artikel 2.77 van de Algemene Plaatselijke Verordening Eindhoven (hierna: APV);

 

Overwegende

 

Dat de politie de burgemeester informeert dat er in het gebied rondom de Keizersgracht in Eindhoven veelvuldig sprake is van overlast en (ernstige) verstoringen van de openbare orde, door de verkoop en het gebruik van verdovende middelen;

 

Dat de politie aangeeft dat deze problematiek met name voorkomt aan de Keizersgracht, de Stadspoort, de Bergstraat, de parkeerplaats aan de Keizersgracht, de Hooghuisstraat, de Vrijstraat en de Deken van Somerenstraat;

 

Dat er regelmatig aanhoudingen op heterdaad worden verricht waarbij handelshoeveelheden drugs worden aangetroffen, waaronder een zeer grote hoeveelheid harddrugs in een geparkeerde auto;

 

Dat in dit gebied recent meerdere (ernstige) geweldsincidenten hebben plaatsgevonden, waaronder vechtpartijen en een steekincident;

 

Dat deze drugshandel een aanzuigende werking heeft op een groep doelloos rondhangende personen die vaak verslaafd danwel onder invloed van alcohol zijn, afval achterlaten, in het zicht van voorbijgangers urineren en poepen, vernielingen plegen en gewelddadig en agressief gedrag vertonen richting voorbijgangers en zelfs richting de politie;

 

Dat bewoners en voorbijgangers in het gebied veel overlast ondervinden en regelmatig worden lastig gevallen, uitgescholden of bespuugd waardoor zij zich dermate geïntimideerd voelen dat ze de locatie mijden;

 

Dat ondernemers in het gebied geïntimideerd worden waardoor ze zich niet meer veilig voelen;

 

Dat ondernemers laten weten dat hun omzet daalt doordat klanten zich niet meer in deze omgeving durven te vertonen en dat er zelfs een ondernemer is die de voordeur continu op slot houdt en alleen open doet om klanten binnen te laten;

 

Dat de politie dagelijks overlastmeldingen krijgt van voorbijgangers, ondernemers en omwonenden;

 

Dat politie een zero tolerance beleid voert, regelmatig in het gebied aanwezig is, waarschuwt en bekeuringen oplegt, maar niet continu aanwezig kan zijn;

 

Dat de overlastgevers en dealers zich snel uit de voeten maken als een politiecontrole of een onopvallende observatie wordt uitgevoerd, waardoor het niet mogelijk is handhavend op te treden;

 

Dat cameratoezicht zal helpen door het veiligheidsgevoel te vergroten, door incidenten te voorkomen, door de problematiek objectief in beeld te brengen, door sneller te kunnen reageren bij beginnende incidenten en door gebruik van de opnames voor opsporingsonderzoeken;

 

Dat de problemen in dit gebied zo ernstig zijn dat de inzet van een relatief zwaar middel als cameratoezicht proportioneel is;

 

Dat de proportionaliteit wordt vergroot door te kiezen voor inzet van flexibel cameratoezicht voor een relatief korte periode waarna een evaluatie zal worden uitgevoerd;

 

Dat andere reeds getroffen extra maatregelen, waaronder fysiek toezicht door de politie en handhavers en de inzet van bestuursrechtelijke middelen onvoldoende resultaat opleveren, waardoor de inzet van cameratoezicht subsidiair is;

 

Dat uit een belangenafweging is gebleken dat het algemene belang bij handhaving van de openbare orde door middel van cameratoezicht in dit specifieke geval zwaarder weegt dan het belang bij privacy van degenen die in beeld kunnen komen van de camera’s;

 

Dat de aanwezigheid van de camera’s op duidelijke wijze kenbaar wordt gemaakt voor een ieder die het gebied betreedt;

 

Dat de burgemeester van de gemeenteraad de bevoegdheid heeft gekregen camera’s te plaatsen als dat noodzakelijk is voor handhaving van de openbare orde;

 

Dat de burgemeester het voornemen om dit aanwijzingsbesluit te nemen heeft overlegd met de officier van justitie in de Gezagsdriehoek;

 

Dat dit aanwijzingsbesluit voor de duur van 20 september 2023 tot en met 9 maart 2024 zal gelden;

 

 

Besluit

1.

Ingevolge artikel 2.77 van de Algemene Plaatselijke Verordening Eindhoven het gebied Keizersgracht, zoals aangeduid op bijgevoegde plattegrond, aan te wijzen als cameragebied waar van 20 september 2023 tot en met 9 maart 2024 vast cameratoezicht zal plaatsvinden op basis van artikel 151c van de Gemeentewet.

 

2.

Dit besluit wordt aangehaald als ‘Besluit cameratoezicht Keizersgracht’.

 

3.

Dit besluit treedt in werking op 20 september 2023 en wordt ingetrokken met ingang van 10 maart 2024.

Eindhoven,

,burgemeester

Bijlage: plattegrond cameragebied Keizersgracht