Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant

Organisatieplan Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVeiligheidsregio Midden- en West-Brabant
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingOrganisatieplan Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant 2023
CiteertitelOrganisatieplan Veiligheidsregio MWB 2023
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Organisatieplan Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant 2023, vastgesteld op 27 maart 2023.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 33b, eerste lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen
  2. Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant
  3. Organisatiebesluit Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant 2020
  4. Mandaatregeling Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant 2019
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-09-2023nieuwe regeling

11-09-2023

bgr-2023-919

Tekst van de regeling

Intitulé

Organisatieplan Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant 2023

De Algemeen Directeur / Regionaal Commandant van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant:

 

gelet op artikel 33b, lid 1, onder c van de Wet gemeenschappelijke regelingen en de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant;

 

gelet op artikel 14 van het Organisatiebesluit Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant 2020;

 

gelet op de Mandaatregeling Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant 2019;

 

 

B E S L U I T :

 

 

Het volgende ‘Organisatieplan Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant 2023’ vast te stellen:

 

Hoofdstuk 1 De hoofdstructuur van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB)

Artikel 1 Organisatiestructuur VRMWB

  • 1.

    De ambtelijke hoofdstructuur van de VRMWB bestaat uit:

    • a.

      Directie, bestaande uit de Algemeen Directeur tevens Regionaal Commandant Brandweer en een plaatsvervangend Algemeen Directeur, tevens plaatsvervangend Regionaal Commandant Brandweer;

    • b.

      Sector Strategie & Bedrijfsvoering (S&B):

    • c.

      Sector Risico- en Crisisbeheersing (RBCB);

    • d.

      District Hart van Brabant;

    • e.

      District Baronie;

    • f.

      District Markiezaten;

    • g.

      Concerncontrol.

  • 2.

    De GHOR (geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio) is een bijzonder organisatieonderdeel.

  • 3.

    VRMWB heeft een dienstverleningsovereenkomst afgesloten met de GGD West-Brabant voor de uitvoering van de GHOR-taken.

  • 4.

    De Directeur Publieke Gezondheid van de GGD West-Brabant heeft de dagelijkse leiding over de GHOR en legt verantwoording af aan de besturen van de VRMWB.

     

Artikel 2 Managementteam VR

  • 1.

    De VRMWB kent een ambtelijk orgaan, het Managementteam VR.

  • 2.

    De leden van het Managementteam VR zijn:

    • a.

      de Algemeen Directeur/Regionaal commandant

    • b.

      de plv. Algemeen Directeur/plv. Regionaal commandant

    • c.

      de sectormanagers;

    • d.

      de districtsmanagers;

  • 3.

    De concerncontroller neemt als adviseur deel aan de MT vergaderingen.

Hoofdstuk 2 Sectoren

Artikel 3 Sector Strategie & Bedrijfsvoering (S&B)

  • 1.

    De Sector Strategie & Bedrijfsvoering VRMWB bestaat uit de afdelingen:

    • a.

      human resources (HR);

    • b.

      financiën, planning en control (FP&C);

    • c.

      strategie- en ontwikkeling (S&O);

    • d.

      inkoop en contractmanagement;

    • e.

      informatisering (IV);

    • f.

      communicatie.

  • 2.

    De sector S&B faciliteert de organisatie in het succesvol ontwikkelen en realiseren van de missie, visie en organisatiedoelstellingen.

Artikel 4 Risico- en Crisisbeheersing (RBCB)

  • 1.

    De Sector Risico- en Crisisbeheersing VRMWB bestaat uit:

    • a.

      drie gebiedsteams Risicobeheersing, namelijk Markiezaten, de Baronie (inclusief Risk Factory) en Hart van Brabant;

    • b.

      de afdeling Industriële Veiligheid;

    • c.

      de afdeling Crisisbeheersing

    • d.

      de afdeling Bevolkingszorg.

  • 2.

    De werkzaamheden van de gebiedsteams Risicobeheersing bestaan uit advisering en toezicht in het kader van omgevingsveiligheid.

  • 3.

    De afdeling Crisisbeheersing levert op strategisch niveau een bijdrage aan de doorontwikkeling van crisismanagement, de voorbereiding op nieuwe types crises en participeert op bovenregionaal en landelijk niveau in ontwikkelingen in het veiligheidsdomein.

  • 4.

    De afdeling Bevolkingszorg faciliteert gemeenten bij het invulling geven aan hun gemeentelijke crisisbeheersingstaken, op het gebied van vakbekwaamheid, planvorming en processen.

  • 5.

    De werkzaamheden van de afdeling Industriële Veiligheid hebben betrekking op de meest risicovolle (industriële) inrichtingen in onze regio en de afdeling richt zich op drie specifieke taakvelden:

    • a.

      Milieu en industrie;

    • b.

      Ruimtelijke Ordening en infrastructuur

    • c.

      Besluit risico’s zware ongevallen en art 31 Wet veiligheidsregio’s inzake aanwijzing bedrijfsbrandweer.

  • 6.

    De Risk Factory verzorgt voorlichting over veiligheid, gezondheid en duurzaamheid voor specifieke doelgroepen. De Risk Factory wordt aangestuurd door het afdelingshoofd van het gebiedsteam Risicobeheersing Baronie.

Hoofdstuk 3 De districten

Artikel 5 Districten

  • 1.

    Een district staat onder leiding van een districtsmanager, die integraal verantwoordelijk is voor de brandweerzorg in het district.

  • 2.

    Ieder district kent een afdelingshoofd brandweerzorg, die verantwoordelijk is voor Repressie (beroepsbrandweer en vrijwillige brandweer), Vakbekwaamheid, Informatie, Onderzoek & Analyse binnen het district.

  • 3.

