Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zeist

Regeling adviescommissie bezwaarschriften gemeente Zeist 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZeist
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling adviescommissie bezwaarschriften gemeente Zeist 2023
CiteertitelRegeling adviescommissie bezwaarschriften gemeente Zeist 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht
  2. Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-2023nieuwe regeling

04-07-2023

gmb-2023-397795

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling adviescommissie bezwaarschriften gemeente Zeist 2023

Het college van burgemeester en wethouders van Zeist en de burgemeester;

 

ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft;

 

Gezien het collegebesluit van 4 juli 2023 over de instelling van een volledige externe adviescommissie voor de behandeling van bezwaarschriften, zaaknr 142962

 

gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Gemeentewet;

 

besluiten vast te stellen de volgende regeling.

Artikel 1 Toepassingsgebied

  • 1.

    De regeling is van toepassing op de behandeling van bezwaarschriften, als bedoeld in artikel 7:1. juncto 8:1. van de Awb, met uitzondering van de bezwaarschriften, die betrekking hebben op

    • a.

      aanslagen van gemeentelijke belastingen en retributies,

    • b.

      personele aangelegenheden,

    • c.

      sociale zaken,

    • d.

      leerplichtzaken, en

    • e.

      besluiten tot toepassing van spoedeisende bestuursdwang op grond van afdeling 5.3.1 Awb en de daartoe behorende kostenverhaalbeschikking, in het geval van onjuiste plaatsing van afval op de openbare weg.

  • 2.

    De behandeling van bezwaren tegen besluiten zoals genoemd onder e. van het vorige lid is geregeld in een afzonderlijke regeling.

  • 3.

    Het college van burgemeester en wethouders van Zeist kan deze regeling van toepassing verklaren op bezwaarschriften gericht tegen andere besluiten.

Artikel 2 Begripsbepalingen

  • a.

    Commissie: adviescommissie bezwaarschriften

  • b.

    Verwerend orgaan: college van burgemeester en wethouders van Zeist of de burgemeester van Zeist

  • c.

    Voorzitter: voorzitter alsmede de plaatsvervangend voorzitter

  • d.

    Kernorganisatie: alle teams en afdelingen van de gemeente Zeist, behalve het team Juridische Zaken.

Artikel 3 Inleidende bepaling commissie

Er is een commissie (als bedoeld in de Awb) ter voorbereiding van de beslissing op bezwaar tegen besluiten van het college of de burgemeester.

Artikel 4 Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit tenminste één voorzitter en tenminste twee leden, die allen niet werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van één van de bestuursorganen van gemeente Zeist.

  • 2.

    De voorzitter(s) en de leden worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.

Artikel 5 Secretaris

  • 1.

    De secretaris van de commissie is een adviseur A, B of C werkzaam bij het team Juridische Zaken van de gemeente Zeist,

Artikel 6 Zittingsduur

  • 1.

    De voorzitter(s) en de leden van de commissie treden af op de dag van het aftreden van de raad.

  • 2.

    De voorzitter(s) en de leden van de commissie zijn onmiddellijk herbenoembaar.

  • 3.

    De voorzitter(s) en de leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijke mededeling aan het college.

  • 4.

    De aftredende voorzitter(s) en de aftredende leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

  • 5.

    In het geval van een tijdelijke extra instroom van bezwaarschriften, kunnen, met het oog op de behandeling van die bezwaarschriften, extra leden benoemd worden. De benoeming geldt voor bepaalde tijd of voor de duur van de behandeling van die bezwaarschriften.

Artikel 7 Ingediend bezwaarschrift

  • 1.

    Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2.

    De ontvangst van het bezwaarschrift wordt schriftelijk bevestigd.

  • 3.

    Als naar het oordeel van het verwerend orgaan de termijn, als bedoeld in artikel 7:10, eerste lid van de Awb ontoereikend is voor het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, verdaagt het verwerend orgaan tijdig de beslissing.

  • 4.

    Van een besluit tot verdaging ontvangen belanghebbenden een afschrift, ook wordt een afschrift bij de stukken gevoegd.

  • 5.

    Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt, als een advies van de commissie nodig is, zo spoedig mogelijk in handen van de commissie gesteld.

Artikel 8 Niet-deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift als daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 9 Uitoefening bevoegdheden

  • 1.

    De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Awb kunnen voor de toepassing van deze regeling ook worden uitgeoefend door de voorzitter van de commissie:

    • a.

      artikel 2:1, tweede lid;

    • b.

      artikel 7:6, vierde lid.

  • 2.

    De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Awb worden voor toepassing van deze regeling uitgeoefend door de secretaris van de commissie of door de medewerkers van de kernorganisatie van de betreffende vakafdeling:

    • a.

      artikel 6:6, wat betreft de indiener stellen van een termijn;

    • b.

      artikel 6:17, voor zover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de commissie;

    • c.

      artikel 7:4, tweede lid;

    • d.

      artikel 7:10, derde en vierde lid;

    • e.

      artikel 7:13, tweede lid.

Artikel 10 Vooronderzoek

  • 1.

    De voorzitter van de commissie en de secretaris zijn bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2.

    De voorzitter en de secretaris kunnen uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen of laten inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen.

Artikel 11 Hoorzitting

  • 1.

    Namens de voorzitter van de commissie bepaalt de secretaris plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.

  • 2.

    De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 Awb.

Artikel 12 Uitnodiging zitting

  • 1.

    De voorzitter of de secretaris nodigt de belanghebbenden en het verwerend orgaan tenminste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.

  • 2.

    In bijzondere gevallen kan van de in het eerste lid genoemde termijn worden afgeweken.

Artikel 13 Quorum

  • 1.

    Voor het houden van een zitting is vereist dat de meerderheid van het aantal commissieleden, onder wie in elk geval de voorzitter, of zijn plaatsvervanger, aanwezig is.

  • 2.

    Indien met één lid gehoord wordt, dient een tweede lid bij de beraadslaging betrokken te zijn.

Artikel 14 Openbaarheid zitting

  • 1.

    De zitting van de commissie is openbaar.

  • 2.

    De deuren kunnen worden gesloten als de voorzitter het nodig oordeelt of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe het verzoek doet.

  • 3.

    Indien de commissie vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen de openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats met gesloten deuren.

Artikel 15 Verslaglegging

  • 1.

    Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de Awb vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.

  • 2.

    Het verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.

  • 3.

    Indien de zitting geheel of gedeeltelijk met gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

  • 4.

    Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.

  • 5.

    Het verslag wordt ondertekend door of namens de voorzitter van de commissie.

  • 6.

    In afwijking van het bepaalde in de voorgaande leden, kan een verslag ook bestaan uit een geluidsopname van de hoorzitting. Hiervan wordt aan het begin van de hoorzitting mededeling gedaan. Ondertekening vindt dan niet plaats. Overgelegde bescheiden worden aan de stukken toegevoegd.

Artikel 16 Nader onderzoek

  • 1.

    Als na afloop van de hoorzitting, maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek

  • 1.

    wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter en/of de secretaris uit eigen beweging of op verzoek van de andere commissieleden dit onderzoek (laten) houden.

  • 2.

    De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, de belanghebbenden en het verwerend orgaan toegezonden, waarbij indien noodzakelijk, een termijn verleend kan worden waarbinnen men op de toegezonden informatie kan reageren.

  • 3.

    De belanghebbenden en het verwerend orgaan kunnen binnen een week na de verzending van de nadere informatie aan de voorzitter van de commissie, danwel, indien een termijn is verleend als bedoeld in het tweede lid, binnen die termijn, een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op zo’n verzoek.

  • 4.

    Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze regeling die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 17 Raadkamer en advies

  • 1.

    De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het uit te brengen advies.

  • 2.

    De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • 3.

    Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien die minderheid dat verlangt.

  • 4.

    Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 5.

    Het advies wordt namens de voorzitter door de secretaris ondertekend.

Artikel 18 Uitbrenging advies en verdaging

Het advies wordt, onder medezending van het verslag als bedoeld in artikel 15 en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie en nader verslag, uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

Artikel 19 Onvoorziene gevallen

In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan de teammanager van het team Juridische Zaken namens het college een bijzondere voorziening treffen.

Artikel 20 Overgangsregeling

Op bezwaarschriften die ingediend zijn vóór de inwerkingtreding van deze Regeling en waarvoor al een hoorzitting is gehouden en/of al advies is uitgebracht is de Regeling adviescommissie bezwaarschriften 2009 van toepassing.

Artikel 21 Jaarverslag

De voorzitter brengt jaarlijks voor 1 maart verslag uit over het voorgaande kalenderjaar, waarbij wordt ingegaan op het aantal behandelde bezwaarschriften en de zaken die nog onder handen zijn. In het verslag wordt in ieder geval aangegeven wat is opgevallen en advies gegeven over mogelijke verbeteringen.

Artikel 22 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op 1 oktober 2023

Artikel 23 Citeerartikel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling adviescommissie bezwaarschriften gemeente Zeist 2023

Vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 4 juli 2023.