    Ieder district kent een afdelingshoofd Techniek, Facilitair, die leiding geeft aan de medewerkers TFL van het district.

Hoofdstuk 4 Portefeuilles

Artikel 6 Toewijzing portefeuilles

  • 1.

    Sector- en districtsmanagers zijn verantwoordelijk voor de aan hen toegewezen inhoudelijke portefeuilles en zij vertegenwoordigen deze in het MT.

  • 2.

    Sturing aan inhoudelijke portefeuilles vindt over de grenzen van de eigen sector/het eigen district heen.

  • 3.

    De verdeling van de portefeuilles over de districten die geldt bij de inwerkingtreding van dit besluit is als volgt:

     

    Markiezaten

    Baronie

    Hart van Brabant

    Strategie & Bedrijfsvoering

    Techniek, Facilitair, Logistiek (TFL)

    Operationeel Centrum Brandweer (OCB)

    Vrijwilligheid

    Arbeidsomstandigheden (Arbo)

    Piketorganisatie

    Incidentbestrijding, Onderzoek & Analyse (IBOA) (dit is nog een werknaam)

    Vakbekwaamheid

  • 4.

    Portefeuilles kunnen bij besluit van de Algemeen Directeur/Regionaal Commandant wisselen van portefeuillehouder en/of district.

Artikel 7 Ondersteuning portefeuillehouders

  • 1.

    De portefeuillehouder voor techniek, facilitair en logistieke (TFL) wordt ondersteund door een zelfstandige afdeling TFL. Deze afdeling is verantwoordelijks voor facilitaire, technische en logistieke beleidskeuzes en processen binnen de Veiligheidsregio.

  • 2.

    De portefeuillehouder voor de Piketorganisatie wordt ondersteund door een zelfstandige afdeling Piketorganisatie. Deze afdeling is verantwoordelijk voor het inrichten, in stand houden en ontwikkeling van (brandweer)piketfuncties.

  • 3.

    De portefeuillehouder voor het Operationeel Centrum Brandweer (OCB) wordt ondersteund door een zelfstandige afdeling OCB, dat onderdeel is van de gemeenschappelijke meldkamer Zeeland en Midden- en West-Brabant. Deze afdeling is verantwoordelijk voor de brandweer- en multiprocessen in de 24/7 samenwerking tussen ambulance, brandweer en politie bij verschillende hulpvragen aan de meldkamer.

  • 4.

    De portefeuillehouder voor incidentbestrijding, onderzoek & analyse (IBOA) wordt ondersteund door een zelfstandige afdeling IBOA/ Deze afdeling is verantwoordelijk voor de vakinhoudelijke kant van de repressieve taakuitvoering van de brandweer en voor het verzamelen van informatie, het doen van onderzoek en het genereren en analyseren van data.

  • 5.

    De portefeuillehouder voor vakbekwaamheid wordt ondersteund door twee zelfstandige afdelingen, namelijk Vakmanschap en vakbekwaam blijven’ en “Vakbekwaam worden en bedrijfsbureau’. De afdeling Vakmanschap en vakbekwaam blijven is op centraal niveau verantwoordelijk voor onderwijskundig advies en beleid om medewerkers binnen de Veiligheidsregio vakbekwaam te houden. De afdeling Vakbekwaam worden en bedrijfsbureau is verantwoordelijk voor he oefencentrum ‘Safety Village’, (de locatie waar veel fysieke opleidingen plaatsvinden en voor alle werkzaamheden met betrekking tot (warme) brandweeropleidingen.

  • 6.

    De portefeuillehouder vrijwilligheid wordt ondersteund door het ‘Bureau vrijwilligheid’. Het Bureau vrijwilligheid is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van beleid op het gebied van vrijwilligheid en het vertegenwoordigen van het thema vrijwilligheid binnen de organisatie en daarbuiten. Medewerkers binnen dit bureau worden rechtstreeks aangestuurd door de portefeuillehouder.

  • 7.

    Arbo valt rechtstreeks onder de portefeuillehouder, en de arbomedewerkers zijn gepositioneerd binnen de afdeling HR. Arbo is verantwoordelijk voor advisering op het gebied van arbeidsomstandigheden, het vergroten van risicogerichtheid, het bijdragen aan kennisontwikkeling op he gebied van veilig en gezond werken en het doen van incidentenonderzoek.

Hoofdstuk 5 Programma’s

Artikel 8 Programmamanagement

  • 1.

    Er is een team programmamanagement dat wordt aangestuurd door de plaatsvervangend Algemeen Directeur / plaatsvervangend regionaal commandant.

  • 2.

    Het team programmamanagement zorgt voor het vertalen van ontwikkelingen in de omgeving, visievorming en strategiebepaling op het gebied van de door het MT vastgestelde programma’s.

Hoofdstuk 5 Concerncontrol

Artikel 9 Concerncontrol

  • 1.

    Concerncontrol is een onafhankelijke eenheid onder leiding van de concerncontroller.

  • 2.

    De eenheid concerncontrol adviseert het MT VR hoe in control te blijven door te adviseren over de doeltreffendheid, doelmatigheid, rechtmatigheid en de maatregelen die de organisatie neemt ten aanzien van de risico’s.

  • 3.

    De concerncontroller heeft een eigenstandige bevoegdheid om te bestuur te adviseren.

Hoofdstuk 5 Slotbepalingen

Artikel 10 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit organisatieplan treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.

  • 2.

    Het Organisatieplan Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant 2023, vastgesteld op 27 maart 2023 wordt ingetrokken.

  • 3.

    Dit besluit kan worden aangehaald als “Organisatieplan Veiligheidsregio MWB 2023”.

Aldus vastgesteld door de Algemeen Directeur / Regionaal Commandant op 11 september 2023

A.C. Trijselaar